Sarkasmin ymmärtäminen tuntuu kyllä olevan ihmisille mahdoton taitolaji
Vaikka tännekin kirjottaisi kuinka selkeän ja sarkastisen kommentin tahansa, niin suurin osa ei tajua sen olevan sarkasmia.
Jos vaikka kirjoitat: "Boomerit on ihan kalkkiksia ja kuuntelevat tyhmää humppaa. Kyllä rap on parasta musaa ja pilven pössyttely paras harrastus".
Suurin osa ajattelee tuon heti olevan oikea mielipide ja rupeaa vaahtoamaan, että kyllä kuule on eläkeläiset paljon fiksumpia kuin sinä huumetouhuinesi tms.
Jokaisen sarkastisen kommentin perään pitäisi vissiin todeta viestin olevan sarkasmia, mutta eihän ne vitsitkään asiaansa aja, jos ne täytyy aina erikseen selittää.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka kirjoitat: "Boomerit on ihan kalkkiksia ja kuuntelevat tyhmää humppaa. Kyllä rap on parasta musaa ja pilven pössyttely paras harrastus".
Suurin osa ajattelee tuon heti olevan oikea mielipide ja rupeaa vaahtoamaan, että kyllä kuule on eläkeläiset paljon fiksumpia kuin sinä huumetouhuinesi tms.Tuo kommenttisi sarkasmi perustuu siihen, ettei kukaan olisi oikeasti tuota mieltä.
Mutta tuohan on hyvinkin yleinen mielipide nuorilla (tosin "kalkkis"-sanaa ei käytetä enää).
Ja eikö täällä ole pössyttelijöitäkin.
Sun täytyy viedä tuo juttu pitemmälle, jos haluat että sarkasmi huomataan.
Sarkasmihan nimenomaan perustuu siihen, että irvaillaan joidenkin todellisille mielipiteille, joita itse pitää naurettavina. Sarkasmin korostamiseksi juurikin käytetään ylinaurettavia termejä, kuten tässä esimerkkitapauksessa "kalkkis". Juuri noillahan on tarkoitus korostaa sitä viestin sarkastisuutta, jotta se ei vaikuta liian aidolta ollakseen todellinen mielipide.
Ap
Minusta et vienyt asiaa tarpeeksi pitkälle. Esim. rap-musiikki ei ole mikään äärimmäinen niche-juttu, vaan yleisesti suosittu tyylilaji. Monet nuoret tykkäävät siitä.
Ja joku voisi ihan hyvin vielä sanoa "kalkkis", jos ei okein seuraa aikaansa, mutta on kuitenkin nuorempi kuin boomerit.
No ei hyvää päivää. Totta kai rap on nykynuorten keskuudessa suosittu musiikkigenre ja siihenhän koko idea ja sarkastinen vettuiluviesti perustuukin. Kuten todettua, sarkasmi nimenomaan perustuu joidenkin aitoihin mielipiteisiin tai mieltymyksiin, joita itse pitää naurettavina asioina. Se sarkastinen viesti sitten ilmaistaan tarpeeksi yliampuvasti, jotta sen tajutaan olevan pilkallista sarkasmia.
Ap
No edelleen sanon, ettet ampunut tarpeeksi yli. Enkä ollut ilmeisesti ainoa tässä ketjussa, joka on sitä mieltä.
Mistä minä tiedän että sinä, täysin tuntematon henkilö internetissä, et oikeasti ajattele noin?
Ehkä olemme sitten eri mieltä siitä mitä sarkasmi on. Minusta se ei toimi, jos se perustuu 100 % johonkin yleiseen mielipiteeseen, josta et itse tykkää.
Eihän sarkasmi olekaan vain sitä, että se on mielipide, josta ei itse tykkää. Sarkasmissa se mielipide pyritään myös saamaan kuulostamaan tyhmältä.
Esimerkiksi voi esittää koronarokotevastaista kirjoittamalla sarkastisesti: "Mä en ainakaan aio ottaa rokotetta, ku peräti yks kahdesta tuhannesta saa siitä vakavia oireita. Mä ennemmin sairastan oikean koronataudin, ku siinä vain yks neljästäsadasta joutuu sairaalaan".
Tuo oli esimerkiksi hyvää sarkasmia, vaikka itse sanonkin.Ap
Edelleenkään, tälle palstalle kirjoitettuna tuo(kaan) ei ole hyvää sarkasmia, koska on ihan oikeasti ihmisiä, jotka eivät tajua tuon menevän väärin. Jollekin ystävälle sanottuna hyvä juttu, mutta täällä ei voi vain tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ajattelee tuon heti olevan oikea mielipide ja rupeaa vaahtoamaan, että kyllä kuule on eläkeläiset paljon fiksumpia kuin sinä huumetouhuinesi tms.Tuo kommenttisi sarkasmi perustuu siihen, ettei kukaan olisi oikeasti tuota mieltä.
Mutta tuohan on hyvinkin yleinen mielipide nuorilla (tosin "kalkkis"-sanaa ei käytetä enää).
Sarkasmihan nimenomaan perustuu siihen, että irvaillaan joidenkin todellisille mielipiteille, joita itse pitää naurettavina. Sarkasmin korostamiseksi juurikin käytetään ylinaurettavia termejä, kuten tässä esimerkkitapauksessa "kalkkis". Juuri noillahan on tarkoitus korostaa sitä viestin sarkastisuutta, jotta se ei vaikuta liian aidolta ollakseen todellinen mielipide.
Ap
Minusta et vienyt asiaa tarpeeksi pitkälle. Esim. rap-musiikki ei ole mikään äärimmäinen niche-juttu, vaan yleisesti suosittu tyylilaji. Monet nuoret tykkäävät siitä.
Ja joku voisi ihan hyvin vielä sanoa "kalkkis", jos ei okein seuraa aikaansa, mutta on kuitenkin nuorempi kuin boomerit.
"Boomerit ei tunne edes Lil Nas X:ää, kuuntelevat vaan humppaa ja juovat jotain ankeaa Karhu-olutta jossain surkeessa pubissa. Pössyttelisivät edes pilveä, niin saisivat enemmän irti elämästä."
Tällä palstalla joskus käytetään sarkasmiakin ihan väärin. Olen huomannut muutamia kertoja tilanteita, että keskustelija puolustelee omaa mielipidettään jollain väitteellä, jota kaikki pitävät järjettömänä, valheellisena tai tyhmänä. Sitten kun hänelle tästä huomautetaan, tämä keskustelija alkaakin sanomaan, että vitsi vitsi, se oli sarkasmia. Tuossa tilanteessahan se ei toimi, koska sarkasmin pitäisi olla sitä omaa ja "oikeaa" mielipidettä tai asiaa vastakkainen väite ja niinhän se ei tässä tilanteessa ole. Ei ole mitään järkeä väittää omaa väitettään sarkasmiksi, koska siinähän kirjoittaja pilkkaisi vain omaa kommenttiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmivaroitus on aina lisättävä, kun puhut tuntemattomille.
Suomalaiset ovat huumorin, myös sarkasmintajuttomia idioottiruodussa marssivia aivonkuvapestyjä sopulilaumalaisia.
Maamme on idioottien ja onttopönttöjen onnenmaa.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmivaroitus on aina lisättävä, kun puhut tuntemattomille.
Suomalaiset ovat huumorin, myös sarkasmintajuttomia idioottiruodussa marssivia aivonkuvapestyjä sopulilaumalaisia.
Maamme on idioottien ja onttopönttöjen onnenmaa.
Jep, mutta onneksi kantapopulaatio on maailmanmittakaavassa melko pieni. Onneksi maa on kuitenkin niin kaunis (...vähän niinkuin se virsi...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi kiesus , tässä on esimerkki miten sarkasmia ei ymmärretä. Olen tullut siihen tulokseen että tällä palstalla on paljon asseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ ME KUULEMME YMMÄRRÄMME SARKASMIA KATO ÄLÄ ALA
Ei tartte huutaa vaikka itsellä on kuulo jo mennyt, muilla se voi olla vielä tallella.
Ja lopulta niiltä kuuleviltakin lähtee kuulo.
Älkää viitsikö käyttää sarkasmia, pyydän. Autismin kirjon piirissä olevalle henkilölle (minä) on todella vaikea ymmärtää sitä.
Miksei voi sanoa sitä mitä tarkoittaa? Miksi täytyy pelleillä peleillä?
Vierailija kirjoitti:
Jos omaa huumoria "ei tajuta", oli se sitten sarkasmia tai mitä muuta huumorin lajia tahansa niin ei kannata miettiä olevansa liian "älykäs" muille, jotka eivät vaan ymmärrä. Kyse voi olla täysin päinvastaisesta; huumorisi voi olla niin heikkoa tai junttia, että sinua lähinnä säälitään.
Tämä.
Mitä vaan voisi siis sanoa, ja myöhemmin nauraa perään et sarkasmia, sarkasmia. Mikä jutun juju? Ilkeillään ja sitte pestään kädet.
Miten sarkasmi eroaa ilkeilystä, kiusaamisesta?
Sarkasmi onnistuu parhaiten ihmisten kanssa, jotka tunnet, ja jotka tuntevat sinut. He tuntevat arvomaailmasi, aiemman elämäsi ja mielipiteesi. Ja f2f siten, että näette ilmeet ja kuulette äänenpainot. Teillä on se koko ympöröivä keskustelu, konteksti ja tilanne läsnä.
Irrallisina nettikommentteina on ymmärrettävästi vaikeampaa välttyä väärinymmärryksiltä, koska mitään tuota edellämainittua ei ole. Ja lisäksi joillakin on oikeasti ihan pimeitäkin mielipiteitä, joista moni ajattelee, ettei kukaan oikeasti voi olla tuota mieltä. Mutta joku voi. Netissä ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei hyvää päivää. Totta kai rap on nykynuorten keskuudessa suosittu musiikkigenre ja siihenhän koko idea ja sarkastinen vettuiluviesti perustuukin. Kuten todettua, sarkasmi nimenomaan perustuu joidenkin aitoihin mielipiteisiin tai mieltymyksiin, joita itse pitää naurettavina asioina. Se sarkastinen viesti sitten ilmaistaan tarpeeksi yliampuvasti, jotta sen tajutaan olevan pilkallista sarkasmia.
Ap
No edelleen sanon, ettet ampunut tarpeeksi yli. Enkä ollut ilmeisesti ainoa tässä ketjussa, joka on sitä mieltä.
Mistä minä tiedän että sinä, täysin tuntematon henkilö internetissä, et oikeasti ajattele noin?
Ehkä olemme sitten eri mieltä siitä mitä sarkasmi on. Minusta se ei toimi, jos se perustuu 100 % johonkin yleiseen mielipiteeseen, josta et itse tykkää.
Eihän sarkasmi olekaan vain sitä, että se on mielipide, josta ei itse tykkää. Sarkasmissa se mielipide pyritään myös saamaan kuulostamaan tyhmältä.
Esimerkiksi voi esittää koronarokotevastaista kirjoittamalla sarkastisesti: "Mä en ainakaan aio ottaa rokotetta, ku peräti yks kahdesta tuhannesta saa siitä vakavia oireita. Mä ennemmin sairastan oikean koronataudin, ku siinä vain yks neljästäsadasta joutuu sairaalaan".
Tuo oli esimerkiksi hyvää sarkasmia, vaikka itse sanonkin.Ap
Edelleenkään, tälle palstalle kirjoitettuna tuo(kaan) ei ole hyvää sarkasmia, koska on ihan oikeasti ihmisiä, jotka eivät tajua tuon menevän väärin. Jollekin ystävälle sanottuna hyvä juttu, mutta täällä ei voi vain tietää.
Turha tuolle on yrittää selittää, ei siis vaan kertakaikkiaan mene perille :D
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmi on vaikea laji. Tyhmän ei pidä sitä harrastaa.
Sarkasmin tajuaminen edellyttää kehyksen tietämistä, noin yksinään ja ykskantaan luettuna se on vain esitetty mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi sanoa sitä mitä tarkoittaa? Miksi täytyy pelleillä peleillä?
Minulta se tulee ainakin enimmäkseen ihan huomaamatta. Samoin minulla on huono tapa kommentoida ja argumentoida kysymyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sarkasmi eroaa ilkeilystä, kiusaamisesta?
Varmaan samalla tavalla kuin muukin toisen mielipidettä älyttömänä pitävä kommentointi. Eihän se ole varsinaista ilkeilyä tai kiusaamista vaan siinä vain tuodaan ilmi se, että toisen kommentti tai mielipide on hieman huonosti argumentoitu.
Tätä ketjua lukiessa herää kysymys, mitkä kaikki kommentit ovat sarkasmia.
Yrittävätkö ihmiset sanoa oikein kärjistettyjä juttuja, koska tässä on kyse sarkasmista, vai ajattelevatko oikeasti että suomalaiset ovat tyhmiä ja mitään käsittämättömiä tms?
Hämmentävä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa herää kysymys, mitkä kaikki kommentit ovat sarkasmia.
Yrittävätkö ihmiset sanoa oikein kärjistettyjä juttuja, koska tässä on kyse sarkasmista, vai ajattelevatko oikeasti että suomalaiset ovat tyhmiä ja mitään käsittämättömiä tms?
Hämmentävä ketju.
Sarkasmi ja trollaus sekoitetaan tässä ketjussa toisiinsa.
Ei tartte huutaa vaikka itsellä on kuulo jo mennyt, muilla se voi olla vielä tallella.