Onko 44-vuotias nuori tulemaan mummoksi?
Itse olen sen ikäinen.
Kaveri sai just ekan lapsenlapsen. Hän sai tytön 26-vuotiaana ja nyt Tyttö pyöräytti lapsen 18-vuotiaana.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
On. Sen ikäinen voisi hyvin tulla vielä äidiksi
Minun äitini tuli mummoksi 43-vuotiaana ja hänellä oli itsellään silloin 3-vuotias lapsi - minä. Vuosi oli 1968 eli osattiin sitä ennenkin.
Nykyaikana kyllä, kun kaveri saattaa samaan aikaan saada oman ensimmäisen lapsensa. Pari sukupolvea taaksepäin olisi normaali ikä. Mutta toisaalta hyvä se on nuorena mummoilla, kun jaksaa paremmin puuhailla lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On, tuttavani sai perheen kuopuksen tuossa iässä.
Niin voidaan myös miettiä onko tuttavasi liian vanha esikoisen äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana kyllä, kun kaveri saattaa samaan aikaan saada oman ensimmäisen lapsensa. Pari sukupolvea taaksepäin olisi normaali ikä. Mutta toisaalta hyvä se on nuorena mummoilla, kun jaksaa paremmin puuhailla lapsen kanssa.
Enemmän jaksaminen on kiinni yksilöstä ja välimatkasta kuin iästä. Nuoremmat isovanhemmat ovat myös yleensä täysillä työelämässä mukana, ja heillä voi asua vielä omiakin lapsia kotona, joten ei heillä ole välttämättä aina paljoa aikaa tai jaksamista touhuta lastenlasten kanssa.
Ei nyt mitenkään harvinaisen/poikkeuksellisen nuori. Se tarkoittaa, että on mahdollisesti saanut lapsen hieman yli 20-vuotiaana, ja tämä tekee samoin.
No ei, itsellä oli jo 2 lastenlasta tuon ikäisenä. Ensimmäinen syntyi, kun olin 39v.
Vierailija kirjoitti:
Hah, mä olen 39 eikä ole yhtään lasta edes vielä. Eikä siis todennäköisesti tulekaan. Mutta tuntuisipa järjettömältä olla nyt isoäiti :).
Neitsyt mummo. 😁 olishan tuo juu.
Vierailija kirjoitti:
Nuorin mummo jonka tiedän oli täyttänyt 35.
Minun tietämäni nuorin on 32, ei ole legendaa, sillä on peruskouluaikaisen luokkakaverini äiti. Tämä äiti oli saanut luokkakaverini vanhemman siskon 15-vuotiaana ja kaverin sisko sai esikoisensa 17-vuotiaana. Ei tietoa mitä heille kuuluu nykyään. Tällä luokkaverini äidillä oli olllut 19-vuotiaana jo kolme lasta, kaverini oli keskimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Jotkut saavat esikoisensa 40-vuotiaana.
Parempi tulla mummoksi kuin äidiksi siinä iässä
Mitä sillä iällä on mummouden kanssa tekemistä. Äidiksi tulevan iällä on vain merkitystä. Itse tulin mummoksi 40-vuotiaana, eikä se minua vanhentanut yhtään. Kaverini tuli mummoksi 47-vuotiaana, eikä siedä, että häntä sanotaan mummoksi tai mummiksi. Kehitteli itselleen nimen "mummonimen" mimmu, sillä eihän niin nuori voi olla mummi. Hän on aina suhtautunut tyttärensä tyttäreen kuin naapurin tenavaan. Sen kanssa voi lässytellä pari minuuttia mutta siihen se kanssakäyminen sitten jää. Lapsen antoi tulla luokseen yöksi vasta kun lapsi oli 7-vuotias. Kun lapsi oli kolmen vanha, pyysi tytär, että kaverini tulisi illalla lapsenvahdiksi pariksi tunniksi, jotta pääsee miehensä kanssa ravintolaan syömään. Kaverin lupasi tulla kunhan laittavat lapsen ensin nukkumaan. Ihmetteli sitten, miksi tytär oli vähän nihkeä. Oli siis eka kerta kun tytär pyysi lapsenvahtiapua. Joo, tiedetään, että myös mummoilla on oikeus omaan elämään mutta ehkä myös lapsella on oikeus mummoonsa, jos sillä on sellainen kerta olemassa. Minun kaikkein kauneimmat ja lämpimämmät lapsuusmuistot liittyvät mummolaan, vaikka minulla olikin hyvä ja rakastava koti. Samanlaiset muistot haluan antaa omille lapsenlapsilleni. En halua, että he muistavat mummon kylmänä vieraana ihmisenä, jonka luona sai käydä vain pikaisesi ja istua senkin aikaa hiljaa sohvalla.
Mun kummitäti oli isoäiti jo 34 vuotiaana.
Onhan se varmaan nykyään aika varhainen ikä tulla mummoksi. Itse toivon, etten vielä tuossa iässä ole mummo, mutta jos pitäisi valita, niin mielummin mummo kuin vauvan äiti. Perusteluna se, että todennäköisesti kuolisin ennen kuin lapsi on 40-vuotias, enkä halua, että noin nuorena joutuu äitinsä hautaamaan.
Kaverini oli tuossa iässä aika tuore mummo, oli saanut oman lapsen myös noin 20 vuotiaana. Mutta molemmat kypsiä henkisesti ikäisikseen enkä näe tuossa ongelmaa.