Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää miksi jotain tomaatteja pitäisi olla joka päivälle. Tai banaaneja, päärynöitä... Nykyisessä maailmantilanteessa niiden pitäisi olla harvinaista herkkua. Ravintoaineet saa lähempääkin. Sama lihan kanssa. Esim. valmiiksi keitetyt pavut säilyy kuiva-ainekaapissa vuosia ja niistä voi tehdä monipuolista, proteiinirikasta ruokaa.
Itse aiheutettuja ongelmia.
Aah, mä rakastan tuota tapaa tilata neljän viikon ruuat kotiin . Kaksi meitä on kuluttajaa ja syödään tuikiterveellistä kotiruokaa. Ei ole vaivaa rampata kaupassa, mitä nyt lenkiltä tullessa nappaan hedelmiä ja vihanneksia ja piimää ( itse olen juonut vettä jo 10 vuotta ruokajuomana) .
Tehdään suuria satsia kotiruokaa kerralla ja pakastimet hoitaa hommansa. Säästyy rahaa , eikä tule lainkaan ruokahävikkiä.
Olen todella järjestemällinen luonne ja mukavuudenhalunen. Ei tarvitse aina tuhdata keittiössä ruokaa laittamassa.-Ikää 75v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yhden hengen viikon ostokset kulkee repussa tai fillarilla.
Paljonko viikon kuorma painaa?
Viikon ostokset painaa 6-10 kg. Repussa kannan 6kg, siihen ehkä parin kilon kassi lisäksi. Fillarilla tulee enemmänkin.
10 kilon ruokakuorma yllättävän tuhti kannettava, se on mulla yleensä vähintään 20 litraa pakkaustilavuutta, ja monet tavarat eivät tykkää tulla sullotuiksi, kuten hedelmät ja kananmunat joten käteen tai olalle meinaa aina tulla ikävästi hölskyvä kassi, jonka kanssa on hankala pyöräillä. Isoimmilla ostoskeikoilla tulee joskus 50 kg kuorma (yhdelle hengelle kuukauden bunkkerointi plus kuivatavaraa pidemmälle ajalle) ja siitä tulee ison sedanin takakontin lattia täyteen laukkuja/kasseja.
Minä en tee ruokalistaa, vaan mene kauppaan, ja ostan viikon tarpeiksi erilaisia lihoja sen mukaan, mitä on tarjouksessa.
Meillä riittää 400grammaa jauhelihaa yhteen kastikkeeseen tai vaikka makaronilaatikkoon, vaikka ayömässä on neljä teiniä ja minä.
Eli ostan tarjousten ja hinnan mukaan. Jos karjalanpaisti on halpaa, otan sitä. Sitten ostan lisäksi karjalanpaistiin tarvittavat lantut ja porkkanat ja sipulin, sekä ne perunat, joita kyllä otan aina muutenkin.
Huolehdin, ettö minulla on kotona riittävästi kaikkia kuiva-aineita joita käytän. Minulla siis ei lopu jauhot, vaan kuten monimuukin, ostan uuden pussin, ennenkuin edellinen on lopussa. Sama koskee kaikkea muutakin, mausteita, leivinpaperia, pesuaineita, tomaattimurskaa, sokeria jne.
Lisäksi kun pakastimessa on aina lihaa, niiin kauppaan voi mennä silloin, kun se vuorotyöläisen arkeen sopii.
Kun niitä kaappeja täydennetään tarpeen tullen, ostokset eivät muldostu kovin isoiksi. Toki maitoa, leipää jne sekä ne lihat, muutama pussi makaronia ja hedelmät ja vihannekset.
Ostan siten, että lihaa vaikka7 päiväksi,ne nopeammat, kuten jauhelihan voi tehdä, kun on kiire, ja uunihaudutusta vaativat ruuar voi jättää viileämmälle päivälle tai vapaapäivälle.
Jos tiedän, että jonain päivänä on kiirettä,pitkä päivä töissä tai illalla menoa niin teen sen päivän ruuan edellisenä päivänä valmiiksi.
Käytännössä teen isomman kastikkeen tai keiton, josta sitten riittää seuraavallekin päivälle.
En pidä ruuanlaitosta, mutta pakkohan se on.
Meillä syödään sellaista vanhnanaikaista kotiruokaa, johon ei tarvitse monia aineksia.sellaista 80-luvun ruokaa: pottua ja erilaisia lihakastikkeita, keittoja, broilerinkoipia,makaronia ja riisiä.
Tietenkin ostan kaupasta myös vihanneksia ja hedelmiä, hinnan mukaan ja sen mukaan,mistä meillä tykätään
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää miksi jotain tomaatteja pitäisi olla joka päivälle. Tai banaaneja, päärynöitä... Nykyisessä maailmantilanteessa niiden pitäisi olla harvinaista herkkua. Ravintoaineet saa lähempääkin. Sama lihan kanssa. Esim. valmiiksi keitetyt pavut säilyy kuiva-ainekaapissa vuosia ja niistä voi tehdä monipuolista, proteiinirikasta ruokaa.
Itse aiheutettuja ongelmia.
Itse pidän enemmän kuivatuista pavuista ja linsseistä ja kikhernesitä. Liotan ja keitä itse, jotenkin niissä on puhtaampi maku. Ja ovat todella edullisia,
Yksi hyvä puoli on ollut tässä opitussa kerran viikossa kaupassa käynnissä, että tulee harvemmin ostettua sitä suklaapatukka tai jäätelöä, jonka tunsi ansainneensa, kun selvisi kaupassa käynnistä. Kotona tekee sitten terveellisimpiä herkkuja.
Vaikka ei tavoittelisikaan kaupassakäynnin harventamista, kannattaa silti pitää kuivkaapissa ja pakastimessa muutamaa ateriaa "varalla".
Meillä on aina kuivakaapissa pastaa, riisiä, täysjyvänuudelia, kvinoaa ohraa. Lisäksi linssejä ja papuja, niin kuivattuina kuin säilykkeinä.
Pakkasessa on perunasipulisekoitusta, pakastevihanneksia, marjoja, hedelmäsoseita, hävikkihedelmiä pilkottuina (smoothieen, hilloon, soseeseen). Pakkasessa yksi laatikko on proteiinille: ilta-alen löydöt tai kun teen pyöryköitä, teen niitä ainakin pari pellillistä ja loput pakkaseen. Tofu vain tykkää pakastamisesta.
Meillä on kolmen hengen talous, eli n. 11kg pitäisi viikossa syödä kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Jos viikon ostokset hankitaan kerralla, ostetaan esim. Osa banaaneisya vähän raakoina, omenat ja kokonainen Meloni säilyvät hyvin, vihannekset säilyy jääkaapissa hyvin viikon ja juurekset pidempäänkin. Ohutkuoriset luumut, nektariinit syödään ensin. Viinirypäleet jääkaappiin, säilyy viikon. Samoin avokadot jääkaapissa.
Kaalia ja punajuurta saatan valmistella ja pakastaa niin, että niistä saa sitten nopeasti vaikka kaalipadan tai punajuuririsoton.
Tomaattimurskaa löytyy kaapista aina, samoin Bonnen marja- ja hedelmäsoseita. Murskaa käytän keittoihin ja kastikkeisiin sekä pastavuokiin. Hedelmä- ja marjasoseita puuroon, joqurttiin, smoothieen jne.
Ja kaikki "jämät" pakastetaan! Yksi hylly on pikkukipoille ja sieltä löytyy sitten nopeasti vaikka eväät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.
Ap
Voi kaikkihan me ollaan vajavaisia! Toki hallitset tämän. Mä olin ihan ummikko ruokasuunnittelun suhteen. Jotenkin eksyin marttojen sivustolle, jossa neuvotaan *ihan kaikki* a;sta ö;hön.
Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelen ruokalistan, katson mitä kaapissa on ja teen sen perusteella ostoslistan. Jos ruokaan tarvitaan aineita x, y ja z, niin listaan laitan x ja y, mutta en z, koska sitä on kotona.
Mies voi huolehtia omat eväät ihan itse.
Se on Juma...uta ero, jos akka ei eväitä tuo käydessään kaupassa! Että minä pitkän työpäivän päätteeksi kävisin hikisissä tamineissa puoliraatona hakemassa VAIN sen yhden pikaruokarasian kaupasta jonottaen sitä vielä kaikenlisäksi ja akka on tuntia aiemmin kevyistä sihteeritöistään käynyt kaupassa ostamatta sitä ohimennen sekunneissa napattua pikaruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perustarvikkeita (jauhot, sokeri jne.) ylimääräiset paketit yläkaapissa. Kun paketti tyhjenee, otan varapaketin yläkaapissa ja laitan tuotteen ostoslistalle. Näin perustarvikkeita on aina saatavilla ja yläkaapin varasto toimii ns. Kotivarana (eli se, että kaikkillä pitää olla kotona 3 päivän ruuat hätätilanteiden varalta).
Suunnittelen viikon ruokalistan. Pyrin että listalla on aina jotain pakastimesta ja vastaavasti jotain teen niin ison annoksen, että saan myös pakkaseen annoksen. Näin saan pelivaraa päiviin, jos tuleekin yllättäen ulkona syönti tms. Tai joku kahdeksi päiväksi suunniteltu ruoka ei riitäkään, niin pakastimen vararuuista voi ottaa ruuan tai raaka-aineen, josta perusraaka-aineiden kanssa yhdistämällä saa ruuan.
Sitten käyn läpi ruokalistan ruoka kerrallaan ja teen sen perusteella ostoslistan. Maitoa ostan reilusti ja pakkaan sen jääkaapiin niin, että tuoreimmat on oikealla ja vanhemmat oikealla. Kaikki perheenjäsenet osaa ottaa maidot vasemmalta alkaen. Jugurtit yms. Laitan jääkaappiin niin että vanhin päiväys on edessä. Kaikki tietää, etu etualan jugurteista saa valita. Taaemmat jätetään tulevaisuuteen.
Sä oot mun sankari!
Toi olis mahtavaa, mut mun epäjärjestyksessä olevat aivot eivät pärjää tuollain.
Taitaa olla niin, että pieniruokaisilla on helppoa saada viikon ruokaostokset jääkaappiin ja sitten perheissä, joissa on suuriruokaisia teinipoikia, se alkaa olla mahdotonta.
Meillä on nelihenkinen perhe, kolme urheilevaa teinipoika ja minä. Yhdessä päivässä menee helposti lähes koko jääkaapin tuoretuotesisältö. Esim.eilen aamupalalla meni leivän päällä yksi salaattipussi, yksi kurkku, yksi paprika, ja hedelmäsalaatissa vesimeloni kokonaan, 7 banaania, ananas kokonaan ja viinirypälerasia. Lounaan söivät taivaan kiitos koulussa.
Päivällisen lisukesalaattiin meni pussi salaattia, kurkku, kirsikkatomaattirasia, kaksi paprikaa, sipulia, retiisiä, ja herneitä. Iltapalalla meni rahkan kanssa marjoja, omenoita ja leivän päällä kananmunaa.
Päivällisellä ei 400g jauhelihaa riitä mihinkään. Tein 700g kanakastikkeen,jossa kasviksina sipulia, paprikaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, herkkusieniä ja lisukkeena ohraa. Kaikki meni.
Jääkaappi tyhjenee parissa päivässä, vaikka 200 euroa menee kerralla ruokaostoksiin. Naapurin teinitytöt syövät ehkä neljäsosan meidän teinien ruokamäärästä. Ei siis ole vertailukelpoista, vaikka syömien määrä olisi sama.
MicMac kirjoitti:
Osita, ap!
1) Kartoita teidän varastotilat: minkä verran vetää jääkaappi, entä pakastin? Millaiset on muut säilytystilat?
- esim. maitoa voit ostaa jääkaappiin vain sen verran kuin tilaa on käytössä. Tarvittaessa osta myös maitojauhetta ja/tai iskukuumennettua, joka säilyy huoneenlämmössä.
- funtsaa ne tilat teidän käyttämien tuotteiden mukaan, esim. jääkaapin osalta näin:
* 1 litran purkkeja mahtuu kaikkiaan 15
* teollisuuden pakkaamaa lihaa mahtuu 5 pientä + 3 isoa jne.
* 4 leviterasiaa
* 2 oltermannia ja 4 lihaleikkelerasiaa
2) Hanki heti reilu perusvarasto, esim näin:
- 2 öljypulloa, 2 vehnäjauhopakettia, 2 kaurahiutalepkt, 2 ketsuppia, 2 riisipakkausta jne
- 10 kahvipakettia, 10 makaronipussia, yhteensä ainakin 10 säilykettä esim. suolakurkkuviipale, punajuuri, pastakastike, tonnikala, ananas, hedelmäcocktail
-> sulle syntyy käsitys kulutuksesta ja pian osaat lonkalta täydentää. Vain kerran tarvitset sen ISON setin, ne alkaa kulua eri tahtiin ja voit jatkossa ostaa aina esim. yksi kerrallaan korvaavan tuotteen kaappiin.
3) Ajattele ruoka komponentteina: A) proteiini, hiilari, kasvis (esim. jauheliha, makaroni, pakasteparsakaali TAI broilerisuikale, riisi, wokkivihannekset) tai B keitto/laatikko pääraaka-aineena ja lisukkeina (esim. nakki ja kasvissuikaleet TAI lohi ja perunasipulisekoitus + kerma)
-> osta jääkaapin vihanneslokero täyteen, osta 10 proteiini satsia ja lisäksi osta 10 pakastekasvisjuttua. Hiilarin saat usein sieltä makaroni/pastapuolelta myös.
4) Nyt vielä leipä: osta pakkaseen esim. ohut herkkua ja paahtoleipää / viipaloitua vaaleaa leipää, jotka voi suoraan heittää paahtimeen. Osta vaikka muovikassillinen ensin ja sitten kauppapäivää edeltävä arvioit, paljonko sinne menisi. Suoraan syöntiin on ihana jättää tuoreena jotakin vähän spesiaalimpaa.
Näillä opein saa kauppareissut vähenemään; meillä on maito, kahvi, leipä ja oivariini semmoiset että jos loppuu niin on haettava. Muun voi venkslata ja siirtää kauppakäyntiä Meillä syödään sitä järkevämmin mitä harvemmin käydään kaupassa.
Nyt tuli järkeviä ajatuksia. Kiitos näistä! En oo noin ajatellutkaan mut otan käyttöön!
En tee listoja tai suunnittele mitä syödään.
Kaupassa kerran viikossa, aika hyvin osaa arvioida monta maitoo, tomaattii ym. meillä menee.
Leipää 2x iso pussi josta osa pakkaseen.
Lihat ym ostan sen mukaan mikä tarjous ja sit tehään kotona niistä ruokaa mitä millonki.
Jätskii aina pakkases jos vieraita.
Maitoo pitkäl päiväyksel niin voi sitäki ostaa useamman jos menee extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen autolla kauppaan, otan kärryt, kerään tavarat, maksan ja ajan kotiin, kannan tavarat sisälle ja laitan kaappiin. Koskaan ei lopu maito, leipä tai tomaatti.
eikö maito mene vanhaksi viikossa ja tomaatti sekä banaani nahjistu
Ei, jos valitsee sellaisen maidon, jossa on mahdollisimman pitkä päiväys. Vaikka sitten iskukuumennettua, ja laktoosittomissa on muutenkin pitempi säilytysaika.
Ihminen pärjää vallan hyvin pari päivää ilman tomaattia ja banaania, mutta kyllä nekin viikon säilyvät oikein säilytettyinä.
Meillä tuore leipä on se, jota kaupassa käydessä aina otetaan. Näkkileipää syödään sitten, kun pehmeä leipä on loppunut tai homehtunut, mutta ruisleivät säilyvät kyllä syöntikelpoisina monta viikkoa.
Just tätä ihmettelen että miten ihmisillä muka ei säily tomaatit viikkoa? Mulla on tuolla keittiön hedelmähyllyllä (kaapiston alla puusäleiköstä tehty oikeasti kenkähylly mutta sopii just sinne alle ja saa mahtumaan banaanit ja luumut sun muut eivätkä pyöri pitkin pöytiä) tomaatti joka on ollut siellä ainakin kolme viikkoa eikä mitään ongelmaa. En pidä niitä muovipussissa ja älkää hyvät ihmiset laittako tomaatteja jääkaappiin, niiden maku ja rakenne menee ihan pilalle. Banaanit jos ostaa vihreinä niin ne on kypsiä vasta joskus viikon päästä ellei nyt ole ihan hirveä helle. Ainoa mikä meillä nahistuu turhan nopeasti on porkkanat kun täällä Englannissa ei saa multaporkkanaa vaan ne on kaikki pestyjä ja usein vähän kosteitakin kun ostaa pussin, pitää itse kuivailla talouspaperilla jos haluaa ettei ne heti mätäne...
Kuivakaappi ja pakastin on avainasemassa, samoin kuin joustavuus ruokailujen suhteen. Jos maito loppuu kesken, syödään jugurttia tai juustoa tai käytetään maitojauhetta. Jos tuore leipä loppuu kesken, sulatetaan lisää leipää pakastimesta tai syödään hapankorppuja. Ja jos tomaatit loppuu kesken, syödään vaikka omenoita tai porkkanoita.
Ostoslista ja ruokalista valmiiksi. Jos loppu leipä tai maito, niin syödään näkkileipää, rieskoja pakkasesta ja juodaan vettä....Ei ole nyt iso ongelma, jos päivän tai pari joku puuttuu.
Minä tilaan kaupan sovelluksesta ja noudan ruoat. Paikallinen cittari ottaa 2,90 c noudosta, ja tavarat tulevat kannettuina suoraan auton takaluukkuun.
Minulla on sellainen perus ostoslista, joka lataan aina pohjalle. Muokkaan sitä tarpeen mukaan, katson mm. mitä on tarjouksessa ja toki vaihtelua ruokiin. Mutta perustavara on siinä ja ajan myötä olen oppinut sen paljonko per viikko tarvitsen ns. perustarvikkeita: maito, leipä, leivänpäälliset, hedelmät, vihannekset jne. Meillä käytetään laktoositonta maitoa, jossa on pitkä säilyvyysaika, joten siinä ei haitta vaikka on 1-2 ylimääräistä purkkia ja sitten jos näyttää, että sitä jää, niin keitellään esim. puuroa enemmän aamupalaksi. Leivät annostelen pakkaseen ostopäivänä, sieltä voi sitten ottaa sopivia annoksia (aina tuoretta leipää).
Ja minulla on aina lappu keittiössä, jonne lisään sitä mukaan kun huomaan viikon varrella jonkun perustarvikkeen (esim. jauhot, sokeri, jne) vähenevän kaapissa. Sitten kun avaan puhelimen tai koneen, niin lisään ne seuraavan noudon ostoslistalle.
Kesällä tulee toki käytyä torilla tuon lisäksi ostamassa vihanneksia ja marjoja ja kalaakin aina välillä. Mutta en siis missään tapauksessa käy itse kaupassa keräilemässä kärryyn viikon ostoksia, olisi järkyttävä määrä raahattavaa, vaan noudan ne valmiiksi keräiltynä kaupan takaovelta. Inhoan kaupassa tavaroiden raahaamista. Joskus käyn kaupassa ostamassa sitten ihan jotain mihin iski mielihalu ja on tosi ihanaa käydä ostamassa vain esim. 1-2 tavaraa, ehtii katsella kaikkea muutakin samalla. Näin teen ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa.
Ap tarkoittanee , on parempi kun syö koko ajan vanhaa ruokaa. En ymmärrä,asun yksin ja menen kauppaan vasta kun jääkaapissa on vain valo. Biojätteesen ei mene mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ja kauppalista auttaa asiaa kummasti
Kauppalista ymmärrän, mutta miten ruoka auttaa asiaa?
Monet täyttää jääkaappinsa puolikkailla säilykepurkeilla ja ihmettelee sitten miten sinne ei mahdu mitään. Parhaassa tapauksessa jämät säilötään suoraan kattiloissa, jolloin ne vievätkin sitten lopputilan.
Kannattaa tehdä jääkaappiin kunnon kesäsiivous ja syödä aina purkit tyhjiksi ennenkun seuraavaksi menee kauppaan ostamaan uusia.
Meillä on perustarvikkeita (jauhot, sokeri jne.) ylimääräiset paketit yläkaapissa. Kun paketti tyhjenee, otan varapaketin yläkaapissa ja laitan tuotteen ostoslistalle. Näin perustarvikkeita on aina saatavilla ja yläkaapin varasto toimii ns. Kotivarana (eli se, että kaikkillä pitää olla kotona 3 päivän ruuat hätätilanteiden varalta).
Suunnittelen viikon ruokalistan. Pyrin että listalla on aina jotain pakastimesta ja vastaavasti jotain teen niin ison annoksen, että saan myös pakkaseen annoksen. Näin saan pelivaraa päiviin, jos tuleekin yllättäen ulkona syönti tms. Tai joku kahdeksi päiväksi suunniteltu ruoka ei riitäkään, niin pakastimen vararuuista voi ottaa ruuan tai raaka-aineen, josta perusraaka-aineiden kanssa yhdistämällä saa ruuan.
Sitten käyn läpi ruokalistan ruoka kerrallaan ja teen sen perusteella ostoslistan. Maitoa ostan reilusti ja pakkaan sen jääkaapiin niin, että tuoreimmat on oikealla ja vanhemmat oikealla. Kaikki perheenjäsenet osaa ottaa maidot vasemmalta alkaen. Jugurtit yms. Laitan jääkaappiin niin että vanhin päiväys on edessä. Kaikki tietää, etu etualan jugurteista saa valita. Taaemmat jätetään tulevaisuuteen.