"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Juon piimää.
Tämä kyllä tuntuu omassa sosiaalisessa kuplassani saavan röhönaurua aikaan. ”Ai piimää?! Kuka sitä juo?” Mutta ketään ei naurata, jos kerron juovani kefiriä. Lol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakat perunasta. Päälle vain voita, munavoita tai kinkkua. Ei juustoa, ei vihanneksia
Karjalanpiirakkaan ei tule perunaa vaan riisitäyte.
Näin. Perunapiirakat ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
En omista kahvinkeitintä, suodatan kahvin kannuun tai termospulloon. En omista mikroaaltouunia.
En katso televisiota, vaan kuuntelen radio-ohjelmia yleareenasta.
Vien aina kylään tuliaisia. Ja jos liikun autolla, niin minulla on omat lakanat ja pyyhkeet mukana.
Juhlin nimi- ja syntymäpäiviä.
Pyrin olemaan kohtelias ja ottamaan toiset ihmiset huomioon.
Mankeloisin lakanat, jos minulla olisi mankeli.
Kirjoitan kaunokirjoitusta, koska se on nopeampaa kuin tekstaus.
Minulla ei ole näkemystä leivän asentoon, eikä perunoiden kuorimiseen.
Jos sinä käytät YLE Areenaa, niin silloin sinun on myös erittäin helppo katsoa televisio-ohjelmia ilman televisiota. Radio-ohjelmien kuunteluun riittää perinteinen FM Radio, johon voi halutessaan tallentaa ne eniten käyttämänsä radioasemat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis… Onko moniakin, joilla EI ole lattiaharjaa?
Mulla ei ole. Imuri ajaa saman asian.
Samoin. Minulla on 20 vuotta vanha keltainen Volta Bolido imuri, johon olen uusinut vuosien varrella letkun ja suulakkeen mutta runko-osa on edelleen alkuperäinen. Kun kengät jättää suomalaisittain aina eteiseen, niin asunnossa ei ole mitään irtohiekkaa ympäriinsä ja lattiat ovat sen verran puhtaat että voi käyttää vaikka Lenitan inhoamia valkoisia tennissukkia. Pihatöitä varten minulla on semmoinen hyvä Fiskarsin pihaharja. Sisätiloissa imuri ja eriaiset luutut riittävät pitämään paikat siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakat perunasta. Päälle vain voita, munavoita tai kinkkua. Ei juustoa, ei vihanneksia
Ettäkö sotien aikaan Karjalassa olisi riisiä ollut?
Perunapiiraat on karjalanpiiraat alunperin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin. Tosin se johtuu siitä, että tiskikone sanoi sopimuksensa irti muutama päivä sitten.
Minä olen tiskannut käsin viimeiset 26v, ei ole ollut konetta. Säästynyt se 300-500€ rahaa per kone, tuossa ajassa olisi varmasti pari kolme konetta jo hajonnut. Lisäksi tulee puhdasta nopeammin. Taatusti puhtaita joka veitsi ja haarukka kun jokaisen yksitellen pesee. Käsitiskiaineetkin maksaa murto-osan siitä mitä koneaineet. Eikä voi unohtaa sitäkään että monta konetta jäänyt tekemättä ja eivät ole ongelmajätteenä missään minun jäljiltäni.
Loppujen lopuksi se kone ei kovin paljoa nopeuta tiskaamista. Koneen täyttö ja tyhjennys vie aikaa. Käsin tiskaamalla astiat on saman tien kuivauskaapissa valmiina. Ja tosiaan, ne koneet hajoilee 2-3 vuoden välein.
m56
Ehkä ei kannata ostaa sitä halvinta tarjouskonetta. Meillä on yli 10 vuotta ollut käytössä käytettynä 50 eurolla ostettu silloin noin 5-vuotias Miele-tiskikone eikä ole ollut mitään vikaa.
Meillä oli 2. halvin. 15 v vanha, pyörii 4 krt viikossa.
En allekirjoita käsin tiskaaminen olisi nopeaa. Tylsää on joka tapauksessa.
Jauhepesuaine maksaa n 10 e, kestää vuoden.
Olen kolmelymppinen nainen ja kuuntelen radio-ohjelmia (Yle Puhe) television ja suoratoistopalveluiden sijasta, ja musiikkia lähes pelkästään lp-levyjen kautta.
Mä katon joka päivä uutiset telkkarista.
En räplää puhelinta silloin kun vietän aikaa ihmisten kanssa, vaan keskityn kaverin kanssa juttelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas sitä puhutaan luuloja toteana.
Riisiä on ollut Euroopassa noin 300 ekr ja sitä on alettu viljella 1300-luvun lopulla Italiassa. Suomessa riisiä on ollut varmasti 1600-luvulta lähtien. Karjalasta on löydetty vanhempaa riisiä.
Peruna on tullut Eurooppaan noin 1500 ja Suomeen Pommerin sodan jälkeen joskus 1700-luvun puolen välin jälkeen.
Että eiköhän ohratäytteen jälkeen ole tullut riisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunapiiraat on karjalanpiiraat alunperinJa taas sitä puhutaan luuloja toteana.
Riisiä on ollut Euroopassa noin 300 ekr ja sitä on alettu viljella 1300-luvun lopulla Italiassa. Suomessa riisiä on ollut varmasti 1600-luvulta lähtien. Karjalasta on löydetty vanhempaa riisiä.
Peruna on tullut Eurooppaan noin 1500 ja Suomeen Pommerin sodan jälkeen joskus 1700-luvun puolen välin jälkeen.
Karjalaismummojeni mukaan riisi oli tosi kallista. Tuontitavaraa, toisin kun peruna, mitä viljeltiin itse. Riisipuuro oli harvinainen herkku. Puhunkin nyt 1900 luvun Karjalasta.
Teetän aina valokuvista paperikuvat,kivaa puuhaa liimailla niitä albumiin,ja muutenkin kivempi katsoa kuvia albumista kuin tietokoneelta tai puhelimelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunapiiraat on karjalanpiiraat alunperinJa taas sitä puhutaan luuloja toteana.
Riisi ei Suomessa kasva. Luulrtko tosiaan, että jotain tuontiviljaa olisi sota- ja pula-aikoina ollut varaa Suomeen ostaa ja että köyhemmillä olisi siihen riisiin ollut parempinakaan aikoina varaa? Perunapiirakka on se perinteisempi karjalanpiirakan muoto. Riisipiirakka yleistyi vasta 1950-luvulta.
Ompelen polkuompelukoneella, joka on vuodelta -37 ja toimii täysin! Minulla on toki myös nykyaikainen sähkökone ja saumuri, mutta vanhalla Husqvarnalla huristelen housunlahkeen lyhennykset ja verhojen käänteet.
Lämmitän ruoat hellalla tai uunissa, en mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä peruna (Käkisalmi)
Silloin se on perunapiirakka, ei karjalanpiirakka.
Mikä edes on karjalanpiirakka? Mitään noista ei ammoin Karjalassa tuolla nimellä kutsuttu.
Oli perunapiirakoita, kaalipiirakoita jne.
Täytteen mukaan nimetty.
Täällä sitten keksittiin nimetä vain se harvinainen riisipiirakka karjalanpiirakaksi.
Tämän on kertonut Terijoelta evakkona tullut 91-vuotias puolison täti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sota-aika on toki erikseen, mutta ennen sotaa oli Karjalassa yhtä ja toista mitä ei kaikissa Härmän tuppukylissä ollut. Viipuri oli Suomen kansainvälisin kaupunki.
Tosin, mummo ei tehnyt karjalanpiirakoita vaan "riisipiirakkoi, perunakakkaroi, otrakakkaroi, puolukka..." jne
Minun eteläsavolainen sukulaismummeli tekee vain piirakoita. Ne on siis niitä riisitäytteisiä karjalanpiirakoita. Perunapiirakat on sitten erikseen. Ja paistia hän laittaa myös, ei karjalanpaistin nimellä.
Minä kerään kesällä sadevettä tynnyriin kukkien kastelua ja pihasaunaa varten.
Ehkä ei kannata ostaa sitä halvinta tarjouskonetta. Meillä on yli 10 vuotta ollut käytössä käytettynä 50 eurolla ostettu silloin noin 5-vuotias Miele-tiskikone eikä ole ollut mitään vikaa.