Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työelämä on nykyisin sellaista että erittäin monet on koko ajan ihan äärirajoilla?

Vierailija
09.01.2022 |

Ei mielestäni ollut tavanomaista 70- tai 80-luvuilla tällainen suomalaisessa työelämässä. Työ oli enemmän vain yksi osa elämää silloin.

Eikö asioiden pitäisi mennä parempaan eikä huonompaan suuntaan?

Miksi näin on tapahtunut?

Onko asiaa tutkittu kunnolla?

Kommentit (1097)

Vierailija
1041/1097 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa muuttunut on se, että ihmiset valittaa ja uhriutuu. Työtähän on vähemmän ja pitkät lomat.

Vierailija
1042/1097 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt ja alan olemaan täynnä tätä. Työpaikallani on järkyttävä pula työntekijöistä eikä vika suinkaan ole työnhakijoissa vaan olen monesti itse miettinyt myös, että miksi tuli joskus haettua. Viikonloppuina ja lomillakin välillä soitetaan perään, että pääsetkö tänään tai huomenna töihin. Vaikka olisin lapseni kanssa lomamatkalla Balilla niin varmaan soitettaisiin, että pääsenkö seuraavalla lennolla takaisin Suomeen ja töihin. Teen pitkää päivää ja oma koti jää retuperälle ja vapaitakaan ei saisi näemmä viettää raskaan työn vastapainoksi. Pitäisi olla robotti.

Tämän takia kannattaa olla työpuhelin erikseen ja pidät sen kiinni työajan ulkopuolella. Ei ole työntekijän ongelma, jos ei riitä työntekijöitä. 

Ei auta. Kun jätän työpuhelimen työpaikalle loman ajaksi, seuraavaksi soitellaan henkilökohtaiseen puhelimeen.

Laita soitonesto! Olet oikeutettu vapaaseen ja lomiin eikä silloin hoideta työasioita. Itselläni oli vastaava työnantaja aikoinaan ja minä kiltti vain vastailin. Nyt en enää suostuisi.

Ei työpuhelin tarkoita sitä, että pitää lomalla ja vapaallakin päivystää. Silloin on kyse huonosta esimiehestä jos näin on. 

Minulla on työpuhelin ja esimies ei soittaisi minulle muuta kuin äärimmäisessä hätätilanteessa vapaalla tai lomalla. Kyllä voi jättää vastaamatta. Screenatkaa puhelut tai pitäkää äänettömällä. 

En minäkään soittele kollegoille heidän vapaalla /lomalla vaikka olisi jokin asia kesken omassa homassa mihin heitä tarvitaan, asia käsitellään sitten kun he palaavat lomalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1097 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo -jess kirjoitti:

Huonojen työntekijöiden määrä on lisääntynyt ja ihmiset on jatkuvasti lomalla, saikulla, terapiassa, lapset sairaana, kissa vietävä lääkäriin ja kampaajalle täytyy päästä yms tms.

Olen ollut esimies jo 80-luvulla. Suomalaiset on nykyään tosi laiskoja.

Niin, itsekään en näkisi että syy olisi työn kuormittavuudessa, vaan enemmänkin vapaa-aika on kuormittavampaa kuin ennen. Lapsiin PITÄÄ panostaa enemmän kuin ennen, on tosiaan aikaa vieviä lemmikeitä ja harrastuksia, ja just nuo kampaajakäynnit ja itsensä ehostaminen, jne. Ylipäätään kaikki hässäkkä työn ulkopuolella on lisääntynyt. 

Vierailija
1044/1097 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea kiristetty eikä ole rahaa kunnilla/kaupungeilla. Elätämme selkänahoistamme nämä nee ke rit ja mu ti ai set. Taidan lopettaa työt.

Vierailija
1045/1097 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on omasta asenteesta kiinni miten suhtautuu työn tekoon. Liikaa tiukkapipoista meininkiä nykyään. Hyvin on työnantajat onnistuneet aivopesemään monet työläiset. Luokkayhteiskunta on kuitenkin olemassaoleva totuus..

Olen huomannut että vaikka teen huonommin töitä kuin aiemmin, ei se ole vaikuttanut mun korvauksiin saati juuri mihinkään muuhunkaan. Elämä on vaan huomattavasti rennompaa kun ottaa löysin rantein.

Joka hommassa ei kyllä pysty valitettavasti löysäilemään, mutta aika monessa kuitenkin.

Vierailija
1046/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään työstäni ja olen aina (25v) ollut hyvin työorientoitunut.

Aloitin uudessa työssä 5kk sitten, välillä oli kovojakin aikoja ja nautin kun opin uuden toimialan hallinnollisia tehtäviä.

Ikävin asia ja se mikä vit...aa joka päivä on todella amatöörimäisesti ja jopa moukkamaisella tuulillä johtava esihenkilöni.

Kiitosta ei saa mistään vaikka ollaan onnistuttu haastavassa tilanteessa hyvin. Etsii kokoajan jotain josta pääsee huomauttamaan, hyökkää ihan pienissäkin asioissa sanallisesti kimppuun ja muutenkin on ihan pöljä, yhtenä päivänä asia on näin mut toisena ihan jotenki muuten. Johtaminen on hyvin poukkoilevaa.

Kohtelee selvästi minua eri tavoin kuin paria talossa 15v ollutta kollegaani.

Koitan tehdä työni hyvin, en pidä juuri koskaan muita taukoja kun käyn nopsaan lounaalla. En edes etäpäiviä joita kollegani pitää jokaperjantai (siis tyyliin kehyvat kuinka ovat jossain mökillä jo tai lähteneet harrastusporukan tapaamiseen etuajassa "heh, muka etäpäivä, omg".

Olen varsin nokkelaälyinenja huomaan kyllä kuinka minulle puhuttaessa äänensävykin on erilainen kun näille vanhoille kollegoilleni.

Työmotivaatio on mennyt.

Voi kumpa sais joskus sellasen positiivisen, rennon hyvälläitsetunnolla varustetun tervejärkisen pomon jolla ei ole tarve osoittaa toisten puutteita tai alistaa tiimiläisiään alamaisiksi kuin joskus 90 luvulla.

Vierailija
1047/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tää on pjaska maa

Vierailija
1048/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suostutte heikennyksiin? Menkää lakkoon.

Vierailija
1049/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Vika on työntekijöissä. Nykyajan kolmevitoset ja kaikki sen alle ovat tottuneet liialliseen mukavuuteen ja tunteiden kuulosteluun yms.

Itse olen kasvanut vanhanajan maatilalla, tehnyt töitä aamusta iltaan jo 7-vuotiaana, ihan aikuisen veroisesti jo 13-vuotiaana, ilman mitään ylimääräistä lässytystä.

Minulla ei ole mitään ongelmia suoriutua nykyisestä työstäni, toisin kuin 10v nuoremmilla kollegoilla, joilla on jatkuva burnoutti tai jotain henkistä käsiteltävää pomon kanssa kaikkien mitättömien "ongelmien" kanssa.

Ihmisistä on tullut vätyksiä sanoi jo edesmennyt äitini, joka teki 2-vuorotyötä yli neljäkymmentä vuotta. Ei valittanut koskaan työstään.

Vierailija
1050/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo -jess kirjoitti:

Huonojen työntekijöiden määrä on lisääntynyt ja ihmiset on jatkuvasti lomalla, saikulla, terapiassa, lapset sairaana, kissa vietävä lääkäriin ja kampaajalle täytyy päästä yms tms.

Olen ollut esimies jo 80-luvulla. Suomalaiset on nykyään tosi laiskoja.

Ja lihavia. Siksi eivät jaksa enää tehdä töitä.

Vierailija
1051/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työt on ollut ennen paljon raskaampia. Ihmiset ovat vaan tulleet "huonommiksi". Ei nykyajan ihmiset jaksaisi entisajan metsurin tai tukkilaisten hommia päivääkään.

Vierailija
1052/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto kun pääsee vauhtiin, niin on siitä 1 hyväkin seuraus: työ-uskovaisten kirkko alkaa olemaan loppunsa partaalla!

Vierailija
1053/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää valittako kirjoitti:

Ainoa muuttunut on se, että ihmiset valittaa ja uhriutuu. Työtähän on vähemmän ja pitkät lomat.

Höpö, höpö.

Vierailija
1054/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on valtava etenkin fyysisissä suorittavissa töissä mm seuraavista syistä.

1. Pienemmät ikäluokat

2. Yhä useampi huonokuntoinen (esim. alokkaiden cooperin keskiarvo 2800m->2200m)

3. Yhä useampi käy kuitenkin korkeakoulun

4. Talouden on pakko kasvaa, jotta sijoittajat saa osinkonsa -> Yhä pienemmästä määrästä porukkaa otetaan yhä enemmän irti...

Voisin ennustaa, että tämä on kestämätön tilanne, ellei robotiikka ratkaise kaikkea, ja IT-alan ammattilaisena tiedän että se ei tule kaikkea suorittavaa työtä korvaamaan vielä pitkään aikaan. Hype on toki kovaa ja auttaa saamaan sijoittajien rahoja, mutta tekoäly on aina "10 vuoden päässä".

Hyvä fyysinen kunto auttaa myös aivoterveydessä ja henkisessä työssä. Olen sattumalta alkanut harrastaa juoksua 40 vuotta sitten ja harrastan edelleen. Teen vaativaa työtä, mutta en juurikaan stressaa, eikä väsytä. Luulen, että erinomainen fyysinen kunto auttaa.

Tekoäly tekee sinunkin työsi ihan pian, eikä silloin fyysisellä kunnolla ole mitään merkitystä.

Vierailija
1055/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää valittako kirjoitti:

Riippuu mihin vertaa. Fyysinen rasitus töissä on useilla vähentynyt, psyykkinen kuormitus kasvanut, kun pitää monia asioita yhtä aikaa kyetä hoitamaan.

Toki nykyään ihmiset olettavat, että työn ohella jää paljon aikaa ja energiaa kaikkeen muuhun. Ehkä ennen hyväksyttiin, että teet työt ja kotityöt, mutta ei kukaan olettanut, että jaksaa vielä harrastaa puoliammattimaisesti ja hoitaa lastenkin harrastuskuviot ja viilettää kaikenlaisissa menoissa.

Itse huomaan yhteiskunnan eriasårvoisuuden, työssäkäyvistä halutaan tiristää kaikki irti ja vielä vähän lisää, kun taas jotkut saavat elää panematta tikkua ristiin. Kaikki tulee ilmaiseksi.

Vierailija
1056/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun monilla on se pakkomielle saada se omakotitalo, sähkömaasturi pihalle ja pari-kolme kohtalotoveria siihen elätettäviksi.

Vierailija
1057/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarinaisyritys palkitsee työntekijänsä kolmen kuukauden kesälomalla. Auttaisiko se?

Vierailija
1058/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun monilla on se pakkomielle saada se omakotitalo, sähkömaasturi pihalle ja pari-kolme kohtalotoveria siihen elätettäviksi.

Tällaiset yritteliäät ihmiset sitä kuitenkin tämön yhteiskunnan rattaita ja kehitystä pitävät yllä, ja sinutkin elättävät, joten muista heille olla kiitollinen.

Vierailija
1059/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset yritteliäät ihmiset sitä kuitenkin tämön yhteiskunnan rattaita ja kehitystä pitävät yllä, ja sinutkin elättävät, joten muista heille olla kiitollinen.

Mutta hautaan eivät niitä saa mukaansa. Yhtä paljaina lähtevät kuten minäkin : ) Oliko järkevää? Itse elän ennen sitä myös terveempänä ja onnellisempana kun en juokse oravanpyörässä kuten he.

Vierailija
1060/1097 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi maahanmuutto pelastaa ja ratkaisee kaiken. Hyvä esimerkki Ruosti, jossa tosi turvallista liikkua esim ilta-aikaan kaduilla.