Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
241/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen autolla kauppaan, otan kärryt, kerään tavarat, maksan ja ajan kotiin, kannan tavarat sisälle ja laitan kaappiin. Koskaan ei lopu maito, leipä tai tomaatti.

eikö maito mene vanhaksi viikossa ja tomaatti sekä banaani nahjistu

Maito menee aina vahaksi, koska sitä ei kukaan juo, siksi sitä ei myöskään osteta, jos sille ei ole käyttötarkoitus tiedossa. Pari päivää pärjää ilman hedelmiäkin.

Vierailija
242/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivara.

Tavallisen kuivatavarakaapin lisäksi on kotivarakaappi, joka on kerätty vähitellen, ja jonka tavara kiertää myös koko ajan vähitellen.

Ei tarvitse muistaa niin monta asiaa, kun kotona on koko ajan tuo varasto; vain tuoreita on pelkästään sen akuutin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa ei onnistu meillä, kaksi kertaa viikossa kyllä. Maito ja muut huonosti säilyvät tuotteet on yksi syy ( kestomaitoa ei teini käytä ). Yksi on se etten voi tietää, haluanko 4 päivän päästä syödä ruokaa, jonka varasin. Yksi syy on vähäinen kaappitila. Mutta kahteen kertaan viikossa olen tyytyväinen.

Vierailija
244/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5h perhe ja kaksi jääkaappia. Kerran viikossa tulee ruoka kotiinkuljetuksella. Kaapit ja pakastin vain täyteen ruokaa. Maidot on se ainoa heikko kohta, joka joskus loppuu kesken. Onneksi on kauppa naapurissa. En suunnittele tarkasti ruokalistaa, mutta siinä se tilausta tehdessä muotoutuu.

Vierailija
245/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät ja perusvihannekset säilyy viikon hyvin , puhumattakaan juureksista, toisin kuin joku tuolla ihmetteli. Salaateissa voi suosia pinaattia tai lehtisalaattia, jotka säilyvät jäävuorisalaattia pidemmin.

Vierailija
246/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa ei onnistu meillä, kaksi kertaa viikossa kyllä. Maito ja muut huonosti säilyvät tuotteet on yksi syy ( kestomaitoa ei teini käytä ). Yksi on se etten voi tietää, haluanko 4 päivän päästä syödä ruokaa, jonka varasin. Yksi syy on vähäinen kaappitila. Mutta kahteen kertaan viikossa olen tyytyväinen.

Mulla on ollut jo niin kauan laktoosi-intoleranssi, että en enää muista, miten kauan tavallinen maito säilyy. Laktoositon kun säilyy noin 3 viikkoa. Kuinka kauan on tavallisen maidon säilyvyys?

Vierailija
247/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää käydä kerran viikossa kaupassa sellaisten, joilla on kauppa lähellä? Ostaa sen mitä jääkaappiin mahtuu, ja hakee sitten täydennystä.

Viikon ruokasuunnittelu on ihan hyvä, itse en viitsi pidempää tehdä, se alkaa loppupuolella puuduttaa, ainakin meikäläistä.

Vierailija
248/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on "vararuokakaappi" jonne ostan pitkään säilyviä ruokia varastoon (kts. ketju survivalistit ja preppaajat) ja otan sieltä sitten käyttöön mitä milloinkin tarvin. Esimerkiksi jauhoja on yksi pussi käytössä ja yksi vararuokakaapissa.

Kun suunnittelen ostoksia käyn aina keittiön kaapit läpi ja katson elintarvike elintarvikkeelta mitä puuttuu ja mikä on vähissä, myös pesuaineet yms, ja kirjoitan ne ostoslistaan. Näin vältyn siltä, että vaikka suola loppuu kesken viikon. Samalla kirjoitan myös vararuokakaappiin menevät täydennykset.

Suunnittelen viikon ruuat aina kerralla, mutta niihin tarvittavien tuoretuotteiden lisäksi ostan esim pari pakettia jauhelihaa pakkaseen. Jos yhtäkkiä kesken viikkoa tekeekin mieli spagettia ja jauhelihakastiketta niin meillä on siihen tarvikkeet valmiina ilman, että tarvitsee lähteä kauppaan kesken viikon. Sama, jos onkin syöty enemmän kuin suunniteltu.

Käytän pakastinta paljon hyväksi, pakastan sekä leipää että lihaa. Pakkasessa on aina myös pakastevihanneksia. Valmista ruokaa en pakasta, koska meillä se jää syömättä eikä ole mikroa. Teen parin päivän ruuat kerralla.

Ostokset teen kerran viikossa suunniteltuna ruoka- ja kauppalistan avulla enkä käytännössä koskaan joudu käymään kaupassa tämän lisäksi. Suunnitelmallisuus on ratkaisuni.

Vierailija
249/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää käydä kerran viikossa kaupassa sellaisten, joilla on kauppa lähellä? Ostaa sen mitä jääkaappiin mahtuu, ja hakee sitten täydennystä.

Viikon ruokasuunnittelu on ihan hyvä, itse en viitsi pidempää tehdä, se alkaa loppupuolella puuduttaa, ainakin meikäläistä.

Omalla kohdallani kahdesta syystä: säästyy aikaa ja rahaa. Kaupassakäynti useaan kertaan viikossa vie aikaa ja on aika stressaavaakin lähteä töiden jälkeen kauppaan nälkäisenä. En pidä kaupassakäynnistä ja siksikin kerta viikossa riittää tai sitten tilaan ostokset kotiin.

Rahaa puolestaan säästyy sillä, että suunnittelen ostokset etukäteen ja mahdollisuus heräteostoksille on vain sen kerran viikossa. Jos kaupassa käy useasti niin tulee ostettua jotain pientä kivaa ylimääräistä ja menee enemmän rahaa.

Vierailija
250/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ninni246 kirjoitti:

Ei aivan riitä yhdet ruokaostokset viikossa, jääkaappiin ei vain mahdu maitoa riittävästi.

Teen kuitenkin viikossa yhdet isot ostokset, joka sisältää koko viikon ruuat, mutta myös perustarvikkeiden täydennyksen. Leipää ostan aina myös pakastimeen. Yhdet pienet täydennysostokset täytyy tehdä, vähän maitoa, salaattia, eli nopeasti jotain pientä samalla reissulla, kun hakee lapsen harrastuksesta.

Tämä maidon lutraaminen on jotain mitä en todellakaan ymmärrä :D

Juuri tämän maitorallin takia aloin "vieroittaa" lapsiani maidonjuonnista alakoulun viimeisillä luokilla. Yläkoululaisina eivät edes osanneet kaivata maitoa. Maidon takia jos joutuu menemään kauppaan niin aina tarttuu mukaan jotain muutakin ja siihen menee myös yllättävän paljon rahaa.

Vierailija
251/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ajattele, että pitäisi käydä kaupassa vain kerran viikossa. Mutta on meitäkin, joilla kauppa (ainakaan mieleinen kauppa) ei ole ihan vieressä tai joita ei muuten huvita käydä kaupassa kovin usein. Mä en käy ruokakaupassa käytännöllisesti katsoen lainkaan vaan tilaan kerran viikossa Citymarketista kotiinkuljetuksella. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan ja lähin Citymarket on bussimatkan päässä eli ostokset pitäisi retuuttaa bussilla kaupasta kotiin ja painavampien ostosten (esim kissanhiekat) kanssa joutuisin tulemaan taksilla kotiin. 

Vierailija
252/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei toimisi. Mitä enemmän ruokaa jääkaapissa, sitä enemmän mies ja teinit sitä syö. Helposti menee viikon leivät, leikkeleet, jugurtit, maidot ja hedelmät 3 päivässä

Kuulostaa kamalalta perhe-elämältä. Onneksi ei tarvitse katsella tuollaista touhua. Itsekäs ja ahne ukko sulla.

Miksi et laita äijääs ja teinejä hoitamaan kaupassa asioimisen, kun ne kerta kaapit tyhjentävät!

Kuule ei toimisi meilläkään vaikka vaan minä ja yksi teini taloudessa. Todellakaan ei mahtuisi viikon ruoat edes jääkaappiin tai toimisi joku säännöstely, ettei jotain asiaa saa syödä koska pitää riittää viikoksi.

Mitä kaikkea 2 ihmistä tarvitsee niin paljon jääkaappiin viikoksi?

Otetaan nyt ihan överit niin 7 l maitoa, 7 l tuoremehua, 7 l jugurttia. Kilo voita, kilo leikkeleitä, kilo juustoa. Jos lihaa menee 500g päivässä niin 3,5 kg nautaa/possua/kanaa/kalaa. Alalaatikkoon 3,5kg perunaa ja pari porkkanakiloa, pussillinen sipulia? 20 kananmunaa. 

Hyvin mahtuisi tuollaiseen normi 180cm korkeaan jääkaappiin ja lisäksi meillä vielä yksi hylly varattu itsetehdyille hilloille. Ja tuollaista määrää ei edes ikinä 4 hengelle jouduta ostamaankaan. Ihme jos ei kahdelle riitä??

muuten hyvä, mutta normijääkaappi ei ole 180cm.. ehkä puolet siitä

Herranjestas! Tehän olette varsinaisia rohmuja. Mulla menee viikossa vajaa litra jugurttia. Miten ihmeessä teillä menee 3,5 litraa per nenä???!

Oletteko jättiläisiä vai miten syötte noin valtavia määriä? Puoli kiloa voita per nuppi?

Lihaa menee päivässä per henkilö se määrä mitä terveysviranomaiset suosittelevat maksimimääräksi per viikko???!!!

10 kananmunaa per henkilö viikossa...

Huh huh! Vika ei liene jääkaapissa vaan syöjissä.

Et sitten ymmärtänyt lukemaasi?

Ensimmäinen kirjoittaja väitti ettei 2 hengen viikon kylmäruuat mahdu jääkaappiin. Vastasin että VAIKKA OSTAISI ÄLYTTÖMÄN MÄÄRÄN (7 litraa maitoa jne) ne kyllä mahtuu.

Meitä on 2 aikuista ja sunnuntaisin 6 ja meidän jääkaapissa on 3 maitoa, 2 tuoremehua, 3 rahkajugurttia ja 1 l muuta jugurttia, juustopaketti ja voita. Lihaa/kalaa/kanaa kuluu viikossa reilu 2kg, juureksia 3-4kg (muut kasvikset ei ole kylmässä), munia 3-6 jos leivotaan. Ja tietty se hyllyllinen hilloja. Puolityhjä siis, pienikin riittäisi

Vierailija
253/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan koronan takia vältellään turhia käyntejä.

Perheessä 3 riskiryhmäläistä ja lisäksi huolehditaan 83v vanhuksesta. Mulla ei ole mitään hinkua notkua kaupoissa ja jonottaa kassalle kun noudan valmiiksi kerätyt kamat parissa minuutissa tai tilaan kotiin. Arjen luksusta:)

Vierailija
254/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ninni246 kirjoitti:

Ei aivan riitä yhdet ruokaostokset viikossa, jääkaappiin ei vain mahdu maitoa riittävästi.

Teen kuitenkin viikossa yhdet isot ostokset, joka sisältää koko viikon ruuat, mutta myös perustarvikkeiden täydennyksen. Leipää ostan aina myös pakastimeen. Yhdet pienet täydennysostokset täytyy tehdä, vähän maitoa, salaattia, eli nopeasti jotain pientä samalla reissulla, kun hakee lapsen harrastuksesta.

Tämä maidon lutraaminen on jotain mitä en todellakaan ymmärrä :D

Juuri tämän maitorallin takia aloin "vieroittaa" lapsiani maidonjuonnista alakoulun viimeisillä luokilla. Yläkoululaisina eivät edes osanneet kaivata maitoa. Maidon takia jos joutuu menemään kauppaan niin aina tarttuu mukaan jotain muutakin ja siihen menee myös yllättävän paljon rahaa.

Ja syötät sitten kalkkitabletteja että luusto kehityy normaalisti?

Vierailija
255/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme ruokatilauksen netistä ja noudamme valmiiksi pakatut ruokalaatikot autolla kotiin. Se on käsittämättömän helppoa ja kivaa. En enää halua kauppaan aikaa tuhlaamaan.

Minä tein itselleni listan ruokatarvikkeista. Siis ihan listaan kaikkea sitä mitä syödään tyyliin "perunoita, piimää, juustoa, karkkipussi...". Sen listan kun käy läpi ennen ruokatilausta niin on jo pitkällä.

Toinen juttu on vakioreseptit. On muutama ruoka, joita tehdään ja niihin sitten tilataan ainekset. Uusien kokeilua tehdään harvakseen ja mikäli todetaan hyväksi, otetaan listalle. Monimutkaisia ja ihmeaineita sisältäviä reseptejä en käytä. Haluan yksinkertaista ja simppeliä, ettei aineksia mene hukkaan kun ei tiedä mihin joku Himalajan munkkien yrttipähkinä käy kuin siihen yhteen ruokalajiin.

Sitten on hyvä olla joitain eineksiä ja "helppoja juttuja" aina varastossa ja täydentää niitä kaupasta. Esim. hernekeittopurkit, pasta/nuudelit, riisi. Hernekeitto on eines ja terveellistä. Pastaa ja nuudeliakin voi syödä jos jotain pitää saada ja se on parempaa kuin ostaa kalliilla, tilata jostain tai vetää pikaruokaa. Lisäksi niitä voi tuunata ja jatkaa seuraavana päivänä. Nuudelin sekaan sopii vihannekset ja kala, pasta menee pannullakin lämmitettynä.

Vierailija
256/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.

Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.

Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.

Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?

Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.

Toisaalta, ihmettelen myös sitä, joka ei keksinyt jauhoista mitään syötävää.

Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.

Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.

Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.

Voihan niistä jauhoista leipoa makeaakin, vaikkapa kuivakakun tai kääretortun.

Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.

Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.

Vierailija
257/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa kannattaa pitää aina pari kestomaitoa. Ne ei vaadi jääkaappia.

Voisiko joku ihan kertoa pari nimeä tai laittaa linkit kuviin, että osaan valita tällaisia?

Vierailija
258/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Meillä on sekä kellarikomero että pakastevihanneksia. Tuoreita vihanneksia on jääkaapissa, mutta suurin osa on pakasteina ja säilykkeinä. Uunijuurekset on helppo tehdä, höyrytetyt samoin ja ihan yhtä terveellisiä ovat pakasteina. Punajuuri on helpoin säilykkeenä. Tuoresalaattia teen kerralla niin ison annoksen, että sitä syödään 2 päivää. Onhan se vähän tiivistynyt jo seuraavana päivänä, mutta ei haittaa.

Tämän lisäksi minulla on juureksia, marjoja, vihanneksia ym jauheina. Ne vasta helppoja ovat. Veikkaan, et syön paljon enemmän näitä kuin suositusten mukaan syövät.

Vierailija
259/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maitoa kannattaa pitää aina pari kestomaitoa. Ne ei vaadi jääkaappia.

Voisiko joku ihan kertoa pari nimeä tai laittaa linkit kuviin, että osaan valita tällaisia?

Maidot, joissa on UHT -merkintä. Nämä säilyvät avaamattomina huoneenlämmössä useita kuukausia. Esimerkiksi tämä:

https://cdn.verk.net/cdn-cgi/image/w=1125,h=703,fit=scale-down,q=75,f=a…

Vierailija
260/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää aikaa ja rahaa kun tilaa ruuat suoraan kotiin. Tilausta kotona klikkaillessa voi tarkastaa mitä puuttuu. Hintoja on helppo vertailla ja valita tarjoustuotteet. Toimitus maksaa 5 euroa, ja sillä ei aja montaa kilometriä hypermarkettiin.