Ei ikinä uudisasuntoon
Tein ison virheen ja ostin uuden asunnon 2018. Nyt on mennyt kolme vuotta ja talo ei vieläkään ole valmis! "Vuosikorjauksia" on tehty nyt kaksi vuotta ja takuukorjausten lista pitenee. Ihan huttua on rakennettu ja kuitenkin hinta ei ollut halvimmasta päästä... Onneksi koko taloyhtiöllä on samoja ongelmia niin ei joudu yksin tappelemaan.
Kommentit (83)
Jaa itse ostin SRV:n rakentamasta kerrostalosta asunnon pari v sitten ja on ihan priimaa.
Miltä rakennusyhtiöltä ostitte? Kuulostaa tutlta meiningiltä.
Kannattaa ostaa vähintään 5v vanha asunto. Silloin on nuo rakennusvirheet pääosin huomattu ja korjattu. Yleisiä nykyään.
Ap, kiinnostaa mitä korjauksia on listattu ja hyväksytty takuukorjauksiin?
Itsellä sama edessä, enkä ole varma, kannattaako kaikkea ottaa edes esiin.. 😟
Meillä Skanskan vuonna 2014 rakennetussa kohteessa aivan kauheasti rakennusvirheitä
Millaisia rakennusvirheitä on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa vähintään 5v vanha asunto. Silloin on nuo rakennusvirheet pääosin huomattu ja korjattu. Yleisiä nykyään.
Paitsi jos ei ole, niin siinä vaiheessa niistä on enää turha itkeä rakennusfirmalle.
Pelkät materiaalit luovuttavat haitallisia aineita kaksi vuotta. Hyvä on kertoa eteenpäin, mitkä rakennusfirmat eivät osaa rakentaa. Alihankkijoitahan nykyään vain käytetään. Valvonta on näennäistä. Meillä putkiremontissa ei valvottu edes kph vesieristeitä. Valvojiin pitää satsata ja vaatia kuvat joka ikisestä tarkastuskerrasta, joka ikisestä asunnosta.
Laittakaa vain sana kiertämään, jos onnistutte löytämään laadukkaan rakentajan.
Olen seurannut lähistölle, suomen rikkaimman kunnan keskustaan rakennettuja taloja. Ovat varmasti ollet todella kalliita, mutta siellä on korjattu jo julkisivun halkeamia, maalattu, korjattu irtoavia kiveyksiä seinässä ja nyt viimeisin, talon alla oli romahtanut viemäriputki!!
En tiedä kenen rakentamia ovat, mutta on kyllä ala-arvoista.
Olen myös miettinyt valvonnan tasoa. Kaikki pitäisi tsekata jokaisesta asunnosta, eikä vain tehdä pistokokeena havaintoja ja mittauksia (jos edes niitä).
Epäilen puuttuvaa/virheellistä askeleristystä oman asunnon katossa.
Meillä ei mitään ongelmia Vantaalla 2019 valmistunut talo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mitään ongelmia Vantaalla 2019 valmistunut talo.
Tuskin olen edes pahasti kyyninen, kun veikkaan että se johtuu vain siitä, että ette ole löytäneet/tiedostaneet mahdollisia riskikohteita. Jo yli 6v setvitty omassa yhtiössäni erinäisiä vilunkeja, kuten
- väärin tehtyjä ikkunapellityksiä
- kopolaattoja
- puutteellisia kaatoja märkätiloissa
- vedonpoiston puutteita sähköjohdotuksissa
- tilkitsemättömiä läpivientejä kalustesokkeleiden alla
- ulkovalaistusvikoja
- rakenteiden elämisestä johtuvia murtumia
- parvekelasitusten jumitteluja
- iv-järjestelmien säätöongelmia
- iv:n kanavissa rakennuspölyä
jne jne
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, millaisia ongelmia on ollut?
Parilla naapurilla vuoti putket vessan katossa, joillakin tuli katon ontelolaatoosta vedet läpi kun oli jätetty sulamatonta jäätä sinne, on sisäilmaongelmaa ja taloyhtiön saunassa sähköt katkeaa tunnin välein.
Meidän asunnossa lattia on ihan kallellaan ja mennyt täysin naarmuille parissa vuodessa (meillä asuu kaksi aikuista jotka ei kävele kengät päällä sisällä😅), parvekkeen lasit oli väärin asennettu niin että sadevesi pääsi perustuksiin ja vessanpytty vuoti. Parilla muulla naapurilla ollut samat ongelmat kun meillä.
Kaikesta on joutunut tappelemaan Hausian kanssa ja mitään vastuuta ei oteta, syytetään vaan aliurakoitsijoita. Eihän se mun ongelma ole kenet he on sinne palkannut, laillisesti he ovat kuitenkin vastuussa ja saavat sitten itse tapella aliurakoitsijoitensa kanssa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miltä rakennusyhtiöltä ostitte? Kuulostaa tutlta meiningiltä.
Hausia.... Rakentavat ympäri pk-seutus hirveellä kiireellä ja jättävät kaiken kesken...
Vierailija kirjoitti:
Ap, kiinnostaa mitä korjauksia on listattu ja hyväksytty takuukorjauksiin?
Itsellä sama edessä, enkä ole varma, kannattaako kaikkea ottaa edes esiin.. 😟
Kannattaa laittaa ihan kaikki! Meillä isännöitsijä käski laittaa ihan pieninmätkin ongelmat. Esim kylppäein puukatto oli halki, lattia vinossa ja naarmuilla jne jne. Yksi keittiökaapin pohjalevy ihan vinossa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos ei ole, niin siinä vaiheessa niistä on enää turha itkeä rakennusfirmalle.
Rakennusfirman vastuu on 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut lähistölle, suomen rikkaimman kunnan keskustaan rakennettuja taloja. Ovat varmasti ollet todella kalliita, mutta siellä on korjattu jo julkisivun halkeamia, maalattu, korjattu irtoavia kiveyksiä seinässä ja nyt viimeisin, talon alla oli romahtanut viemäriputki!!
En tiedä kenen rakentamia ovat, mutta on kyllä ala-arvoista.
Sopii kuvaan. Nykyään pitää rakentaa mahdollisimman halvalla, mutta myydä mahdollisimman kalliilla.
Meillä Hausiasta ihan samat kokemukset. Myytiin pois parin vuoden jälkeen kun ei jaksettu tapella. Voitolle päästiin onneksi.
Täälläkin on epätasainen lattia. Muovimatto on asennettu niin, että mattojen välissä on pieni rako ja parvekkeen oven edessä muovimatto on niin, että siinä on sentin rako. Yhden tuttuni kylpyhuoneessa on valkoiset seinälaatat ja tehosteena yksi raita värillisiä laattoja. No siinä on varmaan loppunut värilliset laatat kesken, koska tuossa boordissa on lopussa pari valkoista laattaa.
Voi ei, millaisia ongelmia on ollut?