Miksi teinitappaja saa niin paljon ymmärrystä?
Oon varmaan tosi julma ihminen, mutta pakko sanoa, että multa ei kyllä heru pätkääkään sympatiaa tätä kaverin puukottajaa kohtaan! Mitä nyt oon seuraillu sosiaalista mediaa, ni oon ollu todella yllättynyt siitä, miten paljon tukea tekijä on saanut muilta nuorilta. Silmiin on osunut vain kommentteja tyyliin "mun mielipide H:sta ei tuu muuttumaan", "uhri varmasti antaisi anteeksi" jne. Tuntuu, että nuoret pitävät tyyliin tekijää jonain uhrina, kun taas oikeasta uhrista eli O:sta ei ole osunut mun kohdalle ainakaan yhtään kommenttia, joka aidosti kuvastais sitä vääryyttä mikä tätä tyttöparkaa kohtas. Mikä ihme nykynuoria vaivaa? Kiillottavatko he vain omaa egoaan tällä, vai ovatko he oikeasti niin vieraantuneita asioista, että eivät ymmärrä mitä tämä tapahtuma todella tarkoittaa?
Ok,
Ymmärtäisin puolustelun vielä, jos tilanne olisi ollut epämääräinen ja tekijä selkeesti katuisi tekoaan koko sydämellään, mutta totuus nyt vain taitaa olla se, että hän ei kylmäverisesti ole edes myöntänyt tekoaan tai osoittanut minkään näköistä katumusta tapahtuneesta. Ajattelin, että jos joku olisi varmaa niin se, että nuoriso tekisi itse oikeutta tuomitsemalla ja hylkäämällä kyseisen henkilön, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ihan käynyt. Tietysti toivon, että otantani vain on pieni ja olen väärässä tämän asian suhteen.
Kommentit (151)
Mitenkä niiden kavereiden reaktiot eroavat niistä reaktioista, joita tälläkin palstalla saa lukea sen jälkeen, kun joku äiti on tappanut lapsensa. Äitihän on selvästi ollut väsynyt ja yksin ja teko tavallaan oikeutettu tuossa tilanteessa. Jos mies tappaa niin se on läpeensä paha ihminen. Tyttö tappoi ja se on uhri. Poika tappaa niin se on läpeensä paha ongelmanuori.
Mietin vain mikä oikeasti olisi teon syynä. Mieleen tulee väkisin olisiko jotain piilotettua kiusaamistaustaa. Tarkoitan, on täysin mahdollista teinityttöjen keskuudessa että vaikka kaksi henkilöä on näennäisesti kavereita toisella on henkinen yliote toisesta.
itseäkin on kiusattu ja olin oikeasti helvetin tohjona ja sekaisin päästäni silloin ja päässä pyöri vaikka mitä. Mietin jos tällä tytöllä meni joku tällainen yli. Se ei tietysti tee teosta yhtään sen hyväksyttävämpää.
Suomessa nämä on syyllisiä ennen kuin oikeus on käsitellyt. Aueri, Bodom kaikki syyllisiä YEAH!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:13"]
Mitäpä jos ap eläisit nyt ihan vaan omaa elämääsi ja lakkaisit sijaiselämästä muiden elämää. Luulet tietäväsi, mistä ja keistä on kyse, mutta et sinä mitään tiedä.
Noin yleisellä tasolla ottamatta kantaa mihinkäön erityiseen: 15-vuotias murhaaja on lapsi, eikä syyntakeinen tai samalla lailla vastuussa kuin aikuinen. Näin se on ihan laissakin. Että siksi.
[/quote]
Sympatiseeraaja. Eli tapon koet hyväksyttävänä tekona?
Mitäpä jos ap eläisit nyt ihan vaan omaa elämääsi ja lakkaisit sijaiselämästä muiden elämää. Luulet tietäväsi, mistä ja keistä on kyse, mutta et sinä mitään tiedä.
Noin yleisellä tasolla ottamatta kantaa mihinkäön erityiseen: 15-vuotias murhaaja on lapsi, eikä syyntakeinen tai samalla lailla vastuussa kuin aikuinen. Näin se on ihan laissakin. Että siksi.
[/quote]
No eihän tämä minun elämääni suoranaisesti liitykään, kunhan vain yllätyin tapahtuman seurauksista. Ja voi tietysti olla juuri noin, että nuorten on vaikea hahmottaa shokin yms. takia asiaa. Myös selkeän motiivin puuttuminen tuntuu mielestäni erittäin kummalliselta, ja yleensä sympatiaakin heruu herkemmin, jos asioiden taustat tiedetään. Molempien vanhemmille totta kai kamala paikka. ap
ps. 15-vuotias on jo rikosoikeudellisessa vastuussa teoistaan
Teinitappaja on minun patentoitu termini XD
Eiköhän sellissä selkene mitä on tehnyt. Miten voi olla rauhallinen?
[/quote] 15 v on rikosoikeudellisessa vastuussa.
Ehkäpä teinit eivät ole niin kyynistyneet kuin aikuiset ja siksi osaavat vielä nähdä asioita useammalta kantilta? Löytävät itsestään sen empatian ja ymmärryksen, joka esim. ap.lta tuntuu puuttuvan. Ja näin pystyvät samaistumaan paremmin ja olemaan armollisempia. Olispa kaikki aikuisetkin...
.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:23"]
Mietin vain mikä oikeasti olisi teon syynä. Mieleen tulee väkisin olisiko jotain piilotettua kiusaamistaustaa. Tarkoitan, on täysin mahdollista teinityttöjen keskuudessa että vaikka kaksi henkilöä on näennäisesti kavereita toisella on henkinen yliote toisesta.
itseäkin on kiusattu ja olin oikeasti helvetin tohjona ja sekaisin päästäni silloin ja päässä pyöri vaikka mitä. Mietin jos tällä tytöllä meni joku tällainen yli. Se ei tietysti tee teosta yhtään sen hyväksyttävämpää.
[/quote] itsellä ei ollut vaikea teini-ikä ja ei oo näyttänyt pojallakaan olevan, toki oli mököttämistä johon en itse taas pysty.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:09"]
Taitaa olla niiin että se bestis ei oikeasti ole vielä edes tajunnut kunnolla mitä on tapahtunut eli ns. shokkivaihe. Suunnileen varmaan kuvittelee että kaverinsa palaa kouluun ensi viikolla kun sitä on ensin vähän nuhdeltu.
[/quote] ei ollut bestis, samalla luokalla olivat
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:09"]
Ehkäpä teinit eivät ole niin kyynistyneet kuin aikuiset ja siksi osaavat vielä nähdä asioita useammalta kantilta? Löytävät itsestään sen empatian ja ymmärryksen, joka esim. ap.lta tuntuu puuttuvan. Ja näin pystyvät samaistumaan paremmin ja olemaan armollisempia. Olispa kaikki aikuisetkin...
.
[/quote] tappaa toisen niin pitäisi olla vielä armollinen
Outoa kuinka poliisi kehua retostaa tätä pidätettyä curling-kakaraa. On niin fiksu että! Ymmärtää kuulustelussakin pitää turpansa kiinni, kympin oppilas aivan! Olisiko kympin aivoillaan kehitellyt soman juonen toisen pään menoksi. Jotenkin ymmärrän jos toiset kakarat sympatiseeraavat tuota tappajaa mutta että poliisi. Ja ollaan oikein pahoillaan kun on niin köppänen kämppä tarjottavana tyttelitappajalle. Vittu!
Vapaamuurareita?
.
[/quote] toivottavasti tietävät että jos tappaa ihmisen niin se on rikos, se on väärin
Se on se illuusio siitä, että eihän nätti, nuori, kiva, hyvin pärjäävä tyttö nyt vain voi tehdä noin kamalaa. Kaikki murhaajat ja tappajat ovat niitä kaljupäisiä, tatuoituja, huonohampaisia taparikollisia. Kyse on osittain samasta asiasta kuin äitimyytissä, ns nätin valkoisen naisen myytti. Ei vain uskota, että viattomilla kasvoilla varustettu ja tuttu tyyppi jotain noin pahaa voisi tehdä, joko kielletään koko asia (täytyy olla joku muu) tai keksitään verukkeita miten siihen on päätynyt (tekijästä tehdään uhri). Ei haluta uskoa, koska se järkyttäisi omaa uskoa maailman järjestykseen ja turvallisuuteen. Pahoja ovat "ne kaukaiset hirviöt", ei naapurintytöt. Maailma olisi kivempi mustavalkoisena, jossa "pahikset" on välittömästi tunnistettavia kuin Batmanin Jokeri.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:16"]
.
[/quote] toivottavasti tietävät että jos tappaa ihmisen niin se on rikos, se on väärin
[/quote] 15 v joutuu jo vastuuseen
Tuo tilanne on niin absurdi, ettei sitä voi käsittää.
Itselläni on just tuon ikäinen tyttö, ja ikänsä puolesta hän voisi olla siis sekä tekijä että uhri. Siksi koen valtavaa surua tuota uhria ajatellessani ja myös valtavaa surua tuota tekijää ajatellessani. Ei tuo tekijä varmastikaan ole sen pahempi kuin oma samanikäinen tyttäreni, eikä uhri sen kummempi nuori hänkään.
Eli jotenkin tuntuu, että tämä olisi voinut käydä meillekin, tuo oma rakas tyttöni olisi voinut olla kumpi tahansa noista tytöistä, tavallisena koulupäivänä..
Siksi en halua kivittää tuota tekijää. 15-vuotiaat on täysiä raakileita vielä ja tässä tällä tytöllä on toivottavasti vielä mahdollisuus elämään. Toisella ei ole, ja siitä olen kamalan surullinen.
Ja sitten tää, että tekijä pitää saada pian parempiin oloihin noista tutkintoselleistä. Voi vi**u!!