Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
721/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoittelen vielä sähköposteja ulkomailla asuvien kavereiden kanssa. En usein ja pikkuhiljaa tämäkin jäänyt, mutta mielestäni hyvä viestikeino.

Muuten olen aika "moderni", uusi teknologia kiinnostaa ja mulla oli älypuhelin ekojen joukossa, en lähettele enää mielellään kortteja matkoilta tai jouluna koska sähköiset viestimet on niin paljon helpompia (esim ulkomailla etsiä postitoimistoa oli aina tosi rasittavaa ja vei aikaa), en tee tilisiirtoja vaan maksan velat mobilepayn avulla, kuuntelen spotifytä enkä enää cd-levyjä (omistan ne hyvä, mutta en kuuntele koska käytännöllisyys) jne. Olen vähän surkea noissa etiketeissä että pitäisi lähettää kiitoskortteja ja tuoda aina tuliaisia jos käy kylässä.

Vierailija
722/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun mahdollista asioin mieluiten paikanpäällä, sen sijaan että hoitaisin asian netissä tai tilaisin jotain netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mankeloin liinavaatteet. Tätä ei tytär kehdannut kertoa koulussa, kun kysyttiin (ei kukaan muukaan...)

En siivoa tai shoppaile sunnuntaisin, koitan pitää sunnnuntain erilaisena päivänä.

Teen (myös) vanhanajan kotiruokia, kaalipataa, silakkapihvejä, vispipuuroa. Koska ne on hyviä terveellisiä ja halpoja. Niin ja meillä syödään perunoita. 

Kuorineen vai kuorimatta? Hih!

Både och.Huh huh! -ap-

Vierailija
724/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan keräsalaattia kulhon reunoille, keskelle tulee loput salaatista kera kananmunien. Kastikkeena kuohukermakastike.

Ripsusn katajalla katot ja seinät suursiivouksessa. Vien huonekalut ulos tuulettumaan. Päällystän hyllypaperilla lipastot ja hyllyt. Kerran jouduin paketoimaan hyllypaperilla lahjan, hävetti erittäin paljon.

kauhian järkkyä!

Vierailija
725/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt, että harja on vanhanaikainen. Meillä on useampia. Kangasnenäliinoja varmasti moni pitää vanhanaikaisina.

Minulla on peräti itsekirjailtuja kangasnenäliinoja, lähinnä virusten tai supersankarien kuvilla.

Mankeloin myös liinavaatteet.

Vierailija
726/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen kassakuitin aina heti. Tänäänkin tuli taas sanomista myyjälle. Keskimäärin noin kerran viikossa tulee.

Nakkien hinta 1,98e. Löi kassaan 3,98e.

Meidän k-kaupassa sanomista tulee  joka ainoa kerta. Aina on jonkun tuotteen kohdalla hyllyn reunassa eri hinta kuin kuitissa, asiakkaan tappioksi.

Vierailija
727/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että lattiaharja on mennyttä maailmaa! Olen jotenkin niin tottunut siihen, että keittiössä tulee sen verran kaikenmaailman murusta ja roskaa, että on helpompi lakaista ne saman tien pois kuin alkaa kaivaa imuria kaapista. Yllätyin tosin positiivisesti kaupan siivousosastolla, kun huomasin, että lattiaharjastakin on nykyään 2.0 versio, jossa rikkalapion saa käännettyä kokoon ja harvan saa vaikka roikkumaan koukusta. Ostan sellaisen seuraavaksi, kun tuosta mun rikkalapiosta aika jättää.

Riippuu varmaan siitäkin, miten tavaraa täynnä siivouskomero on, ja kuinka kaukana siivouskohteesta. Imuria ei tarvitse myöskään "kaivaa" yhtään mistään, jos se on siististi nostettavissa kaapista ulos. Ja joillakin voi olla myös varsi-imureita, jotka ovat kehittyneet aika paljon menneistä ajoista. Lisäksi perinteisellä harjan ja rikkalapion yhdistelmällä tuntuu, että pöllytän vain likaa ympäriinsä, kun yritän saada kaiken rikkalapiolle, joten vanhan hajottua en ole ostanut enää uutta tilalle.

Vierailija
728/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tv-sarjojen ja elokuvien tallennusten katsominen (tallennettavan digiboxin kautta) vanhanaikaista? Teen sitä ja olen pulassa, kun laitteeni joskus hajoaa, sillä uudemmilla systeemeillä ei pysty katsomaan yhtä kätevästi pikakelauksella.

Hankin tallentavan digiboksin takaisin, kun kyllästyin äly-tv:ni surkeaan käyttöliittymään ja pätkivään suoratoistoon. Lisäksi kuva on HD-kanavilla hieman parempi kuin suoratoistossa, vaikka netin nopeus riittäisikin parempaan kuvanlaatuun. Ohjelmat pitää toki muistaa tallentaa, mutta toisaalta tallennettu ohjelma on katsottavissa kuukausienkin päästä. Siinä mielessä toki erillinen tallentava digiboksi olisi tarpeeton, että television sisäänrakennetulla virittimellä pystyy tallentamaan. Ainakin omassani tallennusominaisuus on aivan mitättömän surkea, kun tallennuksen aikana ei voi katsoa mitään muuta kuin parhaillaan tallentuvaa ohjelmaa - erillisellä digiboksillani taas voi tallentaa useampaa kuin kahta kanavaa samaan aikaan. Joten en sanoisi digiboksia vanhan ajan tavaraksi, jos oikeasti haluaa ohjelmia tallentaa ja perinteisen tv:n ohjelmatarjonta riittää.

Vierailija
729/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän ensin ja ostan sitten.

Vierailija
730/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lähden kotoa esim. kauppaan, en laita ovea lukkoon, vaan laitan harjan nojaamaan oven eteen vinottain. Tämä on siis merkki pihaan saapuvalle, että meillä ei ole ketään kotona. Aiemmin tämä oli hyvin yleistä, täällä ainakin.

Etkö pelkää varkaita?

En, ei meillä ole mitään niin arvokasta, jonka perässä kukaan itseään kunnioittava varas olisi :-D Astianpesukone tai pyykkikone, jääkaappi. Siinä arvokkaimmat.

Laitan kyllä oven lukkoon, jos lähdemme pidemmäksi aikaa reissuun. Mutta eipä se lukko voroja paljoa pidättele, ovenhan voi murtaa tai ikkunat hajottaa. Nyt säästän heiltä sen vaivan ja meiltä ikkunat.

Vierailija
731/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitän silitysraudalla liinavaatteet.

Vierailija
732/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan ostokseni rahalla.

Vierailija
733/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tv-sarjojen ja elokuvien tallennusten katsominen (tallennettavan digiboxin kautta) vanhanaikaista? Teen sitä ja olen pulassa, kun laitteeni joskus hajoaa, sillä uudemmilla systeemeillä ei pysty katsomaan yhtä kätevästi pikakelauksella.

Oma digiboxi meni rikki, onneksi löysin korjaajan. Nyt tuo korjaaja on lopettanut, mutta onneksi minulla on nyt 3 samanlaista digiboxia varalla, niitä joilla voi tallentaa 2 yhtäaikaa ja katsoa kolmatta, sellaisia ei enää tehdä, yhdelläkään uudemmalla ei pysty 2 eri ohjelmaa tallentamaan.

Toki tellkukin voi mennä rikki ja meneekin jossakin vaiheessa, sille on oma korjaajansa naapurikaupungissa. On liki 15v. vanha sekin, mutta taattua poineer laatua.

Vierailija
734/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aikuisviihdettä saastana ja haitallisena.

Vierailija
735/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin tallentavan digiboksin takaisin, kun kyllästyin äly-tv:ni surkeaan käyttöliittymään ja pätkivään suoratoistoon. Lisäksi kuva on HD-kanavilla hieman parempi kuin suoratoistossa, vaikka netin nopeus riittäisikin parempaan kuvanlaatuun. Ohjelmat pitää toki muistaa tallentaa, mutta toisaalta tallennettu ohjelma on katsottavissa kuukausienkin päästä. Siinä mielessä toki erillinen tallentava digiboksi olisi tarpeeton, että television sisäänrakennetulla virittimellä pystyy tallentamaan. Ainakin omassani tallennusominaisuus on aivan mitättömän surkea, kun tallennuksen aikana ei voi katsoa mitään muuta kuin parhaillaan tallentuvaa ohjelmaa - erillisellä digiboksillani taas voi tallentaa useampaa kuin kahta kanavaa samaan aikaan. Joten en sanoisi digiboksia vanhan ajan tavaraksi, jos oikeasti haluaa ohjelmia tallentaa ja perinteisen tv:n ohjelmatarjonta riittää.

Digiboxeja vielä muutamia myydään, mutta ominaisuudet on taaksepäin menneet, ei voi enää tallentaa kuin yhtä kanavaa kerrallaan. Minulla on ikivanha topfield jolla saa 2 tallennusta ja voi kolmatta kanavaa katsoa. Kävime katsomassa uutta, kun tämä meni rikki, mutta eipä enää ole vastaavia, korjaaja löytyi, onneksi.Sitten sain samoja digibokseja varalle, niitä on nyt kaikkiaan 3. Jossakin vaiheessahan menee rikki lopullisesti sekä nykyinen tv, että nuo boxit ja on siirryttävä taakseäin menneeseen tekniikkaan.

Vierailija
736/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen kassakuitin aina heti. Tänäänkin tuli taas sanomista myyjälle. Keskimäärin noin kerran viikossa tulee.

Meidän k-kaupassa sanomista tulee  joka ainoa kerta. Aina on jonkun tuotteen kohdalla hyllyn reunassa eri hinta kuin kuitissa, asiakkaan tappioksi.

Yleinen käytäntö siinä talossa, tarjoushinnat kannattaa aina tarkistaa. On se vaan niin naurettavaa, kun joka asiakkaan kohdalla sama soittorumba jonnekin takahuoneeseen vaikka jokainen ostaisi sen saman tavaran.

Myöskin ne löytökorin hinnat 'outlet'osastolla pitää muitaa tarkastaa, niistkin usein vedetään täydet hinnat, vaikka olisikin se lappu.

Vierailija
737/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silitän silitysraudalla liinavaatteet.

Ei tulisi mieleenkään silittämättömiin lakanoihin....satiini on parhaimmillaan silitettynä, niinkuin on trikoiset oloasutkin.

Vierailija
738/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kuten anoppikin puhui saunassa KYLPEMISESTÄ.

Miten siellä kylvetään? Meillä kun se kävi saunassa ns. kylpemässä (meillä eikä sillä ollut kylpyammetta) haisi koko kylppäri, sauna ja anoppi pahemmalta kun ennen saunaa.

Mietin eikö se käynyt suihkussa x2?

Vai hikoiliko pelkästään saunassa. Aina piti tuulettaa sen jälkeen.

Olen syntynyt 1952, mamma ja pappa syntyneet 1900 ja 1901, asuin ja kasvoin heidän kanssaan 2v. lähtien. Kyllä sitä sanottiin että lähdetään KYLPÖMÄÄN, kun saunaan mentiin.

Vierailija
739/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen käytäntö siinä talossa, tarjoushinnat kannattaa aina tarkistaa. On se vaan niin naurettavaa, kun joka asiakkaan kohdalla sama soittorumba jonnekin takahuoneeseen vaikka jokainen ostaisi sen saman tavaran.

Myöskin ne löytökorin hinnat 'outlet'osastolla pitää muitaa tarkastaa, niistkin usein vedetään täydet hinnat, vaikka olisikin se lappu.

Syksyllä kävin pari kolme kertaa kaupassa, samassa k-kaupassa, ja joka ikinen kerta tarkastin kuitin heti kassalla. Saman tien sai mennä ottamaan kuvan hyllystä ja korjaamaan summaa kassalle. Joka ikinen kerta! Muutaman kuukauden jaksoin ennen kuin suutuin ja tiuskaisin asiasta. Eivät tahdo osata edes korjata kassakoneella sitä virhettä, siinä menee aina minuuttikaupalla aikaa ja jonoa kertyy. Tilanne parani vähän, mutta edelleen löytyy hintavirheitä ja selityksiä. Myyjillä on aikaa jutella tuttujen kanssa mutta ei aikaa tarkistaa hintojen paikkansapitävyyttä.  Hintalaput on myös väärän tuotteen kohdalla ja siirtelen niitä itse kun huomaan. Jopa hevivaakalla on ollut kahta eri hintaa samalle tuotteelle ja hyllynreunassa samalle banaanille vielä kolmas hinta. S-marketissa ei ole vielä kertaakaan ollut hintavirheitä ja hinnatkin yleensä edullisempia.

Vierailija
740/871 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lähden kotoa esim. kauppaan, en laita ovea lukkoon, vaan laitan harjan nojaamaan oven eteen vinottain. Tämä on siis merkki pihaan saapuvalle, että meillä ei ole ketään kotona. Aiemmin tämä oli hyvin yleistä, täällä ainakin.

Minä laitan oven lukkoon ja yleensä jonkin tavaran merkiksi siitä onko poissa ollessani joku käynyt asunnossani. Kuvaan esimerkiksi harjan oven edessä tai jonkun laatikon oven sisäpuolella. Jos ovat eri asennossa palattuani, tiedän että on käyty. Meillä on taloyhtiössä isännöitsijä joka käyttää yleisavainta miten haluaa, samoin hallituksen puheenjohtaja. Rikollisia siis.