Miksi teinitappaja saa niin paljon ymmärrystä?
Oon varmaan tosi julma ihminen, mutta pakko sanoa, että multa ei kyllä heru pätkääkään sympatiaa tätä kaverin puukottajaa kohtaan! Mitä nyt oon seuraillu sosiaalista mediaa, ni oon ollu todella yllättynyt siitä, miten paljon tukea tekijä on saanut muilta nuorilta. Silmiin on osunut vain kommentteja tyyliin "mun mielipide H:sta ei tuu muuttumaan", "uhri varmasti antaisi anteeksi" jne. Tuntuu, että nuoret pitävät tyyliin tekijää jonain uhrina, kun taas oikeasta uhrista eli O:sta ei ole osunut mun kohdalle ainakaan yhtään kommenttia, joka aidosti kuvastais sitä vääryyttä mikä tätä tyttöparkaa kohtas. Mikä ihme nykynuoria vaivaa? Kiillottavatko he vain omaa egoaan tällä, vai ovatko he oikeasti niin vieraantuneita asioista, että eivät ymmärrä mitä tämä tapahtuma todella tarkoittaa?
Ok,
Ymmärtäisin puolustelun vielä, jos tilanne olisi ollut epämääräinen ja tekijä selkeesti katuisi tekoaan koko sydämellään, mutta totuus nyt vain taitaa olla se, että hän ei kylmäverisesti ole edes myöntänyt tekoaan tai osoittanut minkään näköistä katumusta tapahtuneesta. Ajattelin, että jos joku olisi varmaa niin se, että nuoriso tekisi itse oikeutta tuomitsemalla ja hylkäämällä kyseisen henkilön, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ihan käynyt. Tietysti toivon, että otantani vain on pieni ja olen väärässä tämän asian suhteen.
Kommentit (151)
Minua ei sinänsä yllätä tuo ikä ollenkaan. Kasiluokkalaiset ovat ehkä juuri pahimpia, hetkellisten impulssien vietävissä. Kuinka monet tappelut sitä koulun pihallakin on nähnyt, yleensä vaan poikien välillä ja nyrkein. Ja koko tilanne saattaa alkaa parista poikkipuolisesta sanasta. Tuossa nyt sattui käteen jotain muuta ja järki jostain syystä sumeni kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:21"]
Minua ei sinänsä yllätä tuo ikä ollenkaan. Kasiluokkalaiset ovat ehkä juuri pahimpia, hetkellisten impulssien vietävissä. Kuinka monet tappelut sitä koulun pihallakin on nähnyt, yleensä vaan poikien välillä ja nyrkein. Ja koko tilanne saattaa alkaa parista poikkipuolisesta sanasta. Tuossa nyt sattui käteen jotain muuta ja järki jostain syystä sumeni kokonaan.
[/quote]
Totta. Yleensä ysillä ollaan jo vähän fiksumpia.
[/quote]
Sama teksti kävisi lukuisii muihikin henkirikoksiin. Esim narkkari näkee tien reunassa auton. Hetken mielijohteesta potkaisee lasin sisään ja varastaa arvotavaraa. Hetken mielijohteesta, jota katuu jälkeenpäin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:18"]
Se on se illuusio siitä, että eihän nätti, nuori, kiva, hyvin pärjäävä tyttö nyt vain voi tehdä noin kamalaa. Kaikki murhaajat ja tappajat ovat niitä kaljupäisiä, tatuoituja, huonohampaisia taparikollisia. Kyse on osittain samasta asiasta kuin äitimyytissä, ns nätin valkoisen naisen myytti. Ei vain uskota, että viattomilla kasvoilla varustettu ja tuttu tyyppi jotain noin pahaa voisi tehdä, joko kielletään koko asia (täytyy olla joku muu) tai keksitään verukkeita miten siihen on päätynyt (tekijästä tehdään uhri). Ei haluta uskoa, koska se järkyttäisi omaa uskoa maailman järjestykseen ja turvallisuuteen. Pahoja ovat "ne kaukaiset hirviöt", ei naapurintytöt. Maailma olisi kivempi mustavalkoisena, jossa "pahikset" on välittömästi tunnistettavia kuin Batmanin Jokeri.
[/quote] tuntuuhan tämä kummalta, kaunis nuori 1q5 v, koulussa hyvin menestyvä, urheiluharrastuksia, mopoauto, tiilitalo, ainoa lapsi, vnahemmat ilmeisesti ei ihan köyhäpäiväisiä, mikö meni vikaan??????
[/quote]
ainoa lapsi?
[/quote] ainoa lapsi on mullakin ja koulussa hyvin menestyvä, poika vielä ja nyt ollaan paremmalla puolella koska jo 18 vee. Ei oo edes koskaan näpistellyt. Rajat on olleet ja rakkautta on saanut yllinkyllin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:24"]
[/quote]
Sama teksti kävisi lukuisii muihikin henkirikoksiin. Esim narkkari näkee tien reunassa auton. Hetken mielijohteesta potkaisee lasin sisään ja varastaa arvotavaraa. Hetken mielijohteesta, jota katuu jälkeenpäin.
[/quote]
Ei, en usko että muunikäiset käyvät toistensa kimppuun yhtä paljon kuin juuri n. 14-15-vuotiaat. Koulu stressaavaa, murrosikä, epävarmuus itsestä ja paikastaan suhteessa muihin. Yleensä tietysti selvitään vain naarmuin ja mustelmin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:11"]
Ikä ja sukupuoli... On niin vaikea uskoa että pieni vaalea tyttölapsi voi tehdä jotain niin pahaa.
[/quote] ei pidä antaa ulkonäön hämätä, oisko sitten uskottavaa jos 15 v olisi tatuoitu, nenärengas, korvalehdet täynnä rihkamaa, naparengas, lyhyet hiukset, ei koulussa menestyjä, oikea suunsoittaja jne
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:23"]Missähän kohtaa tytön kuukautiskierto oli surman tehdessä... Olenpa melko varma, että oli PMS-oireet pahimmillaan. On voinut kärsiä kuukautisia edeltävästä oireyhtymästä ja dysforisesta häiriöstä (PMDD). Moni tuon ikäinen tyttö on aivan sekaisin hormonaalisesti, jos aikuiset naisetkin. Väkivalta ei ole siinä kohtaa ollenkaan vierasta. Asia josta ei vaan puhuta.
[/quote]
Voi hyvä Luoja, ei silloin siltikään TAPA toista ihmistä. Pelottavaa, kuinka ihmiset oikeuttaa sairasta tekoa tällaisillakin selityksillä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:18"] Se on se illuusio siitä, että eihän nätti, nuori, kiva, hyvin pärjäävä tyttö nyt vain voi tehdä noin kamalaa. Kaikki murhaajat ja tappajat ovat niitä kaljupäisiä, tatuoituja, huonohampaisia taparikollisia. Kyse on osittain samasta asiasta kuin äitimyytissä, ns nätin valkoisen naisen myytti. Ei vain uskota, että viattomilla kasvoilla varustettu ja tuttu tyyppi jotain noin pahaa voisi tehdä, joko kielletään koko asia (täytyy olla joku muu) tai keksitään verukkeita miten siihen on päätynyt (tekijästä tehdään uhri). Ei haluta uskoa, koska se järkyttäisi omaa uskoa maailman järjestykseen ja turvallisuuteen. Pahoja ovat "ne kaukaiset hirviöt", ei naapurintytöt. Maailma olisi kivempi mustavalkoisena, jossa "pahikset" on välittömästi tunnistettavia kuin Batmanin Jokeri. [/quote] tuntuuhan tämä kummalta, kaunis nuori 1q5 v, koulussa hyvin menestyvä, urheiluharrastuksia, mopoauto, tiilitalo, ainoa lapsi, vnahemmat ilmeisesti ei ihan köyhäpäiväisiä, mikö meni vikaan?????? [/quote] Se on se tiilitalo...
[/quote] uhri asui puutalossa
Ehkä tekijällä on päällä dissosisaatioreaktio, mieli on siis jakaantunut ja leikkaa traumaattisen tapahtuman ikäänkuin pois tietoisuudesta. Ja teko itsessään luonnollisesti viittaa siihen ettei mielenterveys ole alunperinkään ollut kunnossa. Tekoa puolustelematta säälin tyttöä syvästi, ja ihmettelen jos hänestä tuon jälkeen, rangaistuksen kärsittyään, joskus vielä kasvaa ihminen. Itse tiedän tarkalleen mitä on elää syyllisyyden ja häpeän kanssa, ihmisten karttamana, heitä alempana vaikka tekoni ei toki noin kamala olekaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:23"]Missähän kohtaa tytön kuukautiskierto oli surman tehdessä... Olenpa melko varma, että oli PMS-oireet pahimmillaan. On voinut kärsiä kuukautisia edeltävästä oireyhtymästä ja dysforisesta häiriöstä (PMDD). Moni tuon ikäinen tyttö on aivan sekaisin hormonaalisesti, jos aikuiset naisetkin. Väkivalta ei ole siinä kohtaa ollenkaan vierasta. Asia josta ei vaan puhuta. [/quote] Voi hyvä Luoja, ei silloin siltikään TAPA toista ihmistä. Pelottavaa, kuinka ihmiset oikeuttaa sairasta tekoa tällaisillakin selityksillä.
[/quote]
No juurihan tässä on yksi ihminen tapettu. Syytä emme tiedä, en USKO, että se on justiinsa tuo, mutta en käsitä, miksi se ei voisi olla jos siis sattuisi olemaan.
Saisi mun puolestani joutua vankilaan niin moneksi vuodeksi kuin oli uhrin ikä.