Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä ammateissa joutuu "salaamaan" yksityiselämänsä

Vierailija
03.05.2015 |

Tehdäänkö sitä ihan vaan maalaisjärjellä vai kehottaako esim. työnantaja piilottamaan somen ja salaamaan osoitteen jos sitä ei muuten tule ajatelleeksi, jos alkaa vaikka vartijaksi tai opettajaksi?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomioistuimessa. Turvakiellon saisin, mutta toistaiseksi on riittänyt osoitteenluovutuskielto, salainen puhelinnumero ja trafin oma kielto. Luonnollisesti puolisolla samat toimenpiteet. Muuton jälkeen olen kertonut osoitteen vain niille, jotka ovat sitä postiin tai vierailuun tarvinneet. Somessa kaverlistan pohdinta tarkkaan ja teen erilaisia kaverilistoja riippuen siitä mitä päivitän=yläasteaikaiset kaverit eivät näe sitä mitä sydänystävät. Helpompi estää ennalta tiedon meneminen väärälle taholle kun pyytää häirikköä unohtamaan osoite.

Vierailija
22/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari yläasteen ja lukion opettajaani fb-kaveria. Nyt jälkeenpäin mietittynä kaveripyynnön olisi voinut jättää lähettämättä, sillä teinivuosien ryyppyreissuista ja muista on fb:seen joskus jotain postannut. Opettajien päivitykset ja kuvat ovat "tylsiä" ja vaarattomia (lapsen synttärikakku, "huhhuh olipas ihana 10 km hiihtolenkki", kuva juhannuskokosta...). Silti tuntuu hassulta miksi ihmeessä he ovat oppilaidensa kaveripyynnöt hyväksyneet ja samalla avanneet yksityiselämänsä heille. Itse toimin urheiluvalmentajana lapsille ja nuorille ja vaikka lukuisia kaveripyyntöjä on tullut niin yhtäkään en ole hyväksynyt! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä olen salannut puhelimen yhteystiedot: en halua narkkareita kotiovelle mankumaan reseptejä. Lähes kaikki kollegat ovat toimineet näin.

Facebookissa mahd. tiukat yksityisasetukset ja profiilikuvana joku takaapäin otettu tai koiran kuva tms. , josta ei voi tunnistaa.

Hyvin olen näin pärjännyt :)

Vierailija
24/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:58"]Olen sosiaalityöntekijä lastensuojelussa. Instagram on salainen, facebookissa en ole, puh.nro salainen, samoin osoite. Ovessa ei lue mun sukunimeä, (mulla eri kuin miehellä ja lapsilla).
[/quote]
Älä silti tuudittaudu anonyymiyden tunteeseen.
Maistraatista saa kaikki tiedot, vaikka olis luovutus kiellot jne.
Salainen puh. nro. on lähinnä vitsi jos tietäå mistä etsiä, insta ja email naurettavan helppoja murtaa.
Nimi ja työpaikka/yksikkö riittää...
Halleluja avoin sosialistinen yhteiskunta.

Vierailija
25/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:42"]Itse maalaisjärjellä pidän suuni supussa asioista jotka voivat vaikuttaa työhöni negatiivisesti. Varhaiskasvatus.
[/quote]

Se ei suinkaan kaikissa ammateissa riitä. On katsos sellaisia sekopäitä, jotka omien virheiden seurauksena katkeroituvat niille ihmisille jotka näitä virheitä selvittelevät, ja etsimällä etsivät esim. Puh.nron uhksilusoittoja varten tai osoitteen mennäkseen vähän oven taakse "keskustelemaan". Salaisista tiedoists huolimatta mun oven takana oli kerran yhden huostaanotetun lapsen isä, eikä todellakaan missään päiväkahvien merkeissä. Muuten ihan kiva, mutta mä en edes ollut silloin kotona vaan mun ekaluokkalainen täysin syytön lapseni, jonka kauhun voitte vaan kuvitella.
[/quote]
Se ehkä oli sun virhe että otit huostaan hänen myös yhtä syytömän lapsen..

Vierailija
26/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu käräjätuomari sai joskus tappouhkauksia kun hoiti jotain huumeliigajuttua... Kaikki some-tilit, numerot ja osoitteet oli hänellä salattuina jo entuudestaan, mutta jostain ne oli silti saatu tongittua.

Vierailija
27/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut että mitä nämä uhkailijat kuvittelee touhullaan saavuttavansa? Okei, kun on kaivanut itsensä elämässään riittävän syvään monttuun, pari lapiollista lisää ei tunnu missään. Silti en usko kenenkään sympatioiden lisääntyvän moisesta ja tieto hankalista asiakkaista kyllä välittyy myös viranomaiselta toiselle. Luulen myös että niissä töissä joissa näihin törmää, ei muutenkaan voi olla kaikista säikyimmästä päästä ja työyhteisö varmasti kannustaa enemmän kertomaan asiattomuuksista kuin piilottelemaan niitä. Voi tietenkin olla että uhkailuun taipuvaiset ei muutenkaan ole penaalin terävimpiä tapauksia.

Vierailija
28/39 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:56"]

En ole ikinä tajunnut että mitä nämä uhkailijat kuvittelee touhullaan saavuttavansa? 

[/quote]

Usein ovat sekavia tapauksia kaikin puolin, huumeidenkäyttäjiä tai alkoholisoituneita...Etenkin narkkarit yrittävät usein uhkailla, koska uhkailu on huumemaailmassa niin yleistä ja joskus toimiikin. Eivät ymmärrä että normiyhteiskunta ei pyöri samoilla säännöillä.

Vierailija
29/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:27"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:56"]

En ole ikinä tajunnut että mitä nämä uhkailijat kuvittelee touhullaan saavuttavansa? 

[/quote]

Usein ovat sekavia tapauksia kaikin puolin, huumeidenkäyttäjiä tai alkoholisoituneita...Etenkin narkkarit yrittävät usein uhkailla, koska uhkailu on huumemaailmassa niin yleistä ja joskus toimiikin. Eivät ymmärrä että normiyhteiskunta ei pyöri samoilla säännöillä.
[/quote]
Viha ja epätoivo ovat tehokkaita motivaattoreita.

Vierailija
30/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 13:19"]

Lastentarhanopettaja. Olen siis kaikin tavoin normaali, mukava ja tavallisen näköinen nainen. Kukaan ei tiedä että olen lesbo eikä kukaan arvaisi päällepäin. Pidän yksityiselämäni visusti salassa ja tavallaan se on tylsää, kun joutuu aina olemaan se hiljainen kahvitauolla. 

[/quote]

Mun mielestä tuota ei tarvitsisi salailla, voisit puhua tyttöystävästä ihan avoimesti.

Vierailija
31/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun ope olen ja numero lähti salaiseksi siinä vaiheessa kun eräs huoltaja kaivoi numeroni tiedustelusta ja soitti. Ei kovin paha juttu mutta en halua tällaisia soittoja henk. koht. puhelimeeni. Osoitteeni salasin, kun oppilaat kaivoivat esiin kollegan osoitteen ja jakoivat sitä. Fb:hen en ota oppilaita kaveriksi, siitä on ihan sääntö että ei alle 18-v. oppilaita saa ottaa.

Vierailija
32/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:58"]Olen sosiaalityöntekijä lastensuojelussa. Instagram on salainen, facebookissa en ole, puh.nro salainen, samoin osoite. Ovessa ei lue mun sukunimeä, (mulla eri kuin miehellä ja lapsilla). [/quote] Älä silti tuudittaudu anonyymiyden tunteeseen. Maistraatista saa kaikki tiedot, vaikka olis luovutus kiellot jne. Salainen puh. nro. on lähinnä vitsi jos tietäå mistä etsiä, insta ja email naurettavan helppoja murtaa. Nimi ja työpaikka/yksikkö riittää... Halleluja avoin sosialistinen yhteiskunta.

[/quote]

Ehkä, mutta noi vaatiikin vähän enemmän osaamista ja viitseliäisyyttä. Perus-sossun asiakas ei osaa tai viitsi nähdä sen verran vaivaa, että opettelisi hakkeroimaan. Siellä käytetään lähinnä googlea ja lähetetään puoli kolmelta tekstari jos puhelinnumero tulee ensimmäisiin hakutuloksiin.

Vierailija
33/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että hän ei suhtaudu naiseen vakavasti.

Vierailija
34/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla huolia yksityisyuden kanssa.
Ottakaa huomioon että nyky internet ja some on suunnitelru lähtökohtaisesti kuluttajan hyväksikäyttöä ajatellen, jossa turvallisuus/yksityisyus painaa eri kupissa kuin mukavuus/helppo käyttöisyys.
Kun yhtiöt profiloivat teitä ja esim. kohdentavat mainontaa, voivat myös yksilöt profiloida teitä osin samoin keinoin omiin
tarkoituksiinsa.
Somen "salaiset" profiilit luovat väärää turvallisuuden tunnetta, olematta sen turvallisempia kuin julkiset.
Tottumuksenne, paikannustietonne yms. kerätään servereille ja myydään tuhansille yhtiöille joiden kautta ne leviävät halukkaiden saataville pimeästi.

Koska internet on globaali Suomen poliisi tai yhteiskunta ei pysty ketään suojelemaan sen vaaroilta, vaan jokaisen oma turvallisuus on omalla vastuulla.

Helpoin keino internet turvallisuuteen on turvallisuus lähtöinen ajattelu ja tietoisuus klikkausten seurauksista.

Jos internettiä haluaa käyttää anonyymisti ilman mahdollisuutta yhdistää aktiviteettejä identiteettiin on se mahdollista esim. seuraavasti.
Osta tietokone ja puhelin käteisellä ja hoida takuu asiat kuitilla, älä anna tietojasi myyjän "takuu rekisteriin".
Osta puhelin ja nettiliittymät prepaidina ja käteisellä.
Älä ikinä kirjaudu palveluihin tai profiileihin jotka vaativat tunnistautumista, tai joilla jo on tietosi.
Laita kaikki yhteydet kulkemaan TORin kautta, tai käytä vähintään anonyymiä välityspalvelinta.
Email palveluksi esim. Safemail.

Nämä toimenpiteet onnistuu kaikilta, tästä eteenpäin vain taivas on rajana.
Kaikki riippuu foliohatun kireydestä.

Vierailija
35/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisvanhempi. Sossut.

Vierailija
36/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:58"]Olen sosiaalityöntekijä lastensuojelussa. Instagram on salainen, facebookissa en ole, puh.nro salainen, samoin osoite. Ovessa ei lue mun sukunimeä, (mulla eri kuin miehellä ja lapsilla). [/quote] Älä silti tuudittaudu anonyymiyden tunteeseen. Maistraatista saa kaikki tiedot, vaikka olis luovutus kiellot jne. Salainen puh. nro. on lähinnä vitsi jos tietäå mistä etsiä, insta ja email naurettavan helppoja murtaa. Nimi ja työpaikka/yksikkö riittää... Halleluja avoin sosialistinen yhteiskunta.

[/quote]

Ehkä, mutta noi vaatiikin vähän enemmän osaamista ja viitseliäisyyttä. Perus-sossun asiakas ei osaa tai viitsi nähdä sen verran vaivaa, että opettelisi hakkeroimaan. Siellä käytetään lähinnä googlea ja lähetetään puoli kolmelta tekstari jos puhelinnumero tulee ensimmäisiin hakutuloksiin.
[/quote]
Ensimmäinen virhe yleensä on se että aliarvioi muiden kyvyt.
Jos ei itse jotain osaa voi sen ostaa kympillä deepwebistä.

Vierailija
37/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:56"]En ole ikinä tajunnut että mitä nämä uhkailijat kuvittelee touhullaan saavuttavansa? Okei, kun on kaivanut itsensä elämässään riittävän syvään monttuun, pari lapiollista lisää ei tunnu missään. Silti en usko kenenkään sympatioiden lisääntyvän moisesta ja tieto hankalista asiakkaista kyllä välittyy myös viranomaiselta toiselle. Luulen myös että niissä töissä joissa näihin törmää, ei muutenkaan voi olla kaikista säikyimmästä päästä ja työyhteisö varmasti kannustaa enemmän kertomaan asiattomuuksista kuin piilottelemaan niitä. Voi tietenkin olla että uhkailuun taipuvaiset ei muutenkaan ole penaalin terävimpiä tapauksia.
[/quote]
Ole iloinen ettei vastaasi ole vielä tullut ihmisiä joiden uhkaukset kannattaa ottaa tosissaan. :(

Vierailija
38/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:22"]

Lastentarhanopettaja. Olen siis kaikin tavoin normaali, mukava ja tavallisen näköinen nainen. Kukaan ei tiedä että olen lesbo eikä kukaan arvaisi päällepäin. Pidän yksityiselämäni visusti salassa ja tavallaan se on tylsää, kun joutuu aina olemaan se hiljainen kahvitauolla. 

[/quote]

Mun mielestä tuota ei tarvitsisi salailla, voisit puhua tyttöystävästä ihan avoimesti.

[/quote]

Samaa mieltä. Mutta pitää ottaa huomioon että lasten vanhemmissa on varmasti muutama av-mamma ja persu-ukko, joiden mielestä ko. kirjoittaja takuulla yrittää käännyttää heidän lapsensa lesboiksi ja muutenkin sopimaton lastenhoitajaksi ja jotka ovat valmiita pitämään kovaa meteliä "oikeuksistaan". Jos heille asia jotain reittiä pitkin selviäisi, meteli olisi melkoinen, joten ymmärrän hyvin päätöksen pitää asia salassa työkuvioissa. Se nyt vaan on helpompaa kun eletään maailmassa jossa on urpoja ihmisiä.

Vierailija
39/39 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 08:22"]

[/quote]

[/quote]

Samaa mieltä. Mutta pitää ottaa huomioon että lasten vanhemmissa on varmasti muutama av-mamma ja persu-ukko, joiden mielestä ko. kirjoittaja takuulla yrittää käännyttää heidän lapsensa lesboiksi ja muutenkin sopimaton lastenhoitajaksi ja jotka ovat valmiita pitämään kovaa meteliä "oikeuksistaan". Jos heille asia jotain reittiä pitkin selviäisi, meteli olisi melkoinen, joten ymmärrän hyvin päätöksen pitää asia salassa työkuvioissa. Se nyt vaan on helpompaa kun eletään maailmassa jossa on urpoja ihmisiä.

[/quote]

Jep. Nämä ovat niitä samoja, joiden mielestä "homoja on tullut lisää" tai "homoutta tulee joka tuutista" sen jälkeen, kun jotkut homot ovat kokeneet, etteivät salaile homouttaan ja sitä ennen ovat toimineet näin kuten tämä kirjoittaja, jotta nämä ihmiset voivat ajatella, että "homoja ei ole", koska he eivät ole homoihin törmänneet.