ambulanssikuskit tökeröimpiä asiakkaita
Tämän olen huomannut pikaruokalan autokaistan kassatyöntekijänä. Ambulanssityypit kun tulee (yleensä iltaisin ja öisin) autokaistalle niin he odottavat saavansa nopeampaa palvelua kuin muut ja kuvittelevat olevansa tärkeimpiä asiakkaita. He eivät koskaan hymyile tai sano kivaa sanaa.
Muutama viikko sitten yksi kuski valitti palvelun hitaudesta ja yritin selittää hänelle että ambulanssia ennen olleen auton tuotteet valmistettiin ensimmäisenä, järjestyksessä siis, mutta hän ei kuunnellut vaan jatkoi paasaamista. He ovat tottuneet siihen että ihmiset väistävät heitä liikenteessä ja kuvittelevat siksi olevansa jumalia ja etuoikeutetussa asemassa muihin asiakkaisiin nähden. Kyllä pistää vihaksi.
Kerran yöllä heille tuli ilmeisesti hälytys ja alkoivat erittäin törkeään sävyyn hoputtamaan meitä että ruoka pitäisi tulla nopeammin. Öisin keittiössä on töissä vain yksi henkilö ja tuotteita ruvetaan valmistamaan heti kun tilaus on saatu, eli hampurilainen tulee valmiiksi niin pian kuin mahdollista. Ja tuonakin kertana ei mitään kiitosta, hoitaja vain repäisi pussin kädestäni ja ryntäsi autoon. Ihmishenki tulee tietysti aina ensin, mutta hätätapauksessa minä unohtaisin eväät siihen paikkaan ja tulisin sitten myöhemmin hakemaan kun on aikaa.
Kyllä nuo ambulanssikuskit ovat ihan samassa asemassa muiden asiakkaiden kanssa. Ei edessä olevaa autoa sivuuteta sen vuoksi että ambulanssi on tilaamassa ja heille voi kesken kaiken tulla hälytys.
Kommentit (100)
Hei. Ehdottakaa heille että he vaikka soittasivat teille että ovat tulossa ja te tekisitte ne ruuat valmiiksi. Joustavuutta. Ensiapuhenkilökunta, palokunta ja poliisi on sellasessa ammatissa että itse kylä tekisin mitä vain että he virka-aikana saavat ruuan eteensä mahdollisimman nopeasti. Enkä laittasi pahakseni jos joudun ite sen vuoksi odottamaan.
Mitenkä suusi laittasit jos sulla olis hätä ja tarviisit ensiapua. Ja sulle sanottas puhelimessa että nyt kyllä joudutte odottamaan pari tuntia. Just nyt on mäkkärillä kauhee jono ja ei olla syöty koko yönä mitään.
Joustoa, joustoa. Se on sitä asiakaspalvelua.
Tällasena tavallisena rivihoitsuna sanon : en yhtään ihmettele. Suurimmalla osalla ambulassikuskeista on noussut kusi päähän ja jotkut kiertää lääkörin määräyksiä koska "kyllä kuule minä tiedän ...".
Onneksi on niitä hyviäkin, mutta vois sanoo että sellaset +40v miespuoliset on pahimpia.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:45"]
Jos ovat ruokatauolla, niinkuin muutkin työtätekevät, ei pitäisi tulla hälytyksiä. Työn organisointi ei voi olla noin heikkoa.
[/quote]
mit vit sinä nyt höpötät. Jos se hälytys tulee ja lansseja ei ole juuri sillä hetkellä vapaana tai muut ovat kauempana, niin ei siinä nyt jumalauta sanota, että "me ollaan ruokatauolla, sori". Sen takia nämä kuskit ja ensihoitajat koittavat syödä nopeasti, sillä koskaan ei tiedä milloin tulee aika lähteä pelipaikoille.
Mieti nyt vähän mitä suustasi päästät.
Itse olen käynyt autokaistalla kaksi kertaa ikinä, joten ei ole kovin tuttu kuvio. Mutta olen ilman muuta olettanut, että siellä olisi tietyillä ammattiryhmillä etuajo-oikeus tilausten saamiseen.
Jokainen joka seuraa uutisia tietää, että tässä maassa ei ole liikaa hoitohenkilökuntaa, poliiseja tai palomiehiä. Kaikista on pula. Kahta ensimmäistä ryhmää ei ole varaa palkata enempää, kolmanteen ei ole riittävästi koulutettua porukkaa. Ja juuri niin kuin jokainen osaa päätellä, siitä seuraa että töitä tekevä porukka on ylikuormitettua, väsynyttä ja uupunutta.
Silti juuri noiden ammattiryhmien varaan kaatuu kaikki mahdollinen kansalaisten pahoinvointi, levottomuus, kasvatusongelmat ja päihderiippuvuudet. Siellä ne painavat 12-tuntisia tai jopa 24-tuntisia vuoroja, välissä se lakisääteinen tauko ja sitten taas töihin yöksi.
Ehkä en tajua kaikkea mitä te aloittajaa komppaavat vastaajat tajuatte, mutta minusta tuntuu aika v**tumaiselta asenteelta kuittailla, että miksi eivät jaksa kokkailla itselleen joka yöksi eväitä että ei tarvitsisi kesken vuoron hakea ruokaa. Sitä paitsi esim. minun pitäisi kyllä syödä jotain 12 tunnin vuoron aikana jopa kolmeenkin kertaan, aika hiljaista olisi siinä 8 tunnin levon aikana mietti ja laittaa kolmet hyvät eväät.
Eikö homma vieläpä toimi aika pitkälle niin että suurin osa autokaistalla käyvistä asiakkaista on baarireissulta palailevia juhlijoita, torirallia vetäviä teinejä vapaa-aikaa viettämässä, kotiin nukkumaan meneviä vuorotyöläisiä yms.? Noita muita asiakkaita on paljon enemmän kuin pelastushenkilökuntaa, joita saattaa muutama eri porukka käydä yön aikana. Muille asiakkaille ei siis tule kohtuutonta viivästystä, vaikka joukosta selvästi erottuvat hälytysvalmiudessa olevat pelastajat saisivat ruokansa ensin.
Itse ymmärtäisin asiakkaana äärimmäisen hyvin jos näkisin että ambulanssi, poliisi tms. tulee minua myöhemmin mutta saa pussinsa aikaisemmin. Tulisi oikeastaan ihan hyvä mieli kun tietäisin, että paikassa arvostetaan yhteiskunnan turvallisuutta, järjestystä ja ojennetaan vähän kättä siihen suuntaan. Toisin päin oikeastaan aika nuivan oloista. Tulee vaikutelma, että puhaltakaa te vaan omiin hiiliinne, me puhalletaan omiimme, ei paljon kiinnosta mitä maailmassa tapahtuu kunhan rahat saadaan.
Millä ketjulla on tällainen ohjeistus että saapumisjärjestyksessä valmistetaan ruuat eikä poikkeuksia?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:16"]
Jos ovat ruokatauolla, niinkuin muutkin työtätekevät, ei pitäisi tulla hälytyksiä. Työn organisointi ei voi olla noin heikkoa.
[/quote]
mit vit sinä nyt höpötät. Jos se hälytys tulee ja lansseja ei ole juuri sillä hetkellä vapaana tai muut ovat kauempana, niin ei siinä nyt jumalauta sanota, että "me ollaan ruokatauolla, sori". Sen takia nämä kuskit ja ensihoitajat koittavat syödä nopeasti, sillä koskaan ei tiedä milloin tulee aika lähteä pelipaikoille.
[/quote]
Jos lanssikuljetuksiin ei haluta laittaa riittävästi resursseja että kuskit saisi pitää lainmukaiset taukonsa niin syyttäkää sairaanhoitopiirejä ja viimekädessä poliitikkoja. Ei se tietenkään kuskien vika ole, mutta toisaalta kuskien ei pitäisi purkaa sitä katkeruuttaan vittuilemalla muille joiden vika se ei ole ainakaan.
Vaihtakoon ammattia jos pää ei kestä tuonvertaa paineita että saisi ruokansa tilattua sivistyneesti.
Ovat myös töykeitä sisälläkin, olen ollut monesti kyydissä puolitajuttomana. Niin, että välillä nukkunut ja välillä ollut hereillä silmät kiinni. Siellä haukutaan työkavereita kovaan tahtiin. Asiakkaita ei onneksi, ei ainakaan minua. Tosin vaikka olisin tajuissani ollut yhtä lailla se työkavereiden haukkuminen ynnä muu jatkuu. Se on hassua, miten minä en muka ole siellä. En mä ainakaan kehtaisi jauhaa paskaa jos kyydissä olisi potilas :D
Kuulkaas nyt, siellä päivystyksessä tietysti priorisoidaan asiakkaat ja niin pitääkin tehdä. Akuutit tapaukset menevät flunssapotilaiden edelle.
Maksavat asiakkaat ovat kuitenkin kaikki samalla viivalla. Jos lähdetään siihen että yksi porukka menee muiden edelle niin on vaarana että loput asiakkaat protestoivat jaloillaan ja asioivat jatkossa muualla.
Mä kyllä tiedän nämä jumalsyndroomaiset tyypit, ja parhaiten heihin toimii kun ei kertaakaan anna heille joustoa. Jos sitä kerran antaa odottavat sitä jatkossa aina.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:16"]
[/quote]
[/quote]
Jos lanssikuljetuksiin ei haluta laittaa riittävästi resursseja että kuskit saisi pitää lainmukaiset taukonsa niin syyttäkää sairaanhoitopiirejä ja viimekädessä poliitikkoja. Ei se tietenkään kuskien vika ole, mutta toisaalta kuskien ei pitäisi purkaa sitä katkeruuttaan vittuilemalla muille joiden vika se ei ole ainakaan.
Vaihtakoon ammattia jos pää ei kestä tuonvertaa paineita että saisi ruokansa tilattua sivistyneesti.
[/quote]
Tässä ketjussa on taas koottu kaikka "parhaat" palat mitä on tullut vastaan. Itse olen saanut pelkästään hyvää "palvelua" ja kyllä niillä kavereilla saa aika pitkä pinna olla, kun Vappuna tms. känniääliöt teloo itseään ja sitten taistellaan hoitajia vastaan.
Jokaisesta ryhmästä löytyy hyviä ja huonoja tapauksia ja tämä ketju taas osoittaa, kuinka perus AV-mamma tykkää haukkua kaikki maan rakoon, kun itse ovat niin saatanan erikoislaatuisen hyviä ihmisiä. Kuten vaikka AP.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 07:03"]
Se voi olla joku päivä sunkin henkikulta siitä kiinni ehtiikö lanssi ajoissa.
[/quote]
Eli tarkoittaako kirjoituksesi sitä että kiirettömällekin lanssikuskille pitää paistaa burgerit ohi jonon?
Ei saatana -ei mulla muuta.
Tökerölllä aspalla tökeröt asiakkaat....
Eipä se ap myöskään mitään kuukauden työntekijä -titteliä ansaitse.
P.S. Mua ei haittaa, jos lanssit ja poliisit saavat ruokansa ennen mua. Palomiehet taitavatkin syödä vaan laitoksella.
Miksi lanssikuski menee tuollaiseen paikkaan syömään? Ei vuodeosastollakaan ole aikaa alkaa kokkailemaan, omat eväät pitää ottaa mukaan, sellaiset mitkä voi tarvittaessa hotkaista nopeasti. Maksalaatikko, valmisruuat, kaikki nuo voi syödä kylmänä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:00"]
Miksi lanssikuski menee tuollaiseen paikkaan syömään? Ei vuodeosastollakaan ole aikaa alkaa kokkailemaan, omat eväät pitää ottaa mukaan, sellaiset mitkä voi tarvittaessa hotkaista nopeasti. Maksalaatikko, valmisruuat, kaikki nuo voi syödä kylmänä.
[/quote]
Ei ihmekään, että hoitajat valittavat vuodesta toiseen, jos työ on sitä, että pitää syödä kylmää maksalaatikkoa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:29"]
Ovat myös töykeitä sisälläkin, olen ollut monesti kyydissä puolitajuttomana. Niin, että välillä nukkunut ja välillä ollut hereillä silmät kiinni. Siellä haukutaan työkavereita kovaan tahtiin. Asiakkaita ei onneksi, ei ainakaan minua. Tosin vaikka olisin tajuissani ollut yhtä lailla se työkavereiden haukkuminen ynnä muu jatkuu. Se on hassua, miten minä en muka ole siellä. En mä ainakaan kehtaisi jauhaa paskaa jos kyydissä olisi potilas :D
[/quote]
Kuule, työtovereita haukkuvat asiakkaan kuullen muidenkin ammattien edustajat. Viimeksi viime viikolla hoitsu haukkui minulle lääkärin. Siis minulle POTILAALLE. Ei antanut hyvää kuvaa ko. hoitsusta. Vaikka lekuri olisi kuinka ammattitaidoton, ei häntä pidä potilaalle haukkua. Ilmeisesti odotti minun olevan samaa mieltä. Ilmaisin tiukkaan sävyyn etten ole.
Minusta kannattaisi ottaa yhteyttä paikan päällikköön, ja hän toivottavasti tekee sellaisen periaatepäätöksen, että esim. tämä ammattiryhmä pääsee automaattisesti jonon ohi näyttämällä vaikka jotain korttia tai merkkiä (minä ainakin tekisin niin). Kyllä paistajien ja asiakkaiden sietokyky on joka tapauksessa paljon lievemmällä koetuksella, että siitä kannattaa lähteä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 06:17"] En oikein tajunnut miksei raskasta ja tärkeätä työtä tekevien kohdalla voi vähän joustaa? Tiedätkö ambulanssikuskien työstä mitään?
[/quote]
Koska kun on kyse pikaruoasta kaikki asiakkaat ovat samanarvoisia. Kuten aloitusviestissä sanoin, ihmishenki tulee ensin, mutta liha ei paistu grillissä sen nopeampaa, vaan hätätilanteessa ambulanssi voisi ilmoittaa tulevansa myöhemmin takaisin jos ei ehdi muutamaa minuuttia odottaa. ap
Ap ja hänen kanssaan samaa mieltä olevat ihmiset eivät selvästikään ole nähneet ensihoitajien työtä lähietäisyydeltä.
Jaksaisitteko itse olla aurinkoisia ja iloa säteileviä ihmisiä peräti 36h vuorojen aikana? Okei, 36h vuoroja on vähemmän, mutta 24h ja 12h ovat kyllä ihan perusvuoroja. Siellä mitään 8h työpäivää ruokataukoineen tunneta. Siellä syödään jos ehditään, ja arvatkaapa kuinka hyvin ehtii? Olette varmasti tietoisia tästä hoitoalan työpulasta. Lisäksi työ on erittäin rankkaa sekä fyysisesti että henkisesti. Moniko teistä jaksaisi roudata 120kiloista miestä paareilla seitsemännestä kerroksesta? Ja moniko teistä pystyisi pitämään psyykkeen kunnossa mm. pahimmillaan nähtyään juuri itseltään pään pois sahanneen ihmisen? Niinpä.. Mutta hyvähän se on työttömien av-mammojen huudella kun oih ja voih on niin rankkaa pyyhkiä armaan Purjo-Petterin nenää ja persettä päivästä toiseen.
Sitä paitsi erittäin törkeää yleistämistä aloittajalta. Vaikka joku ammattikunnasta käyttäytyy omasta mielestään huonosti, ei kaikki sellaisia ole.
Pahoittelen pötköön kirjoittamistani, puhelin ei näköjään osaa pitää kappalejakoja.
Nro 51
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 09:49"]Nyt olis peiliin katsomisen paikka. Mieti mitä heidän työ on. Siinä harvemmin on mitään onnellista kuljetettavaa. Koko ajan tai ainakin suurimman osan aikaa taistelua kuolemaa ja aikaa vastaan. Kyllä he ovat ihan mukavaa väkeä. Mutta harvemmin heitä naurattaa työpäivän aikana. Se on sen verran rankkaa työtä.
Eikä heillä ole mitään ruokatunteja. Jos häly tulee kesken tilauksen niin ne lähtee töihin ja ruoka jää siihen. Tiedän monta jotka ei ole kerinny syödä koko 12h työputken aikana kertaakaan kunnolla. Se vain on sellaista se työ. Mutta he tekevät todella tärkeää työtä ja ovat ihan huipputyyppejä.
Jospa oppisit joustamaan hieman omassa työssäsi.
[/quote]
Ilman muuta he tekevät tärkeää työtä, nyt ei vain ole kyse siitä. Pitäisikö meidän joustaa myös tilanteissa joissa baarista tulijat tulevat kaistalle taksilla? se on hyvin yleistä. Ja joskus meitä hoputetaan että käy liian kalliiksi kun joutuu odottamaan. ap
Ambulanssikuskit ei todellakaan jää tilailemaan ruokaa jos tulee sydänpotilashälytys. Älkää nyt puhuko paskaa :D
Nyt olis peiliin katsomisen paikka. Mieti mitä heidän työ on. Siinä harvemmin on mitään onnellista kuljetettavaa. Koko ajan tai ainakin suurimman osan aikaa taistelua kuolemaa ja aikaa vastaan. Kyllä he ovat ihan mukavaa väkeä. Mutta harvemmin heitä naurattaa työpäivän aikana. Se on sen verran rankkaa työtä.
Eikä heillä ole mitään ruokatunteja. Jos häly tulee kesken tilauksen niin ne lähtee töihin ja ruoka jää siihen. Tiedän monta jotka ei ole kerinny syödä koko 12h työputken aikana kertaakaan kunnolla. Se vain on sellaista se työ. Mutta he tekevät todella tärkeää työtä ja ovat ihan huipputyyppejä.
Jospa oppisit joustamaan hieman omassa työssäsi.