Miksi teinitappaja saa niin paljon ymmärrystä?
Oon varmaan tosi julma ihminen, mutta pakko sanoa, että multa ei kyllä heru pätkääkään sympatiaa tätä kaverin puukottajaa kohtaan! Mitä nyt oon seuraillu sosiaalista mediaa, ni oon ollu todella yllättynyt siitä, miten paljon tukea tekijä on saanut muilta nuorilta. Silmiin on osunut vain kommentteja tyyliin "mun mielipide H:sta ei tuu muuttumaan", "uhri varmasti antaisi anteeksi" jne. Tuntuu, että nuoret pitävät tyyliin tekijää jonain uhrina, kun taas oikeasta uhrista eli O:sta ei ole osunut mun kohdalle ainakaan yhtään kommenttia, joka aidosti kuvastais sitä vääryyttä mikä tätä tyttöparkaa kohtas. Mikä ihme nykynuoria vaivaa? Kiillottavatko he vain omaa egoaan tällä, vai ovatko he oikeasti niin vieraantuneita asioista, että eivät ymmärrä mitä tämä tapahtuma todella tarkoittaa?
Ok,
Ymmärtäisin puolustelun vielä, jos tilanne olisi ollut epämääräinen ja tekijä selkeesti katuisi tekoaan koko sydämellään, mutta totuus nyt vain taitaa olla se, että hän ei kylmäverisesti ole edes myöntänyt tekoaan tai osoittanut minkään näköistä katumusta tapahtuneesta. Ajattelin, että jos joku olisi varmaa niin se, että nuoriso tekisi itse oikeutta tuomitsemalla ja hylkäämällä kyseisen henkilön, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ihan käynyt. Tietysti toivon, että otantani vain on pieni ja olen väärässä tämän asian suhteen.
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:08"]
Ne on nuoria eivätkä ehkä tajua koko tilannetta kunnolla ja sen lopullisuutta... En tiedä :( Itse 15-vuotiaan äitinä olen miettinyt tätä traagista tapahtumaa kummankin kannalta - tai lähinnä vanhemman näkökulmasta enkä todellakaan tiedä kumpi on pahempi asia : se että oma lapsi kuolee vai se, että oma lapsi tahallaan surmas toisen nuoren. Sympatiaa tunnen molempien vanhempia kohtaan.
[/quote]
Kyllä 15 vuotias tietää että kun tappaa toisen niin se on sitten siinä. Tietysti jos on ripariaivopesty, niin hänhän vain järjesti kaverille ikuisen elämän.
tottakai ymmärrystä heruu. mietipä kuinka tekijä ristiinnaulittas jos ois ollu 15v poika
naiset pääsee -aina- vähemmällä
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:13"]
Mitäpä jos ap eläisit nyt ihan vaan omaa elämääsi ja lakkaisit sijaiselämästä muiden elämää. Luulet tietäväsi, mistä ja keistä on kyse, mutta et sinä mitään tiedä.
Noin yleisellä tasolla ottamatta kantaa mihinkäön erityiseen: 15-vuotias murhaaja on lapsi, eikä syyntakeinen tai samalla lailla vastuussa kuin aikuinen. Näin se on ihan laissakin. Että siksi.
[/quote]
Sympatiseeraaja. Eli tapon koet hyväksyttävänä tekona?
[/quote]
Voihan sen ihmisen hyväksyäkin, mutta tekoa ei tietenkään. Luuletko, ettei tekijä kärsi myös todella hiveästi teostansa?
[/quote]
No mitäs tappoi toisen ihmisen! Haloo ihme hyysäystä taas kerran.. Yhyy yhyy vahingossa puukotti kaverin kaulavaltimoa, oli varmasti todella traumaattista.
[/quote]
En kysynyt kuuluuko hänen kärsiä (totta kai kuuluu), vaan että luuletko sinä, että ei kärsi?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:31"]
Mitäpä jos ap eläisit nyt ihan vaan omaa elämääsi ja lakkaisit sijaiselämästä muiden elämää. Luulet tietäväsi, mistä ja keistä on kyse, mutta et sinä mitään tiedä.
Noin yleisellä tasolla ottamatta kantaa mihinkäön erityiseen: 15-vuotias murhaaja on lapsi, eikä syyntakeinen tai samalla lailla vastuussa kuin aikuinen. Näin se on ihan laissakin. Että siksi.
[/quote]
Sympatiseeraaja. Eli tapon koet hyväksyttävänä tekona?
[/quote]
Voihan sen ihmisen hyväksyäkin, mutta tekoa ei tietenkään. Luuletko, ettei tekijä kärsi myös todella hiveästi teostansa?
[/quote]
No mitäs tappoi toisen ihmisen! Haloo ihme hyysäystä taas kerran.. Yhyy yhyy vahingossa puukotti kaverin kaulavaltimoa, oli varmasti todella traumaattista.
[/quote]
mistä sinä tiedät tekoaseen ja tavan? Olitko paikalla?
[/quote]
Käsitteet sekaisin? Syyntakeinen on vastuussa tekemisistään.
Ymmärtäjiä ja selittäjiä riittää aina kun kyseessä on nainen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:28"]
Suomessa nämä on syyllisiä ennen kuin oikeus on käsitellyt. Aueri, Bodom kaikki syyllisiä YEAH!
[/quote]
Tarkoitit varmaan että Suomessa syylliset jää tuomitsematta, kunhan vain eivät tunnusta.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:04"]
tottakai ymmärrystä heruu. mietipä kuinka tekijä ristiinnaulittas jos ois ollu 15v poika naiset pääsee -aina- vähemmällä
[/quote]
jos 15v suomipoika tappaa kaverinsa 15v suomipojan, niin tulee aivan yhtä lähelle av-mammoja kuin nyt, samalla tavalla saisi ymmärrystä.
eri asia on sitten ventovieraita ammuskella summittain tai tappaa tyttöystävä tai porukalla suunnitelmallisesti kuka tahansa
Tästä tulee uusi Auer-keissi. Ihmiset ahdistuu niin paljon, etteivät kerta kaikkiaan voi hyväksyä, et tällainen tyyppi voisi olla kylmäverinen murhaaja. Rikkoisi heidän turvallista maailmankuvaansa.
Ei, syyllinen on huppis tai mieluiten vaikka ufo. Kaikki tietävät, et murhaaja on ruma, syrjäytynyt, köyhä, vammainen, hullu tai muuta vastaavaa. Tai sitten syy on uhrien. Tai sitten poliisien. Ne on lavastaneet kunnollisen kansalaisen murhaan ja ovat itse rikollisia. Niin sen täytyy olla.
Ikä ja sukupuoli... On niin vaikea uskoa että pieni vaalea tyttölapsi voi tehdä jotain niin pahaa.
Kauheeta jos toi tyttö olisin minä. Siis tappaja. Jos taas mut olis tapettu 15-vuotiaana en olisi täällä enää suremassa. Äidille se olis tietty ollut kauheaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:18"]
Se on se illuusio siitä, että eihän nätti, nuori, kiva, hyvin pärjäävä tyttö nyt vain voi tehdä noin kamalaa. Kaikki murhaajat ja tappajat ovat niitä kaljupäisiä, tatuoituja, huonohampaisia taparikollisia. Kyse on osittain samasta asiasta kuin äitimyytissä, ns nätin valkoisen naisen myytti. Ei vain uskota, että viattomilla kasvoilla varustettu ja tuttu tyyppi jotain noin pahaa voisi tehdä, joko kielletään koko asia (täytyy olla joku muu) tai keksitään verukkeita miten siihen on päätynyt (tekijästä tehdään uhri). Ei haluta uskoa, koska se järkyttäisi omaa uskoa maailman järjestykseen ja turvallisuuteen. Pahoja ovat "ne kaukaiset hirviöt", ei naapurintytöt. Maailma olisi kivempi mustavalkoisena, jossa "pahikset" on välittömästi tunnistettavia kuin Batmanin Jokeri.
[/quote] tuntuuhan tämä kummalta, kaunis nuori 1q5 v, koulussa hyvin menestyvä, urheiluharrastuksia, mopoauto, tiilitalo, ainoa lapsi, vnahemmat ilmeisesti ei ihan köyhäpäiväisiä, mikö meni vikaan??????
[/quote] Se on se tiilitalo...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:11"]
Tästä tulee uusi Auer-keissi. Ihmiset ahdistuu niin paljon, etteivät kerta kaikkiaan voi hyväksyä, et tällainen tyyppi voisi olla kylmäverinen murhaaja. Rikkoisi heidän turvallista maailmankuvaansa.
Ei, syyllinen on huppis tai mieluiten vaikka ufo. Kaikki tietävät, et murhaaja on ruma, syrjäytynyt, köyhä, vammainen, hullu tai muuta vastaavaa. Tai sitten syy on uhrien. Tai sitten poliisien. Ne on lavastaneet kunnollisen kansalaisen murhaan ja ovat itse rikollisia. Niin sen täytyy olla.
[/quote]
Ööö, itse kyllä uskon Auerin syyllisyyteen mutta silti en tuomitse tästä keissistä kuin teon, en itse ihmistä.
Häiritsee ettei motiivi ole selvillä! Miksi ihmeessä teki noin?
[/quote]
Ei mene noin. Jos olisi tyttöjoukko kiusanneet yhdessä tätä uhria ja yhdessä tehneet, suunnitelleet, niin aivan varmasti haukuttaisin lyttyyn ja se olisi oikein. Täydellistä pahuutta ja siinä voivat olla osallisena naiset kuin miehet kuin lapsetkin.
Ei tällaista kukaan itselleen petaa, tuonkin tytön elämä pilalla, saa rangaistuksen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:14"]
Häiritsee ettei motiivi ole selvillä! Miksi ihmeessä teki noin?
[/quote]
Se on ehkä niin sisäinen motiivi, ettei se oikein tyhjentävästi koskaan auke edes hänelle itselleen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:20"]Ja sitten tää, että tekijä pitää saada pian parempiin oloihin noista tutkintoselleistä. Voi vi**u!!
[/quote] Taitaa ne tutkintasellit olla pienin murhe sillä tytöllä juuri nyt...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:13"]
[/quote]
Ööö, itse kyllä uskon Auerin syyllisyyteen mutta silti en tuomitse tästä keissistä kuin teon, en itse ihmistä.
[/quote]
Sinähän olet kovin ymmärtäväinen. Kaikki tappajat on iokeasti hyviä mutta ne teot vain pahoja?
Eikös tuollainen ymmärtäminen vie loputtomaan suohon...?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:13"]
[/quote]
[/quote]
Sinähän olet kovin ymmärtäväinen. Kaikki tappajat on iokeasti hyviä mutta ne teot vain pahoja?
Eikös tuollainen ymmärtäminen vie loputtomaan suohon...?
[/quote]
Varmaan. En koskaan mieti edes sellaisa. Mitäs ne mulle kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:52"]
No tuskin oli ainakaan selkeää kiusaamista, jos kerran kummatkin ovat kommentoineet sydämin toistensa kuvia. Toki on voinut olla vaikea ja riitaisa suhde ja outo valta-asetelma ja manipulointia, mutta ei sellaista suoraa kiusaamista, jossa on pelkkää ilkeilyä eikä yhtään kaveruutta.
[/quote]
Millainen valta-asetelma? Valaiskaa keski-ikäiselle tädille, jolla ei tilejä missään someissa :)