Miksi työelämä on nykyisin sellaista että erittäin monet on koko ajan ihan äärirajoilla?
Ei mielestäni ollut tavanomaista 70- tai 80-luvuilla tällainen suomalaisessa työelämässä. Työ oli enemmän vain yksi osa elämää silloin.
Eikö asioiden pitäisi mennä parempaan eikä huonompaan suuntaan?
Miksi näin on tapahtunut?
Onko asiaa tutkittu kunnolla?
Kommentit (1097)
Tänään tuli taas uusi perehdytettävä töihin. Häntä perehdytettiin ehkä puoli tuntia - tunti varastokeräilyyn ja sitten "piti osata jo hieman". Olen siis kollega, aloittanut muutama viikko sitten. Minunkin kohdallani pidettiin miniperehdytys jonka jälkeen olin oman onneni nojassa.
No tässä kävi niin, että ennen kotiinlähtöä tuli tenkkapoo jossa hän olisi tarvinnut apua. Henkilöt jotka olisivat voineet auttaa olivat kaikki muualla. Minä autoin minkä pystyin lähetyksen kanssa ja osoitin ihmistä jonka ajattelin voivan auttaa häntä. Se "perehdyttäjäkin" joka oli aamun alun jälkeen ollut toisella osastolla. Esimies jota ei oikein ikinä edes näe.
Ahdistaa joka päivä tämä huono organisaatio ja se ettei ketään näytä kunnolla kiinnostavan. Minulle tulee tunne, että olen ITSE riittämätön ja huono kun en voi auttaa työkaveria asioissa joille en voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työ on muuttunut lihashommista tietotyöksi, eikä ihmislajin aivot ole pysyneet kehityksen vauhdissa.
Ruumiillinen uupumus on hyvä asia, mutta aivojen ei. Liikaa dataa käsiteltävänä, joten uni ei enää palauta.
Ei ole kuule ruumiillinen uupumus yhtään hyvä asia!!!
Pahimmassa tapauksessa se voi tappaa, itsensä tai jonkun sivullisen.
Vierailija kirjoitti:
Siivousala on ihan hirvee. Ylläpitosiivoojana koululla ja pakko (!) jättää kaikki sovitut tauot pitämättä, että ehtii tekemään kaiken. Alue on iso ja ovat äärimmäisen tarkkoja, että työt tehdään hyvin.
Siivousalalla se meininki on sitä, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
1. Teet nopeasti ja sovitussa ajassa, mutta laatu kärsii hieman > Valitetaan miksi on tehty huonosti?
2. Teet hitaammin, mutta hyvin, laatu ei kärsi > Valitetaan miksi meni ylitöiksi?
... Itse olen ratkaissut asian niin, että jätän tauot pitämättä tai syön tosi pikaisesti tai syön samalla, kun teen töitä. Jos menee vaikka vartin ylitöiksi, teen sen ilmaiseksi. Tälläistä tämä on ;)
Älä suostu tuohon! Ei ilmaistöitä ja pidä tauot. Sen takia työelämä on osittain mennyt liian kireäksi, koska tehdään ilmaiseksi ja jätetään tauot pitämättä. Seuraus --> tahtia vaan kiristetään
Koska ahneus. Omistajille aina vaan enemmän rahaa.
Työelämän huonontumisen lyhyt historia - Juha Siltala
Kannattaa lukea.
Selviää tarkemmin tämä ihmisten pahoinpitely työelämässä selvemmin.
Mukavempi ymmärtää ettei se meistä johdu. Ei se meidän vika ole että meitä ruoskitaan ja läheiset kuolee työelämästä johtuvien sairauksien johdosta.
Me olemme tässä uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Siivousala on ihan hirvee. Ylläpitosiivoojana koululla ja pakko (!) jättää kaikki sovitut tauot pitämättä, että ehtii tekemään kaiken. Alue on iso ja ovat äärimmäisen tarkkoja, että työt tehdään hyvin.
1. Teet nopeasti ja sovitussa ajassa, mutta laatu kärsii hieman > Valitetaan miksi on tehty huonosti?
2. Teet hitaammin, mutta hyvin, laatu ei kärsi > Valitetaan miksi meni ylitöiksi?
... Itse olen ratkaissut asian niin, että jätän tauot pitämättä tai syön tosi pikaisesti tai syön samalla, kun teen töitä. Jos menee vaikka vartin ylitöiksi, teen sen ilmaiseksi. Tälläistä tämä on ;)
Kannattaa muistaa se että on aikuinen ihminen.
Pitää muistaa kuka on. Kakaroita on helppo paimentaa ja uhkailla tai painostaa ylitöihin ilman mitään lisiä.
Aikuinen toteaa silmiin katsoen, että ei onnistu.
Itse olen ottanut tavaksi mennä duuniin vaan tekemään oman osani ja sitten vittuilen kunnolla takasin, jos alkaa alistaminen. Otan henkisen asennon ja asenteen että turpaan tulee jos päälle käyt.
Ihan työhaastattelusta asti tämä asenne.
Kyselen suoraan että onko tämä niitä kyykytyspaikkoja, joissa ei oikeasti taukoja keretä pitämään ja pidetään ihmisiä 10h päivissä, vaikka paperilla lukee se 7.5h?
Sanon siinä suoraan että mulle ei kannata vittuilla ja minua ei käytetä hyväksi kuten nuoria voi.
Ottakaa se asenne että te olette aikuisia ihmisiä ja se maa millä te seisotte on teidän aluetta ja omistuksessa. Jos muuta väitetään niin otatte sen asennon valmiina iskemään takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeisen 4:n vuoden ajan päässyt tarkastelemaan teollisuusyritysten toimintaa näköalapaikalta.
Omakohtainen kokemus: ylempään ja keskijohtoon on alkanut pesiytymään AMK-tasoisia inssejä joiden tosiasiallinen ymmärrys ei riitä laajojen asioiden johtamiseen, kauaskatseisuuteen, laaja-alaisuuteen jne. Heidät on palkattu siksi että työpaikkailmoituksissa haetaan AMK- tai ylempää korkeakouluinsinööriä. Näistä on sitten valittu se halvempi. Pari vuotta kun tällaiset pääsevät mellastamaan johtotehtävissä niin mm. toiminnan laatu ja ihmisten johtaminen unohtuvat täysin. Kannattavuus heikentyy ja säästötoimenpiteet kohdistuu ensimmäisenä palkkakuluihin. Tuotantotyöntekijöitä palkataan paikkaamaan jättämää mutta toimihenkilöiksi palkataan tietysti lisää saman opintoputken ryömijöitä - mitäpä muutakaan osattaisiin palkata itse tietämättään aiheutettuun ongelmaan.
Otin muutaman tällaisen ongelmajohtajan tarkasteluun ja yhteisenä tekijänä näissä oli että henkilöt eivät olleet oikeastaan minkään alan asiantuntijoita. He olivat edenneet asemaansa vain hyvien sosiaalisten taitojen avulla. Sosiaaliset taidot ovat toki hyvä asia mutta jos niitä käytetään vain omaan pyrkyryyteen ja tulotason kehittämiseen niin tulos näkyy yrityksen tilinpäätöksessä. Toinen asia oli suunnaton laiskuus kehittää itseään. Tämä oli ollut ongelmana jo opinnoissa (joihin ura ja asema perustuvat). Opinnäytetyöt AMK:ssa eivät kestäneet näissä päivänvaloa (niissä jopa kuvattiin täysin kuvitteellinen, ratkaisematta ja toteuttamatta jäänyt teollisuuscase).
Eikä ne torvelot yliopistoltakaan sen parempia ole. Olen ihmetellyt, että opetetaanko siellä koulussa vain itseluottamusta vai mitä. Fysiikkaa ei ainakaan, kun olen sen verta monta kertaa vängännyt asioista ja aina ollut oikeassa.
Niin - no? Missäköhän ne teollisuuden johtajat sitten pitäisi kouluttaa? Olen nähnyt näitä elämän koulimia yrittäjiä jotka kehuskelevat olevansa hyviäkin johtajia. Heillä ongelmat tulevat vastaan kun yritys alkaa laajenemaan ja kaikkea ei voikaan enää mikromanageerata. Ratkaisu on ollut useimmiten sukupolvenvaihdos. Poika tai tyttö on käynyt hieman kaupallista tai teknistä AMK:ta mutta kun mitään ei ole koskaan tarvinnut tehdä tai ymmärtää. Iskä on maksanut autot ja asunnot maksamalla yltäkylläistä palkkaa kesätöissä ja missään muualla ei ole ansaittu kannuksia. Mitähän siitä sitten seuraa? Yleensä ensin suuret puheet ja julkisuus, sitten kassan kuivattaminen ja sen jälkeen alkaa hidas näivettyminen. Ei ole ymmärrystä tai rahaa palkata oikeita teollisen toiminnan ammattilaisia, otetaan ainoastaan joku näppärä nuori hoitamaan some-markkinointia ja kirjoittamaan blogia nettisivuille. Kaikesta tästä prseilystä johtuu se kiristyvä tahti työntekijöiden keskuudessa.
Kuulostaa tietysti katkeralta yhden firman parjaamiselta. Tosiasiassa tiedän 5-8 pk-yritystä joissa tilanne on mennyt kuta kuinkin noin.
Hoitoala on naisvaltainen matalapalkka-ala, jonne kenenkään ei kannata hakeutua. Hoitoalalla on paljon hyviä työntekijöitä ja esihenkilöitä. Valitettavasti hoitoalalla on paljon - liikaa - myös alalle täysin sopimattomia ihmisiä, jotka pilaavat työilmapiirin.
Hoitoalalla on lusmuilijoita, saikuttajia, selkäänpuukottajia, juoruajia, luonnehäiriöisiä narsisteja, pahanpuhujia ja työpaikkakiusaajia. Erityisesti opiskelijoita, keikkalaisia ja sijaisia kohdellaan epäasiallisesti ja työpaikkakiusataan. Liian moni pelkää, pitää suunsa kiinni, on hiljaa ja vaikenee alan epäkohdista.
Hoitoalan työpaikoilla on kurja työilmapiiri. Työpaikkakiusaamista on paljon. Hoitoalalla on surkea palkka, epämukavat työajat ja huonoa johtamista. Pahimpia ovat hoitotyön johtajat ja osastonhoitajat vailla alkeellisimpiakaan vuorovaikutustaitoja ja päivänkään johtamiskoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Hoitajana niin sairaalassa kuin lääkäreiden yksityisvastaanotoilla oli 80-luvulla vielä mahdollista säilyttää terveytensä. Osastoilla teimme parina vuodepotilaiden hoidot. Sitten 2000-luvulla on tahti mennyt sellaiseksi että yksin tehdään kaikki ja vielä opetustyö päälle. Tuplavuoroja ym.
Kaikki ovat niin stressaantuneita ja tuki/liikuntaelinsairaudet tulevat nopeammin kuin ennen, että ilmapiiri on rikki.
Raha kerääntyy omistajille ja työntekijät poltetaan loppuun. Lakia ei kunnioiteta esim lepoaika eli aika jolloin pitäisi nukkua/toipua ei toteudu.
Länsimaissa ei hyväksytä, että ihminen vanhenee.
Hypätään illat jumpissa ja vkonloput laukataan pitkin kyliä sitten valitetaan, että töissä on rankkaa.
Illalla syödään hyvin, ruvetaan aikaisin nukkumaan. Viikonloppuisin kevyttä ulkoilua, lepoa ei suursiivousta tai leivontalkoita.
Huvittaa nämä ns. sairaat työnhakijat, mihinkään työhön ei pystytä, mutta autoillaan ympäri Suomea ja leivotaan koko suvulle.
Ei riitä minulla sellaiseen rahkeet.
T: reumaa sairastava työläinen.
Kuulostaa siltä, kuin kaikki kommentoijat työskentelisivät suurissa, kansainvälisissä firmoissa; niissähän työntekijän on oltava "kaikkea mahdollista."
Vierailija kirjoitti:
Tieto maailmassa on lisääntynyt ja työt ovat isompia ja vaativampia kokonaisuuksia.
Kaikkien kyvyt eivät riitä näiden hanskaamiseen, suurimmalle osasta ihmisiä sopii parhaiten ojan kaivuu ja lehmien lypsäminen, kaikki muu on haastavaa.
Toivottavasti et halveksinut suorittavan työn tekijöitä. On tosi paljon koulutettua väkeä jotka on niin perkeleen sivistyneitä että avot, mutta todellisuudessa ei heitä täällä tarvita, hienostelemassa. On paljon kaikkea niin hemmetin hienoa, mutta ei se ole todellista kuitenkaan, silmälumetta vaan. Maailman pitäisi olla luonnonsuojeluun keskittynyt eikö hienojen titteleiden haalintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä suostu tuohon! Ei ilmaistöitä ja pidä tauot. Sen takia työelämä on osittain mennyt liian kireäksi, koska tehdään ilmaiseksi ja jätetään tauot pitämättä. Seuraus --> tahtia vaan kiristetään
Valitettavasti tuommoiset siivoojat pilaa toistenkin työympäristön. Kehitä ammattitaitoa siihen suuntaan, että saat tauot pidettyä. Kaikella hyvällä.
Meillähän on vähän sellainen kiireen palvonnan kulttuuri. Mitä kiireisempi ja kalenteri täynnä, sitä rauhattomampia, mutta myös ylpeä min kiireestä tunnutaan puhuvan. Niin kauan kunnes se kiire voittaa ja ihminen väsyy.
Toki osalla tuntuu olevan myös vaikea sanoa ei sekä halu auttaa muita kaikin keinoin miellyttääkseen heitä, jolloin palavat loppuun, koska kaikki luottaa siihen, että tämä kiltti henkilö aina joustaa.
Itsehän laitoin rajat työelämässä. Kerron, kun en ehdi, kun ehdin niin teen ja ilmoitan viiveen tekemiselle, teen yhden kerrallaan ja ilmoitan asiat tehdyksi. Teen työajalla, enkä vaadi itseltäni enempää. Pidän työstäni ja viimeksi vuosi sitten sain palkankorotuksen. Tiedä rajasi, tee työsi hyvin työajallasi, mutta tiedä olevasi korvattavissa, joten älä pidä itseäsi korvaamattomana ja jousta yli jaksamisen rajojesi. Kukaan muu ei pidä huolta työhyvinvoinnistasi kuin sinä itse.
Kaikenlaisia koulutuksia ja palavereita meilläkin akuuttihoidossa ihan liian usein. Ja sitten koulutuksessa lähes aina huomataan, kuinka turha se päivä oli. Ei tämä mitään ydinfysiikkaa ole. Vois ainakin puolet kaikista kokouksista ja koulutuksista karsia pois. Tähän kun vielä tuodaan uudet tietotekniset järjestelmät, niin hyvä tulee. Entistä enemmän pois oikeasta työstä ja potilaaseen keskittymisestä. Tuleva sotemuutos ei varmaankaan ainakaan helpota työtä eikä työmäärää.
Suomessa ei tarvitse tehdä mitään. Jos joku sattuu töihin eksymään niin se on ihan oma vika jos joutuu kärsimään. Saman rahan saa valtiolta ilmaiseksi, se on vain järjestely kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla asiantuntijatyössä olevista on liian huonot it-taidot. He luulevat niitä hyviksi, koska eivät tiedä paremmasta. Oikeasti merkittävän määrän asiantuntijan työstä voisi automatisoida, jos halua ja osaamista riittää.
T: asiantuntija, joka opetteli viime kesälomallaan käyttämään Office365:n PowerAutomatea ja VBA:ta ja tekee töitä sen takia ehkä puolet työajasta
Lähinnä kai suurin ongelma on se, että tuollaisista mahdollisuuksista ei edes tiedetä. Olen 30 ja sain vasta vuosi sitten konkreettisesti nähdä, mitä macrot ovat. Olin myös hämmästynyt, että kesäpoika oli kehitellyt itselleen VBA:lla oman systeemin, jolla oli automatisoinut osoitteiden kirjoittamisen. Onhan se mielenkiintoista. En mä kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä etten sitä aikaisemmin tiennyt, eihän edes suuret viisaat työnantajat ole keksineet mainostaa tällaista "Päivikki hei, helpota omaa työkuormaasi ja opettele tää".
Kyselin syyskuussa saanko käyttää pienemmän osan työajastani työtehtävien automatisoimiseen (olisin sekä perehtynyt itse että pyytänyt apua it-osastolla). Vastaus oli, että ei, organisaatiomuutos on meneillään ja ratkaisu siihen asiaan tulee lokakuun puolivälissä. Nyt ollaan tammikuussa, eikä organisaatiomuutos-asiaan ole vieläkään tullut ratkaisua.
Asiakas täyttää paperisen lomakkeen, minä siirrän vastaukset ohjelmaan X. Avaan word-tiedostot 1 ja 2, kopioin tietoja tiedostosta 1 tiedostoon 2. Lisään tiedostoon 2 vastaukset ohjelma X:stä ja tallennan tiedoston ohjelmaan Y. Ohjelma Y:ssä kopioin tiedot tiedostosta 2 tiedostoon 3.
En itse osaa rakentaa mitään, millä saisin tiedot suoraan ohjelmasta X ohjelman Y kahteen word-tiedostoon. Sitä ei voi kukaan muukaan tehdä, koska se maksaa. Kukaan ei mieti, kannattaako minulle korkeakoulutetulle asiantuntijalle maksaa tiedostojen auki klikkailusta ja copypasten käytöstä. Olen sote-alalla ja uskon, että yksi syy resurssipulaan on resurssien tuhlaaminen tällaisiin typeryyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus 79-80-l oli sellaisia työpaikkoja, joissa kerkesi päivän mittaan viskoa tikkaa tai kutoa sukkaa. Oli sellaisiakin, joissa sanottiin, että eihön sinusta nyt pariin vuoteen hyötyä ole, mutta tervetuloa nyt kumminkin.
Missä tuollaisia työpaikkoja on ollut?
Ainakin virastoissa on ollut vaikka ja mitä virkoja. Yhden virkamiehen tehtävä vielä 2000-luvulla oli lukea päivän lehdet ja leikata ne artikkelit, joissa virasto mainittiin.
Tämähän on nykyään media monitoring. Ennen vanhaan oli pakko fyysisesti selata lehdet ja silmäillä ne läpi, sillä ei ollut hakukoneita ja newslettereiden tilauksia. Se lehtien luku oli sen virkamiehen työtä, yleensä viestintäosastolla. Minäkin tein tuollaista opiskeluaikoina. Oli aika tylsä tehtävä, mutta lukunopeus kehittyi ja siitä on ollut hyötyä myöhemmin työelämässä. Jossain vaiheessa tuli myös firmoja, joille "leikkelyn" pystyi ulkoistamaan ja niistä firmoista tuli surkeanlaatuisia fakseja tai valokopioita, joista kukaan ei saanut selvää ja ne haudattiin mappeihin arkistojen syvyyksiin.
Kaiken maailman Six Sigmat ja Leanit ovat vallanneet yritysjohdon päät. Aina pitää olla askeleen edellä. Pikkujoulut pidetään kohta Juhannuksena, että saadaan pidempi Joulusesonki. Kaikki haluaa elää huomista, koska tänään on nykyään eilinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla asiantuntijatyössä olevista on liian huonot it-taidot. He luulevat niitä hyviksi, koska eivät tiedä paremmasta. Oikeasti merkittävän määrän asiantuntijan työstä voisi automatisoida, jos halua ja osaamista riittää.
T: asiantuntija, joka opetteli viime kesälomallaan käyttämään Office365:n PowerAutomatea ja VBA:ta ja tekee töitä sen takia ehkä puolet työajasta
Lähinnä kai suurin ongelma on se, että tuollaisista mahdollisuuksista ei edes tiedetä. Olen 30 ja sain vasta vuosi sitten konkreettisesti nähdä, mitä macrot ovat. Olin myös hämmästynyt, että kesäpoika oli kehitellyt itselleen VBA:lla oman systeemin, jolla oli automatisoinut osoitteiden kirjoittamisen. Onhan se mielenkiintoista. En mä kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä etten sitä aikaisemmin tiennyt, eihän edes suuret viisaat työnantajat ole keksineet mainostaa tällaista "Päivikki hei, helpota omaa työkuormaasi ja opettele tää".
Kyselin syyskuussa saanko käyttää pienemmän osan työajastani työtehtävien automatisoimiseen (olisin sekä perehtynyt itse että pyytänyt apua it-osastolla). Vastaus oli, että ei, organisaatiomuutos on meneillään ja ratkaisu siihen asiaan tulee lokakuun puolivälissä. Nyt ollaan tammikuussa, eikä organisaatiomuutos-asiaan ole vieläkään tullut ratkaisua.
Asiakas täyttää paperisen lomakkeen, minä siirrän vastaukset ohjelmaan X. Avaan word-tiedostot 1 ja 2, kopioin tietoja tiedostosta 1 tiedostoon 2. Lisään tiedostoon 2 vastaukset ohjelma X:stä ja tallennan tiedoston ohjelmaan Y. Ohjelma Y:ssä kopioin tiedot tiedostosta 2 tiedostoon 3.
En itse osaa rakentaa mitään, millä saisin tiedot suoraan ohjelmasta X ohjelman Y kahteen word-tiedostoon. Sitä ei voi kukaan muukaan tehdä, koska se maksaa. Kukaan ei mieti, kannattaako minulle korkeakoulutetulle asiantuntijalle maksaa tiedostojen auki klikkailusta ja copypasten käytöstä. Olen sote-alalla ja uskon, että yksi syy resurssipulaan on resurssien tuhlaaminen tällaisiin typeryyksiin.
Kyllä juuri tämä. Ja kun tätä samantapaista ohjelmien käyttöä tekee, tuhannet vuodesta toiseen, resurssia tosiaan hukataan.
Näin on. Hoitajana niin sairaalassa kuin lääkäreiden yksityisvastaanotoilla oli 80-luvulla vielä mahdollista säilyttää terveytensä. Osastoilla teimme parina vuodepotilaiden hoidot. Sitten 2000-luvulla on tahti mennyt sellaiseksi että yksin tehdään kaikki ja vielä opetustyö päälle. Tuplavuoroja ym.
Kaikki ovat niin stressaantuneita ja tuki/liikuntaelinsairaudet tulevat nopeammin kuin ennen, että ilmapiiri on rikki.
Raha kerääntyy omistajille ja työntekijät poltetaan loppuun. Lakia ei kunnioiteta esim lepoaika eli aika jolloin pitäisi nukkua/toipua ei toteudu.