Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sarkasmin ymmärtäminen tuntuu kyllä olevan ihmisille mahdoton taitolaji

Huoh
09.01.2022 |

Vaikka tännekin kirjottaisi kuinka selkeän ja sarkastisen kommentin tahansa, niin suurin osa ei tajua sen olevan sarkasmia.
Jos vaikka kirjoitat: "Boomerit on ihan kalkkiksia ja kuuntelevat tyhmää humppaa. Kyllä rap on parasta musaa ja pilven pössyttely paras harrastus".
Suurin osa ajattelee tuon heti olevan oikea mielipide ja rupeaa vaahtoamaan, että kyllä kuule on eläkeläiset paljon fiksumpia kuin sinä huumetouhuinesi tms.
Jokaisen sarkastisen kommentin perään pitäisi vissiin todeta viestin olevan sarkasmia, mutta eihän ne vitsitkään asiaansa aja, jos ne täytyy aina erikseen selittää.

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esimerkki on sellainen, joka voisi olla irrallisena kommenttina ihan mitä tyylilajia vain.  Sarkastinen kommentti on purevan ivallinen, joten kommentin pitäisi kohdistua niihin, jotka ovat boomereista tuota mieltä ja sehän ei tuosta ap:n esimerkistä kirjoitettuna tekstinä avaudu. Moni lisäksi sekoittaa sarkasmin ja ironian. Ironia yleensä on jollain lailla hauskaa, mutta sarkasmi on Suomessa useimmiten vain ilkeilyä, v a ttuilua ja negatiivisuutta, josta on älykkyys ja huumori kaukana. 

Sarkasmi on yksi ironian laji.

Vierailija
142/155 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen joskus sarkasmiksi sellaisia kommentteja, jotka on tarkoitettu kirjaimellisesti ymmärrettäviksi. Että kyllä se voi olla niinkin päin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sarkasmi eroaa ilkeilystä, kiusaamisesta?

Sarkasmi voi olla ilkeilyä ja kiusaamista, mutta ei ole välttämättä.

Vierailija
144/155 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huonoiten sarkasmia ymmärtää ne, jotka valittavat, että muut eivät ymmärrä sarkasmia.

Vierailija
145/155 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on paljon mälsää.

Se se vaan on sillä lailla.

Vierailija
146/155 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ottavat kaiken niin henkilökohtaisesti.

Kuten yllä olevan viestinkin.

Oma kokemus on, että miehet harrastavat enemmän sarkasmin käyttöä, ja ovat sitten myös ärsyyntyneempiä, jos toiset eivät sarkasmia tajua.

En ole kuullut naiselta sarkasmia.

Olen sarkasmi ja puujalkavitsi ja vitsifani.

Vierailija
147/155 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä ottaa kaiken lukemansa ja kuulemansa kirjaimellisesti.

Sarkasmia ja ironiaa ei pidä harjoittaa, ellei halua tulla väärin ymmärretyksi.

-

Vasta kirjoitin erääseen "marjastus" -ketjuun, jossa eräs kirjoittaja hehkutti Lidl:n halpoja pakastepuolukoita ja mustikoita.

- Yritin sarkastisesti kirjoittaa, miksi muka möin veneen ja virvelit pois, kun pelkällä talvitelakointimaksulla saa jo 100kg tarjouslohta...  Arvaas tuliko selityksiä, missä perusteltiin, ettei kaikille halpa Norjan tarjouslohi kelpaa eikä sitäpaitsi tule kovin kalliiksi onkia rannalta..DD!!

- Siitä voi lähteä, ettei edes kaikista selvintä sarkasmia jokainen ymmärrä!  Ei sorruta silti itsesensuuriin, hyvä heitto piiristää päivää kummasti!!

Kalapuikot on varsin helppo kalastaa pakastusaltaasta.

-Onnistunein sarkastinen veto on yleensä nopea sivallus eikä mikään luento.

Vierailija
148/155 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä ottaa kaiken lukemansa ja kuulemansa kirjaimellisesti.

Sarkasmia ja ironiaa ei pidä harjoittaa, ellei halua tulla väärin ymmärretyksi.

-

Vasta kirjoitin erääseen "marjastus" -ketjuun, jossa eräs kirjoittaja hehkutti Lidl:n halpoja pakastepuolukoita ja mustikoita.

- Yritin sarkastisesti kirjoittaa, miksi muka möin veneen ja virvelit pois, kun pelkällä talvitelakointimaksulla saa jo 100kg tarjouslohta...  Arvaas tuliko selityksiä, missä perusteltiin, ettei kaikille halpa Norjan tarjouslohi kelpaa eikä sitäpaitsi tule kovin kalliiksi onkia rannalta..DD!!

- Siitä voi lähteä, ettei edes kaikista selvintä sarkasmia jokainen ymmärrä!  Ei sorruta silti itsesensuuriin, hyvä heitto piiristää päivää kummasti!!

Tuossa teit oletuksen, että kaikki tietäisivät, miten suuri talvitelakointimaksu on. Minä en ainakaan tiedä ja minulla voisi mennä helpostikin läpi, että joku telakkapaikka maksaa tuon verran. 

-

Siinähän se oli selkeästi kerrottuna, 100x tarjouslohen kilohinta.  Vai etkö sitten tiedä lohen kilohintaa?

-

Veneen säilytys – Hinnat 45-80 €/m2 + alv. 24 % 

Rautalankaa:

Veneen pit x lev    7m x3m  = (plus monasti vielä hölkkymät päälle)  = 21m^2

-Tuolla halvimmallakin hinnalla alviton kustannus hipoo tonnia.

https://veneen-talvisailytys.fi/

Niin, minä ainakin käsitin tämän jutun niin, että talvitelakoinnin hinta oli oikea ja se ei ollut jutun ydin. Vaan että kuka oikeasti vaihtaisi hienon harrastuksen sataan kiloon tarjouslohta. Ja kerron että olen nainen, ennenkuin jotkut äijät tulee tänne kerskumaan, että naiset ei tajua sarkasmia.

-

Jumanskega sentään, nainen, mitä sanoit!!!!  Nyt kyll lähti päivä paremmille raiteille!

-

Vierailija
149/155 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi voi olla myös hauskaa ja sarkasmista saa loukkaantua, vaikka sen ymmärtäisikin. Se ei vaan joka tilanteeseen sovi.  

Vierailija
150/155 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sarkasmi on hauskinta silloin kun osa ottaa sen kirjaimellisesti ja uskoo todeksi.

Niin tyhmää asiaa ei olekaan, etteikö joku oikeasti ole sitä mieltä.

Vierailija
151/155 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sarkasmi on hauskinta silloin kun osa ottaa sen kirjaimellisesti ja uskoo todeksi.

Niin tyhmää asiaa ei olekaan, etteikö joku oikeasti ole sitä mieltä.

Tulihan Trumpistakin presidentti.

Vierailija
152/155 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kirjoitetusta tekstistä sarkasmia useinkaan bongaa, mutta en myöskään triggeröidy siitä. Luen sen mielipiteenä sitten ilmeisesti (mielipiteet ovat kuin persereikiä, jokaisella on omansa ja jokaisen mielestä se oma on juuri paras.)

Eli ihan sama minulle, sarkasmi ei herätä minussa tunteita puoleen tai toiseen. Livenä saatan sarkasmin tunnistaa, mutta en siihen useinkaan jaksa mitenkään reagoida. Itse en pidä sitä mitenkään erityisen älykkään ihmisen huumorina.

(Itsehän olen sellaisen oikeasti hauskan huumorin kannalla, että kaikilla on kivaa eikä niin että jonkun kustannuksella nauretaan.)

-

"Itse en kirjoitetusta tekstistä sarkasmia useinkaan bongaa"

-

Kuten tunnettua, huumorin ymmärtäminen vaatii tiettyä älykkyyttä. Penaalin tylsille kynille ei tunnetusti kannata vitsejä kertoa. Korkeintaan pieruvitsejä, jos joku ilkeää.

-

Ero kävi selväksi.

Kun typeryyden laukoo tavallinen av-mamma, se on silkkaa typeryyttä.

Kun typeryyden laukoo ap, se sama lause on viiltävän älykästä sarkasmia.

.

Vierailija
153/155 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kirjoitetusta tekstistä sarkasmia useinkaan bongaa, mutta en myöskään triggeröidy siitä. Luen sen mielipiteenä sitten ilmeisesti (mielipiteet ovat kuin persereikiä, jokaisella on omansa ja jokaisen mielestä se oma on juuri paras.)

Eli ihan sama minulle, sarkasmi ei herätä minussa tunteita puoleen tai toiseen. Livenä saatan sarkasmin tunnistaa, mutta en siihen useinkaan jaksa mitenkään reagoida. Itse en pidä sitä mitenkään erityisen älykkään ihmisen huumorina.

(Itsehän olen sellaisen oikeasti hauskan huumorin kannalla, että kaikilla on kivaa eikä niin että jonkun kustannuksella nauretaan.)

-

"Itse en kirjoitetusta tekstistä sarkasmia useinkaan bongaa"

-

Kuten tunnettua, huumorin ymmärtäminen vaatii tiettyä älykkyyttä. Penaalin tylsille kynille ei tunnetusti kannata vitsejä kertoa. Korkeintaan pieruvitsejä, jos joku ilkeää.

-

Ero kävi selväksi.

Kun typeryyden laukoo tavallinen av-mamma, se on silkkaa typeryyttä.

Kun typeryyden laukoo ap, se sama lause on viiltävän älykästä sarkasmia.

.

-

Et näköjään ymmärtänyt AP:n sanomaa?   Itse olen pitkälti samaa mieltä hänen kanssaan, jopa kaikista selvimmät sarkasmit joku osaa ottaa kuolemanvakavasti. Toisena se, että 'sarc.' loppuviite vie vitsiltä terää pahasti.

Vierailija
154/155 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailia kirjoitti:

Sarkasmissakin on tasoja.

Äänestäisin Väyrystä, mutta hän on ylirehellinen ja luotettava.  Hyväksyisin pienen vilungin. Pienen.

Vierailija
155/155 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei olekaan sarkasmia että nimittelee muita! 

Siitähän se sanontakin tulee että on taitolaji, vaikeampi selittää mitä se on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän