Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäritilitys

Vierailija
29.04.2015 |

Valmistuin viime kuussa työttömäksi maisteriksi mutta jatkoin kuitenkin opintojen aikaista osa-aika työtä ja saan nyt soviteltua päivärahaa. Odotin työkkärin puhelua kuin kuuta nousevaa ja nytten ne soitti. Puhelu tais mennä about näin:

-"Saanko mennä johonkin työharjoitteluun (siis niihin pahamaineisiin orjatöihin), että saisin kokemusta omalta alalta?"

-"Et, koska sinulla on jo työpaikka."

-"Entä jos tekisin vain silloin kun ei ole vuoroja?"

-"Ei onnistu. Se työkokeilu on sellaisille joiden pitää vaihtaa alaa."

-"Mites jos tekisin jotain oman alan juttuja vapaaehtoistyönä, voiko siitä tulla ongelmia?"

-"Meidän pitää arvioida että ootko sillon työmarkkinoiden käytettävissä, eli saattaa tulla"

-"No mitenkäs voinko saada palkkatukea?"

-"Et, koska olet töissä, etkä työtön". (1vuoro viikossa - jee)

-"No entä jos työnhaun ja tämän osa-aikatyön ohella opiskelisin uuden ammatin?"

-"Tukea saa vain jos on työtön, eikä esim. opiskelija"

-"Mutta juurihan sä sanoit että mä en oo oikeestaan työtön"

-"Laki nyt vaan on tämmönen."

Noh, eipä tässä. Kyllä humanisti aina tekemistä keksii työnhaun ja "palkkatyön" ohella. Naurattaa vaan ettei ole _mihinkään_ oikeutettu. Tuskin tulee edes työhönosoituksia koska olenhan palkansaaja. Aaaarg.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:09"] Tottakai sä voit tehdä sitä vapaaehtoistyötä, jos vaan olet työmarkkinoiden käytettävissä, eli valmis ottamaan vastaan palkkatyötä. [/quote] Tästä kun ei vaan oikeasti voi mennä takuuseen. Normaalijärkinen voisi ajatella, että vapaaehtoistyö on ok kun se ei häiritse työnhakua, mutta työkkäri etsii kaikki mahdollisuudet laittaa karenssi. Been there, done that. Parempi olla perse homeessa sohvalla tai tehdä pimeitä töitä kun kaikesta rangaistaan. [/quote] Höpö höpö. Vapaaehtoistyö nyt tuskin on kokoaikatyötä, ja vaikka olisi, niin tuskin ap valintatilanteessa mieluummin jatkaisi vapaaehtoistyötä kuin ottaisi vastaan palkkatyötä.

[/quote]

Kyllä siis ihan samasta myös kysyin puehlimessa ja totesin että tottakai ottaisin töitä vastaan kun koko vapaaehtoistyön idea on saada kunnon töitä. Mutta nopealla googlettamisella löytyi tieto siitä että tosiaan vaikka se vapaaehtoistyö kestäisi vain muutaman tunnin viikossa niin on se riski, että minun tulkitaan luopuneen työnhausta. Siitä on käyty keskustelua myös eduskunnassa, mutta mitään lakia ei ole muutettu. Pitää siis etsiä sellainen vapaaehtoistyö, missä on todella todella vähän tunteja ja vain viikonloppuisin ja sitten kysyä työkkäriltä lupa ennen kuin aloittaa ettei voida keskeyttää tukien maksamista asian selvittelyn ajaksi. -ap
[/quote]

No onpa outoa, koska mulle just työkkäristä sanottiin, et ei-kokoaikainen vapaaehtoistyö on ok, jos oon valmis ottamaan vastaan palkkatyötä. Toki sanottiin myös, että tapauskohtaisesti aina katsotaan ja et mitään päätöstä ei voi etukäteen luvata, mutta sain kyllä vahvasti sen vaikutelman, et olis ok. Eri asia tietty, jos menis johonkin firmaan "vapaaehtoistyöhön", mun kohdalla oli kyse järjestöstä, jossa palkkatyöläisiä ei edes juuri ole.

Vierailija
42/46 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä luulet johtuvan, että nykyinen systeemi ei kannusta ottamaan vastaan työtä? Ei ensinkään osa-aikaista eikä pätkätyötä.

On siis parempi olla kokoaikatyötön kuin ottaa sen yhden vuoron viikossa tai kaksi päivää sijaisuutta vaikka niistä voisi saada pitempiaikaisen työn. Ja aloituksessa ei edes mainittu sitä, miten osa-aika tai pätkä vaikuttaa päivärahan maksuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:33"]

Minä halusin työttömänä opiskella yhden viikonlopun kuussa pe-su, ihan omaksi ilokseni. En olisi valmistunut tms yhtään miksikään. Työkkäriin ilmoitin ja tekivät päätökseen, että menetän tuen jos opiskelen :( Kun myöhemmin kyselin tästä toisesta toimistosta sanoivat minulle suoraan, että olin liian rehellinen ja että ensi kerralla ei kannata ilmoitetella :0

[/quote]

Et sitten valittanut tuosta päätöksestä, kun se oli selvästi lainvastainen? Miksi ne nielette tuollaiset, kun laissa on ihan selvät pykälät siitä, milloin opiskelu ei estä työttömyysturvan saamista? Joo, tiedän kyllä että kirjallisessa päätöksessä lukee jotain, että ei saa valittaa. Mutta oikaisupyynnön voi silti tehdä, vai oliko se toisin päin.

Olen kuullut sellaisestakin käytännöstä, että jollekin kansalaisopiston kurssille ei saanut osallistua klo 8 - 16. Aiheesta keskusteltiin sitten työkkärin kanssa työttömyysturvalain opiskelupykälästä eräät kohdat alleviivattuna.

Vierailija
44/46 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, näköjään pitää olla kokkarin kaveri että tällaiset ongelmat ylittää uutiskynnyksen.

http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/jaskari_passivointi-35836

Onneksi niistä edes puhutaan! -ap (viikkojen takaa)

Vierailija
45/46 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:33"]

Minä halusin työttömänä opiskella yhden viikonlopun kuussa pe-su, ihan omaksi ilokseni. En olisi valmistunut tms yhtään miksikään. Työkkäriin ilmoitin ja tekivät päätökseen, että menetän tuen jos opiskelen :( Kun myöhemmin kyselin tästä toisesta toimistosta sanoivat minulle suoraan, että olin liian rehellinen ja että ensi kerralla ei kannata ilmoitetella :0

[/quote]

Hassu juttu, että nämä legendat elävät yhä. Siellä on ohjeissa selkeästi sanottu, mitä ja paljonko saa opiskella eikä tuo kertomasi mene yksi yhteen todellisuuden kanssa.

[/quote]Vaikka kuinka selkeästi ohjeissa sanottaisiin mitä tuntuu ihan te-toimiston virkailijasta riippuvan kuka mitekin niitä tulkitsee. Ei ole mikään legenda (eikä minun kommenttini mutta vastaava kokemus minullakin on)

Vierailija
46/46 |
19.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa palaan taas tähän tilanteeseeni. Tuskin kukaan lukee, kiva vain kertoa edes jollekin.

Kävi kuin kävikin niin, että virkailijani vaihtui toiseen, ja sain syyskuussa luvan tehdä työkokeilun ja myös omaehtoisen opiskelun mahdollisuuksia kuulemma haluaa uusi virkailija tukea, kun ilman koulutusta on niin vaikeaa saada pysyvää työtä. Sanoi, että voin irtisanoutua työsuhteestani (1 vuoro viikossa) ja pitää työttömyysturvan kunhan vain aloitan heti irtisanouduttuani työkokeilun. Ja osasi myös kertoa, että saan jopa enemmän rahaa kuussa, koska saan yhdeksän euroa päivässä kulukorvausta, eli melkein 200e kuussa enemmän kuin nyt. Yhdestä työvuorosta sain vain noin 70e/kk. Palkkatukea en saa, koska ne rahat on loppuneet jo tältä vuodelta.

Olisinpa tiennyt virkailijan vaihtumisesta aikaisemmin, niin ei olisi tarvinnut syksyyn odottaa. Kävipä silti tuuri. Ahdistaa kuitenkin ajatus siitä, että se edellinen virkailija on tällä hetkellä jossain vaikeuttamassa jonkun muun työllistymismahdollisuuksia. Onkohan tuo edes laillista että on täysin virkailjasta kiinni toisten ihmisten työurat ja toimeentulo...

AP 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän