Omakotitalo vai rivitalo?
Kokemuksia?
Molempien negatiiviset puolet kannattaa huomioida joten listaan niitä.
Ok-talo:
- Kalliimmat asumiskustannukset
- Jos jokin menee rikki, ei ole auttavaa taloyhtiötä
- Tonttinaapureita pahimmillaan kolmella eri suunnalla, ja etupihalta näkymä neljänteen naapuriin
- Naapurit voivat yrittää tutustua kun "asutaanhan tässä nyt loppuelämä vierekkäin"
Rivitalo:
- Pienempi oma piha ja autopaikka monesti ahtaassa katoksessa
- Se jos oikeasti muut joutuu maksamaan yhden asukkaan virheestä
- Jos naapurit rupeaisi jututtamaan aina pihalla. Ei ongelmaa jos muutkin olisi erakoita
- Tunne että tntuuko talo vähemmän omalta kun omistaa vain pätkän siitä
Missään korvessa en silti asuisi kun palveluiden on kuitenkin oltava lähellä.
Kommentit (112)
Omakotitalossa myyntivastuu 5 vuotta, rivitalossa 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatyöt voi toki omakotitalossa tehdä itse, ainakin minä asun juuri siksi rivarissa ettei enää tarvitse, 20 vuotta kolaamista ja nurenleikkuuta piru vie riitti.
Aivan yhtä lailla voit tilata huoltoyhtiön tekemään lumi- ja pihatyöt omakotitaloonkin.
Eivät ne niitä kuule ilmaiseksi rivariinkaan tee.
Hintalappu kaikelle ostotyölle on aikakin suurissa kaupungeissa sitä luokkaa että monet rivariyhtiöt yrittävät pudottaa kustannuksia omakotitalon tasolle ja tekevät kaikki sellaiset hommat talkoilla joiden teettämisestä ulkopuolisella tai tekemisestä itse saat omakotitalossa päättää ihan vapaasti.
Omakotitalossa voit myös vapaasti päättää esim. ilmalämpöpumpun asennuksesta, sähköauton 3-vaihelatauksesta, kuidun hankinnasta tai kaukolämmön vaihtamisesta maalämpöön tms. Tai poltella mökiltä tuotuja halkoja puukattilassa ja lämmittää taloa ilmaiseksi pahimmat pakkaset.
Ei noita huoltoyhtiöitä meinaa saada kohtuuhintaan edes pieniin taloyhtiöihin, saati johonkin omakotitaloon. Ei niitä kiinnosta sellainen hilubisnes.
Meillä on pieni yhtiö pienessä kaupungissa, kyllä tekijöitä on aina löytynyt, ja hinnan kanssa on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Mm...
Sähkö.
Lämmitys.
Jätehuolto.
Kiinteistövero.
Vesi, jätevesi, hulevesi.
Auraus, hiekoitus, nurmikon ajo.
Huolto, korjaus.
Vakuutukset.
Lainat, lyhennykset, korotKerrotko vähän tarkemmin millaisessa kylmässä mummonmökissä asut?
Ja nämä kaikki olivat sellaisia yksinomaan omakotitaloon kuuluvia kulueriä joita ei rivarissa/kerrostalossa tarvitse maksaa?
Jos se tyttären 80m2 kämppä sijaitsee jossain päin Helsinkiä "uuden merellisen kaupunginosan" vuokratontilla, niin 380€/kk uppoaa jo tontin vuokrakuluun.
Kaikki muut listasi kustannukset siihen päälle sillä erotuksella että pk-seudun lisäksi kaikissa suurissa kasvukeskuksissa niissä on joku piitä lähentelevä kerroin päällä.
Katsopa vaikka mikä on putkiremontin hinta kun täsmälleen sama porukka tekee sen samanlaiseen taloon Helsingissä tai Huittisilla samoilla materiaaleilla. Mahtaako pii enää riittääkään?
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa myyntivastuu 5 vuotta, rivitalossa 2 vuotta.
Rivarin vesijutuista vastaa yhtiö, ainoastaan tahallisuus ja/tai itse aiheutettu (väärä remontti tai korjaustapa) jos on syynä, niin myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi että okt on kalliimpi - meillä on samat asumiskulut (380€) tässä 240m2 okt:ssa kuin tyttärellä 80m2 rivarissa.
Mm...
Sähkö.
Lämmitys.
Jätehuolto.
Kiinteistövero.
Huolto, korjaus.
Vakuutukset.
Lainat, lyhennykset, korotKerrotko vähän tarkemmin millaisessa kylmässä mummonmökissä asut?
Ei ole lainaa, lyhennyksiä tai korkoja. Vesimaksua ei ole koska oma kaivo. Asumiskulut keskimäärin 350e kuukaudessa, neliöitä päärakennuksessa 200. Lisäksi 50m2 kylmä autotalli. Jos lasken, että neliöitä 250, niin asumiskuluiksi tulee kuukaudessa 1,40€ per neliö. Ei paha.
-eri-
Ei lienee sisävessaakaan, kun ei mene jätevesimaksua.
On mutta jätevesikaivon tyhjennys kerran vuodessa 100e on mukana kuukausikustannuksessa.
Rivitalo, jossa on päätetty, että huoltotyöt tekevät asukkaat itse. Sitten on jotain mystisiä lumikolausvuoroja, jotka aiheuttavat kiistaa.
Vierailija kirjoitti:
Okt on paras.
Tässä arvosanat,
Okt 10
Paritalo 8
Rivari 7
Kerrostalo 5As oy on aina riitapesä. Kalliit remontit.
Omakotitalo on myrkkyä kun ikää tulee itselle ja talolle. Minä en ainakaan jaksa enää liki 70 v koko kesääni uhrata pihaan ja talvella maksaa kun joku tekee lumityöt, paljon edullisempaa on nyt kun minulla on iso kolmio jossa hoituu kaikki. Iso sähkölämmitystalo vaihtui n. 80 m2 päätykolmioon kaukolämpötalossa.
Ja paikka on keskeinen, ei tarvitse autoa joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatyöt voi toki omakotitalossa tehdä itse, ainakin minä asun juuri siksi rivarissa ettei enää tarvitse, 20 vuotta kolaamista ja nurenleikkuuta piru vie riitti.
Aivan yhtä lailla voit tilata huoltoyhtiön tekemään lumi- ja pihatyöt omakotitaloonkin.
Hintalappu kaikelle ostotyölle on aikakin suurissa kaupungeissa sitä luokkaa että monet rivariyhtiöt yrittävät pudottaa kustannuksia omakotitalon tasolle ja tekevät kaikki sellaiset hommat talkoilla joiden teettämisestä ulkopuolisella tai tekemisestä itse saat omakotitalossa päättää ihan vapaasti.
Omakotitalossa voit myös vapaasti päättää esim. ilmalämpöpumpun asennuksesta, sähköauton 3-vaihelatauksesta, kuidun hankinnasta tai kaukolämmön vaihtamisesta maalämpöön tms. Tai poltella mökiltä tuotuja halkoja puukattilassa ja lämmittää taloa ilmaiseksi pahimmat pakkaset.
Höpöhöpö.
Meidän kunnassa pitää maalämmön laittamisessa kysyä kunnalta lupa. Jos on esim pohjavesialueella niin et sä sitä noin vaan saa laitella..
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo, jossa on päätetty, että huoltotyöt tekevät asukkaat itse. Sitten on jotain mystisiä lumikolausvuoroja, jotka aiheuttavat kiistaa.
Sellaiseen ei tarvitse suostua. Kun osakkeeni ostin ilmoitin heti ekassa yhtiökokouksessa, etten talkoisiin osallistu, yhden talven noi muut teki, sitten niille kasvoi järki päähän.
🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi että okt on kalliimpi - meillä on samat asumiskulut (380€) tässä 240m2 okt:ssa kuin tyttärellä 80m2 rivarissa.
Nyt kyllä hiukan lukuja tiskiin.
En muuten usko.
Sähkö 2316e/vuosi (kaikki, maslämpötalo)
Vesi 1037e/ vuosi
Jätemaksu 281e/v
kiint. vero 740e/v
Sori, noista tulikin vaan 364e/kk!
Tuo vuodelta 2021, haluatko lisää? Excelini jatkuu vuoteen 2006, loput löytyy vihoista joihin pidin kirjaa sitä ennen:)
Ei noita huoltoyhtiöitä meinaa saada kohtuuhintaan edes pieniin taloyhtiöihin, saati johonkin omakotitaloon. Ei niitä kiinnosta sellainen hilubisnes.
Kaveri asuu 25 minuutin ajomatkan päässä Helsingistä maaseudulla. Paikallinen jyväjemmari käy paria kossupulloa vastaan ajamassa joka aamu pihan ja hoidetulle tielle johtavan ajotien traktorillaan.
"Kyliltä" löytyy aina mopon bensarahoja vastaan joku leikkaamaan nurmikkoa tai tekemään muuta vastaavaa hommaa.
Sitten kun mennään ihan oikealle maaseudulle eli tunnin ajomatkan päähän Tampereen/Turun kokoisesta keskuksesta niin paikallisella rautakaupalla, sahalla ja huoltamolla on ihan eri hinnat oman kylän väelle puhumattakaan paikallisten firmojen toteuttamista isommistakin remonteista.
Sitä ei helsingin lokerossaan kykkivä tajuaka pienessä päässään miten pitkälle yhtiövastikkeen summalla pääsee muualla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm...
Sähkö.
Lämmitys.
Jätehuolto.
Kiinteistövero.
Huolto, korjaus.
Vakuutukset.
Ei ole lainaa, lyhennyksiä tai korkoja. Vesimaksua ei ole koska oma kaivo. Asumiskulut keskimäärin 350e kuukaudessa, neliöitä päärakennuksessa 200. Lisäksi 50m2 kylmä autotalli. Jos lasken, että neliöitä 250, niin asumiskuluiksi tulee kuukaudessa 1,40€ per neliö. Ei paha.
-eri-
Eli olet saanut ilmaisen talon ja tontin? Mitenkäs jätevesimaksu? Jollei sitä ole, asut saattanan korvessa johon minä en lähtisi edes kilon palasina.
Minkä hiton ilmaisen tontin? En minä ostohintaa enää laske mukaan kuukausikustannukseen, ei sitä makseta rivitalossakaan sen osakkeen hintaa. Jätevesi on mukana kuukausikustannuksessa, auto tyhjentää säiliön kerran vuodessa, ei tarvitse olla itse paikalla. Nyt aurataan itse mutta naapuri teki sen edullisesti kuitilla ja siitä sai kotitalousvähennyksen. Eli ei täällä mitään tarvitse hoitaa itse jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahat riitä omakotitaloon, niin rivari on toki kerrostaloa parempi vaihtoehto, mutta samat urpot sitten asuu niissä rivareissa ja syytää rahaa yhtiökokouksissa ties mihin jonninjoutavaan. Omakotitalossa vastuu on toki sinun ja asiat maksavat kerralle ehkä enemmän, mutta jos laitat keskimääräisen vastikkeen verran sivuun kuussa, niin huomaat että säästöön jää, sillä säästöllä sitten maksat isommat remontit.
Esimerkkejä okt:n kustannuksista.
Tiemaksu n. 30 euroa kaksi kertaa vuodessa
Jätemaksu n. 50e kolme kertaa vuodessa sisältäen jäteastian vuokran (omankin jäteastian voi ostaa)
Kiinteistövero: keskimäärin noin. 600-1000e / vuosi pk seudulla (tämän maksat myös vastikkeessasi)
Ilmastointilaitteiden huolto: n. 500e tehdään n. 5 vuoden välein
nuohous 40e / vuosi
Vesimaksu: Ei tarvitse maksaa mitään ennakkoja, maksat siitä mistä käytät. Meillä yllättäen pieneni vesilasku muuttaessa rivarista omakotitaloon, epäilen, että joku tilinpitäjä maksatti omia laskujaan meillä, koska kustannusero oli todella suuri ja tapoja ei ole muutettu.
Asun rivarissa ja meillä on huoneistokohtainen vedenkäytön mittaus.
Ihanaa kun kaikki on valmista, kun aamulla lähden lenkille klo 7.00 piha on aurattu, ei tarvitse itse sitä tehdä, kun on jo ikää niin mielummin nautin elämästä kuin raadan. Nurenleikkuu toinen jota opin inhoamaan kuntakin omistin 20 vuotta.
Joku tilinpitäjä, älä nyt viitsi, nuukuuksissasi joudut kaikesta säästämään kun omakotitaloon muutit. Se on se syy.
Nyt on mouhkattu ilmastonmuutoksesta kohta 30 vuotta. Ei kannata mistään lumien luonnista tehdä ongelmaa. Etätyöläiselle varsinkaan ei ole ongelma eikä mikään, pikemminkin hyötyliikuntaa, jos joskus sattuu pihalla olemaan pari senttiä lunta. Sama pihan suhteen, puutarhanhoito on aika terapeuttista ja jos ei tykkää, niin voi vaikka asfaltoida koko pihan, ihan omien fiilisten mukaan. Jos yhtään kiinnostaa esim. kasvisten kasvattelu tai kukat, niin voit vaikka yllättyä miten paljon sisältöä oma puutarha voi elämään tuottaa. En valitettavasti joudu säästämään missään, enemmänkin rahaa on millä mällätä, kun ei tarvitse turhista palveluista maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tee ilmaiseksi omakotitaloonkaan, itse on tehtävä jos ilmaista aikoo. Minulla ainakin suuren pihan hoito oli niin kallista, että ei kannattanut. 284
Höpöhöpö.
Meidän kunnassa pitää maalämmön laittamisessa kysyä kunnalta lupa. Jos on esim pohjavesialueella niin et sä sitä noin vaan saa laitella..
Ainoastaan omakotiasukas pääsee lämmitysremontissa noinkin pitkälle.
Rivarissa saisit tapella vuosikausia yhtiökokouksissa asiasta kun valtaosa muista asukkaista ei halua/kykene investoimaan maalämpöön siirtymiseen vaadittavia kustannuksia vaan kämppää lämmitetään niillä suorasähköpattereilla jotka talossa olivat uudesta lähtien. Edes ilmalämpöpumppua et voi asentaa ilman kitinöitä rakenteisiin välittyvästä sietämättömästä metelistä (silloinkin kun töpseli on irti) ja sit ne kosteusvauriot läpivienneistä.
Hupaisaa pelotella maalämpökaivon kieltämisellä kun ollaan selvästi niin pöndellä että voit sitten kaivaa putkiston vaikka omaan peltoon tai parhaassa tapauksessa heittää kiepin laiturinnokasta järveen. Kukaan ei voi omakotitalossa kieltää etelän lämpötiloissa käytännössä yhtä hyvän mutta puolta halvemman ilma-vesilämpöpumpun asentamista seinään vaikka oltaisiin Natura-alueella
Kun on kerran tottunut okt-elämään, niin ei rivari ainakaan itselleni ole enää edes vaihtoehto. Kokemusta molemmista. Okt on
neliöihin suhteutettuna halvin asumistapa, toki vaatii pihatöitä, huoltoa ja remonttiakin. Vuokratontilta en ostaisi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahat riitä omakotitaloon, niin rivari on toki kerrostaloa parempi vaihtoehto, mutta samat urpot sitten asuu niissä rivareissa ja syytää rahaa yhtiökokouksissa ties mihin jonninjoutavaan. Omakotitalossa vastuu on toki sinun ja asiat maksavat kerralle ehkä enemmän, mutta jos laitat keskimääräisen vastikkeen verran sivuun kuussa, niin huomaat että säästöön jää, sillä säästöllä sitten maksat isommat remontit.
Esimerkkejä okt:n kustannuksista.
Tiemaksu n. 30 euroa kaksi kertaa vuodessa
Jätemaksu n. 50e kolme kertaa vuodessa sisältäen jäteastian vuokran (omankin jäteastian voi ostaa)
Kiinteistövero: keskimäärin noin. 600-1000e / vuosi pk seudulla (tämän maksat myös vastikkeessasi)
Ilmastointilaitteiden huolto: n. 500e tehdään n. 5 vuoden välein
nuohous 40e / vuosi
Vesimaksu: Ei tarvitse maksaa mitään ennakkoja, maksat siitä mistä käytät. Meillä yllättäen pieneni vesilasku muuttaessa rivarista omakotitaloon, epäilen, että joku tilinpitäjä maksatti omia laskujaan meillä, koska kustannusero oli todella suuri ja tapoja ei ole muutettu.
Asun rivarissa ja meillä on huoneistokohtainen vedenkäytön mittaus.
Ihanaa kun kaikki on valmista, kun aamulla lähden lenkille klo 7.00 piha on aurattu, ei tarvitse itse sitä tehdä, kun on jo ikää niin mielummin nautin elämästä kuin raadan. Nurenleikkuu toinen jota opin inhoamaan kuntakin omistin 20 vuotta.
Joku tilinpitäjä, älä nyt viitsi, nuukuuksissasi joudut kaikesta säästämään kun omakotitaloon muutit. Se on se syy.Nyt on mouhkattu ilmastonmuutoksesta kohta 30 vuotta. Ei kannata mistään lumien luonnista tehdä ongelmaa. Etätyöläiselle varsinkaan ei ole ongelma eikä mikään, pikemminkin hyötyliikuntaa, jos joskus sattuu pihalla olemaan pari senttiä lunta. Sama pihan suhteen, puutarhanhoito on aika terapeuttista ja jos ei tykkää, niin voi vaikka asfaltoida koko pihan, ihan omien fiilisten mukaan. Jos yhtään kiinnostaa esim. kasvisten kasvattelu tai kukat, niin voit vaikka yllättyä miten paljon sisältöä oma puutarha voi elämään tuottaa. En valitettavasti joudu säästämään missään, enemmänkin rahaa on millä mällätä, kun ei tarvitse turhista palveluista maksaa.
Jos sinä nautit pihanhoidosta ja lumitöistä niin älä kuvittele, että kaikki nauttii. Minä olen lyhyt, hoikka nainen , kyllä minä olen vakavasti sitä mieltä, että olen ansainnut liki seitsemänkymppisenä ettei tarvitse huolehtia talonpidosta missään muodossa, vastikkeen maksa ja se on siinä. En tee mökilläkään itse, mökkitalkkari tekee kaiken. Ihanaa!
Ja ennenkuin ilmastonmuutos lumentulon lopettaa sinä ja minä ollaan kasvettu horsmaa jo pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on kerran tottunut okt-elämään, niin ei rivari ainakaan itselleni ole enää edes vaihtoehto. Kokemusta molemmista. Okt on
neliöihin suhteutettuna halvin asumistapa, toki vaatii pihatöitä, huoltoa ja remonttiakin. Vuokratontilta en ostaisi kuitenkaan.
Niin on halvin kun tekee itse, mutta kun jouduin ostamaan palvelut isolle tontille niin kalliiksi tuli ja hankala saada tekijää kun oli hetki keskustasta. Talo 145 neliöinen oli kallis sähköllä yhtä varten lämmittää, nyt asun kaukolämpörivarissa, huoletonta asumista ja kun kirjanpitoa katson niin eipä tuo pienen taloyhtiön pihan auraus paljoa kalliimmaksi tule kuin taloni pihan, meitä on kuitenkin monta maksajaa,joten minä pääsen paljon halvemmalla. Samoin jätehuolto kun tarkastelen/huoneisto niin edullisempaa on kuin talossani.
Ei lienee sisävessaakaan, kun ei mene jätevesimaksua.