Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, jolle yhdyssanat ovat vaikeita, vilpitön kysymys

Vierailija
08.01.2022 |

Haluaisin ymmärtää miksi moni tekee virheitä ihan tavallisissa, kahdesta substantiivista muodostuvissa yhdyssanoissa, kuten "joulukuusi" tai "vuodesohva". Miten joku voi kirjoittaa "joulu kuusi"? Ymmärrän virheet tuollaisissa "ennen kuin", "jotenkuten", "sinnepäin" -tyylisissä sanoissa, mutta en mitenkään tajua, miten nuo tavalliset ovat vaikeita. Onko kyseessä aina lukihäiriö vai mistä on kyse? Voisiko joku tällaista virheitä tekevä kertoa, niin ehkä ymmärrän teitä paremmin, enkä hauku täällä palstalla :)

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetyttää, koska enemmän vaivaahan se vaatii laittaa se välilyönti kuin kirjoittaa yhteen.

Ja jos joku on niin vanhanaikainen, että käyttää ennakoivaa tekstinsyöttöä, niin miksei korjaa yhdyssanoja, jos kerran ne osaa?

Kyllä se on minusta välinpitämättömyyttä ja laiskuutta, jos ei viitsi edes yrittää kirjoittaa oikein omaa äidinkieltänsä.

22/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OKEISITTENKIRJOITAINKAIKENYHTEENSENKINÄRSYTTÄVÄTYHMÄPASKA

Tääsä taas yksi jolla valot sammuneet vintistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo virheet valitettavasti pomppaa silmään esimerkiksi työhakemuksissa. T. Rekrytoija, joka on myös pohtinut asiaa.

Vierailija
24/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee tyhmiä virheitä. Mutta en jaksa nettipalstalla niin kauheasti välittää. Ei tämä ole mikään äidinkielen yo-koe.

Kirjoitan usein ilman valoja. On todellakin ihan sama jääkö virheitä vai ei.

Vierailija
25/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo virheet valitettavasti pomppaa silmään esimerkiksi työhakemuksissa. T. Rekrytoija, joka on myös pohtinut asiaa.

AV ei ole työhakemus. Työhakemusta varten voi kysyä Kotukselta.

Vierailija
26/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten se on myös hupaisaa, kun jotkut saattavat kirjoittaa 20 riviä tekstiä ilman yhtään pistettä, mutta tekstissä on vastaavasti 15 pilkkua.

Mä olen tällainen pilkkuihminen. Laitan pisteen vasta kun yksi ajatuspätkä loppuu. Jos tulee koko kapple, niin se oli pitkä ajatus. Toisaalta jätän pilkkuja pois kun en jaksa aina tarkistaa mihin väliin niitä pitäisi survoa. Eivät jää mieleen, vaikka koulutehtäviin niitä asiakseen tarkistelen.

Vierailija
27/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei koskenutkaan AV:ta, vaan ihan muutenkin, koska tuota näkee paljon. Esimerkiksi monet opiskelukaverini (korkeakoulussa) tekevät tällaisia virheitä, niin ihmettelen, mutta en ole kehdannut suoraan kysyä. Ap.

Vierailija
28/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei koskenutkaan AV:ta, vaan ihan muutenkin, koska tuota näkee paljon. Esimerkiksi monet opiskelukaverini (korkeakoulussa) tekevät tällaisia virheitä, niin ihmettelen, mutta en ole kehdannut suoraan kysyä. Ap.

Ap:n aloitus:

Voisiko joku tällaista virheitä tekevä kertoa, niin ehkä ymmärrän teitä paremmin, enkä hauku täällä palstalla :)

Vierailija
29/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erottaako muka kännykän automaattikirjoitus yhdyssanat eri sanoiksi?

Eli jos näpytät joulukuusi sanaa, niin automaatti ehdottaa joulu kuusi ja valitset sen vai miten se automaatti toimii?

Itse en pidä automaattikirjoitusta päällä.

Jos kirjoittaa joulukuusi, niin välilyönnin jälkeen se automaattisesti "korjaa" sen muotoon joulu kuusi ilman kysymistä. Eli tekstit kannattaa lukea ennen lähettämistä.

Kuka hemmetin välkky tommosta sitten käyttää??? :D

Vierailija
30/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osui ja upposi!

Vierailija
31/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriöön liittyy minulla. Itse mietin välillä, miksi joitakin ihmisiä tekemäni yhdyssana ja muut kirjoitusvirheet häiritsevät jatkuvasti? Suurinta osaa taas tekemäni virheet eivät häiritse ollenkaan. Töissä olen kertonut, että johtuu nämä virheet lukihäiriöstä. Kerro miksi sinua ärsyttää kirjoitusvirheet, vaikka ymmärrät tekstin sisällön vaikeuksitta sen virheistä huolimatta?

Vierailija
32/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erottaako muka kännykän automaattikirjoitus yhdyssanat eri sanoiksi?

Eli jos näpytät joulukuusi sanaa, niin automaatti ehdottaa joulu kuusi ja valitset sen vai miten se automaatti toimii?

Itse en pidä automaattikirjoitusta päällä.

Jos kirjoittaa joulukuusi, niin välilyönnin jälkeen se automaattisesti "korjaa" sen muotoon joulu kuusi ilman kysymistä. Eli tekstit kannattaa lukea ennen lähettämistä.

Kuka hemmetin välkky tommosta sitten käyttää??? :D

Koska se korjaa ne oikeatkin kirjoitusvirheet mitä näppäillessä voi päätyä.

Vierailija
33/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksesi taitaa olla psyykkinen sairaus.

Vierailija
34/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä voit lopettaa sen haukkumisen ihan ilman, että kukaan muuttaa itsessään mitään, tai selittää sulle mitään. Voit valita ihan itse miten käyttäydyt ja kantaa vastuusi omista tekemisistä. Suosittelen vahvasti harkitsemaan asiaa.

Ja 9 alapeukuttaa

"Kyllä on pakko haukkua muita!!!"

Kiusaamisen luvattu maa

Vierailija
35/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Minä olen aina siirtänyt ne hakemukset suoraan nippuun ”silppuriin menevät”.

Useampi yliopistosta valmistunut on joukossa ollut, kymmeniä, jollei satoja. Tradenomit toinen osaamattomien ryhmä. Merkonomit pärjäävät paremmin, ovat vanhempaa ikäluokkaa, koulussa vissiin ennen oppiikin jotain.

🤔

Vierailija
36/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriöön liittyy minulla. Itse mietin välillä, miksi joitakin ihmisiä tekemäni yhdyssana ja muut kirjoitusvirheet häiritsevät jatkuvasti? Suurinta osaa taas tekemäni virheet eivät häiritse ollenkaan. Töissä olen kertonut, että johtuu nämä virheet lukihäiriöstä. Kerro miksi sinua ärsyttää kirjoitusvirheet, vaikka ymmärrät tekstin sisällön vaikeuksitta sen virheistä huolimatta?

Kaikenlainen osaamattomuus häiritsee.

Vierailija
37/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennakoiva teksitinsyöttö, enkä viitsi nähdä vaivaa.

Tässä mielestäni suurin syy :ennakoiva tekstinsyöttö! Kaikki eivät vaivaudu korjaamaan erikseen sen aiheuttamia virheitä.

Vierailija
38/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijä en puhuja kirjoitti:

En ollut ikinä hyvä kirja aiheissa koulussa. Numerot aiheista luokkaa 6. Iän kanssa opeteltua jotta edes koskus onnistuisi.

Lahjat piilivät enemmän kädentaidoissa ja liikunnasta. Sieltä sain valtaosaisesti 9-10 välille.

Tsemp. Arvostan vastaustasi.

Vierailija
39/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennakoiva teksitinsyöttö, enkä viitsi nähdä vaivaa.

Tässä mielestäni suurin syy :ennakoiva tekstinsyöttö! Kaikki eivät vaivaudu korjaamaan erikseen sen aiheuttamia virheitä.

Miksi kukaan käyttää tuollaista, mikä sen hyöty on jos kerran korjaa oikeinkirjoituksenkin vääräksi?

Vierailija
40/132 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaat, niin ap on kusipää. Aloituksessa perustelee "ymmärtämisellä", mutta jatkoviesteissä ei ymmärrystä näy.

Tälle löytyy myös tutkimus, jossa on todettu, että kirjoitusvirheistä nillittäjät ovat kusipäitä. Oho, muistin väärin: He ovatkin MÄNTTEJÄ!

Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä

https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…