Miksi työelämä on nykyisin sellaista että erittäin monet on koko ajan ihan äärirajoilla?
Ei mielestäni ollut tavanomaista 70- tai 80-luvuilla tällainen suomalaisessa työelämässä. Työ oli enemmän vain yksi osa elämää silloin.
Eikö asioiden pitäisi mennä parempaan eikä huonompaan suuntaan?
Miksi näin on tapahtunut?
Onko asiaa tutkittu kunnolla?
Kommentit (1097)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on tosi kirjoitti:
Opiskeluaikana pääsin erääseen suureen kansainväliseen yritykseen töihin kun olin siellä siivoamassa lisärahojen hankkimiseksi Servi Systemsillä. Satuin vain kysymään eräältä pomolta sattuisiko heillä olemaan jotakin koulutustani vastaavaa hommaa kun pitäisi lopputyökin tehdä. Sain työpaikan, jossa olin yli viisi vuotta. Tämä tapahtui 80-luvulla.
No niin hyvä mummo! Hyvä hyvä!
Noitahan on mukava keinutuolissa kertoa lapsenlapsille.
Mitä tuosta oikein saat? Jotain nautintoa?
Kyllä saan nautintoa siitä, ettei minun tarvinnut taistella työpaikoista nykyiseen tapaan. Eläke tulee tilille automaattisesti kerran kuussa.
Eläkkeen tulo lakkaa jossakin vaiheessa, jos Suomessa ei ole tarpeeksi väkeä töissä. On meidän kaikkien intresseissä vaikuttaa siihen, että työssä viihdytään. Myös sieltä eläkkeellä voi lähteä tekemään vuoroja työvoimapulan paikkaamiseksi. Nykyinen tilanne vaikuttaa huonolta. Molemmat lapseni, jotka osaavat komea kieltä sujuvasti, aikovat ulkomaille töihin eivätkä varmasti ole ainoita.
Mitä tapahtuu sitten kun saavutetaan joku kriittinen piste sen suhteen, kuinka moni ihminen on jo loppuun kulutettu ja ei jaksa enää tätä sirkusta?
Eihän tämä pelleily voi loputtomiin jatkua ja ihmiset jatkuvasti vain venyä venyä ja venyä.
Äärirajoilla ollaan erityisesti matalapalkka-aloilla. Surkea palkka ja surkeat vuorolisät, epämukavat työajat, henkisesti ja fyysisesti kuormittava työ, huonot työyhteisöt ja työpaikkakiusaaminen. Esimerkiksi kaupan alalla palkka on vain noin 9-11€/tunti. Suurin osa myyjistä ja kassamyyjistä tekee osa-aikaista työtä. Työtunteja on 5-15 tuntia viikossa tai nollatuntisopimus. Surkealla palkalla ei elä ja työllä ei tule toimeen.
Työelämä on kurjistunut. Matalapalkka-aloilla on niin pieni palkka, että työnteko ei kannata. Kelan sosiaalietuuksilla ansaitsee kotona enemmän rahaa kuin rehellistä työtä tekemällä. Myös ammattiliiton ansiosidonnaisella päivärahalla ansaitsee kotona paremmin kuin rehellistä työtä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella näyttää siltä, että kaikilla on kamalaa töissä. Asenne on myös sellainen, että sekä työkaverit että pomot haluavat vain pahaa toisilleen. Jos tyytymätön pääsisi hyvään työpaikkaan, osaisiko hän arvostaa sitä vai alkaisinko asenteellaan muuttaa hyvää huonoksi. Itselläni on tällä hetkellä todella mukava työ, jossa koko työyhteisö tukee toisiaan. Meilläkin on kyllä liikaa töitä, kun eläkkeelle lähteneiden tilalle ei ole palkattu muita, mutta kun henki on hyvä, niin se ei uuvuta samalla tavalla. Työvoimapulan aikana on helppo äänestää jaloillaan, jätetään ne huonot paikat ilman väkeä ja parannetaan hyviä. Suomalainen asenne tuntuu myös keskimäärin ankealta, myös maata voi vaihtaa.
Onneksi tämä ei ole koko totuus, vaan hyviäkin työpaikkoja on.
En vain itse lähtisi hehkuttamaan oman työpaikkani erinomaisuutta tällaisessa ketjussa, jossa puhutaan nimenomaan niistä työelämän epäkohdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella näyttää siltä, että kaikilla on kamalaa töissä. Asenne on myös sellainen, että sekä työkaverit että pomot haluavat vain pahaa toisilleen. Jos tyytymätön pääsisi hyvään työpaikkaan, osaisiko hän arvostaa sitä vai alkaisinko asenteellaan muuttaa hyvää huonoksi. Itselläni on tällä hetkellä todella mukava työ, jossa koko työyhteisö tukee toisiaan. Meilläkin on kyllä liikaa töitä, kun eläkkeelle lähteneiden tilalle ei ole palkattu muita, mutta kun henki on hyvä, niin se ei uuvuta samalla tavalla. Työvoimapulan aikana on helppo äänestää jaloillaan, jätetään ne huonot paikat ilman väkeä ja parannetaan hyviä. Suomalainen asenne tuntuu myös keskimäärin ankealta, myös maata voi vaihtaa.
En vain itse lähtisi hehkuttamaan oman työpaikkani erinomaisuutta tällaisessa ketjussa, jossa puhutaan nimenomaan niistä työelämän epäkohdista.
Niinpä! Tuo viesti oli juuri sitä "pitää ottaa itseään niskasta kiinni" -besserwisserin ölinää.
Vierailija kirjoitti:
Olihan se mun isoisäkin äärirajoilla 5 vuotta sodassa. Sen jälkeen ei koskaan narissut mistään. Ei liiasta työmäärästä, vaikka painoi 7 päivänä viikossa 15 tuntisia päiviä. Kyllä on sukupolvi sukupolvelta liian? helpolle tottunut. Jatkuva julkinen narina vain pahentaa surkuttelua.
Eli nykyajan epäkohdista ei saisi puhua eikä niihin saisi puuttua ihan vain siksi, että meidän isoisämme ovat joutuneet sotimaan?
Käsittämätön asenne.
Eihän mikään koskaan muutu, jos tyydytään vain kehnoon nykytilanteeseen. Eikä meidän myöskäån tarvitse kärsiä vain siksi, että joku muu on kärsinyt ennen meitä.
Minä tiedän, että ihmiset asuivat joskus luolassa, vaikka pakkasta oli 50 astetta! Ei saa siis valittaa, meillä on ainakin hyvä työpaikka!
-Tietäjä
Olen aina ollut sitä ihmistyyppiä, joka pystyy helposti pitämään työn ja mahdolliset työmurheet poissa mielestä vapaa-ajalla enkä ole tarvinnut viikonloppuja palautumiseen. Mutta viime vuosien aikana on jotenkin huomannut alkavansa olla enemmän väsynyt tähän touhuun ja oikeasti miettinyt pari kertaa miten jaksaa tätä eläkeikään saakka. Jos mitään eläkkeitä on edes olemassakaan enää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Tuo viesti oli juuri sitä "pitää ottaa itseään niskasta kiinni" -besserwisserin ölinää.
En sitä tarkoittanut. Olen ollut myös huonossa työpaikassa ja se on omalta osalta tuuria, että sattui hyvään paikkaan. Mutta jos se henki on hyvä, niin sitä kannattaa ylläpitää. Ja huonosta paikasta pitää lähteä jos suinkin voi.
Ainakin it-alalla (en tiedä koskeeko Suomea) on alustoja, joissa annetaan pisteitä työpaikalle. Firmalle on tosi huono, jos tulee liikaa huonoja arvioita. Eikö tällaista arvostelusysteemiä voisi olla yleisimmin. Itse en kuitenkaan osaa sanoa, miten ehkäistään kilpailijoiden mustamaalauskampanjat.
No jossain vaiheessahan meiltä loppuvat terveet ja jaksavat "orjat". Mitä sitten tapahtuu kun kaikki ihmiset on loppuun kulutettu pa5katöissä?
Tavallinen kansa makaa loppuunkuluneena ja sairastuneena kotona. Vain eliitti on tervettä ja kykenee tekemään töitä. Alkaako eliitti itse ajamaan roska-autoja, siivoamaan ja vartioimaan kaupassa?
Kuka tätä yhteiskuntaa pitää pystyssä? Jossain vaiheessa kukaan ei enää tule ulkomailta tänne orjaksi, kun Kiinassa on parempi tehdä duunia.
Mistä kohdasta dominopalikat alkavat kaatuilemaan ekaksi? Alkaako rikollisuus lisääntymään ja millä tavoin?
Jos korttitalo alkaa romahduksensa vaikka terveydenhuollosta ja hoivasta, niin mitä siitä seuraa?
Vai tuleeko tapahtumaan MET, mitään ei tapahdu.
Joku aneeminen miekkari eduskuntatalon edessä pahviplakaatteineen. Ja Sanna tai joku simpsakka tyttö sitten toppuuttelee ja lausuu latteuksia.
Itse veikkaan, että pian kuullaan perhesurmista ja amokjuoksuista. On kynttilämeriä ja ihmetellään hetki, miksi näin pääsi käymään, ja miksi joku voi voida pahoin.
Veikkaan myös sitä, että rikollisuus tulee lisääntymään exponentiaalisesti tai sen suuntaisesti, ja siihen tulee uusia muotoja.
Vierailija kirjoitti:
No jossain vaiheessahan meiltä loppuvat terveet ja jaksavat "orjat". Mitä sitten tapahtuu kun kaikki ihmiset on loppuun kulutettu pa5katöissä?
Tavallinen kansa makaa loppuunkuluneena ja sairastuneena kotona. Vain eliitti on tervettä ja kykenee tekemään töitä. Alkaako eliitti itse ajamaan roska-autoja, siivoamaan ja vartioimaan kaupassa?
Kuka tätä yhteiskuntaa pitää pystyssä? Jossain vaiheessa kukaan ei enää tule ulkomailta tänne orjaksi, kun Kiinassa on parempi tehdä duunia.
Mistä kohdasta dominopalikat alkavat kaatuilemaan ekaksi? Alkaako rikollisuus lisääntymään ja millä tavoin?
Jos korttitalo alkaa romahduksensa vaikka terveydenhuollosta ja hoivasta, niin mitä siitä seuraa?
Joku aneeminen miekkari eduskuntatalon edessä pahviplakaatteineen. Ja Sanna tai joku simpsakka tyttö sitten toppuuttelee ja lausuu latteuksia.
Itse veikkaan, että pian kuullaan perhesurmista ja amokjuoksuista. On kynttilämeriä ja ihmetellään hetki, miksi näin pääsi käymään, ja miksi joku voi voida pahoin.
Veikkaan myös sitä, että rikollisuus tulee lisääntymään exponentiaalisesti tai sen suuntaisesti, ja siihen tulee uusia muotoja.
Roska-autot ja kaupoissa vartiointi tullaan kai automatisoimaan. Tai kaupoissa ei mitään vartiointia edes tarvita, kun jokin lukija tietää, mitä otit ja rahat laskutetaan siltä puhelimelta, joka taskussasi on.
Työelämä on nyt murroksessa.
Korona teki sen että etätyö nousi kunniaansa.
Etätyö on aivan mahtava asia. Tuopi joustoa, vapaa aikaa, rentoutumista ja parempaa tulosta.
Muutoin työelämä on varsin ikävää, raskasta ja kaoottista.
Usassa iso buumi, ihmiset eroavat töistään.
Eli halutaan mukavampaa OMAA elämää raatamisen ja huonon johtamisen sijaan.
Itse olen nyt katsomassa uutta uraa, nyt työn sisältö ja AITO jousto on tärkein. Ei enää se isoin palkka. Eli rennompi titteli voittaa nyt isomman palkan jossa hektisempi vaatimustaso.
Minulle etätyö on nyt vaatimus ja ykkösprioriteetti.
Muutoin työpaikan tulee sijaita lähellä. Enää en aja 1 h sivunsa. Täysin ajanhukkaa se, aika on tärkein ja arvokkain resurssimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roska-autot ja kaupoissa vartiointi tullaan kai automatisoimaan. Tai kaupoissa ei mitään vartiointia edes tarvita, kun jokin lukija tietää, mitä otit ja rahat laskutetaan siltä puhelimelta, joka taskussasi on.
En usko että vähään aikaan tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä on se, joka suostuu kiireeseen. Tuntipalkoilla ei kiirehditä ja ne lakisääteiset todella pidetään. Älkää menkö siihen kiirelankaan ja kieltäytykää aina ylitöistä, ette saa siitä mitään kiitosta tai vauhtia uralle. Tehkää minimi, mitä vaaditaan ja olkaa tiimissä kolmanneksi huonoin siltä varalta, että tulee yt:t. Ette koskaan tiedä mitään ettekä osallistu mihinkään höpökehitysjuttuihin, jotka on extraa omien töiden päälle. Jos asiakkaat valittaa ettette osaa niin välitätte vaan palautteen esimiehelle ja pyydätte koulutusta.
Älkää tehkö elämää itsellenne rankaksi, ja riistäjille helpoksi. Yhdellä palkalla saa yhden työt, ei yhtään enempää.
Tuntipalkkalaisillakin on asetettu tavoitteet, joihin yltämisestä maksetaan extraa. Ja jos et yllä, vaaditaan analyysia, miksi et yltänyt ja kehitysideoita, miten yllät ensi kerralla. Tavoitteet on joka vuosi isommat, ja mitä paremmin olet viime vuonna onnistunut, sitä enemmän tavoitteita korotetaan. Sieltä se tuntipalkkalaisen kiire kumpuaa.
Asiantuntija-aloilla kaikki avustavat työt on lopetettu. Jos ennen veit paperikuitin sihteerille, nykyisin skannaat sen itse ja syötät sähköiseen järjestelmään. Kaikenlaisia tietoteknisiä ohjelmia on loputtomasti. Mihinkään niistä ei anneta koulutusta vaan kaikkia pitäisi osata käyttää oma-aloitteisesti. Omaa työaikaa ei voi käyttää pelkästään juuri siihen omaan tehtävään, vaan täytyy itse tehdä kaikki se, mitä avustavat henkilöt tekivät aiemmin. Tämä on sitä tehokkuutta. Samaan aikaan avustaviin tehtäviin sopivat henkilöt ovat vailla työtä.
Enemmän ihmisiä rasittaa työelämän ulkopuolinen elämä. Vapaa-ajasta vasta suorittamista onkin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija-aloilla kaikki avustavat työt on lopetettu. Jos ennen veit paperikuitin sihteerille, nykyisin skannaat sen itse ja syötät sähköiseen järjestelmään. Kaikenlaisia tietoteknisiä ohjelmia on loputtomasti. Mihinkään niistä ei anneta koulutusta vaan kaikkia pitäisi osata käyttää oma-aloitteisesti. Omaa työaikaa ei voi käyttää pelkästään juuri siihen omaan tehtävään, vaan täytyy itse tehdä kaikki se, mitä avustavat henkilöt tekivät aiemmin. Tämä on sitä tehokkuutta. Samaan aikaan avustaviin tehtäviin sopivat henkilöt ovat vailla työtä.
Juuri näin. Ennen assari vastasi puhelimeen ja sähköposteihin, hoiti postitukset ja läpikävi saapuneet postit, hoiti laskutukset ja arkistoinnit monet aikaavievät selvittelyt ja tietotekniset ongelmat. Nyt assareita ei enää ole, vaikka hommia on ihan yhtä lailla edelleen ja jopa enemmän, ja kaikkeen pitäisi reagoida heti, asap, mielelellään jo eilen. Oikeat työt tehdäänkin aikaisin aamusta tai myöhään illalla, kun on rauhallista.
Työntekijöitä on juuri sen verran, että selvitään. Ajanvaraus tekee aikataulut, jotka ovat em. syystä niin tiukat, että välillä ei ehdi pissalla käydä (käyn silti ja myöhästyn). Pitäisi uudistua, kehittyä ja pitää itsensä ajan tasalla, mutta aikaa työn suunnittelulle ei ole. Samalla esim. työaikakirjanpito tehdään edelleen kynällä paperille, myös moni muu asia tehdään vanhanaikaisesti paperille, ja näitä papereita kukin sitten kuljettelee ympäri taloa. Tietokoneet ovat niin vanhoja ja hitaita, että monia hetkiä päivästä tuhlaantuu odotteluun ja ohjelmien kaatumiseen.
Ei ikinä pärjätä sellaisille orjavaltioille mitä Aasiasta löytyy missä töitä tehdään nälkäpalkalla hikipajoissa. Kun yksi työntekijä on käytetty loppuu uusia on aina tulossa. Suomella ei ole siihen varaa tai tekijät loppuvat lyhyeen