Vuorotyöläiset narisee aina työvuoroista
Mikä siinä on, että ihmiset lähtee esim. hoitoalalle, jossa 80% on vuorotyötä ja sitten valitetaan niistä työvuoroista? Monta vuotta esimiehenä olen kyllästynyt siihen, että aina joku valittaa, kun ei saa vapaaksi vappua tai oli viime pääsiäisen töissä ja nyt on niin epäoikeudenmukaista, jos vappukin menee töissä!!! Jos yksi ihminen tekee 20 työvuorolistat, niin ei ole aikaa selata joka ikisen työvuoroja 5 vuotta taaksepäin, eikä sekään ole reilua, jos uusimmat tekee aina kurjimmat työvuorot. Miksi ihmiset tulee hoitoalalle, jos ei halua tehdä iltavuoroa, vappua, juhannusta, joulua ja kesälomatkin hoiva-alalla yleensä kiertävät, koska koko taloa ei voi ottaa täyteen pelkkiä sijaisia heinäkuuksi!!!
Kommentit (221)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:21"]
Minä esimiehenä laitan surutta uusimmat tekemään (eka vuoden ajan) paskat vuorot. Tokihan uudet siitä kitisee, mutta mun mielestä paikkansa on ansaittava. Sitten kun vuoden on ollut, niin lähtee taas "kierto."
[/quote]
Siis tarkoitan vappU/juhannus yms pyhät. Muuten tasapuolinen vuoronjako.
Meillä autonominen on toiminut moitteetta ainakin 5vuotta. Selvät pelisäännöt miten suunnitellaan. Lista pöydälle. Ensin jokainen merkkaa toiveet(maks 3 listaan) ja yövuorot. Kun jokaiseen yöhön on tekijä saa laittaa muita vuoroja. Eri ammattiryhmien kesken on selvä jako montako on missäkin vuorossa. Tämä on omassa työyhteisössä poistanut nurinan ja työtyytyväisyyskyselynkin mukaan parantanut selvästi työssä jaksamista. Lisäksi pomo sanoi, että nykyisin tarttee vain naputella vuorot koneelle. Toki eka vuosi oli opettelua ja yhteisten pelisääntöjen sopimista.
Esimiehen tehtävänä on noudattaa tasapuolisuutta töiden jakamisessa.
Eikö tuohon vuorolistan tekemiseen ole mitään ohjelmaa joka osaisi huomioida juhlapyhien yms. tasaista jakamista työntekijöiden vuoroihin?
Minä esimiehenä laitan surutta uusimmat tekemään (eka vuoden ajan) paskat vuorot. Tokihan uudet siitä kitisee, mutta mun mielestä paikkansa on ansaittava. Sitten kun vuoden on ollut, niin lähtee taas "kierto."
[/quote]
Suosittelen tututumaan
"TYÖHYVINVOINNIN KEINOT
Hoitotyön vuosikirja 2014
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön nopea muutos haastaa jokaisen työpaikan tarkastelemaan nykyisiä toimintatapojaan. Hoitajapula on käsillä ja uudet sukupolvet ovat tulleet työelämään. Kehittämisessä on kiinnitettävä huomiota työn tuloksellisuuteen: tuottavuuteen ja vaikuttavuuteen sekä palvelun laatuun, toimintaprosessien sujuvuuteen ja henkilöstön aikaansaamiskykyyn. Vain hyvinvoiva työtään kehittävä työntekijä ja työyhteisö voivat tarjota laadukasta ja tuottavaa hoitoa. Mitä työhyvinvoinnista tulee tietää juuri nyt?
Kirjassa annetaan tietoa hyvinvointitekijöistä erityisesti terveydenhuollossa ja kerrotaan, miten työhyvinvointia voidaan kehittää. Samalla esitellään arvokkaita kokemuksia työhyvinvoinnin kehittämishankkeista.
Kirja sisältää uutta tutkimustietoa nuoresta sukupolvesta työelämässä. Siinä kerrotaan, millä keinoin työyhteisöt voivat pitää kiinni nuorista hoitotyöntekijöistä ja miten työn ja muun elämän yhteensovittamista voidaan helpottaa. Teos tuo esiin johtamisen tärkeyden työhyvinvoinnin edistämisessä. Kirja antaa vinkkejä siihen, miten työniloa voidaan kehittää työyhteisössä. Siinä osoitetaan myönteisen ajattelun voima ja kerrotaan, miten sitä voi vahvistaa."
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:21"]
[/quote]
[/quote]
No jaksaako ne uudet olla sitten koko vuoden? Jos on perhettä, niin eikö ne jo vaihda työpaikkaa puolen vuoden jälkeen? Mikä ala?
Työvuorolistojen tekeminen on maailman epäkiitollisinta työtä. Aina valitetaan. Vaikka olisit millaiselle mutkalle vääntynyt että saat kaikkien toiveet otetua huomioon ja tasapuolisesti vuoroja kaikille niin ei auta, aina joku on omasta mielestään vääryyttä kärsinyt. Inhottavinta on kun olet itse oikeasti tyytyväinen että sait sittenkin listat tehtyä ja toiveet toteutettua, niin se märkä rätti tulee taatusti myrtyneen alaisen muodossa.
Tuosta autonomisesta työvuorosuunnittelusta sen verran, että toimiakseen se vaatii todella hyvän työyhteisön. Sellaisen jossa ei äänekkäimmät ja röyhkeimmät jyllää. Ja sitten siinä on myös se, että työaikaa menee siihen että sumplitaan ja pähkäillään vuoroja. Se on aina asiakkailta pois.
Jos ei ihminen työpaikkaa hakiessaan ymmärrä, onko kyse päivätyöstä vai vuorotyöstä, niin pitäiskö esimiehen se kertoa työsuhteen alussa? Vai voiko olettaa ihmisen olevan sisälukutaitoinen, kun työpaikkailmoituksessa se mainitaan? Ehkä se ei kaikille ole selvää, mitä vuorotyö käytännössä on?
[/quote]
[/quote]Näin minäkin tein, kun oli eka vuosi takana, oli ns vanha työntekijä ja mukana muitten kanssa samassa kierrossa. Vuoroja oli kuitenkin aina monta/pyhä, joten aina myös vanhempia työntekijöitä joutui niihinkin vuoroihin, tai jopa toivoi päästä niihin, tai ilmaisi, että voi olla, jos on tarpeen. Nuorille työntekijöille yleensä myös kelpasi hyvin lisätienestiä tuovat vuorot.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:36"] Ja sitten siinä on myös se, että työaikaa menee siihen että sumplitaan ja pähkäillään vuoroja. Se on aina asiakkailta pois.
[/quote]
Kovin ihmeellisiä aikoja siihen ei kulu varsinkaan sen jälkeen kun uusi toimitatapa on opittu. Asiakkailta valitettavasti on pois myös se että työssä ei viihdytä ja/tai vaihtuvuus on hyvin suurta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:36"]Työvuorolistojen tekeminen on maailman epäkiitollisinta työtä. Aina valitetaan. Vaikka olisit millaiselle mutkalle vääntynyt että saat kaikkien toiveet otetua huomioon ja tasapuolisesti vuoroja kaikille niin ei auta, aina joku on omasta mielestään vääryyttä kärsinyt. Inhottavinta on kun olet itse oikeasti tyytyväinen että sait sittenkin listat tehtyä ja toiveet toteutettua, niin se märkä rätti tulee taatusti myrtyneen alaisen muodossa.
Tuosta autonomisesta työvuorosuunnittelusta sen verran, että toimiakseen se vaatii todella hyvän työyhteisön. Sellaisen jossa ei äänekkäimmät ja röyhkeimmät jyllää. Ja sitten siinä on myös se, että työaikaa menee siihen että sumplitaan ja pähkäillään vuoroja. Se on aina asiakkailta pois.
[/quote]
Tosi fiksu pointti! Että se on asiakkailta pois. Heitä varten kai siellä ollaan ja se työvuorojen säätäminen ei saisi viedä joka iikalta tuntikausia.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:36"]
Työvuorolistojen tekeminen on maailman epäkiitollisinta työtä. Aina valitetaan. Vaikka olisit millaiselle mutkalle vääntynyt että saat kaikkien toiveet otetua huomioon ja tasapuolisesti vuoroja kaikille niin ei auta, aina joku on omasta mielestään vääryyttä kärsinyt. Inhottavinta on kun olet itse oikeasti tyytyväinen että sait sittenkin listat tehtyä ja toiveet toteutettua, niin se märkä rätti tulee taatusti myrtyneen alaisen muodossa. Tuosta autonomisesta työvuorosuunnittelusta sen verran, että toimiakseen se vaatii todella hyvän työyhteisön. Sellaisen jossa ei äänekkäimmät ja röyhkeimmät jyllää. Ja sitten siinä on myös se, että työaikaa menee siihen että sumplitaan ja pähkäillään vuoroja. Se on aina asiakkailta pois.
[/quote]Minä olen saanut kehuja listanteostani nyt, kun en enää tee niitä :D Nyt listat tekee joku meitä/meille tuntematon ihminen, jolle pomo saa suu vaahdossa selittää kaikki listaan vaikuttavat tekijät ja lista on yleensä aina myöhässä ja sitä pitää korjailla erinäisten virheiden jälkeen. Nyt ymmärretään, että ne minun tekemät listat oli aika hyviä, kun tunsin kaikki työntekijät, jokaisen toiveet, tarpeet ja kokonaisuuden. Ei se keskitetyn vuorosuunnittelun ihminen voi osata sitä puolta, vaikka muuten teknisesti osaakin käyttää ohjelmaa, ei se ole hänen vikansa, että listat on kuin tervaa jois.
On se kuitenkin alanvalintqkysymys, jos hoitoalan ihmistä miettii. Pitää silloin varautua siihen, että kesäloma voi olla yhtä hyvin kesä- kuin syyskuussakin ja työvuoro voi sattua vaikka kolmena peräkkäisenä vuonna jouluaatolle. Eläkkeelle jäävien tilalle ei kannata palkata tyyppejä, jotka eivät jousta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itse olen (nytkin töissä) teollisuudesa vuorotöissä. Meillä tulee viimeistään lokakuussa seuraavan vuoden vuorolista ja kierrot menee, niin kuin kaikissa tutkimuksissa todetaan hyväksi, eli aina eteenpäin. a->i->y. Miksi yleensä naisvaltaisilla aloilla on käytössä se, että tehdään listat noin 4-5 viikoksi kerralla ja kierto on sekavaa, a->y->i, i->a->i->a? Mitkä tällaisen listan hyvät puolet ovat?
Ap, ei se montaa minuuttia vie kun katsoo kuka oli viime vappuna töissä. Pyhien kohdalla kiertävät listat käyttöön. Työntekijät keskenään vaihtavat jos haluavat.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:36"]
Työvuorolistojen tekeminen on maailman epäkiitollisinta työtä. Aina valitetaan. Vaikka olisit millaiselle mutkalle vääntynyt että saat kaikkien toiveet otetua huomioon ja tasapuolisesti vuoroja kaikille niin ei auta, aina joku on omasta mielestään vääryyttä kärsinyt. Inhottavinta on kun olet itse oikeasti tyytyväinen että sait sittenkin listat tehtyä ja toiveet toteutettua, niin se märkä rätti tulee taatusti myrtyneen alaisen muodossa. Tuosta autonomisesta työvuorosuunnittelusta sen verran, että toimiakseen se vaatii todella hyvän työyhteisön. Sellaisen jossa ei äänekkäimmät ja röyhkeimmät jyllää. Ja sitten siinä on myös se, että työaikaa menee siihen että sumplitaan ja pähkäillään vuoroja. Se on aina asiakkailta pois.
[/quote]Minä olen saanut kehuja listanteostani nyt, kun en enää tee niitä :D Nyt listat tekee joku meitä/meille tuntematon ihminen, jolle pomo saa suu vaahdossa selittää kaikki listaan vaikuttavat tekijät ja lista on yleensä aina myöhässä ja sitä pitää korjailla erinäisten virheiden jälkeen. Nyt ymmärretään, että ne minun tekemät listat oli aika hyviä, kun tunsin kaikki työntekijät, jokaisen toiveet, tarpeet ja kokonaisuuden. Ei se keskitetyn vuorosuunnittelun ihminen voi osata sitä puolta, vaikka muuten teknisesti osaakin käyttää ohjelmaa, ei se ole hänen vikansa, että listat on kuin tervaa jois.
[/quote]
Mulla on sama juttu. En tee enää listoja ja nyt sitten kuulee että oli ne sinun tekemät hyviä. Mutta veikkaan että jos ryhtyisin niitä taas tekemään, niin ei menisi kauaa kun valittamista löytyisi taas.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:44"]
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itse olen (nytkin töissä) teollisuudesa vuorotöissä. Meillä tulee viimeistään lokakuussa seuraavan vuoden vuorolista ja kierrot menee, niin kuin kaikissa tutkimuksissa todetaan hyväksi, eli aina eteenpäin. a->i->y. Miksi yleensä naisvaltaisilla aloilla on käytössä se, että tehdään listat noin 4-5 viikoksi kerralla ja kierto on sekavaa, a->y->i, i->a->i->a? Mitkä tällaisen listan hyvät puolet ovat?
[/quote]Omalla alallani (joka ei ole hoitoala, vaan liikenteeseen liittyvä) ei voi tehdä pitkiä listoja, koska asiakkaan tarpeet ovat vuodenajoista riippuvaisia. ja tarkemminkin, jokaiselle päivälle on melkein erilaiset palveluajat. Niin ollen listat ovat sellaisia parsimuksia, joissa työajat ovat todella vaihtelevia. Olisi kiva tehdä säännöllistä kiertoa, me naisetkin, mutta miehet, ne pomot, päättää asioista ja me pompitaan listassa 30 erilaisessa vuorossa. Meille työntekijöille tosiaankin maistuisi keskeytymätön vuorotyö myöhentyvällä kierrolla, kiitos. Mutta pomot on toista mieltä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:36"] Työvuorolistojen tekeminen on maailman epäkiitollisinta työtä. Aina valitetaan. Vaikka olisit millaiselle mutkalle vääntynyt että saat kaikkien toiveet otetua huomioon ja tasapuolisesti vuoroja kaikille niin ei auta, aina joku on omasta mielestään vääryyttä kärsinyt. Inhottavinta on kun olet itse oikeasti tyytyväinen että sait sittenkin listat tehtyä ja toiveet toteutettua, niin se märkä rätti tulee taatusti myrtyneen alaisen muodossa. Tuosta autonomisesta työvuorosuunnittelusta sen verran, että toimiakseen se vaatii todella hyvän työyhteisön. Sellaisen jossa ei äänekkäimmät ja röyhkeimmät jyllää. Ja sitten siinä on myös se, että työaikaa menee siihen että sumplitaan ja pähkäillään vuoroja. Se on aina asiakkailta pois. [/quote]Minä olen saanut kehuja listanteostani nyt, kun en enää tee niitä :D Nyt listat tekee joku meitä/meille tuntematon ihminen, jolle pomo saa suu vaahdossa selittää kaikki listaan vaikuttavat tekijät ja lista on yleensä aina myöhässä ja sitä pitää korjailla erinäisten virheiden jälkeen. Nyt ymmärretään, että ne minun tekemät listat oli aika hyviä, kun tunsin kaikki työntekijät, jokaisen toiveet, tarpeet ja kokonaisuuden. Ei se keskitetyn vuorosuunnittelun ihminen voi osata sitä puolta, vaikka muuten teknisesti osaakin käyttää ohjelmaa, ei se ole hänen vikansa, että listat on kuin tervaa jois. [/quote] Mulla on sama juttu. En tee enää listoja ja nyt sitten kuulee että oli ne sinun tekemät hyviä. Mutta veikkaan että jos ryhtyisin niitä taas tekemään, niin ei menisi kauaa kun valittamista löytyisi taas.
[/quote]Samaa luulen minäkin, että meillä tapahtuisi :D
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 23:36"]Työvuorolistojen tekeminen on maailman epäkiitollisinta työtä. Aina valitetaan. Vaikka olisit millaiselle mutkalle vääntynyt että saat kaikkien toiveet otetua huomioon ja tasapuolisesti vuoroja kaikille niin ei auta, aina joku on omasta mielestään vääryyttä kärsinyt. Inhottavinta on kun olet itse oikeasti tyytyväinen että sait sittenkin listat tehtyä ja toiveet toteutettua, niin se märkä rätti tulee taatusti myrtyneen alaisen muodossa.
[/quote]
Tosi fiksu pointti! Että se on asiakkailta pois. Heitä varten kai siellä ollaan ja se työvuorojen säätäminen ei saisi viedä joka iikalta tuntikausia.
Riippuu työehtosopimuksesta, kuinka pitkän listan saa tehdä. Yleensä hoitoaloilla käytössä 3 viikon jaksotyölista tai 2 kertaa 3 viikon lista eli 6 viikkoa. Henkilökuntaa on eri päivinä eri verran, asiakkaiden tarpeen mukaan.