Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
61/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäisin käytän pihan hoidossa sirppiä. Jos nyt yleensä kukaan tietää mikä se on.

No totta kai, kyllähän sen oppii vähintäänkin Asterixista… ei kun ei kai nuoriso enää lue Asterixeja.

Vierailija
62/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän herätyskelloa. (Kännykkä on yön äänettömällä laukussa, ei taatusti unohdu kotiin, kun lähden töihin.)

Sama täällä, käytän herätyskelloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.

Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.

Ainahan kaunokirjoituksen oppimiseen on aika riittänyt, miksei enää nykyään riittäisi?

Koska sitä ei enää tarvita. Ei konekirjoitustakaan enää opetella. (Osaan kyllä molempia)

Minusta on aika jännää, että tietokoneella naputellaan koko ajan, mutta silloin kun käytettiin vain kirjoituskoneita, opeteltiin kymmensormijärjestelmä. Moni tietokoneen käyttäjä on opetellut omanlaisensa nopean kirjoitustavan, mutta joskus diginatiivi lapseni katsoi, kun kirjoitin koneella ja oli ihan hämmästynyt, voinko minä fossiili kirjoittaa niin nopeasti :) Minulla oli kaupalliset aineet valinnaisaineena yläasteella ja siellä opeteltiin kymmensormijärjestelmä ja toisen kerran sitten kauppaoppilaitoksessa. On helpottanut elämääni tosi paljon.

Muuten tulee kyynisesti mieleen, että kaunokirjoitusta ei ehditä opetella (tekisi ehkä terää monen hienomotoriikalle), kun ei enää ehditä opettelemaan lukemistakaan. Onhan nyt ilmiöitä ja digiä ja esiintymistä ja tunnetaitoja...

Vierailija
64/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso on kärkäs arvostelemaan vanhempien ihmisten tapoja että ei "kukaan" enää tee noin, vaikka ihminen olisi vaikka 40 vuotta tehnyt samoin. Nuorisolla ei ole elämänkokemusta, vaan kuvittelevat että heidän tapansa on ainoa oikea, mikä on virhe.

Vierailija
65/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.

M

Ihanaa, kun herrasmiehiä vielä on!

Vierailija
66/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin käyttämästä puhelimen herätyskelloa kun se osoittautui epäluotettavaksi, jostain syystä ei aina herätäkään vaikka herätys on asetettu. Vttu mitä paskoja...

Vierailija
67/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kovin vanhaa tapaa ei tule mieleen. Ehkä "vanhimmat" tapani ovat cd kuuntelu sekä musiikin kuuntelu myös youtubesta. En käytä mitään muita musiikkipalveluita. Sama juttu elokuvien kanssa. Samalla en käytä somea (face, insta yms). Jos haluan ottaa yhteyttä niin lähetin s-postin, tekstiviestin tai soitan. Tykkään lukea myös tavallista kirjaa ja en lue kuin jonkun "pakollisen" netistä, kun jotain fanifiktiota mitä ei kirjana saa. Ensimmäinen älypuhelin joskus 2014 ja sitä en paljon netissä oloon yms käyttänyt. Vasta viime talvena ostin paremman puhelimen jolla olen nyt "opetellut" toimimaan ja tottumaan siihen. Ihan kätevä kyllä ja kesällä oli hyvä ulkona käyttää. Minulla korvaa nyt läppärin. Muuten en ole minkään uusien puhelimien perään ja ihan sama mikä on, kunvaan toimii. Olen aika pihalla nykytekniikasta muutenkin. Tykkään keräillä vanhoja esineitä ja kirjoittaa käsin. Näin alle 30 v:nä.

Vierailija
68/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen radiota ja cd-levyjäni, minulla ei ole Spotifyta.

Käytän bussilippua, en mobiilisovellusta.

Kirjoitan paljon käsin.

Vierailija
69/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjoitan kynällä, kirjoitan yleensä kaunoa.

Samaa teen. Harmi vaan, että lapseni eivät osaa lukea kunnolla heille antamiani onnittelukortteja.

Yliopiston historian koulutusohjelmassa oli aikoinaan yhdellä kurssilla teemana vanhat käsialat, jotta osaisi lukea vaikkapa 1800-luvun kirkonkirjoja, joita käytetään sukututkimuksessa.

Vierailija
70/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjoitan kynällä, kirjoitan yleensä kaunoa.

Ihailtavaa, koska en muista milloin itse lopetin kaunokirjoituksen. Minulla oli nimittäin nuorena kaunis käsiala. 

Vierailija
71/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuuntele äänikirjoja, kuivaan pyykit telineellä enkä kuivausrummussa ja puhdistan matot lumihangessa.

Vietkö kovalla -18 asteen pakkasella patjat ulos parvekkeelle että niissä olevat mahdolliset pölypunkit paleltuisivat?

https://yle.fi/uutiset/3-6005255

En todellakaan. En pelkää pölypunkkeja enkä edes jaksa viedä noita raskaita patjoja ulos. Peitot ja tyynyt joskus vien, koska niihin tulee pakkasessa raikas tuoksu. Patjojen puhdistusta varten vuokraan silloin tällöin tekstiilipesurin.

Vierailija
72/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.

M

Ihanaa, kun herrasmiehiä vielä on!

Vantaan miehelle terkkuja vaan!

Vierailija
73/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.

Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.

Ainahan kaunokirjoituksen oppimiseen on aika riittänyt, miksei enää nykyään riittäisi?

Koska sitä ei enää tarvita. Ei konekirjoitustakaan enää opetella. (Osaan kyllä molempia)

Minusta on aika jännää, että tietokoneella naputellaan koko ajan, mutta silloin kun käytettiin vain kirjoituskoneita, opeteltiin kymmensormijärjestelmä. Moni tietokoneen käyttäjä on opetellut omanlaisensa nopean kirjoitustavan, mutta joskus diginatiivi lapseni katsoi, kun kirjoitin koneella ja oli ihan hämmästynyt, voinko minä fossiili kirjoittaa niin nopeasti :) Minulla oli kaupalliset aineet valinnaisaineena yläasteella ja siellä opeteltiin kymmensormijärjestelmä ja toisen kerran sitten kauppaoppilaitoksessa. On helpottanut elämääni tosi paljon.

Muuten tulee kyynisesti mieleen, että kaunokirjoitusta ei ehditä opetella (tekisi ehkä terää monen hienomotoriikalle), kun ei enää ehditä opettelemaan lukemistakaan. Onhan nyt ilmiöitä ja digiä ja esiintymistä ja tunnetaitoja...

Kymmensormijärjestelmä onkin hyvä juttu ja se asia, minkä vanhasta konekirjoitustaidosta voi nykyaikaan siirtää. Mutta sivun asettelutaidolla ja korjausnauhan käytöllä ei mitään tee.

Vierailija
74/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juon piimää.

Nöööööööyyyyyy

Nyt alkoi tekee mieli piimää ja juuri äskettäin tulin kotiin kaupasta 8}

Jos yhtään lohduttaa, niin minä ostin tänään piimää :)

Mä tein just piimäkakkua.

Vierailija
75/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmensormijärjestelmä onkin hyvä juttu ja se asia, minkä vanhasta konekirjoitustaidosta voi nykyaikaan siirtää. Mutta sivun asettelutaidolla ja korjausnauhan käytöllä ei mitään tee.

Juu ei, ihan totta. Mutta se tekniikka nyt oli aika yksinkertaista ja kyllä meillä ainakin valtaosa konekirjoitustaidosta oli sitä kymmensormijärjestelmää. Sinänsä se tekniikka oli ihanan yksinkertaista. Nykyisin jos tietokoneessa on jotain häikkää, en yhtään tiedä mitä tehdä.

Vierailija
76/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen käsin alusvaatteet ja villaiset

Vierailija
77/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen kaikkialle. En omista autoa. Tätä jaksaa porukka päivitellä jatkuvasti, että etkö nyt jo hanki, ja eikö helpottaisi, jne. No helpottaisi totta kai, mutta olen tottunut tähän jo, pysyy kunto yllä ja rahat säästyy.

Minulla on pitkälti sama periaate. Asun 15 minuutin kävelymatkan päässä kaupungin ydinkeskustassa olevalta torilta, joten voin helposti hoitaa arkiset asiani kävellen. Kaksi lähintä ruokakauppaa on vain 5 minuutin kävelymatkan päässä. Pidän kävelystä muutenkin hyötyliikunnan muotona, sillä kotona tulee aivan riittävästi istuttua tai maattua.

Pitempiä matkoja varten minulla on kaksi hyvässä kunnossa pidettyä 7-vaihteista polkupyörää, sillä en käytä paikallisliikenteen busseja enkä ole koskaan omistanut henkilöautoa vaikka minulla on ajokortti. Polkupyörällä matka paikalliseen Prismaan kestää noin 2 x 13 minuuttia, mutta kävellen noin 2 x 35 minuuttia. Jos ostan jotain isompaa tavaraa, niin nehän tuodaan firmasta kotiovelle asti pakettiautolla.

Vierailija
78/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mankeloin liinavaatteet ja pyyhkeet. Mankeloituihin lakanoihin on niin paljon mukavampi mennä nukkumaan, pölyn määrä vähenee ja vievät paljon vähemmän tilaa kaapissa :) Sain vanhemmilta oman mankelin muutama vuosi sitten. Ei mun ikäiseni (30v) juurikaan enää mankeloi, ainakaan omista kavereista ei kukaan muu sitä tee.

Vierailija
79/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan mäntysuovalla ja juuriharjalla sekä ruokasoodalla. Ruokasooda etenkin on kyllä ihan superaine! Ei tarvita myrkkyjä.

Vierailija
80/871 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoriso on kärkäs arvostelemaan vanhempien ihmisten tapoja että ei "kukaan" enää tee noin, vaikka ihminen olisi vaikka 40 vuotta tehnyt samoin. Nuorisolla ei ole elämänkokemusta, vaan kuvittelevat että heidän tapansa on ainoa oikea, mikä on virhe.

Minä kannatan semmoista "best of the both worlds" ajattelua eli voihan sitä arvioida kiihkottomasti mitä hyvää jossain vanhassa tai uudessa asiassa on. Ei minulla ole tarvetta esittää ikäistäni nuorempaa ja seurata sokeasti "uusimpia trendejä". Luen kirjoja mieluiten paperille painettuna ja kuuntelen mielummin radiokuunnelmia kuin luettua e-kirjaa.