Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäritilitys

Vierailija
29.04.2015 |

Valmistuin viime kuussa työttömäksi maisteriksi mutta jatkoin kuitenkin opintojen aikaista osa-aika työtä ja saan nyt soviteltua päivärahaa. Odotin työkkärin puhelua kuin kuuta nousevaa ja nytten ne soitti. Puhelu tais mennä about näin:

-"Saanko mennä johonkin työharjoitteluun (siis niihin pahamaineisiin orjatöihin), että saisin kokemusta omalta alalta?"

-"Et, koska sinulla on jo työpaikka."

-"Entä jos tekisin vain silloin kun ei ole vuoroja?"

-"Ei onnistu. Se työkokeilu on sellaisille joiden pitää vaihtaa alaa."

-"Mites jos tekisin jotain oman alan juttuja vapaaehtoistyönä, voiko siitä tulla ongelmia?"

-"Meidän pitää arvioida että ootko sillon työmarkkinoiden käytettävissä, eli saattaa tulla"

-"No mitenkäs voinko saada palkkatukea?"

-"Et, koska olet töissä, etkä työtön". (1vuoro viikossa - jee)

-"No entä jos työnhaun ja tämän osa-aikatyön ohella opiskelisin uuden ammatin?"

-"Tukea saa vain jos on työtön, eikä esim. opiskelija"

-"Mutta juurihan sä sanoit että mä en oo oikeestaan työtön"

-"Laki nyt vaan on tämmönen."

Noh, eipä tässä. Kyllä humanisti aina tekemistä keksii työnhaun ja "palkkatyön" ohella. Naurattaa vaan ettei ole _mihinkään_ oikeutettu. Tuskin tulee edes työhönosoituksia koska olenhan palkansaaja. Aaaarg.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ole ihme että Rädyn osallistavasta sosiaaliturvasta tuli pannukakku kun kaikki aktivoituminen työttömänä onkin toimeentulon menettämisen uhalla kielletty. 

Vierailija
2/46 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärit yksityisiksi yrityksiksi ja valtio maksaa niille sitä mukaan kun työllistävät ihmisiä yksityiselle sektorille. Työkkärit vois sellaisenaan lakkauttaa ja muu rahaan liittyvä siirtää Kelaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:22"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:59"]Mä olen ollut työttömänä työnhakijana nyt useamman kuukauden ja ajattelin parantaa työllistymistäni menemällä erään harrastukseni pohjalta kurssille, jossa opetusta on joka toinen kuukausi yhden viikonlopun verran. Tämän vuoden mittaisen koulutukseni suoritettuani minun olisi mahdollista jopa hakea töitä tämän harrastukseni alalta. Ilmoitin työkkäriin, että tällaista olin suunnitellut niin laittoivat minun työnhaun katkolle. Eli nyt en saa työttömyyskorvausta ennen kuin jossain työkkärin omassa tuomioistuimessa on päätetty, onko laskennallisesti 5h/vko kokoaikaista opiskelua. Oikeasti, jotain sille puljulle pitäisi tehdä. [/quote] Kansanedustajalle kannattaa valittaa, sieltä ne lait tulevat. [/quote] Lait tulevat kansanedustajilta, mutta lakien tulkinta on työkkäreissä välillä aivan järjettömän villiä. Esimerkiksi tässä minun opiskelutapauksessani oletin, että opiskelu yhtenä viikonloppuna joka toinen kuukausi ei millään voi olla täyspäiväisen työllistymisen este, eikä siten myöskään este saada työttömyyskorvausta. Etenkin, kun tuolle hakemalleni kurssille osallistuu nimenomaan kokoaikaisesti työelämässä olevia ihmisiä pilvin pimein. Työkkärin sivulla sanotaan, että opiskelu tulkitaan päätoimiseksi mikäli opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 25 tuntia viikossa. Tässä minun opiskelussani tuo laskennallinen luku on 5 tuntia viikossa. Eikö tämä nyt ole aika pässinlihaa? [/quote] No eiköhän se päätös tule olemaan, että opintosi ovat sivutoimisia. Mutta kun työkkäreissä nyt sattuu olemaan se ohjeistus, että kaikki opinnot on selvitettävä, että ovatko pää- vai sivutoimisia (poislukien nyt jotkut työväenopiston kurssit tms). Niin se yksittäinen virkailija ei vain voi jättää sitä selvitysduunia tekemättä, ellei sekin haluu olla kohta työtön.

[/quote]

Ketä tällainen ohjeistus palvelee? Jos on selvää, että tuo 25 tunnin raja ei opinnoissa täyty, niin miksi pitää silti pyörittää papereita ja kierrättää päätös jossain komiteassa, jolla ilmeisesti käsittelyajoista päätellen on töitä jonoksi asti? Ja tämän määrittelemättömän käsittelyn ajaksi tietenkin katkaistaan työttömältä toimeentulo. Sairasta.

Vierailija
4/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu näitä tämän maan lakeja. Sitten vaahdotaan että työttömät pitää saada aktivoitua. 

Vierailija
5/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne siellä työkkärissä osaa latistaa kaikenlaisen yritteliäisyyden niiltä, jotka haluaisi itse tehdä jotain omaa tilannettaan helpottaakseen. Pahimpia on nämä virkailijat, jotka jää jankutettaan jostain lakipykälästä, eikä tee työtään ja auta.

Vierailija
6/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää olevan virkailijasta kiinni tuo vapaaehtoistyö, mutta jo pelkästään se ettei voida etukäteen tehdä päätöstä on aika epäilyttävää. Mikään "suattaapi olla" ei oikein lämmitä kun vuokra on maksettava joka tapauksessa. -ap

Vierailija
7/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:46"]

Voi vittu näitä tämän maan lakeja. Sitten vaahdotaan että työttömät pitää saada aktivoitua. 

[/quote]

Kyllähän niitä pitää saada eräiden tahojen mieestä aktivoitua, mutta ei suinkaan työtöntä ajatellen. Aktivointi pitä tehdä siten, että kunta hyötyy siitä joko myymällä "aktivoitavien" työpanosta tai irtisanomalla omaa henkilöstöään kun "aktivoidut" tekevät työt. Sellaista ei saa sallia että työtön aktivoituisi mieleisellään tavalla jos se ei ole palkkatyötä.

Vierailija
8/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:36"]1. Työnvälituys tahoille, joilla se tosiasiallisesti jo nyt onkin. Henkilöstöpalveluyritykset ja suora työllistyminen yrityksiin. Nykyisellään toimii vain muiden tahojen avoimien paikkojen kirjaajana.

2. Koulutusasiat koulutusorganisaatiolle. Te-toimistoilla ei ole koulutuksellista kompetenssia.

3. Työttömyysturva Kelalle.

4. Sosiaalitahon asiakkaat sossuun. 
[/quote]

Muuten olen samaa mieltä kanssasi, mutta täällähän aina kirotaan vuokrafirmat ja niiden nollasopimukset alimpaan helvettiin?

Vierailija
9/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut työttömänä työnhakijana nyt useamman kuukauden ja ajattelin parantaa työllistymistäni menemällä erään harrastukseni pohjalta kurssille, jossa opetusta on joka toinen kuukausi yhden viikonlopun verran. Tämän vuoden mittaisen koulutukseni suoritettuani minun olisi mahdollista jopa hakea töitä tämän harrastukseni alalta. Ilmoitin työkkäriin, että tällaista olin suunnitellut niin laittoivat minun työnhaun katkolle. Eli nyt en saa työttömyyskorvausta ennen kuin jossain työkkärin omassa tuomioistuimessa on päätetty, onko laskennallisesti 5h/vko kokoaikaista opiskelua. Oikeasti, jotain sille puljulle pitäisi tehdä.

Vierailija
10/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on ärsyttävää, että oman alan ilmaisharjoitteluun ei enää saa mennä. Muulle alalle saa kyllä. Ymmärrän, että ei haluta sallia pelkkien harjoittelijoiden käyttämistä, mutta että edes yhtä työkokemuksen kartuttamispätkää ei enää suoda. Olisi niin paljon helpompi hakea työtä jos a) olisi sellaisessa harjoittelussa, eikä näyttäisi työnantajien silmiin työttömältä ja b) olisi oman alan tuoretta kokemusta.

Moni muutamia vuosia aiemmin valmistunut tuttuni on sanonut, että he saivat ensimmäistä kertaa jalan oven väliin jossain ilmaisharjoittelussa, johon pääsi työkkäristä melkein automaattisesti.

Vierailija
11/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:31"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:09"] Tottakai sä voit tehdä sitä vapaaehtoistyötä, jos vaan olet työmarkkinoiden käytettävissä, eli valmis ottamaan vastaan palkkatyötä. [/quote] Tästä kun ei vaan oikeasti voi mennä takuuseen. Normaalijärkinen voisi ajatella, että vapaaehtoistyö on ok kun se ei häiritse työnhakua, mutta työkkäri etsii kaikki mahdollisuudet laittaa karenssi. Been there, done that. Parempi olla perse homeessa sohvalla tai tehdä pimeitä töitä kun kaikesta rangaistaan. [/quote] Höpö höpö. Vapaaehtoistyö nyt tuskin on kokoaikatyötä, ja vaikka olisi, niin tuskin ap valintatilanteessa mieluummin jatkaisi vapaaehtoistyötä kuin ottaisi vastaan palkkatyötä. [/quote] Kyllä siis ihan samasta myös kysyin puehlimessa ja totesin että tottakai ottaisin töitä vastaan kun koko vapaaehtoistyön idea on saada kunnon töitä. Mutta nopealla googlettamisella löytyi tieto siitä että tosiaan vaikka se vapaaehtoistyö kestäisi vain muutaman tunnin viikossa niin on se riski, että minun tulkitaan luopuneen työnhausta. Siitä on käyty keskustelua myös eduskunnassa, mutta mitään lakia ei ole muutettu. Pitää siis etsiä sellainen vapaaehtoistyö, missä on todella todella vähän tunteja ja vain viikonloppuisin ja sitten kysyä työkkäriltä lupa ennen kuin aloittaa ettei voida keskeyttää tukien maksamista asian selvittelyn ajaksi. -ap [/quote] No onpa outoa, koska mulle just työkkäristä sanottiin, et ei-kokoaikainen vapaaehtoistyö on ok, jos oon valmis ottamaan vastaan palkkatyötä. Toki sanottiin myös, että tapauskohtaisesti aina katsotaan ja et mitään päätöstä ei voi etukäteen luvata, mutta sain kyllä vahvasti sen vaikutelman, et olis ok. Eri asia tietty, jos menis johonkin firmaan "vapaaehtoistyöhön", mun kohdalla oli kyse järjestöstä, jossa palkkatyöläisiä ei edes juuri ole.

[/quote]

Avainasanat lihavoitu.

Vierailija
12/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin ei missään nimessä kannata ilmottaa, jos omalla ajalla ja ilman tukia opiskelee. Rehellinen ei missään nimessä kannata tuon suhteen olla, saa vaan paskan niskaansa.

Minä olin joskus aikoinaan pari vuotta työttömänä ja siinä ollessa ajattelin, että luenpa pääsykokeisiin, ihan vaan huvikseen ja itseäni sivistääkseni. En välttämättä olisi enää halunnut opiskella, mutta oispahan ollut täytettä päiviin. Siinä alkuvuodesta oli sitten jo aiemmin sovittu tapaaminen työkkärissä ja siellä kerroin että ajattelin lukea pääsykokeisiin, kunhan kirjalista tulee julki. Työkkärintäti totes, että haluan siis keskeyttää työnhaun, en halunnut vaan lukea siinä työnhaun ohella. Tämä ei tätsälle sopinut, joten ilmotin, että en sitten lue, jos se on siitä kiinni. Jos en olis siinä samalla suostunut menemään seuraavalla viikolla olevalle työnhakukurssille, olisin jäänyt rahatta. Tämän työnhakukurssin se laitto mulle vaan sen takia kun olin yrittänyt ajatella tulevaisuuttani pitemmälle kuin seuraavaan työhakemukseen. Tälleen nätisti sanottuna ihan haistapaskalaitos koko työkkäri. Onko sillä muuten mitään virkaa ihan oikeasti?

Vierailija
13/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain karenssin kun tein vapaaehtoisena tiedotushommia eräässä järjestössä. Järjestö oli siis täysin vapaaehtoistoiminnalla pyörivä eikä maksanut minkäänlaista korvausta kenellekään. Olin samaa hommaa hoitanut kolme vuotta kokopäivätyöni (liittyi viestintään) ohella varsin onnistuneesti, koska mistään kovin vaativasta asiasta ei ollut kyse. Jäin työttömäksi vakiduunista ja karenssi tuli vielä myöhemmin kun tuo vapaaehtoistyö tuli ilmi. Maalaisjärjellä olisi voinut ajatella, että alaani liittyvä vapaaehtoistyö olisi ollut hyvä asia työllistymiseni kannalta, mutta työkkärin mielestä näin ei ollut.

Sittemmin onneksi työllistyin eikä enää tarvitse pelätä mistä seuraavaksi rangaistaan.

Vierailija
14/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:59"]Mä olen ollut työttömänä työnhakijana nyt useamman kuukauden ja ajattelin parantaa työllistymistäni menemällä erään harrastukseni pohjalta kurssille, jossa opetusta on joka toinen kuukausi yhden viikonlopun verran. Tämän vuoden mittaisen koulutukseni suoritettuani minun olisi mahdollista jopa hakea töitä tämän harrastukseni alalta. Ilmoitin työkkäriin, että tällaista olin suunnitellut niin laittoivat minun työnhaun katkolle. Eli nyt en saa työttömyyskorvausta ennen kuin jossain työkkärin omassa tuomioistuimessa on päätetty, onko laskennallisesti 5h/vko kokoaikaista opiskelua. Oikeasti, jotain sille puljulle pitäisi tehdä.
[/quote]

Kansanedustajalle kannattaa valittaa, sieltä ne lait tulevat.

Vierailija
15/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:59"]Mä olen ollut työttömänä työnhakijana nyt useamman kuukauden ja ajattelin parantaa työllistymistäni menemällä erään harrastukseni pohjalta kurssille, jossa opetusta on joka toinen kuukausi yhden viikonlopun verran. Tämän vuoden mittaisen koulutukseni suoritettuani minun olisi mahdollista jopa hakea töitä tämän harrastukseni alalta. Ilmoitin työkkäriin, että tällaista olin suunnitellut niin laittoivat minun työnhaun katkolle. Eli nyt en saa työttömyyskorvausta ennen kuin jossain työkkärin omassa tuomioistuimessa on päätetty, onko laskennallisesti 5h/vko kokoaikaista opiskelua. Oikeasti, jotain sille puljulle pitäisi tehdä. [/quote] Kansanedustajalle kannattaa valittaa, sieltä ne lait tulevat.

[/quote]

Lait tulevat kansanedustajilta, mutta lakien tulkinta on työkkäreissä välillä aivan järjettömän villiä. Esimerkiksi tässä minun opiskelutapauksessani oletin, että opiskelu yhtenä viikonloppuna joka toinen kuukausi ei millään voi olla täyspäiväisen työllistymisen este, eikä siten myöskään este saada työttömyyskorvausta. Etenkin, kun tuolle hakemalleni kurssille osallistuu nimenomaan kokoaikaisesti työelämässä olevia ihmisiä pilvin pimein. Työkkärin sivulla sanotaan, että opiskelu tulkitaan päätoimiseksi mikäli opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 25 tuntia viikossa. Tässä minun opiskelussani tuo laskennallinen luku on 5 tuntia viikossa. Eikö tämä nyt ole aika pässinlihaa?

Vierailija
16/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin työttömänä opiskella yhden viikonlopun kuussa pe-su, ihan omaksi ilokseni. En olisi valmistunut tms yhtään miksikään. Työkkäriin ilmoitin ja tekivät päätökseen, että menetän tuen jos opiskelen :( Kun myöhemmin kyselin tästä toisesta toimistosta sanoivat minulle suoraan, että olin liian rehellinen ja että ensi kerralla ei kannata ilmoitetella :0

Vierailija
17/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:59"]Mä olen ollut työttömänä työnhakijana nyt useamman kuukauden ja ajattelin parantaa työllistymistäni menemällä erään harrastukseni pohjalta kurssille, jossa opetusta on joka toinen kuukausi yhden viikonlopun verran. Tämän vuoden mittaisen koulutukseni suoritettuani minun olisi mahdollista jopa hakea töitä tämän harrastukseni alalta. Ilmoitin työkkäriin, että tällaista olin suunnitellut niin laittoivat minun työnhaun katkolle. Eli nyt en saa työttömyyskorvausta ennen kuin jossain työkkärin omassa tuomioistuimessa on päätetty, onko laskennallisesti 5h/vko kokoaikaista opiskelua. Oikeasti, jotain sille puljulle pitäisi tehdä. [/quote] Kansanedustajalle kannattaa valittaa, sieltä ne lait tulevat.

[/quote]

Lait tulevat kansanedustajilta, mutta lakien tulkinta on työkkäreissä välillä aivan järjettömän villiä. Esimerkiksi tässä minun opiskelutapauksessani oletin, että opiskelu yhtenä viikonloppuna joka toinen kuukausi ei millään voi olla täyspäiväisen työllistymisen este, eikä siten myöskään este saada työttömyyskorvausta. Etenkin, kun tuolle hakemalleni kurssille osallistuu nimenomaan kokoaikaisesti työelämässä olevia ihmisiä pilvin pimein. Työkkärin sivulla sanotaan, että opiskelu tulkitaan päätoimiseksi mikäli opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 25 tuntia viikossa. Tässä minun opiskelussani tuo laskennallinen luku on 5 tuntia viikossa. Eikö tämä nyt ole aika pässinlihaa?
[/quote]

No eiköhän se päätös tule olemaan, että opintosi ovat sivutoimisia. Mutta kun työkkäreissä nyt sattuu olemaan se ohjeistus, että kaikki opinnot on selvitettävä, että ovatko pää- vai sivutoimisia (poislukien nyt jotkut työväenopiston kurssit tms). Niin se yksittäinen virkailija ei vain voi jättää sitä selvitysduunia tekemättä, ellei sekin haluu olla kohta työtön.

Vierailija
18/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:04"]

Tuokin on ärsyttävää, että oman alan ilmaisharjoitteluun ei enää saa mennä. Muulle alalle saa kyllä. Ymmärrän, että ei haluta sallia pelkkien harjoittelijoiden käyttämistä, mutta että edes yhtä työkokemuksen kartuttamispätkää ei enää suoda. Olisi niin paljon helpompi hakea työtä jos a) olisi sellaisessa harjoittelussa, eikä näyttäisi työnantajien silmiin työttömältä ja b) olisi oman alan tuoretta kokemusta.

Moni muutamia vuosia aiemmin valmistunut tuttuni on sanonut, että he saivat ensimmäistä kertaa jalan oven väliin jossain ilmaisharjoittelussa, johon pääsi työkkäristä melkein automaattisesti.

[/quote]

Ne on lopetettu ne työharjoittelut ja työelämävalmennukset. Ajatuksena oli, että harjoittelijoita ei käytettäisi yrityksissä ilmaistyövoimana ja myös monet työttömien yhdistykset ajoivat näiden lopettamista. Mutta kummaa, ettei näitä harjoitteluita saa tehdä edes julkisella puolella eikä järjestöissä. Se tuskin olisi ollut keneltäkään pois. Nykyinen työkokeilu on toimenpiteenä lähimpänä harjoittelua, mutta se on nimensä mukaisesti tarkoitettu tilanteisiin joissa on ihan oikeasti kokeiltava soveltuuko johonkin työhön. Harmillista.

Vierailija
19/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-"Saanko mennä johonkin työharjoitteluun (siis niihin pahamaineisiin orjatöihin), että saisin kokemusta omalta alalta?"

Vastaus: työkokeilua ei ole tarkoitettu niille, joilla on ammatillinen tutkinto (mukaanlukien maisterit jne.) vaan niille, jotka aikovat vaihtaa alaa, joilla ei ole tutkintoa tai jotka ovat olleet pitkään poissa töistä. Työministeriön ohje on ehdoton. Älä syytä työkkäriä siitä, että ohjetta noudatetaan. Vastavalmistunut ei pääse työkokeiluun kuin silloin, jos tutkinto ei valmista mihinkään tehtäviin tyyliin aineyhdistelmä shitsun kieli, arkeologia ja kansantanssi.

-"Mites jos tekisin jotain oman alan juttuja vapaaehtoistyönä, voiko siitä tulla ongelmia?"

Vastaus: Vapaaehtoistöitä on monenlaisia. Joku haluaa olla 6 tuntia päivässä jakamassa työttömille soppaa, toiselle vapaaehtoistyö on 2 tuntia  tukihenkilönä/kaverina toimimista maahanmuuttajanuorelle joka toinen sunnuntai. Pelkkä sana vapaaehtoistyö pitää sisällään niin paljon vaihtoehtoja, että ensin pitää tarkasti selvittää, mistä on kyse. Oman alan juttuja ei pääsääntöisesti hyväksytä vapaaehtoistyöksi, koska linjaus oikean työn ja vapaaehtoistyön välillä on liukuva.

-"No mitenkäs voinko saada palkkatukea?" -"No entä jos työnhaun ja tämän osa-aikatyön ohella opiskelisin uuden ammatin?"

Vastaus: Palkkatukea voi saada vain työtön. Työttömällä tarkoitetaan henkilöä, joka ei ole työsuhteessa, joka ei työllisty työttömyysturvalain 2luvussa tarkoitetulla tavalla päätoimisesti yritystoiminnassa tai omassa työssään ja joka ei oletyöttömyysturvalain (1290/2002;TTL) 2luvussa tarkoitettu päätoiminen opiskelija.Työsuhteessa olevaa pidetääntyöttömänä, jos hän on kokonaan lomautettu tai hänen säännöllinenviikoittainen työskentelyaikansa on alle 4 tuntia.

Älä syytä työkkäriä siitä, että lainlaatija on päätänyt asian olevan näin. Raja pitää vetää johonkin, nyt se on vedetty näin. Työnhaun ja osa-aikatyön ohessa voit opiskella mitä tahansa, mutta et työttömyyysetuudella.

Vierailija
20/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:33"]

Minä halusin työttömänä opiskella yhden viikonlopun kuussa pe-su, ihan omaksi ilokseni. En olisi valmistunut tms yhtään miksikään. Työkkäriin ilmoitin ja tekivät päätökseen, että menetän tuen jos opiskelen :( Kun myöhemmin kyselin tästä toisesta toimistosta sanoivat minulle suoraan, että olin liian rehellinen ja että ensi kerralla ei kannata ilmoitetella :0

[/quote]

Hassu juttu, että nämä legendat elävät yhä. Siellä on ohjeissa selkeästi sanottu, mitä ja paljonko saa opiskella eikä tuo kertomasi mene yksi yhteen todellisuuden kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä