Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
801/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen noista vanhanajan tavoista esim. suruhunnun pito..eikös vielä 60-70-luvulla sitä käytetty? Jos vaikka sen käyttö tulisikin muotiin vielä tai joku vanha muoti,pukeuduttaisiin vaikkapa 1900-luvun alun vaatteisiin tms.?  Heh...onhan leveälahkeiset housutkin olleet vähän aika sitten taas muotia...

Vierailija
802/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen noista vanhanajan tavoista esim. suruhunnun pito..eikös vielä 60-70-luvulla sitä käytetty? Jos vaikka sen käyttö tulisikin muotiin vielä tai joku vanha muoti,pukeuduttaisiin vaikkapa 1900-luvun alun vaatteisiin tms.?  Heh...onhan leveälahkeiset housutkin olleet vähän aika sitten taas muotia...

Kyllä vaan. Papan hautajaisissa kaikilla hänen tyttärillään oli suruhuntu.70 luvun alussa. Juhlavaa. Saattaisin oman puolison siunauksessa pitää. Surunauha. Esim jossain joukkuepeleissä nähdään vielä, jos joukkuekaveri kuollut. Surunappi. Yhdestä vanhasta kukkakaupasta löysin muutama vuosi sitten. Pidin läheisten hautajaisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoimme vuodenvaihteessa uuden vuoden tinat,kun vielä löytyi kaapin perukoilta tinakengät :) tuli aika nostalginen olo 

Eikö niitä yhä myydä?

Missä niitä myydään? Eikös ne oo ollu ongelmajätettä jo kauan

Rautakaupoissa myydään. Muutwttikn jotenkin koostumusta, jäikö lyijy pois tms

Vierailija
804/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoimme vuodenvaihteessa uuden vuoden tinat,kun vielä löytyi kaapin perukoilta tinakengät :) tuli aika nostalginen olo 

Eikö niitä yhä myydä?

Missä niitä myydään? Eikös ne oo ollu ongelmajätettä jo kauan

Rautakaupoissa myydään. Muutwttikn jotenkin koostumusta, jäikö lyijy pois tms

* muutettiin...

Vierailija
805/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen noista vanhanajan tavoista esim. suruhunnun pito..eikös vielä 60-70-luvulla sitä käytetty? Jos vaikka sen käyttö tulisikin muotiin vielä ...

Suruhuntua näkee ulkomailla. Sehän voi olla esim. vain mustasta pitsistä, tyllistä tai sifongista viritelty harso silmien edessä, kiinni hattuun tai hiuspantaan (jälkimmäisestä tulee silloin fascinator, ja niitä on paljon mm. ulkomaiden nettikaupoissa). Minäkin toivon, että se palaisi takaisin, sillä se antaa suojaa ja yksityisyyttä surevalle. Olen ajatellut ottaa sellaisen käyttööni kun tulee se päivä, että pitää rakkaimpia saatella hautaan.

Vierailija
806/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan lapseni itse kun kotona olen kuitenkin.

Vierailija
807/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidan lapseni itse kun kotona olen kuitenkin.

Ohis

Miten varhaiskasvatus?

Vierailija
808/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkässä (yli 20v) parisuhteessa, eikä ole aikomustakaan erota.

Vierailija
809/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30v. Yhdessä ja toivottavasti vielä pitkään...

Vierailija
810/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30v. Yhdessä ja toivottavasti vielä pitkään...

Sama...

Vierailija
811/871 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista kahvinkeitintä, suodatan kahvin kannuun tai termospulloon. En omista mikroaaltouunia.

En katso televisiota, vaan kuuntelen radio-ohjelmia yleareenasta.

Vien aina kylään tuliaisia. Ja jos liikun autolla, niin minulla on omat lakanat ja pyyhkeet mukana.

Juhlin nimi- ja syntymäpäiviä.

Pyrin olemaan kohtelias ja ottamaan toiset ihmiset huomioon.

Mankeloisin lakanat, jos minulla olisi mankeli.

Kirjoitan kaunokirjoitusta, koska se on nopeampaa kuin tekstaus.

Minulla ei ole näkemystä leivän asentoon, eikä perunoiden kuorimiseen.

Vierailija
812/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Minullekin tuo aiheuttaa päänvaivaa. Siis miten oikeinpäin? Pohja alaspäin + esim. halkaistussa reikäleivässä se voitelupuoli ylöspäin, eli yläpuoli alaspäin?? Ymmärsinkö oikein?

Leivän kuori irtoaa jos se on pyöreämpi puoli ylöspäin. Tulee haljenneita viipaleita. Toisaalta,  vanhan kansan mukaan on synti pitää leipää väärinpäin. Ruokaa pitää kunnioittaaa. 

Vierailija
813/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan wowia

Vierailija
814/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.

Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.

Ainahan kaunokirjoituksen oppimiseen on aika riittänyt, miksei enää nykyään riittäisi?

Koska sitä ei enää tarvita. Ei konekirjoitustakaan enää opetella. (Osaan kyllä molempia)

Käsin (siis kynällä) kirjoittamisen on havaittu kehittävän aivoja. Kaunoa tai tekstausta, kynällä olisi hyvä kirjoittaa.

Vierailija
815/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista -enkä aio ikinä hankkiakaan- kuivausrumpua. Pyykinkuivauskaapin olen joskus omistanut ja se oli ihan jees. Tykkään siis ripustaa tekstiilit suoriksi kuivumaan.

Mikroaaltouunin olen omistanut, mutta vein vuosia sitten kierrätykseen. Turhan iso rohjake ja tarpeeton.

Tiskikonetta en tarvitsisi, mutta tuossa se on kaapistossa uusi kone lähes käyttämättömänä. Harvoin tulee sinkkutaloudessa niin paljoa tiskiä että kannattaisi alkaa sinne astioita keräilemään, alkavat haisemaan.

Vierailija
816/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista kahvinkeitintä, suodatan kahvin kannuun tai termospulloon. En omista mikroaaltouunia.

En katso televisiota, vaan kuuntelen radio-ohjelmia yleareenasta.

Vien aina kylään tuliaisia. Ja jos liikun autolla, niin minulla on omat lakanat ja pyyhkeet mukana.

Juhlin nimi- ja syntymäpäiviä.

Pyrin olemaan kohtelias ja ottamaan toiset ihmiset huomioon.

Mankeloisin lakanat, jos minulla olisi mankeli.

Kirjoitan kaunokirjoitusta, koska se on nopeampaa kuin tekstaus.

Minulla ei ole näkemystä leivän asentoon, eikä perunoiden kuorimiseen.

Leipä-asenteeni tullut jo tiedoksi. Perunasta tykkään. Syön kuorineen keitetyt kuorimatta, pesen hyvin. Maukkaampia niin. Lohkoperunat uunissa - nam. Perunamuussi on kans hyvää. Käytän aina jauhoisia perunalajikkeita joka ruokaan.

Telkka on, kahvinkeitin ja ma-uuni, muuten melko samat kuin yllä.

Tuo nimipäivien muistaminen opittu lapsena, myös toisten ja kolmansien nimien. Tämä on tuttavapiirissä outo tapa.

Hautajaisissa käytän aina sukkahousuja hameen/leningin kanssa. Kesähelteellä häissä saatan 'unohtaa'.

Vierailija
817/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään, mutta miesystävä on jättänyt sivistymättä. Hän esim. pesee astiat niin, että huutelee ne altaassa, jonka täyttää siis vedessä. Hyvin pianhan vesi velloo pesuaineessa. Siinä hän sitten nostelee vaahtoisia astioita kuivauskaappiin...... Juurikin noin minun vanhempani pesivät astiat. Samoin näkemäni monet vanhukset. Itse huuhtelin sitten aina jo lapsena astiat ennen kuin söin niistä, ja nämä valittivat, että mitä ihmettä teen, vettä menee hukkaa ja olen luulotautinen jne...

Tätä todella yököttävää tapaa käytetään edelleen seiskaluokalla olevan tyttäreni kotitaloustunneilla. En ymmärrä, ekan saippuaisen mukin kun huuhtelee siinä seisovassa vedessä, niin se ei enää ole pelkkää vettä, vaan saippuavettä.

Olin ihan ihmeissäni kun tytär tätä ihmetteli, itse ollut köksän tunneilla 1993-1996, ja jo silloin tuo ihmetytti minua.

Vierailija
818/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa en osta kaupasta, vaan teen sen aina alusta asti itse liottamalla herneitä yön yli ja aamulla napsautan lieden päälle.

Korjaan vaatteita aina, jos se vaan mitenkään mahdollista, enkä mene heti ostamaan uutta, jos joki sauma pikkuisen purkautunut.

Vierailija
819/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis… Onko moniakin, joilla EI ole lattiaharjaa?

Mulla ei ole. Imuri ajaa saman asian.

Vierailija
820/871 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakat teen itse.