"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Leivänkääntelijä täälläkin 🙋
Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.Jatkan vielä
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijä
Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Teetän valokuvia ja kokoan ne valokuva-albumeihin.
Mulla on kaikki VHS: t tallessa 20-30 vuoden takaa, itse otetut videot sekä runsaasti lastenleffoja.
t. Sama joka merkkaa kalenteriin kaiken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Minullekin tuo aiheuttaa päänvaivaa. Siis miten oikeinpäin? Pohja alaspäin + esim. halkaistussa reikäleivässä se voitelupuoli ylöspäin, eli yläpuoli alaspäin?? Ymmärsinkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
"Suosin sisustuksessa räsymattoja, ryijyjä ja kuparitauluja."
Samoin minäkin pidän niistä. Räsymatot kauniita ja minulla on pari ryijyä tallessa myös. Tosin kuparitaulujen sijaan keräilen kuparivuokia. Minulla varmaan sata erilaista ihan pienistä isoihin. Koristeeksi ostan ja harmillisesti eivät meinaa enää mahtua minnekään. Tykkään niiden väristä ja erilaisista kuviosta. Joskus käy tuuri ja löytää esim samanaiheisen pienemmän vuoan ja näin saa kerättyä sarjaa. Harmillisen vähän nykyisin myynnissä. Kirppiksillä joskus.
Kuparissa on jotain lämmintä ja ikiaikaista. Se vie ajatukset johonkin kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.
Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.
Ainahan kaunokirjoituksen oppimiseen on aika riittänyt, miksei enää nykyään riittäisi?
Koska sitä ei enää tarvita. Ei konekirjoitustakaan enää opetella. (Osaan kyllä molempia)
Minusta on aika jännää, että tietokoneella naputellaan koko ajan, mutta silloin kun käytettiin vain kirjoituskoneita, opeteltiin kymmensormijärjestelmä. Moni tietokoneen käyttäjä on opetellut omanlaisensa nopean kirjoitustavan, mutta joskus diginatiivi lapseni katsoi, kun kirjoitin koneella ja oli ihan hämmästynyt, voinko minä fossiili kirjoittaa niin nopeasti :) Minulla oli kaupalliset aineet valinnaisaineena yläasteella ja siellä opeteltiin kymmensormijärjestelmä ja toisen kerran sitten kauppaoppilaitoksessa. On helpottanut elämääni tosi paljon.
Muuten tulee kyynisesti mieleen, että kaunokirjoitusta ei ehditä opetella (tekisi ehkä terää monen hienomotoriikalle), kun ei enää ehditä opettelemaan lukemistakaan. Onhan nyt ilmiöitä ja digiä ja esiintymistä ja tunnetaitoja...
Ja noita mainitsemiasi todella tarvitaan. Etenkin tunnetaitojen opetuksen tarve on ollut huutava. Toivotan ilolla tervetulleeksi.
Mihin tarvitaan näpertelyä, johon 99% kykenemättömien lasten aika menee hukkaan ja itsetunto kärsii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Joittenkin mielestä ei ilmeisesti saa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän pöytätietokonetta ja Linuxia. Osaan käyttää komentoriviä.
Opetustyössäni yliopistolla en käytä Moodlea tms "ympäristöjä", vaan teen materiaaleista mahdollisimman simppelit nettisivut ja viestin opiskelijoiden kanssa sähköpostilla.
En ole somessa. Missään. No mitä nyt tällaisilla nettipalstoilla...
Luen paperikirjoja ja -sarjakuvia.
Kesäisin ajelen vuosimallia -90 olevalla moottoripyörällä, jonka huollan itse. Autoissa kyllä arvostan nykyaikaa.
Olen ollut arkipäiväisen onnellisesti naimisissa yli 30 vuotta. "Kunnes kuolema meidät erottaa" merkitsee minulle juuri sitä.
Minäkin käytän Linuxia. Ja luen oikeita kirjoja ja sarjakuvia. Osaisin varmaan vieläkin dossin kaikki komennot ja edlinin käytön. Ja Cobol-oppikirja on vielä tallessa
Keitän mehua mehumaijalla marjoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihana ketju ❤
Niin minustakin ❤️
Luen tätä aivan haltioituneena, tekisi mieli halata teitä jokaista ❤️
Vierailija kirjoitti:
Katson leffat ja sarjat dvd:ltä tai blu-ray:na, se on keräilyharrastus. Luen paperisia kirjoja ja ostan niitä omaksi. Digiboksiakin katsoisin, mutta kaukosäädin on tainnut hajota aikain saatossa kun ei enää aiheuta laitteessa reaktiota. Patterien vaihtoa vielä kerran ajattelin kokeilla. Käytän läppäriä nettiasioiden hoitoon enemmän kuin älypuhelinta, vaikka sellaisen omistankin.
Mikäli patterinvaihto ei auta, voi näppäinten kontaktipinnat kaukosäätimen piirilevyllä olla likaantuneet. Ne voi puhdistaa pumpulipuikoilla ja esim. isopropyylialkoholilla ja jos muuta vikaa ei ole, kaukosäätimen pitäisi toimia taas. Toki puhdistusta varten kaukosäädin on purettava osiksi ja osattava vielä kasatakin sen jälkeen.
Joo, olen niin vanhanaikainen, että pyrin ensin katsomaan voisiko epäkuntoon menneille vehkeille tehdä jotain tee-se-itse fiksausta.
M47v
Sovin tapaamisista ajoissa kellontarkalleen ja sitovasti. En pidä yhtään nykyajan "kattellaan" -kulttuurista. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että minua roikotetaan varalla, jos ei parempaakaan tekemistä tule. Tai sitten viestitellään viime hetkellä tapaamisaikamuutoksista, ärsyttävää aikani tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.
Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.
Ainahan kaunokirjoituksen oppimiseen on aika riittänyt, miksei enää nykyään riittäisi?
Jos kaunokirjoitusta ei opeteta koulussa, niin millä tavoin ne nykynuoret sitten vahvistavat jonkun asiakirjan omalla nimikirjoituksella? Eihän niissä tapauksissa voi käyttää tikkukirjaimia tai tekstausta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kankaisia lautasliinoja enkä ole koskaan ostanut talouspaperia.
Tuli tästä mieleen, ettei meillekään osteta talouspaperia. No, joskus on ostettu, ainakin autossa sitä on välillä ollut, mutta se ei ole mikään vakio-ostos. Keittiörätillä pyyhitään, ja sitten meillä on vanhoja harsovaippoja, joihin voi pyyhkiä kaikenlaista.
Minäkään en osta koskaan talouspaperia vaan käytän pyyhkimiseen Chifonetin tyyppisiä liinoja. Käytän kylläkin paperisia nenäliinoja etenkin silmälasien kuivaamiseen sen jälkeen kun olen ne ensin puhdistanut laimennettulla astianpesuaineella ja juoksevalla vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäisin käytän pihan hoidossa sirppiä. Jos nyt yleensä kukaan tietää mikä se on.
Sirppejä myydään ihan tavallisissa rautakaupoissa, ettet varmastikaan ole ainoa, joka sellaista käyttää. Meilläkin on sirppi.
Löytyykö sirpin toveriksi myös vasara?
Käytän vuonna 1993 Saksasta ostamaani poskipunaa.
Valmistan kotimehua omista viinimarjoista ja jakelen ystäville. Kaikille on kelvannut!
Assburger kirjoitti:
Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Keitän perunoita kuorineen.
Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.
Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D
Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.
"Suosin sisustuksessa räsymattoja, ryijyjä ja kuparitauluja."
Samoin minäkin pidän niistä. Räsymatot kauniita ja minulla on pari ryijyä tallessa myös. Tosin kuparitaulujen sijaan keräilen kuparivuokia. Minulla varmaan sata erilaista ihan pienistä isoihin. Koristeeksi ostan ja harmillisesti eivät meinaa enää mahtua minnekään. Tykkään niiden väristä ja erilaisista kuviosta. Joskus käy tuuri ja löytää esim samanaiheisen pienemmän vuoan ja näin saa kerättyä sarjaa. Harmillisen vähän nykyisin myynnissä. Kirppiksillä joskus.