Miksi työelämä on nykyisin sellaista että erittäin monet on koko ajan ihan äärirajoilla?
Ei mielestäni ollut tavanomaista 70- tai 80-luvuilla tällainen suomalaisessa työelämässä. Työ oli enemmän vain yksi osa elämää silloin.
Eikö asioiden pitäisi mennä parempaan eikä huonompaan suuntaan?
Miksi näin on tapahtunut?
Onko asiaa tutkittu kunnolla?
Kommentit (1097)
Niin, kun kaikki tuottava on myyty ulkomaille, ei meillä ole mitään muuta tapaa tuottaa jatkuvasti kohoaviin valtion ja Eun kuluihin rahaa kuin tekemällä töitä.
Samalla töiden vaativuus kasvaa sitä tahtia, että yhä harvempi pystyy tekemään töitä lähellekkään vaaditulla tuottavuustasolla. Verokiila huolehtii siitä, että, voidaksemme paremmin toimittaa varoja ulkomaisille omistajillemme ja eliitin tarpeisiin, niistä, jotka töihin kykenevät vaaditulla tasolla, otetaan entistä enemmän irti. Jos tuplakuluilla pitää tuottavuuden kilpailla Saksan jne kanssa, niin kilpajuoksu on kova. Ne, jotka ei pysy vauhdissa, tippuu kelkasta ja siirtyy vedettäviksi ja taas on vedettävä reki raskaampi.
Asiasta saamme kiittää läntistä maailman katsomusta ja globaalia kapitalismia. Mikään ei ole tarpeeksi, vaan aina pitää saada lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on tosi kirjoitti:
Opiskeluaikana pääsin erääseen suureen kansainväliseen yritykseen töihin kun olin siellä siivoamassa lisärahojen hankkimiseksi Servi Systemsillä. Satuin vain kysymään eräältä pomolta sattuisiko heillä olemaan jotakin koulutustani vastaavaa hommaa kun pitäisi lopputyökin tehdä. Sain työpaikan, jossa olin yli viisi vuotta. Tämä tapahtui 80-luvulla.
No niin hyvä mummo! Hyvä hyvä!
Noitahan on mukava keinutuolissa kertoa lapsenlapsille.
Mitä tuosta oikein saat? Jotain nautintoa?
Kyllä saan nautintoa siitä, ettei minun tarvinnut taistella työpaikoista nykyiseen tapaan. Eläke tulee tilille automaattisesti kerran kuussa.
Eläkkeen tulo lakkaa jossakin vaiheessa, jos Suomessa ei ole tarpeeksi väkeä töissä. On meidän kaikkien intresseissä vaikuttaa siihen, että työssä viihdytään. Myös sieltä eläkkeellä voi lähteä tekemään vuoroja työvoimapulan paikkaamiseksi. Nykyinen tilanne vaikuttaa huonolta. Molemmat lapseni, jotka osaavat komea kieltä sujuvasti, aikovat ulkomaille töihin eivätkä varmasti ole ainoita.
Kiitosta vaan mutta töihin en enää palaa. Yli 40 vuotta riitti sitä lajia. Enkä sitäpaitsi hallitse niitä kymmeniä uusia ohjelmia ja sovelluksia, joita pitäisi nyt osata jos aikoisi jotain hyödyllistä oikeasti tehdä. On minulla myös sen verran omaisuutta, ettei ihan heti tarvitse sossun luukulle mennä vaikka eläkekin loppuisi. Katsos lainoja ei ole ja asunto, mökit ja auto on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat maailman laiskimpien työntekijöiden tilastokärjessä vähin työtunnein. Myöskään tuloksia ei nykyään synny mihinkään suuntaan. Mistä se väsymys johtuu? Siitä että mussutetaan pullaa ja karkkia ja kippistellään joka viikko ainakin kerran. Mulle avautui aivan uus työmaailma kun läksin ulkomaille. Nyt monta ulkomaata takana ja kaikissa ihmiset ovat reippaampia ja tekevät töitä hymysuin. Joskus asiaa kysyin niin ihmiset ottavat työnteon osana elämää eikä minään erillisenä pahana. Ehkä meillä suomalaisilla on alusta asti asennevamma työntekoa kohtaan. Ennenkuin yhtään työtuntia tehty niin koulussa ja vanhemmat ja kaikki hokee sitä että suomalaiset ovat ahkeria ja viisaita ja tekevät paaaaljon enemmän ja paremmin. Niin totta helkkarissa siinä väsyy omaan erinomaisuuteen jo ennen kuin pääsee työelämään edes kiinni.
Mulla on israelilainen työkaveri joka on erittäin palvelualtis, tekee kaikki vapaaehtoiset- sekä pskahommat, tarttuu aina toimee ja auttaa muita tarvittaessa. Hän mainitsi jossain vaiheessa että missään muualla ei tehdä niin lyhyttä työpäivää ja vähän töitä kuin Suomessa. Hän lienee aivan oikeassa, mutta silti täällä valitetaan ja uuvutaan suuren työkuorman alle.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmisiä rasittaa työelämän ulkopuolinen elämä. Vapaa-ajasta vasta suorittamista onkin tullut.
Jep, muistan vielä ajan kun mentiin töihin "lepäämään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat maailman laiskimpien työntekijöiden tilastokärjessä vähin työtunnein. Myöskään tuloksia ei nykyään synny mihinkään suuntaan. Mistä se väsymys johtuu? Siitä että mussutetaan pullaa ja karkkia ja kippistellään joka viikko ainakin kerran. Mulle avautui aivan uus työmaailma kun läksin ulkomaille. Nyt monta ulkomaata takana ja kaikissa ihmiset ovat reippaampia ja tekevät töitä hymysuin. Joskus asiaa kysyin niin ihmiset ottavat työnteon osana elämää eikä minään erillisenä pahana. Ehkä meillä suomalaisilla on alusta asti asennevamma työntekoa kohtaan. Ennenkuin yhtään työtuntia tehty niin koulussa ja vanhemmat ja kaikki hokee sitä että suomalaiset ovat ahkeria ja viisaita ja tekevät paaaaljon enemmän ja paremmin. Niin totta helkkarissa siinä väsyy omaan erinomaisuuteen jo ennen kuin pääsee työelämään edes kiinni.
Mulla on israelilainen työkaveri joka on erittäin palvelualtis, tekee kaikki vapaaehtoiset- sekä pskahommat, tarttuu aina toimee ja auttaa muita tarvittaessa. Hän mainitsi jossain vaiheessa että missään muualla ei tehdä niin lyhyttä työpäivää ja vähän töitä kuin Suomessa. Hän lienee aivan oikeassa, mutta silti täällä valitetaan ja uuvutaan suuren työkuorman alle.
Niinpä, jenkeissä taitaa olla peräti viikon vuosiloma. Japanissa taas loma on tuntematon käsite.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä keino lopettaa tämä narina on se, että lopetetaan huomisesta alkaen kaikki tuet, joita muiden pitää oleilijoille maksaa. Eiköhän työ maita sen jälkeen ja itkuvirsi vähenee.
Sanoo ihminen jonka työ on alikuormittunutta istuskelua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jenkeissä taitaa olla peräti viikon vuosiloma. Japanissa taas loma on tuntematon käsite.
Japanihan on myös tunnettu siitä että ihmiset raataa itsensä itsarin partaalle. Ihme ihanne tuokin, kuten Suomessa että saappaat jalassa pitäisi kuolla ollakseen arjen sankari. Kuinka monen hautakivessä hehkutetaan yliahkeraa työntekijää? Ennen oli titteleitä ja muita arvonimiä, pitäisikö nykyään laittaa sitten kuolinsyy "työnantajansa uuvuttama/loppuunajama". Monessako muistotilaisuudessa ylistetään vainajan yliahkeraa työntekoa ja sairaana työskentelyä? Monet hautajaiset käyneenä, yhtäkään vainajaa ei kehuttu eikä kiitelty tästä asiasta vaikka jokainen oli työtä tehnyt kymmeniä vuosia.
Kuinka moni yrittäjä/yritys kiittelee työntekijää lehtien hautausilmoituksessa siitä että vainaja teki töitä kahden edestä? Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä ja yhtä paljon osatyökykyisiä töissä. Miksi työtä ei voi jakaa että kaikki voisivat hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se työnmäärä samassa työajassa on paljon suurempi Suomessa. Tai ehkä sillä palkalla pärjää paremmin muualla kun ei ole sairaita talven tuomia kuluja (vaatetus, auto, sähkö, lämmitys jne) ja huippuverotus. Eli Suomessa tehdään enemmän työtehtäviä ja käteen jää vähemmän samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Libertalisminen mentaliteetti on läpileikannut yhteiskunnan.. tavoitellaan vaan korkeinta voittoa, ihmisarvoista välittämättä. Lisäksi taloudelliselle eliitille on annettu kaikki valta. Älymystöä ja esim tieteellisiä tutkimuksia ei arvosteta. Valtaosa talouden asiantuntijoista, joille mediassa annetaan ääni, on nimenomaan libertalisteja, samoin OECD:n kaltaiset organisaatiot. Kuitenkin esim yhteiskuntatieteiljät ovat jo pitkään todenneet libertalistisen kapitalismin epäonnistuneen totaalisesti.
Tavalliset kansalaiset ovat myös lähteneet tähän oman edun tavoitteluun ja vaurastumisen diskurssiin mukaan sijoittamalla. En käsitä sitä, että samat ihmiset, jotka henkihievereissä tekevät duunia pörssiyhtiöissä, harrastavat sijoittamista, eivätkä näe tässä ristiriitaa: yhteyttä sen välillä, että kun tarkoitus on vain ansaita rahaa sijoittajille, työntekijöiden hyvinvointi jää toissijaiseksi. Todellisuudessa työntekijät ovat yritysten tärkein voimavara, mutta aika harvassa yrityksessä se enää näkyy mitenkään toiminnassa, koska pitää tahkota voittoa, voittoa, voittoa.
Totta kai jokainen haluaa nostaa elintasoa, tai edes ylläpitää saavutettua tasoa.. mutta millä hinnalla?
Ei kai sijoittaminen sinänsä ole niin pahaa, mutta voittovaatimukset, siis ahneus, on lisääntynyt huimasti. Mitä niillä huimilla voitoilla sitten tehdään on hyvä kysymys. Yhteiskunnan hyväksi eivät tule. Maailman rikkaimmat maksavat suhteellisesti erittäin vähän veroa, jos ollenkaan.
Siivoustyö..koko päivän jatkuva kiire, ei aikaa tehdä töitä lähellekään niin hyvin kuin kuuluisi. Töiden jälkeen paineet siitä että jotain on jäänyt huomaamatta ja asiakas valittaa tai pahimmassa tapauksessa jollekulle sattuu jotain. Fyysinen työ hankalissa asennoissa.. esimies on laatinut ohjeistuksen jonka mukaan kaikenhan pitäisi mennä aina nappiin, tää ohjeistus ei tosin toimi käytännössä mutta työntekijäthän ovat vain tyhmiä siivoojia eivätkä osaa laatia työohjeita tai tavoiteaikoja ja esimies on aina oikeassa eli muutoksia ei tarvitse tehdä. Jos jotain sattuu on se aina työntekijän vika joka ei ole noudattanut ohjeistuksia. Ja aina löytyy joku ulkomaalainen joka on valmis tulemaan tilalle ja työskentelemään vielä suuremman paniikin vallassa peläten karkoitusta tai muuta vastaavaa ja siksi juoksee vieläkin kovemmin eikä uskalla valittaa.
Siivoojaa pidetään aivan ala-arvoisena ihmisenä, pahimmillaan päivittäin otat vastaan asiakkailta nöyryyttävää kommenttia ja käytöstä. Harva arvostaa siivoojan työtä.
Näiden ajatusten kanssa olet päivittäin. Tieto ja stressi siitä ettet ole voinut tehdä työtäsi hyvin. Esimiesten ja asiakkaiden vähäinen arvostus. Jos valitat saat kärsiä jos nyt kukaan edes kuuntelee. ”Itsehän olet alasi valinnut” kommentit. On ihmisiä jotka haluavat tehdä siivoustyötä, oli syy sitten mikä tahansa..jotkut nauttivat siivouksesta ja jotkut vain eivät ole pärjänneet muunlaisessa työssä. Tarkoittaako se että näitä saa kohdella kuin paskaa.. mikseivät olisi tyytyväisiä että tällekin alalle vielä tulijoita on ja kun jonkun tämäkin työ on tehtävä.
Miksei kukaan nosta päivälehtien palstoille siivoustyöntekijöiden oloja? Ehkä koska suurta yleisöä ei kiinnosta ja olot ovat jo sellaiset etttei kukaan enää uskaltaisi edes avautua esimiesten toiminnasta potkujen pelossa. Jos olet vähänkään vastahankaan sinut savustetaan pihalle nimim. Kokemuksella.
Onneksi kunnan kunnossapidon hommissa ei kiire häiritse. Aina on aikaa turista ja tuumata.
Muut istuvat kahvilla ja lukevat iltalehteä kun ei ole tauko. Itse painan ilman taukoja ja pidän lounaan lyhyenä. Kirjaan ilman omantunnontuskia ylimääräistä tehtyihin tunteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla asiantuntijatyössä olevista on liian huonot it-taidot. He luulevat niitä hyviksi, koska eivät tiedä paremmasta. Oikeasti merkittävän määrän asiantuntijan työstä voisi automatisoida, jos halua ja osaamista riittää.
T: asiantuntija, joka opetteli viime kesälomallaan käyttämään Office365:n PowerAutomatea ja VBA:ta ja tekee töitä sen takia ehkä puolet työajasta
Lähinnä kai suurin ongelma on se, että tuollaisista mahdollisuuksista ei edes tiedetä. Olen 30 ja sain vasta vuosi sitten konkreettisesti nähdä, mitä macrot ovat. Olin myös hämmästynyt, että kesäpoika oli kehitellyt itselleen VBA:lla oman systeemin, jolla oli automatisoinut osoitteiden kirjoittamisen. Onhan se mielenkiintoista. En mä kuitenkaan itseäni tyhmänä pidä etten sitä aikaisemmin tiennyt, eihän edes suuret viisaat työnantajat ole keksineet mainostaa tällaista "Päivikki hei, helpota omaa työkuormaasi ja opettele tää".
Kyselin syyskuussa saanko käyttää pienemmän osan työajastani työtehtävien automatisoimiseen (olisin sekä perehtynyt itse että pyytänyt apua it-osastolla). Vastaus oli, että ei, organisaatiomuutos on meneillään ja ratkaisu siihen asiaan tulee lokakuun puolivälissä. Nyt ollaan tammikuussa, eikä organisaatiomuutos-asiaan ole vieläkään tullut ratkaisua.
Kaikki haluavat näyttää olevansa tehokkaita ja tärkeitä työntekijöitä. Jos työkaverit vieressä näyttävät paljon aikaansaavemmilta, niin pakkohan siinä on itsekin panostaa enemmän. Näin kierre on valmis.
Nyt kaikkien pitäisi yhtä aikaa alkaa huonontaa suorittamistaan. Enemmän kahvitaukoja, hitaampaa reagointia, hitaampi työtahti, vähemmän vastuita, rennompi asenne jne. Käytännössä tuo tulee tuskin koskaan onnistumaan, vaan porukka painaa kuin viimeistä päivää, ettei olisi ainakaan itse se heikoin lenkki.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki haluavat näyttää olevansa tehokkaita ja tärkeitä työntekijöitä. Jos työkaverit vieressä näyttävät paljon aikaansaavemmilta, niin pakkohan siinä on itsekin panostaa enemmän. Näin kierre on valmis.
Nyt kaikkien pitäisi yhtä aikaa alkaa huonontaa suorittamistaan. Enemmän kahvitaukoja, hitaampaa reagointia, hitaampi työtahti, vähemmän vastuita, rennompi asenne jne. Käytännössä tuo tulee tuskin koskaan onnistumaan, vaan porukka painaa kuin viimeistä päivää, ettei olisi ainakaan itse se heikoin lenkki.
No jossain vaiheessa nämä pingottajatkin huomaa että se pomon nuoleskelija/hoito sen vakipaikan kuitenkin saa vaikka seisoskelis tupakalla puoli päivää ja itse olisit raatanut kolmen edestä ja auttanut jokaista työkaveria tunnin palkatta joka päivä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Libertalisminen mentaliteetti on läpileikannut yhteiskunnan.. tavoitellaan vaan korkeinta voittoa, ihmisarvoista välittämättä. Lisäksi taloudelliselle eliitille on annettu kaikki valta. Älymystöä ja esim tieteellisiä tutkimuksia ei arvosteta. Valtaosa talouden asiantuntijoista, joille mediassa annetaan ääni, on nimenomaan libertalisteja, samoin OECD:n kaltaiset organisaatiot. Kuitenkin esim yhteiskuntatieteiljät ovat jo pitkään todenneet libertalistisen kapitalismin epäonnistuneen totaalisesti.
Tavalliset kansalaiset ovat myös lähteneet tähän oman edun tavoitteluun ja vaurastumisen diskurssiin mukaan sijoittamalla. En käsitä sitä, että samat ihmiset, jotka henkihievereissä tekevät duunia pörssiyhtiöissä, harrastavat sijoittamista, eivätkä näe tässä ristiriitaa: yhteyttä sen välillä, että kun tarkoitus on vain ansaita rahaa sijoittajille, työntekijöiden hyvinvointi jää toissijaiseksi. Todellisuudessa työntekijät ovat yritysten tärkein voimavara, mutta aika harvassa yrityksessä se enää näkyy mitenkään toiminnassa, koska pitää tahkota voittoa, voittoa, voittoa.
Totta kai jokainen haluaa nostaa elintasoa, tai edes ylläpitää saavutettua tasoa.. mutta millä hinnalla?
Ei kai sijoittaminen sinänsä ole niin pahaa, mutta voittovaatimukset, siis ahneus, on lisääntynyt huimasti. Mitä niillä huimilla voitoilla sitten tehdään on hyvä kysymys. Yhteiskunnan hyväksi eivät tule. Maailman rikkaimmat maksavat suhteellisesti erittäin vähän veroa, jos ollenkaan.
Keltaliivejä vaan ylle kohta. Kyllä ne rahat otetaan ottamalla, kun niitä tarvitaan.
On ne ennenkin otettu.
Yksi syy tähän on se, että ihmiset ei enää pidä kiinni oikeuksistaan. Jos on ihan normaalilla työntekijäsopimuksella töissä, niin silloin ei ihan lain mukaan saa työnantaja vaivata työasioilla lomilla.
Ylitöistä kuuluu maksaa jne. Tavoitettavissa ei tarvitse olla, jos et saa varallaolosta palkkaa jne.
Monet kuvittelee, että ammattiliitossa ei kannata olla. Itse olen saanut esimerkiksi satojen eurojen, ellei tuhansien edestä apua irtisanomistilanteessa, testamentin teossa jne.
Monet nuoret kuvittelee, että työnantaja on niin kiva ja ihku kun antaa heille töitä. Mutta sitten tulee itku, kun tulee ongelmia, eikä ole ketään tukena.
Mä tiedän mihin tämä kaikk johtaa. Nimittäin täydelliseen ja kertakaikkiseen tuhoon! En sääli ketään kun hetki koittaa.
Siivousala on ihan hirvee. Ylläpitosiivoojana koululla ja pakko (!) jättää kaikki sovitut tauot pitämättä, että ehtii tekemään kaiken. Alue on iso ja ovat äärimmäisen tarkkoja, että työt tehdään hyvin.
Siivousalalla se meininki on sitä, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
1. Teet nopeasti ja sovitussa ajassa, mutta laatu kärsii hieman > Valitetaan miksi on tehty huonosti?
2. Teet hitaammin, mutta hyvin, laatu ei kärsi > Valitetaan miksi meni ylitöiksi?
... Itse olen ratkaissut asian niin, että jätän tauot pitämättä tai syön tosi pikaisesti tai syön samalla, kun teen töitä. Jos menee vaikka vartin ylitöiksi, teen sen ilmaiseksi. Tälläistä tämä on ;)
Eihän kuuteen tuntiin edes kuulu ruokatauokoa? Omalla kohdalla oli ainakin yksi 15min tauko. Paaaljon raskaampaa siis kuin se 8 h jonka saa sentään pitää kolmella tauolla! Uupumuksen vuoksi tunteja vähennettiin. Auttoiko? No ei auttanut.