"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kuten anoppikin puhui saunassa KYLPEMISESTÄ.
Miten siellä kylvetään? Meillä kun se kävi saunassa ns. kylpemässä (meillä eikä sillä ollut kylpyammetta) haisi koko kylppäri, sauna ja anoppi pahemmalta kun ennen saunaa.
Mietin eikö se käynyt suihkussa x2?
Vai hikoiliko pelkästään saunassa. Aina piti tuulettaa sen jälkeen.Saunassa käyminen on myös kylpemistä. Siinä ollaan löylyssä, ja sen jälkeen peseydytään huolellisesti ja lopuksi vilvoitellaan. Miten hiki alkaa saunassa heti haisemaan? Minun pitää varmaan olla monta päivää peseytymättä ennen kuin hiki alkaa haisemaan. Käyn suihkussa joka päivä.
En tiedä. Ehkä kun vanha? En koskaan kehdannut kysyä =D
Ai, vanhat ihmisetkö aina haisevat? Apua, itse olen jo eläkeiässä, ja haluaisin tietää milloin alan haisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siellä kylvetään? Meillä kun se kävi saunassa ns. kylpemässä (meillä eikä sillä ollut kylpyammetta) haisi koko kylppäri, sauna ja anoppi pahemmalta kun ennen saunaa.
Vai hikoiliko pelkästään saunassa. Aina piti tuulettaa sen jälkeen.Saunassa käyminen on myös kylpemistä. Siinä ollaan löylyssä, ja sen jälkeen peseydytään huolellisesti ja lopuksi vilvoitellaan. Miten hiki alkaa saunassa heti haisemaan? Minun pitää varmaan olla monta päivää peseytymättä ennen kuin hiki alkaa haisemaan. Käyn suihkussa joka päivä.
Ai, vanhat ihmisetkö aina haisevat? Apua, itse olen jo eläkeiässä, ja haluaisin tietää milloin alan haisemaan.
No siksi minä kysyinkin, miten saunassa kylvetään, kun se haisi aina kun märkä koira. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi minä kysyinkin, miten saunassa kylvetään, kun se haisi aina kun märkä koira. =D
Ehkäpä hänellä oli jokin sairaus, lääkitys tai ruokavalio mikä aiheutti poikkeuksellisen hajun. On olemassa myös geenihäiriö, mikä tekee hikoiluun epämiellyttävän hajun. Ehkäpä teidän olisi pitänyt pestä sauna hieman useammin, nenä tottuu "omiin" tuoksuihin ja vasta vieraan käynti aiheutti hajureseptoreissa sen, että havaitsitte lian hajun. Joka tuli teidän saunasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunokirjoitus on nopeaa ja kaunista. On järkyttävää, et lapset ja nuoret ei sitä opettele, vaan tekstaavat tökerösti jos edes kynää käyttävät. Kaik vaa koneella, tosi persoonatonta. Eivät osaa edes lukea kaunokirjoitusta.
Ei vaan nimenomaan kaunokirjoitus on persoonatonta. Nykyään kaikilla saa olla oma käsiala, mutta esim. 60-luvulla piti olla kaikilla täsmälleen sama ja jos joku yksi venkura on väärässä tuli sanomista. Siksi se on ylipäätään keksittykin, että kaikilla olisi sama käsiala. Eikä sitä kovin kauaa kestänyt, vain pari vuosikymmentä jonka jälkeen siirryttiin jo helpompaan sidosteiseen käsialakirjoitukseen.
Mun mielestä on aika erikoista, että juuri tämä yksi pieni ajanjakso niistä kaikista tyyppikirjaimista joita Suomen kouluissa on opetettu on muka se kaikkein tärkein.
Kyseessä on siis suomalaisen Toivo Salervon keksintö, joka oli siis käytössä 1930-80 luvuilla ja on yksi tuhansista eri latinalaisen kirjaimiston fonteista ympäri maailmaa. Suomalaisilla näyttää olevan mielessä , että kyseessä olisi joku yleismaailmallinen ikiaikainen standardi, joka ollaan nyt tuhottu, vaikka ihan vaan yhden pienen maan oma väliaikainen juttu se oli. Joka maassa on ihan omat tyyppikirjaimet.
Samasta tulee myös ajatus, ettei "lapset osaa lukea kaunoa".
No mietitäänpäs vaikka tuttuja tuotemerkkejä, esim, Fazer, Oululainen, tai vaikka Coca-Cola. Kaikkien näiden logo on "kaunolla", joskaan ei sillä kaunolla, josta nyt puhutaan. Näitä kirjaimia ei ole koskaan opetettu kellekään suomalaiselle, koska ne eivät ole suomalaisen tyyppikirjaimiston mukaisia. Jotenkin me vaan silti osataan ne lukea.
Kyllä minäkin pienenä luulin, että Oululainen on "Gululainen" sen venkuraisen O:n takia, mutta 6-vuotiaana sen joku minulle korjasi ja kappas vaan, opin senkin lukemaan.
Ajatus siis siitä, että jos jotain tiettyä yhden taiteilijan 30-luvulla kehittämää fonttia ei opeteta, muuttuu jotenkin sokeaksi kaikille maailman fonteille on ihan hassu ajatus. Kyllä nämä nykyisetkin lapset osaavat aikuisena lukea ties mitä venkuraa ihan niin kuin me muutkin.
Niin totta, mutta tässä on isoja eroja ihmisten välillä. Jos lukee / kirjoittaa paljon ja on kielellisesti lahjakas niin asia on helppo eikä Gululaisia tule enää aikuisena vastaan vaan tunnistaa sanoja jopa latinankielistä munkkikirjoitusta esittelevästä ei-suomalaisesta dokkarista. Jos taas ei juurikaan lue mitään - no ehkä tätä palstaa :D - voi olla ihan oikeasti vaikeuksia erottaa Gululaisia vanhemman ihmisen käsialasta tms.
Vierailija kirjoitti:
Kumarran neidon nähdessäni ja suutelen kämmenselkåänsä. Puhun naisista leideinä. Enkä salli yhdenkään miehen pilkkaavan minua tai haastan ne kaksintaisteluun. Teen tätä oikeasti.
Toivottavasti esität myös haasteen oikein eli riisut toisen hansikkaasi ja läimäytät sille haastettavan poskea.
Kirjoitan kiitoskortin kun saan lahjan tai olen ollut esim viikonlopun kyläilemässä jonkun luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien kyläilyllä tuliaisia. Siis jos menen kaverille kahville, voin viedä mukanani kahvipaketin, herkkukeksejä, itsetehtyä pullaa, litran jäätelöä... Ei ole yleinen tapa varsinkaan nuorilla ja nuoriso naureskelee. Kun lapset olivat pieniä ja menivät kaverille yökylään, laitoin mukaan sipsipussin, kesällä mansikoita tai herneitä, hyvää mehua tai limua.
Kun itse olin lapsi, niin kylään mennessä aina vietiin joku pikku tuliainen.
Olen viisikymppinen nainen.
Voi että mua ärsyttää tää kun lapset tulee yökyläilemään tuomisien kanssa. Minä kyllä huolehdin lapsille ruoat ja herkut, ei tarvi tuoda omia.
Sinä olet sietämätön narisija. Voi voi kun on vaikeaa, jos joku on ollut huomaavainen. Ihan kuin joku nyt kuvittelisi, että teillä ei muuten saa ruokaa ja herkkuja.
Argh mikä ääl iö
Tuntuiko hyvältä kun sait haukkua tuntemattoman ihmisen ääliöksi. Taitaa itselläsi olla vaikeaa. Mä nyt vaan koen että on epäkohteliasta tulla kylään "omin eväin" , en tiedä miksi tunnen näin. Kun kutsun jonkun meille, haluan kestitä häntä ja nauttivan vieraan varaisuudestani ilman että hän kokee olevansa velkaa ja ns se tuominen vähentäisi hänen syyllistä oloaan. Tuntuu että tää on tätä suomalaista häpeää mennä kylään ilman tuomisia, kamalaa kun joutuu toisen ihmisen antimista nauttia ihan ilmaiseksi, luulevat vielä sosiaalipummiksi ym- ajatustapa. Haluan että vieraat pystyisivät rennosti ottamaan vastaan vieraanvaraisuuteni, mutta näköjään se tekee minusta ääliön. Kiitos tästä ja hyvää päivänjatkoa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vai hikoiliko pelkästään saunassa. Aina piti tuulettaa sen jälkeen.
Kylpyamme, kylpyhuone, kylpypyyhe...
Saunassa kylvetään.
Jotkut sanoo pesuhuone. Sauna on löylyhuone. Liiteri on puuhuone (mistä mulla tulee aina ulkohuone, huussi mieleen)
Samoilla asioilla monta nimeä.
Mun mielestä tässä ketjussa on tullut paljon ihan normaaleja asioita mm. Lattiaharjan käyttö, joulukorttien lähettäminen, kalenterin käyttäminen, kirjojen lukeminen, säilöminen, kahvileivän vieminen kylään mennessä tai vaikka piimän juominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumarran neidon nähdessäni ja suutelen kämmenselkåänsä. Puhun naisista leideinä. Enkä salli yhdenkään miehen pilkkaavan minua tai haastan ne kaksintaisteluun. Teen tätä oikeasti.
Toivottavasti esität myös haasteen oikein eli riisut toisen hansikkaasi ja läimäytät sille haastettavan poskea.
Väärinpäin meni. Toisen läimäyttäminen hanskalla on loukkaus. Lyödyn täytyy pelastaa kunniansa haastamalla lyöjä kaksintaisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua minullekin. Aloitin just osa-aikaeläkkeen, haisenko osittain? Osan aikaa vai osa kehostani? En ollut tälläiseen varautunut. Saako eläkeläinen saippuavähennyksen verotuksessa? Voi voi ei voi tietää...💕
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä ketjussa on tullut paljon ihan normaaleja asioita mm. Lattiaharjan käyttö, joulukorttien lähettäminen, kalenterin käyttäminen, kirjojen lukeminen, säilöminen, kahvileivän vieminen kylään mennessä tai vaikka piimän juominen.
Niinpä. Monelle ovat tavallisia, minullekin. Mutta esim joulukortit tosi harvinaisia. 20 laitoin, 5 sain. Moni kuittaa sähköisesti.
Eikä ole edes ikäkysymys
Ja tämä: laitan siis joulukortit ajoissa, toivotan hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta. Saan sitten aattona pikaviestin. Ja joku vielä olettaa että vastaan tähän viestiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lähden kotoa esim. kauppaan, en laita ovea lukkoon, vaan laitan harjan nojaamaan oven eteen vinottain. Tämä on siis merkki pihaan saapuvalle, että meillä ei ole ketään kotona. Aiemmin tämä oli hyvin yleistä, täällä ainakin.
Etkö pelkää varkaita?
Ainakaan Helsingissä ei kannata jättää asunnon ulko-ovea auki, sillä siellä murtaudutaan jopa kerrostalojen häkkivarastoihin ihan niin kuin niissä säilytettäisiin suuriakin omaisuuksia:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai hikoiliko pelkästään saunassa. Aina piti tuulettaa sen jälkeen.Kylpyamme, kylpyhuone, kylpypyyhe...
Saunassa kylvetään.
Jotkut sanoo pesuhuone. Sauna on löylyhuone. Liiteri on puuhuone (mistä mulla tulee aina ulkohuone, huussi mieleen)Samoilla asioilla monta nimeä.
Ainakin kesämökillä asumisen yhteydessä liiteri tarkoittaa yleensä semmoista erillistä rakennusta, missä säilytään mm. työkaluja ja puuhalkoja. Jos on käytössä on kohtuullisen kokoinen tontti Järvi-Suomessa, niin sieltä voi löytyä hirsistä rakennettu päärakennus, rantasauna, laituri, ulkogrilli, ulkohuussi, liiteri ja aitta, joista kaksi viimeksimainittua voivat olla vierekkäin. Aitta voi toimia ylimääräisenä majoitustilana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärinpäin meni. Toisen läimäyttäminen hanskalla on loukkaus. Lyödyn täytyy pelastaa kunniansa haastamalla lyöjä kaksintaisteluun.
Suositko kaksintaistelussa miekkaa vai pistoolia?
Mankeloin liinavaatteet. Tätä ei tytär kehdannut kertoa koulussa, kun kysyttiin (ei kukaan muukaan...)
En siivoa tai shoppaile sunnuntaisin, koitan pitää sunnnuntain erilaisena päivänä.
Teen (myös) vanhanajan kotiruokia, kaalipataa, silakkapihvejä, vispipuuroa. Koska ne on hyviä terveellisiä ja halpoja. Niin ja meillä syödään perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Mankeloin liinavaatteet. Tätä ei tytär kehdannut kertoa koulussa, kun kysyttiin (ei kukaan muukaan...)
En siivoa tai shoppaile sunnuntaisin, koitan pitää sunnnuntain erilaisena päivänä.
Teen (myös) vanhanajan kotiruokia, kaalipataa, silakkapihvejä, vispipuuroa. Koska ne on hyviä terveellisiä ja halpoja. Niin ja meillä syödään perunoita.
Kuorineen vai kuorimatta? Hih!
Puhdistan perseen vedellä, enkä paperilla. Ikinäei ole ollut ralliraitoja.
Luen kassakuitin aina heti. Tänäänkin tuli taas sanomista myyjälle. Keskimäärin noin kerran viikossa tulee.
Nakkien hinta 1,98e. Löi kassaan 3,98e.