Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(

Vierailija
30.04.2015 |

Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja. 

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapsesta asti lukenut kymmenista satoihin kirjoja vuodessa, mutta omistan hyvin vähän kirjoja. Harvoja kirjoja tulee luettua uudestaan, ainoastaan jotkut all time suosikit löytyy omasta hyllystä, eikä läheskään kaikki niistäkään. Erilaisia harraste- ja ammattikirjallisuutta kyllä löytyy, mutta kaapinovien takaa - en halua että kirjat keräävät pölyä joissain avohyllyissä.

Eikö sitäpaitsi tärkeämpää kuin se kuinka paljon ihminen kirjoja omistaa, on se, millä tavalla lukeminen on lukijaansa sivistänyt tai kasvattanut ihmisenä? Tämä kyllä selviää aika nopeasti vaikka ei ihmisen kirjahyllyä koskaan näkisikään. Kyllä kai sitä voi haalia vaikka kuinka paljon opuksia kotiinsa jos ei niitä koskaan aukaise tai pahimmassa tapauksessa ymmärrä yhtään lukemaansa.

Vierailija
22/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"]

Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D

[/quote]

Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.

Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.

[/quote]

Minä taas olen aina ihmetellyt, miten ne pärjäävät, jotka vain ostavat kirjoja eivätkä koskaan hyödynnä kirjastoa. Kirjakaupoista kun löytyy lähinnä niitä uutuuksia, kirjastossa on vanhempaakin valikoimaa.

[/quote]

En osta kirjojani kivijalkakaupoista, tilaan netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole koskaan divareista kuullut?

Vierailija
24/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas naisen älykkyys on aika iso turn-off, verrattuna sellaiseen vähän bimbomaiseen hihittelevään blondiin.

Vierailija
25/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä, jotka ovat jonkinlaisesta kulttuurikodista lähtöisin, ovat saaneet kirjoja lahjaksi jo lapsena ja todennäköisesti perineet joitain klassikoita tai muuten tarpeellisia kirjoja sukulaisiltaan niin, että omistavat pari hyllymetrillistä kirjoja jo ensimmäiseen uuteen kotiin muuttaessaan. Vaikka siitä eteenpäin ei ostaisi yhtään kirjaa, vaan ainoastaan lainaisi kirjastosta, on lukevan ihmisen kodissa aina kirjahylly. Sitä paitsi en tunne ketään lukemista harrastavaa, joka ei myös ostaisi kirjoja, vaikka enimmäkseen käyttäisi kirjastoa.

Vierailija
26/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä valtavia kirjamääriä asunnossa. Mielestäni ne ovat rumia. Itse olen aina nenä kiinni kirjassa, mutta niinkuin edellä on jo mainittu, niitä voi ilmaiseksi lainata kirjastosta sekä palauttaa pois. En halua siistiin asuntooni hamstrata kirjoja pölyä keräämään ja rumentamaan sisustustani.

Vierailija
27/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:10"]

Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D

[/quote]

Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.

Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.

[/quote]

Yksi sana: Kaukolaina. Otapa selvää mitä tarkoittaa.

Aloin harrastaa näitä ja e-kirjoja, kun viimeinenkin varastonnurkka oli täytetty niillä omaksi ostetuilla kirjoilla.

[/quote]

Kaksi sanaa: ei auta.

Vierailija
28/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:13"]

Miksi ostaa kirjoja, kun niitä voi lainata? Tuntuisi typerältä ostaa kirja, jonka lukee yhden ainoan kerran. On järkevämpää ostaa cd-levyjä.... ne kun kuuntelee satoja kertoja. Siitä saa paljon enemmän vastinetta rahoilleen.

[/quote]

Mun mielestäni taas cd-levyjen ostamisessa ei ole mitään järkeä. Jos haluaa kuunnella musiikkia digitaalisessa muodossa, sen voi ostaa verkossa. Jos haluaa nauttia levyn kansitaiteesta ja levystä esineenä, voi ostaa älpyn. 

Mulla on kasoittain älppyjä ja myös kirjoja, joissa taas on ihan oma fiiliksensä, vanhoissa kirjoissa varsinkin. Cd:t voisin heittää kaikki kierrätykseen.

Vierailija
29/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, hyvä ettei tuhlata enempää aikaa toisiimme.

Löytyyhän omasta kodistasi jokin esillä oleva harrastus? Rakennettuja pienoismalleja olohuone täynnä? Makkari tapetoitu täytetyillä ristikoilla? Keittiössä kangaspuut? Eteisessä moottoripyörä? Vessassa kalastusvälineet?

Miksi juuri yksi harrastus on mielestäsi ylitse muiden, ja se pitää olla? Onneksi en oikeasti tunne noin putkikatseisia ihmisiä todellisessa elämässä, täällä syrjäytyneiden palstoilla tosin pyörii aika paljon kirjarunkkareita.

Vierailija
30/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:10"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit, sen sijaan olen kirjastonhoitaja. Aika moni kirjasto kuuluu tätä nykyä kirjastokimppaan, eli jos ei omasta lähikirjastosta teosta löydy, niin sen voi lainata toisesta kimppaan kuuluvasta kirjastosta. Jos ei löydy kimppakirjastosta ollenkaan, niin kirjan voi myös kaukolainata, ihan vaikka yliopistokirjastosta. Mikäli tuo kirjalistasi ei käsitä ainoastaan omakustanteita, niin melkeinpä voisi sanoa, että Suomessa julkaistu kirja kyllä aina jostain kirjastosta löytyy. Todella, todella paljon löytyy myös ulkomaisia kirjojakin.

Jatkakaa toki.

[/quote]

Voi olla. Listani käsittää kyllä paljon Suomessa julkaisemattomia kirjoja. Ja monesti tilaan kirjani alkuperäiskielellä, käytettynä, halpana ja isompana eränä ennen kuin lähden metsästämään yhtä nimikettä ympäri Suomenmaan.

Vierailija
31/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:18"]

Minä en ymmärrä valtavia kirjamääriä asunnossa. Mielestäni ne ovat rumia. Itse olen aina nenä kiinni kirjassa, mutta niinkuin edellä on jo mainittu, niitä voi ilmaiseksi lainata kirjastosta sekä palauttaa pois. En halua siistiin asuntooni hamstrata kirjoja pölyä keräämään ja rumentamaan sisustustani.

[/quote]

Minusta taas kirjaton asunto on ruma.

Vierailija
32/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan tietää paremmin kuin me, mistä treffaillun naisen kirjattomuus johtui. Arvasin jo otsikosta, että tänne tulee kommentit vain kirjat piiloon jemmaavilta, kirjastoa käyttäviltä tai e-kirjoja lukevilta. Kyllä minun kaikilla treffikumppaneillani on ollut kirjahylly. Lukeminen on minulle niin suuri intohimo, että varmasti kysyisin lukutottumuksista muuten, ellen pääse ratsaamaan hyllyä.

Vierailija
33/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:21"]

Löytyyhän omasta kodistasi jokin esillä oleva harrastus? Rakennettuja pienoismalleja olohuone täynnä? Makkari tapetoitu täytetyillä ristikoilla? Keittiössä kangaspuut? Eteisessä moottoripyörä? Vessassa kalastusvälineet?

Miksi juuri yksi harrastus on mielestäsi ylitse muiden, ja se pitää olla? Onneksi en oikeasti tunne noin putkikatseisia ihmisiä todellisessa elämässä, täällä syrjäytyneiden palstoilla tosin pyörii aika paljon kirjarunkkareita.

[/quote]

Parempi lukeva syrjäytynyt kuin syrjäytynyt, joka ei edes lue. 

Vierailija
34/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:18"]

[/quote]

Mulla on esim. bussimatkoilla joku pokkari luettavana, jota sitten kuljetan takkini taskussa. Tällä tyylillä kirja tuppaa rispaantumaan, enkä usko että kirjastolaitos katsoisi moista kirjan käsitettelyä kovinkaan suopeasti.

Vierailija
35/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyse ei ole pelkästä harrastuksesta vaan sivistyksestä. Lukeminen nostaa ajattelun korkeammalle tasolle. Ihminen, joka ei lue yhtään mitään, ei ole kovin fiksu. Kokemusta on. 

Vierailija
36/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:25"]

[/quote]

Kyse ei ole pelkästä harrastuksesta vaan sivistyksestä. Lukeminen nostaa ajattelun korkeammalle tasolle. Ihminen, joka ei lue yhtään mitään, ei ole kovin fiksu. Kokemusta on. 

[/quote]Samaa mieltä

Vierailija
37/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]

Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja. 

[/quote]Teit palveluksen naiselle, ei kukaan nipottajaa harmikseen kaipaa.

Vierailija
38/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse "tapailin" erästä miestä, joka ei kuulemma koskaan ole lukenut yhtäkään kirjaa loppuun (en kyllä tiedä lastenkirjoista). Olin kyllä aika pettynyt, mutta treffailu ei loppunut siitä syystä :D Arvostan kyllä sitä, että ihminen lukee kirjoja, koska itse olen kirjastojen suurkuluttaja. Mielestäni kirjojen lukeminen kertoo myös sivistyksestä, mutta en itse tosiaan montaa kirjaa omista. Lukeminen harjoittaa myös kielipäätä ja laajentaa sanavarastoa.

-N20

Vierailija
39/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:21"]

[/quote]

[/quote]
Mutta pitää muistaa, että pelkkä lukeminen ei tee ihmisestä älykästä.

Vierailija
40/238 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yksi tuore ystävä, joka tuli kylään ja alkoi nuuskia kirjahyllyjäni ja yöpöytäni kirjoja. Hän selvästi halveksui joitakin kirjojani. Enpä ollut ajatellut, että minun, akateemisen ihmisen, pitäisi esittää jollekin jotakin kirjoillani. En halua sellaista ystävää, joka etsii arvosteltavaa minusta, joten yhteydenpitoni häneen loppui vähin äänin. Minun kirjamakuni voi olla junttimainen, mutta hänen käyttäytymisensä oli epäkohteliasta ja sivistymätöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi