Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi teinitappaja saa niin paljon ymmärrystä?

Vierailija
02.05.2015 |

Oon varmaan tosi julma ihminen, mutta pakko sanoa, että multa ei kyllä heru pätkääkään sympatiaa tätä kaverin puukottajaa kohtaan! Mitä nyt oon seuraillu sosiaalista mediaa, ni oon ollu todella yllättynyt siitä, miten paljon tukea tekijä on saanut muilta nuorilta. Silmiin on osunut vain kommentteja tyyliin "mun mielipide H:sta ei tuu muuttumaan", "uhri varmasti antaisi anteeksi" jne. Tuntuu, että nuoret pitävät tyyliin tekijää jonain uhrina, kun taas oikeasta uhrista eli O:sta ei ole osunut mun kohdalle ainakaan yhtään kommenttia, joka aidosti kuvastais sitä vääryyttä mikä tätä tyttöparkaa kohtas. Mikä ihme nykynuoria vaivaa? Kiillottavatko he vain omaa egoaan tällä, vai ovatko he oikeasti niin vieraantuneita asioista, että eivät ymmärrä mitä tämä tapahtuma todella tarkoittaa?

Ok,

Ymmärtäisin puolustelun vielä, jos tilanne olisi ollut epämääräinen ja tekijä selkeesti katuisi tekoaan koko sydämellään, mutta totuus nyt vain taitaa olla se, että hän ei kylmäverisesti ole edes myöntänyt tekoaan tai osoittanut minkään näköistä katumusta tapahtuneesta. Ajattelin, että jos joku olisi varmaa niin se, että nuoriso tekisi itse oikeutta tuomitsemalla ja hylkäämällä kyseisen henkilön, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ihan käynyt. Tietysti toivon, että otantani vain on pieni ja olen väärässä tämän asian suhteen.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette osa taida oikein tajuta ymmärryksen ja syy-seuraus-suhteiden ihmettelyn eroa. 

Vierailija
62/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:13"]

Mitäpä jos ap eläisit nyt ihan vaan omaa elämääsi ja lakkaisit sijaiselämästä muiden elämää. Luulet tietäväsi, mistä ja keistä on kyse, mutta et sinä mitään tiedä.

Noin yleisellä tasolla ottamatta kantaa mihinkäön erityiseen: 15-vuotias murhaaja on lapsi, eikä syyntakeinen tai samalla lailla vastuussa kuin aikuinen. Näin se on ihan laissakin. Että siksi.

[/quote]

Suomen lain mukaan 15-vuotias on rikosoikeudellisesti vastuussa, tiesitkö sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se nyt ole aika selvä että nykynuoret ovat ihan vitun sekaisin? Ei todellakaan 80-luvulla ollut tällaista. Nykyään on somet ja lapset ovat järjestään adhd:ta. Kasvattakaa ne kakaranne paremmin!

Vierailija
64/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä urheilua tämä tappaja sitten harrasti?

Onko monen polven seinäjokisia vai muuttaja?

Millainen vanhempien tausta on?

Eihän tästä mitän tiedetä oikeasti. Paitsi että asui oktalossa ja oli ainoa lapsi

Vierailija
65/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se on nähty päiväkodeista alkaen miten lasten väkivalta lisääntyy ja huonompaan vaan mennään. Perheet voi huonosti oli talous heikko tai vahva. Monet piilottelevat vaikeuksiaan eivätkä hae apua. Mielenterveysongelmat rehottaa, alkoholia käytetään liikaa eikä huumeet ole monen mielestä yhtään huono juttu.

Monet vanhemmat eivät jaksa lapsiaan, niitä työnnetään milloin mihinkin hoitoon että saa sitä omaa aikaa, tekee mieli vetää nuppi sekasin ja bilettää, monessa perheessä lapset ovat vain tiellä. Monissa perheissä ongelmia ei yriteä edes ratkaista vaan ne lakaistaan maton alle muka olemattomiin.

Kotoahan se oppi lähtee, toisista välittäminen ja empatiakyky.

Kuvotti kuin luin tappajan ns ystävien kommentteja ja ylenmaallista kehuja hänestä, oli jopa Breivikiä ihailua, onneksi ne kommentit on jo poistettu. Sairasta menoa. Surmatusta viis veisattiin, ei hänestä pahaa puhuttu mutta sääliä ei tunnettu. Joku vaan totesi että kyllä surmattukin antaa teon anteeksi, huhhuh.

Vierailija
66/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sählyä harrasti, isä tj, äippä sos. ja terv.alalla.

Miksi suutarin lapsella ei ole kenkiä :)

Vierailija
67/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tässä tapauksessa tekijän toimia voikin osaltaan selittää hänen nuori ikänsä, niin on silti rasittavaa lukea joka puolelta tätä "no teini-iässä eivät aivot ole vielä täysin kehittyneet ja joskus teini saattaa suutuksissan tehdä rajujakin tekoja blaablaa". Jos kaikki selittyisi vain teinin raivokohtauksella, niin saisimme lukea tällaisista surmista harva se päivä. Minäkin tuon ikäisenä esimerkiksi loukkaannuin herkästi ja usein ilman syytä kavereiden tekemisistä ja sanomisista ja esimerkiksi äitini kanssa olin välillä varsinainen raivotar. Ei silti todellakaan tullut ikinä mieleenkään kenenkään fyysinen satuttaminen. Kyllä tässä on varmasti kyseessä hyvin epätasapainoinen tyttö. Olisiko hyvätuloisen perheen iltatähti, joka on saanut aina kaiken (esim. 16 000e maksavan mopoauton) ja selvinnyt kaikesta ilman rangaistusta? Ajatusmaailma ksvanut kieroon? Jos tekijä kuvittelee, että kyllä hänet vielä isä, asianajaja tai tuomari rangaistukselta pelastaa. Ei ehkä vielä ymmärrä, miten järkyttävän vakavasta rikoksesta on kyse. 

Spekulaatiotahan tämä kaikki vain on ja mitä tahansa voi vielä selvitä. Eiköhän tyttö kuitenkin syyllinen ole, kun vangitsemispäätös on tehty (eli poliisi on oikeudelle esittänyt jo todisteita ja arvion tapahtumien etenemisestä). Hirveän surullinen tapaus... 

Vierailija
68/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te ymmärrätte että tämmöisellä tappajan säälimisellä ja hyväksynnällä, annatte väärän kuvan nuorille. Lehtiä, av palstaa lukiessani tulee sellainen olo että epäilty on nyt tehnyt jotain oikein. Lellitään se pikku pimu vankilassakin piloille. Ei saa olla paha mieli kun on niin nuori ja silitetään päätä.. varmaan palkattu joku sossuntädeistäkin laulamaan joka ilta unilaulu ettei vaan oo toisella paha mieli. Parin vuoden päästä tämä tyttö käy ammattikoulua ja elää normaalia elämää. Mites tämä uhri sitten, iltalehdet eivät kerro minkälainen tämä viaton syytön nuori ihminen oli. Av mammat täällä yrittävät keksiä teorioita tappamisen syyksi. Ei tietenkään voinut olla tappajan vika jos sitä vaikka kiusattiin.. eli toisinsanoen yritätte sanoa että uhri olikin syypää.. minä en sääli tappajan vanhempia, ne saavat tyttärensä kyllä alle 2 vuoden päästä kotiinsa taas lellitettäväksi. Mutta uhrin vanhemmat eivät saa, ne saavat loppuelämäkseen vain surua. miettikää oikeesti mitä puhutte. Nuoret saavat puheistanne käsityksen että tappaminen onkin hyvä juttu.

Vierailija
69/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:13"]

Sählyä harrasti, isä tj, äippä sos. ja terv.alalla.

Miksi suutarin lapsella ei ole kenkiä :)

[/quote]

tj oli se psykopaattisin ammatti, eniten narskuja.

Joukkuepelit kasvattavat röyhkeyteen.

Vierailija
70/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta täällä on tyhmää porukkaa, voi saatana. Minun tuttavaperheen lapsi tappoi nuorena miehenä exänsä uuden miehen jonka myös tunsin.
Tällä uhrin perheellä oli ja on tänäkin päivänä hirveät tuskat siitä mitä kipuja poika tunsi ennen kuolemaansa. Ja ikävä, aamulla oli vielä kaikki hyvin.

Tappaja taas mennä porskuttaa; on jo lapsia ja kyläilevät mummulassa joka viikonloppu. Näkevät toisiaan joka päivä.

Kummallahan on raskaampaa? voi helvetti

Vierailija
71/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanna on ihana ihminen! <3 Tässä on nyt tapahtunu joku hirveä väärinkäsitys. Hanna on varmasti syytön.

Vierailija
72/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää murha.infoon, siellä on samanlaista verenjanoista porukkaa.

Vierailija
73/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi taustalla jotsin kiusaamista niin en usko että kavereita olisivat olleet. Luulen että taustalla on ollut pientä kateellisuutta. Kummatkin tytöt pärjänneet koulussa, harrastuksissaan. Tappaja ei vaan ehkä hyväksynyt että joku muu on parempi kuin hän esim. Koulussa tai sählyssä. Niin siinä käy kun kasvatetaan ihmisestä narsisti.

Vierailija
74/151 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien tunne-elämä on vielä kehittymätöntä. He eivät osaa ajatella tätä vielä niin kuin aikuiset ja saattavat siksi puolustaa kaveriaan. Ovat varmasti järkyttyneitä eivätkä ymmärrä harkita mitä somessa kirjoittavat. Ei kannata noista jutuista vetää mitään suurempia johtopäätöksiä.

Sitä paitsi ymmärtäminen ei ole sama asia kuin hyväksyminen. Pahojakin tekoja voi ymmärtää - miksi tekijä on tehnyt tekonsa - mutta ei se tarkoita että tekoja silti pitäisi oikeutettuna. Tätä tekoa ja siihen johtaneita syitä ei tosin voi mitenkään ymmärtääkään, vaikuttaa aivan järjettömältä koko tapaus kun motiivista ei ole vielä mitään tietoa.

Vierailija
75/151 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lainkaan mistä puhut.

Vierailija
76/151 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on nuoria eivätkä ehkä tajua koko tilannetta kunnolla ja sen lopullisuutta... En tiedä :(

Itse 15-vuotiaan äitinä olen miettinyt tätä traagista tapahtumaa kummankin kannalta - tai lähinnä vanhemman näkökulmasta enkä todellakaan tiedä kumpi on pahempi asia : se että oma lapsi kuolee vai se, että oma lapsi tahallaan surmas toisen nuoren.

Sympatiaa tunnen molempien vanhempia kohtaan.

Vierailija
77/151 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä ei ole ollut ns. paha ihminen, niin onhan se vaikea käsittää, miten normaali 15 v voi tehdä tuollaista.

Vierailija
78/151 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niiin että se bestis ei oikeasti ole vielä edes tajunnut kunnolla mitä on tapahtunut eli ns. shokkivaihe. Suunnileen varmaan kuvittelee että kaverinsa palaa kouluun ensi viikolla kun sitä on ensin vähän nuhdeltu.

Vierailija
79/151 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. 

N20

Vierailija
80/151 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niiin että se bestis ei oikeasti ole vielä edes tajunnut kunnolla mitä on tapahtunut eli ns. shokkivaihe. Suunnileen varmaan kuvittelee että kaverinsa palaa kouluun ensi viikolla kun sitä on ensin vähän nuhdeltu.