Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, jolle yhdyssanat ovat vaikeita, vilpitön kysymys

Vierailija
08.01.2022 |

Haluaisin ymmärtää miksi moni tekee virheitä ihan tavallisissa, kahdesta substantiivista muodostuvissa yhdyssanoissa, kuten "joulukuusi" tai "vuodesohva". Miten joku voi kirjoittaa "joulu kuusi"? Ymmärrän virheet tuollaisissa "ennen kuin", "jotenkuten", "sinnepäin" -tyylisissä sanoissa, mutta en mitenkään tajua, miten nuo tavalliset ovat vaikeita. Onko kyseessä aina lukihäiriö vai mistä on kyse? Voisiko joku tällaista virheitä tekevä kertoa, niin ehkä ymmärrän teitä paremmin, enkä hauku täällä palstalla :)

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriöön liittyy minulla. Itse mietin välillä, miksi joitakin ihmisiä tekemäni yhdyssana ja muut kirjoitusvirheet häiritsevät jatkuvasti? Suurinta osaa taas tekemäni virheet eivät häiritse ollenkaan. Töissä olen kertonut, että johtuu nämä virheet lukihäiriöstä. Kerro miksi sinua ärsyttää kirjoitusvirheet, vaikka ymmärrät tekstin sisällön vaikeuksitta sen virheistä huolimatta?

Kuten huomaat, niin ap on kusipää. Aloituksessa perustelee "ymmärtämisellä", mutta jatkoviesteissä ei ymmärrystä näy.

Tälle löytyy myös tutkimus, jossa on todettu, että kirjoitusvirheistä nillittäjät ovat kusipäitä. Oho, muistin väärin: He ovatkin MÄNTTEJÄ!

Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä

https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…

Kiitos linkistä. Mahtavaa, että tätä on tukittu.

Tukittu mikä tukittu. Oliko automaattinen virheensyöttö käytössä?

Vierailija
62/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanojen osaamattomuus on minusta isoin turnoff naisessa. Nainen vaikuttaa heti tyhmältä enkä pysty sitä mielikuvaa enää karistamaan päästäni, vaikka hän löisi Mensan paperit nenäni eteen.

M40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriöön liittyy minulla. Itse mietin välillä, miksi joitakin ihmisiä tekemäni yhdyssana ja muut kirjoitusvirheet häiritsevät jatkuvasti? Suurinta osaa taas tekemäni virheet eivät häiritse ollenkaan. Töissä olen kertonut, että johtuu nämä virheet lukihäiriöstä. Kerro miksi sinua ärsyttää kirjoitusvirheet, vaikka ymmärrät tekstin sisällön vaikeuksitta sen virheistä huolimatta?

Kuten huomaat, niin ap on kusipää. Aloituksessa perustelee "ymmärtämisellä", mutta jatkoviesteissä ei ymmärrystä näy.

Tälle löytyy myös tutkimus, jossa on todettu, että kirjoitusvirheistä nillittäjät ovat kusipäitä. Oho, muistin väärin: He ovatkin MÄNTTEJÄ!

Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä

En itse asiassa ole oikeasti ketään haukkunut, mutta melkoisesti ihmetellyt mielessäni vaan, niin siksi tuli mieleen kysyä. Ap.

Vierailija
64/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu palstalla yhdys sanoista nipottavat on kai sellaisia joilla jäänyt anaali vaihe päälle. Kun elämä muuten vaikeasti hallittavissa, niin ainakin toisten oikein kirjoitusta korjaamalla saa tunteen että jotain on hanskassa.

Yhdys sanoista

Vierailija
65/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyssanojen osaamattomuus on minusta isoin turnoff naisessa. Nainen vaikuttaa heti tyhmältä enkä pysty sitä mielikuvaa enää karistamaan päästäni, vaikka hän löisi Mensan paperit nenäni eteen.

M40

Hei, unohdat nyt yleisen perussäännön: mies ei saa arvostella tällaisissa asioissa naisia. Vain niponaiset saa haukkua miehiä ja toisiaan, mutta miehenä sinulla ei ole mitään oikeutta kommentoida naisista tällä tavalla.

Vierailija
66/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse asiassa ole oikeasti ketään haukkunut, mutta melkoisesti ihmetellyt mielessäni vaan, niin siksi tuli mieleen kysyä. Ap.

Luepa aloituksesi.. hohhoijaa.. Kukahan sinä olet kommentoimaan muille näiden virheistä, kun et itsekään ymmärrä mitä olet kirjoittanut.

Vaikka et olisi haukkunut, niin mieli tekee kovasti.

Vierailija
67/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se ärsyttää? Noh, ehkä räikeillä virheillä yleensä vain on taipumus ärsyttää ihmisiä. Monien silmiin virhe selkeiden yhdyssanojen kohdalla on siis hyvin räikeä, vähän samanlainen kuin kirjoittaisi vaikka Helsingin Helsimnki tai vastaavaa. Virheet voivat myös toisinaan ainakin pieneksi hetkeksi aiheuttaa hämmennystä siitä, mitä kirjoittaja on tarkoittanut sanoa. Sana myös tuntuu töksähtävän välien vuoksi tavalla, jota se ei puhuttaessa tee.

No minun silmään ei käy kyllä yhtään onko kirjoitettu Helmsinkki  tai Hes-a. Kunhan nyt asiayhteydestäkin tulee ilmi, jotta piäkaapunti olj kysseessä. Lie savolainen tapa ymmärtää asioita vähemmästäkin oikeinkirjoituksesta. Puhuvatko nämä kielioppimäntit itse kirjakieltä koko ajan ja ovat kaikki "Jyväskylästä" vai miten heille kaikki on niin hankalaa ymmärtää?

Nimenomaan palstalla tai vastaavassa epävirallisessa yhteydessä. Menkää nillittämään vaikka uutisteksteistä, siellä niitä virheitä piisaa. Se taas on huono juttu, koska se on yksi lähde, josta opetellaan kieltä.

Vierailija
68/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu työskentelee koulusihteerinä ja kirjoittaa yhdyssanat just noin, eli ihan päin persettä, mutta ei kai koulusihteerin tarvitsekaan osata kirjoittaa.

Vierailija
69/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tietoisesti pätkinyt pitkiä yhdyssanoja, ihan vaan luettavuuden vuoksi. Silloin, kun kirjoitan pienen puhelimeni kautta tekstiviestejä. Yhdyssana voi olla yli rivin pituinen, pätkäisen mielummin itse, kuin, että annan ohjelman pätkiä. Tämän vuoksi olen jo kadottanut oikeinkirjoitus ohjeet. En jaksa aina tarkastaa, joten virheitä tulee. Virallisiin teksteihin kyllä paneudun kunnolla, mutta näihin kertakäyttöisiin pika viestimiin en jaksa paneutua. Anteeksi vaan kaikille.

Vierailija
70/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yhdyssanoissa vaikeuksia, mutta niinpäin, että muodostan niitä liikaa. Eli en tee virheitä tyyliin 'joulu kuusi', vaan 'alunperin', 'niinkuin' ja 'jokatapauksessa'.

Sama :p

Sanon ne silleen, kirjoitan ne silleen. Virallisiin teksteihin tarkistelen.

Vierailija
71/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa aloituksesi.. hohhoijaa.. Kukahan sinä olet kommentoimaan muille näiden virheistä, kun et itsekään ymmärrä mitä olet kirjoittanut.

Niin, sait pointista kiinni, eli juuri näistä ajatuksistani johtuvista mieliteoista yritän päästä eroon ja siksi asiasta kysyin, jotta ymmärtäisin, mistä tuo johtuu. Kun itselleni yhdyssanojen kirjoitus on tullut ikään kuin äidinmaidossa, niin on vaikea ymmärtää. Ap.

Vierailija
72/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan varmaankin hautaani asti kun toisen luokan opettajamme neuvoi äidinkielen tunnilla lisäämään päätteen ensimmäiseen sanaan sen selvittämiseksi onko kyseessä yhdyssana.

Joulu kuusi, joulukuusi? Joulukin kuusi ei kuulosta järkevältä, joulukuusi ilman n-päätettä kuulostaa, joten se suurella todennäköisyydellä on yhdyssana.

Ikinä en ole tuota logiikkaa ymmärtänyt, että miten sitä pitäisi soveltaa. Jos on vaikka yhdyssana, kuten villatakki, niin miten "villakin takki" muodosta pitäisi pystyä jotain päättelemään? Tai sanotaan vaikkapa "hyytävä sää", joka ei ole yhdyssana. Miten "hyytäväkin sää" eroa "villakin takista"? Yhtä tyhmältä kuulostaa molemmat.

Alapeukkuja näemmä tulee, mutta yhtään vastausta ei ole kukaan pystynyt antamaan.

"Hyytäväkin sää" voi käyttää lauseessa, mutta "villakin takki" ei. "Aurinko paistaa, mutta ennustettiin kovaa tuulta, joten voi tulla hyytäväkin sää".

No joo, kunnon kaukaa haettua tuubaa 😆 Esimerkiksi "autonrenkaat" on yhdyssana. Jos toteaa: "Ulkona on liukasta ja autonkin renkaat ovat kuluneet", niin lause on sinänsä järkevä sillä kin-muodollakin yhdyssanaan liitettynä.

Jos tuo oli esimerkki kyseisenn asian logiikasta, niin en ymmärrä sitä vieläkään.

Vierailija
73/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttu työskentelee koulusihteerinä ja kirjoittaa yhdyssanat just noin, eli ihan päin persettä, mutta ei kai koulusihteerin tarvitsekaan osata kirjoittaa.

Riippuu sihteerin itsetunnosta. Itse tunnen heikkoitsetuntoisen koulusihteerin, jolla on tarve hyökätä kaikkien kimppuun testaamaan heidän osaamistasoaan eri asioissa. Hänen koko elämänsä on tietokilpailua, jossa pitää olla paras O.o

Sitten perheineen taivastelee kun Valma ja Perttikin ovat käyneet yliopiston, mutta eivätpä tätäkään tienneet!

Vierailija
74/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini laittoi Facebookin ison ilmoituksen koiransa kuolemasta näin: "Roope lähti sateen kaari sillan taa." Meinasin kuolla myötähäpeästä. Ollaan kuitenkin käyty samat koulut.

Vierailija
75/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

Mutta sietänet kuitenkin pilkkuvirheitä? Oletan niin, koska selvästikin teet niitä itsekin. ;-)

N40

Vierailija
76/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sait pointista kiinni, eli juuri näistä ajatuksistani johtuvista mieliteoista yritän päästä eroon ja siksi asiasta kysyin, jotta ymmärtäisin, mistä tuo johtuu. Kun itselleni yhdyssanojen kirjoitus on tullut ikään kuin äidinmaidossa, niin on vaikea ymmärtää. Ap.

Ymmärtämiseen tarvitaan halua. Sitä sinulla ei ole.

Vierailija
77/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M40

Ymmärrän, mutta miksi et kirjoittanut yleisemmin ihmisestä?Vai siedätkö kaverin osaamattomuuden paremmin?

Vierailija
78/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M40

Mutta sietänet kuitenkin pilkkuvirheitä? Oletan niin, koska selvästikin teet niitä itsekin. ;-)

N40

Ne on ihan ok ja hieman ontuva kielioppi noin muutenkin. Se helppojen yhdyssanojen mokaaminen jostain syystä vaan tekee munan veltoksi.

M40

Vierailija
79/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtämiseen tarvitaan halua. Sitä sinulla ei ole.

En jaksa jankata pointin vierestä olevasta asiasta, mutta kiitän kaikkia vastanneita. Ymmärrän nyt kyllä jo vähän paremmin :) Kiitos ja näkemiin. ap.

80/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Minulle yhdys sanojen oikein kirjoitus taito on eri tyisen vahvapuoli.

Silti teit 3 virhettä lauseessasi?... Yhdyssana, oikeinkirjoitus ja vahva puoli

Anneli