Näin yöllä kun sänkyni päälle ilmestyi tumma hahmo ja tunsin painon päälläni, olen varma että olin hereillä
Olen valvonut siitä asti, noin kolmesta saakka. Turvalukko oli päällä, joten en tajua mitä tapahtui. Unta se ei ollut.
Kommentit (326)
En ole (onneksi) unihalvauksen aikana käsittääkseni koskaan tuntenut pahan läsnäoloa, vaikka halvauksen takia kokemus onkin ahdistava. Kerran silmäni olivat auki ja tunsin nousevani kohti kattoa, kykenemättä kääntämään päätäni ja katsomaan alas, onko kehoni sängyllä. Sitten humahdin takaisin kehooni. Ja taas ylös. Se oli toisaalta mielenkiintoista, mutta aloin pelätä, etten pääse takaisin kehooni. Heräsin, kun keskityin ajatukseen sormien ja varpaiden liikuttelusta.
Kerran koin demonin istuvan sänkyni jalkopäässä, mutta luulen, että se oli unta, ei unihalvaus. En ole aivan varma.
Painajaisia, unihalvauksia ja valveunia ajatellen on hyödyllistä harjaannuttaa mieli analysoimaan ja kyseenalaistamaan kokemuksia ja havaintoja. Kun herätessäni välillä koen valveunia, olen oppinut kysymään itseltäni, voiko tämä olla totta. Silloin tajuan, että kyse on valveunesta ja harhat katoavat.
Sama taito on hyödyllinen, jos haluaa nähdä selkounia.
Itselläni on ollut suunnilleen kaikkia mahdollisia parasomnioita unissakävelystä ja -puhumisesta lähtien.
Heräsin unessa omasta sängystä ja sängyn vieressä oli jotain todella kammottavaa. Olin kauhuissani ja yritin olla peiton alla suojassa. Heräsin siihen kauhun tunteeseen oikeasti ja pelkäsin niin paljon, etten ikinä ollut pelännyt niin paljon ja jostain tuli sanat; Jumala on rakkaus ja sitä aloin toistamaan. Pelko alkoi hellittämään ja jonkin ajan kuluttua pystyin nukahtamaan uudestaan.
Olen ateisti, mutta saanut kristillisen kasvatuksen. Tuon tapauksen jälkeen pelännyt sen kamalan tuloa ja pelkoa lieventää jokailtainen; Jumala on rakkaus, kiitos tässä päivästä- mantra. Olen oikeasti kiitollinen jokaisesta päivästä, jonka saan olla elossa ja läheiset kunnossa.
Tapauksesta yli puoli vuotta ja vieläkään en voi pitää yhtään raajaa patjan ulkopuolella nukkumaan mennessä pimeällä ja nyt uusin pelko on, että jos en toista mantraani tapahtuu jotain kauheaa. Kiva kierre tuli, mutta ei haittaa, koska saan lohtua ja lievennystä pelkoihin siitä.
Olen kirjoittanut toiseen aloitukseen tapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko se unihalvausta että herää putoamisen tunteeseen?
Ei ole. Se on joku aika tavallinen ilmiö, taisi olla niin, että mieli ja keho nukahtaa vähän eri aikaan, ja silloin sitten säpsähtää hereille oltuaan jotenkin puoliunessa. Monesti tapahtuu, kun meinaa nukahtaa jossain väärässä paikassa esim. tuolissa tai autoa ajaessa, herralle kiitos siitä.
Unohtakaa nyt nuo huuhaahöpinät ja uskonnolliset ilmiöt. Unihalvaus on ihan normaali ilmiö ja sattuu monille esim. silloin kun on joku hyvin stressaava elämän tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Onko se unihalvausta että herää putoamisen tunteeseen?
Ei, se tunne tulee lihasten rentoutumisesta nukahtamisen yhteydessä. Siitä johtuvia säikähtyneitä hereille säpsähtämisiä näkee lemmikeilläkin.
Unihalvaus varmaan mutta (sori en lukenut koko ketjua jos jo mainittu) niin sana painajainen tulee juuri painamisesta, se on myyttinen olento, joka ihmisen unen aikana istuu rinnan päälle ja painaa ahdistaa ja aiheuttaa painajaisia. Tästä on kohtuullisen pelottavia maalauksiakin.
Onko viime aikoina tutkittu, miten paljon new age -harrastukset, noituus ja satanismi ovat vallanneet alaa Suomessakin vielä entisestään? Esi-isät ennen kristinuskon saapumista ovat kaiketi lepytelleet samanlaisia pahoja henkiä, mutta sen jälkeen on ollut rauhallisempaa, kunnes taas nyt...
Vierailija kirjoitti:
Unohtakaa nyt nuo huuhaahöpinät ja uskonnolliset ilmiöt. Unihalvaus on ihan normaali ilmiö ja sattuu monille esim. silloin kun on joku hyvin stressaava elämän tilanne.
Ja yksi syy siihen, miksi kaikki näkevät mustia, uhkaavia hahmoja on esimerkiksi tämä ketju. Ihmisen mieli on jo opastettu näitä näkemään. Lisäksi totta kai biologiamme opastaa meitä pelkäämään mustia, uhkaavia hahmoja, eli jotain, mikä väijyy varjossa meitä.
Itse näen paljon kaikenlaisia unia, myös selkounia. Voin jokaisen unen, jonka muistan, selittää kuitenkin päivän/nykyisyyden tapahtumilla, sillä sehän unen tarkoitus on, puhdistaa mieltä ja kehoa.
Nuo "olin silmät auki" on ihan höpöä, näen usein unia, joissa miellän olevani juuri herännyt unesta, eli muka valveilla, mutta unia ne ovat silti ja sellaiseksi paljastuvat, kun oikeasti herään.
Fyysinen olotila vaikuttaa myös: nyt olen liikkunut aivan liian vähän ja on sen vuoksi huono olo. Niinpä lähes joka yö herään kuvottavaan, inhottavaan oloon, jonka aikana näen kummallisia varjoja ja mitä lies. Se loppuu, kun pääsen liikkeelle, eli jalka paranee kuntoon, jossa saan liikkua.
Sana ”painajainen” tulee tuosta tunteesta, että joku (paha) painaa tai istuu päällä.
Ihan normaali unohalvaus siis. Unihalvaus on pelottava ja tuntuu siltä kuin olisi hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran sellainen unihalvaus että näin unta talosta ja oli yö. Ikunnoista kuun valo tuli sisään eli muuta valoa ei ollut.
Siellä oli ovi auki pimeään huoneeseen ja jollain tasolla tajusin unessa että oli unta.
No menin sitten uhkarohkeasti sinne huoneeseen tyyliin " Onko täällä kummituksia"
No sitten kun astuin huoneeseen niin heräsin tai siis siihen unen ja valveilla olon väliseen tilaan.
Olin sohvalla oikealla kyljellläni. En pystynyt liikkumaan yhtään. Yritin pinnistellä kääntyäkseni mutta mitään ei tapahtunut.
Tunsin että joku painaa mua selästä eli ihan kuin olisi estänyt etten pääse kääntymään ja heräämään kunnolla. No siinä yritin pinnistellä jonkin aikaa ja sitten viimeisellä pinnistyksellä minkä jälkeen en olisi enään jaksanur yrittää niin pääsin kääntymään ja heräsin. Oli eka unihalvaus koskaan mulla ja toivottavasti viimeinen. Unihalvaukseenhan liittyy usein tunne pahuuden läsnäolosta.
Psygologia on kovin uusi tiedelaji ja oikeastaan kiistellään siitäkin onko se tiedettä, kun ei voida todistaa, eli enemmän ollaan uskomuksien parissa, unihalvaus on yksi uskomus.
Pahuutta ei voi kieltää, se on läsnä kaikkialla samoin joskus hyvyys.
Jos olet joskus nähnyt jonkun kuoleman, niin ymmärtää "sielun" kun fyysinen kuolema saapuu, niin jotai todella tapahtuu...kun elämä poistuu....
Psykologia ei ole tiedettä vaan arvailua. Yksi "ammattilainen" diagnosoi fyysisen selkävaivan olevan "ahdistusta". Selkä parani fyysisellä hoidolla.
Fyysinen hoitto auttoi ahdistukseen. :)
Vierailija kirjoitti:
On asioita, joita ihmisen ei edes tarvitse tai pidäkään tietää. Ne eivät kuulu hänen maailmaansa. Eikä tule koskaan tietämäänkään. Jos tietäisi ei olisi ihminen enää.
Mikä hän sitten olisi?
Kuules nyt, jos oli tumma hahmo niin varmasti HÄNELLÄ oli turvattomampi olo kuin sulla, etuoikeutetulla valkoisella naisella.
Vierailija kirjoitti:
Nuo "olin silmät auki" on ihan höpöä, näen usein unia, joissa miellän olevani juuri herännyt unesta, eli muka valveilla, mutta unia ne ovat silti ja sellaiseksi paljastuvat, kun oikeasti herään.
Unihalvauksessa silmät voivat olla auki, vaikka jotkut pitävät niitä kiinni. Valveunessa silmät ovat auki. Valveunen aikana voi liikkua. Se sitten on asia ihan erikseen, jos näkee unta, jossa herää, herätäkseen myöhemmin vasta oikeasti. Silloin silmät luonnollisesti ovat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ollut kiinnostunut tuosta ilmiöstä ja haluaisin kokea sen itse. Olisiko teillä mitään vinkkejä kuinka voisin saavuttaa tuon tilan, tai selitystä miksei minua ole valittu? En päässyt osaksi tätä kokemusta edes silloin kun kärsin unettomuudesta, unihäiriöistä ja öisistä paniikkikohtauksista stressin, masennuksen ja uupumuksen vuoksi.
Olen kokeillut vaikka mitä keinoja; nukkunut selällään, valvonut/väsyttänyt itseäni, käyttänyt päihteitä tai huumeita, katsellut ahdistavaa/masentavaa materiaalia, harrastanut saatananpalvontaa, pimeitä rituaaleja ja okkultismia, jne. Olen yrittänyt kutsua demoneja luokseni ja tehdä kaikkeni antautuakseni tälle pimeän energian vaikutukselle, mutta mikään ei tehoa. Mikä avuksi? Nyt tarvittaisiin oikeaa asiantuntijaa, onko täällä ketään noitia?
Edes demoni ei viettelisi sinua?
Nämä ovat mielenkiintoisia asioita.
Jos perustaa oman maailmankatsomuksensa hyvin materialistiselle ja pinnalliselle tasolle, silloin ei voi koskaan ymmärtää ja kokea henkisiä ja syvällisiä asioita. Silloin kieltää kokonaan niiden olemassaolon.
Se, että itse kieltää niiden olemassaolon, ei tarkoita sitä, etteikö niitä voisi olla olemassa.
Miksi ihmisiä diagnosoidaan niin helposti mielisairaiksi, hulluiksi, sekopäiksi?
Miksi noitia poltettiin rovioilla?
Pelko. Se ajaa tekemään noita asioita.
Valtaosa ihmisistä pelkää että heidän materialistinen ja pinnallinen elämä menettää merkityksensä. Sitä ei saa järkyttää henkimaailmalla. Valtauskonnoilla on tosin tässä jokin poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa "herännyt" halvaantuneena. Kehosta pääsee pois kierähtämällä. Käyn lentelemässä. Menen ulos ikkunan läpi. Lasi tuntuu sitkeältä mutta antaa periksi. Kymmeniä kokemuksia, ovan mukavia yleensä. Tässä tilassa näkee epäselvästi ja liikkuminen on hankalaa.
Koitko näin lapsenakin?
Vuosia sitten heräsin yksin yöllä ja tunsin, että oikea käteni oli kylmä ja aivan tunnoton kuin jonkun toisen käsi jota kosketin. Mitään painajaista tai tukehtumisen tunnetta ei siihen liittynyt. Herätessäni olin selälläni. Jonkun ajan valvoin ja nukahdin uudelleen. Olinko nukkunut jotenkin käden päällä vai oliko ollut oikea halvaus kohtaus? Aamulla ei ollut mitään halvauksen oiretta. En kertonut silloin kokemuksesta kenellekään kysyäkseni mitä se oli. Oikea puoleni saattaa olla hieman heikompi ja olen kaatunutkin kyljelleni josta jäi vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Sana ”painajainen” tulee tuosta tunteesta, että joku (paha) painaa tai istuu päällä.
Ihan normaali unohalvaus siis. Unihalvaus on pelottava ja tuntuu siltä kuin olisi hereillä.
Unihalvauksen tullessa kannattaa hallita ja hillitä itsensä eikä yrittää pyristellä vastaan. Menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Btw, pitääkö teidänkin demonit hyvin koneellista ääntä? Kohtauksen aikana yleensä kuulen hyvin metallista surinaa, piippausta tai tikitystä.
Tällä äänien kuulemisella on tieteellisesti joku typerä nimikin... Explosive Head Syndrome.
Valveuni. Itse kerran valveunessa löin yöpöydän lamppuni alas, kun läimäsin yöpöydän vieressä ollutta hahmoa. Joskus olen myös unen ja valveen rajamailla tuntenut, kun joku mm taputtelee päätäni. Ne tuntuu ihan aidoilta kosketuksilta. Silti samalla heräät takaisin tokkurassa tähän maailmaan ja tajuat pään pikku hiljaa selvitessä, ettet ollut ihan virkeänä tässä ajassa, vaikka siltikin tavallaan jollain tasolla läsnä.