"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.
Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.
Kaunon opettelu ei ole turhaa, riippuu melko paljon alasta, jolla aikoo työskennellä. Joo, jos lapsesta tulee koneistaja, kaunolla ei ehkä tee mitään. Mutta jos valitset sellaisen uran, jossa tutkitaan viime vuosisadan tai edellisten tekstejä, kaunon opettelulla on todellakin paikkansa. Historiaa ja arkeologiaa pidetään usein huuhaatieteinä, mutta niiden avulla opimme koko ajan lisää menneestä. Mietin vain niitä tulevaisuuden historianopiskelijoita, joiden ei ole tarvinnut opetella kaunoa. Osaavatko he lukea lähteitä ollenkaan? Jos mennään 50 vuotta taaksepäin, niin monet lähteet ovat konekirjotuksesta huolimatta kaunolla kirjoitettuja (muistiinpanot, päiväkirjat, reseptit yms.). Vielä vaikeammaksi menee, kun ruvetaan opettelemaan kaikaisempien vuosisatojen käsialoja. Kuinka paljon arkipäivän historiaa jää unholaan vain sen takia, että ihmiset eivät osaa lukea kaunoa?
Tässä taannoin katselin ruotsalaista sarjaa Talot huokuvat historiaa (löytyy Areenasta). Yhdessä jaksossa vierailtiin sellaisen pariskunnan luona, joka oli kiinnostunut 1930-40-luvusta niin paljon, että elivät ja pukeutuivatkin kuin mitkäkin amishit. Olivat saaneet talon mukana monta käsinkirjoitettua päiväkirjaa 100 vuoden takaa, mutta eivät olleet saaneet niistä mitään selvää, kun oli niin vaikealukuista. Kun kuvassa näkyi tätä "vaikealukuista" tekstiä, niin se oli ihan peruskaunoa ja vieläpä todella säntillistä ja säännöllistä, ei siis hataralla käsialalla kirjoitettua suhrua. Että se siitä kiinnostuksesta aikakauteen.[/quote
En kyllä usko, että se noin vaikeaa on,kuiin annat ymmärtää. Olen oppinut lapsena kaunon, aikuisena kyrilliset ja myös ne vanhat molemmista (jälkimmäisiä tarvitsee ortodoksien kirkonkirjoja lukiessa). Spesiaalitaitoja tulevaisuudessa kaikki. Kyllähän ennen itkettiin sitäkin , miten latinan kieltä ei opita. Silti on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
Kerään reseptejä ihan fyysiseen reseptikansioon, käsin kirjoitettuina tai lehdistä leikattuna + mahdollisesti vielä koristeltuina. :)
Käytän paperista kalenteria, en tykkää puhelimen kalenterista.
Käytän paksut matot ulkona tuuletettavana ja tamppaan ne mattopiiskalla vaikka joku sanoikin joskus että se on ihan mummojen hommaa :) Myös petivaatteita tuuletan varsinkin silloin kun on hyvät pakkaskelit. Ja lakanat viikataan sillä perinteisellä vanhanaikaisella tavalla.
Tykkään omistaa lempielokuvani DVD:llä (tai nykyään Blueraylla) ja lempikirjoistani haluan pitää ne ihan fyysiset kirjat, vaikka kuinka pystyisi älylaitteilta katsomaan/lukemaan.
Omistan myös monen tuttuni mielestä turhakkeen: vanhanaikaisen kultakoristeisen kahviastiaston jossa on kupit tasseineen ja lautasineen, kiva julhapäivinä kattaa vähän hienommin, vaikka ne joutuukin tiskaamaan sit käsin.
Haluaisin lähetellä vanhanaikaisia kirjeitä ja postikortteja mutta kahdesta syystä en sitä tee: ei ole kauempana asuvia tuttuja jotka haluaisi lähteä mukaan noin vanhanaikaiseen hommaan, ja siksi, että postimerkit ovat hirveän kalliita nykyisin. (ja postin kulkukin välillä mitä sattuu...)
Myös tuo lattiaharja ja rikkalapio meiltä löytyy, enkä edes pitänyt sitä erityisen vanhanaikasena. Tosin itse käytän useammin rikkaimuria kun sellainenkin on tullut joskus hankittua, mutta puolisoni suosii tuota perinteisempää menetelmää. :)
Olen alle kolmekymppinen.
Tarkistapa sivusto
Postcrossing.com
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Keitän perunoita kuorineen.
Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.
Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D
Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.
No, moni ihminen tuntuu ketiiävän perunst kuorittuina tai sitten ei keitä perunoita ollenkaan, vaan syö joþsin muuta.
Useampikin lasten kaveri on ollut meillä ruokapöydässä ihmeissään keitetyn perunan kuorimisen kanssa.
Olin yläasteella 1990-luvulla ja tuolloinkaan ei kaikki osanneet kuoria niitä pottuja kunnolla, ainakin meidän koulussa oli joskus kuoripottuja ruokalassa.
Ja minä epäilen että suurin osa edes osaa kuoria perunaa oikein, siis hienosti.
Sitä EI saa nostaa ylös lautaselta. Se kuoritaan lautasella. Mitään muutakaan ruokaa ei nosteta ilman ja rassata ilmassa, esim leipää voidella kädessä.
Meillä koulussa tähän kiinnitettiin tiukka huomio.
Mä olen pitänyt tuota ihan petustapana kuoria peruna. Mut ehkä oon väärässä, kun joku oli sitä mieltä että kuuma peruna polttaa kuorittaessa sormia... Miten ihmeessä, kun eihän siihen sormin kosketa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistän aina kaikki asunnon verhot kiinni, kun alkaa hämärtää. Nykyään näkee monia jopa alimman kerroksen asuntoja tai sellaisia, joilla on naapuri vastapäätä näköetäisyydellä, mutta verhoja ei käytetä, mielestäni omituista. Verhot kuitenkin tarjoavat yksityisyyttä itselle ja toisaalta on myös huomaavaista olla tuputtamatta yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita muille yksipuolisella sopimuksella.
Minulla on samanlainen periaate eli valoisana aikana päivästä pyrin hyödyntämään luonnonvaloa olohuoneen ja keittiön osalta, mutta sitten kun ulkona alkaa olla hämärää vedän verhot ikkunoiden eteen. Talvella se valoisa aika ulkona on suunnilleen klo 9-15 välisenä aikana. Jos pimeään aikaan on verhot ylhäällä ja valot päällä, niin silloinhan sitä on samalla tavoin näkyvillä kuin olisi kaupan näyteikkunassa.
Eikö tämä ole ihan normaali toimintatapa. Enpä ole koskaan ajatellut, että se olisi jotenkin vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Pistän aina kaikki asunnon verhot kiinni, kun alkaa hämärtää. Nykyään näkee monia jopa alimman kerroksen asuntoja tai sellaisia, joilla on naapuri vastapäätä näköetäisyydellä, mutta verhoja ei käytetä, mielestäni omituista. Verhot kuitenkin tarjoavat yksityisyyttä itselle ja toisaalta on myös huomaavaista olla tuputtamatta yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita muille yksipuolisella sopimuksella.
Mitä helvettiä :D Siis joo, jokainen saa tietenkin pitää omia verhojaan kiinni ihan miten tykkää, siihen ei ole mitään mielipidettä. Mutta jos minä keittiöni pöydän ääressä kirjoittamassa tätä on yhtä kuin "yksityisyyden piiriin kuuluvien asioiden tuputtaminen muille yksipuolisella sopimuksella", niin enpä edes tiedä mitä sanoa. Voipi ohikulkijat pitää silmät kiinni tai katsoa toiseen suuntaan, jos tämä näky häiritsee.
Ja ei, en pidä verhoja kiinni ellen ole vähissä pukeissa, koska minä haluan puolestani nähdä ulos myös pimeällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
No, moni ihminen tuntuu ketiiävän perunst kuorittuina tai sitten ei keitä perunoita ollenkaan, vaan syö joþsin muuta.
Useampikin lasten kaveri on ollut meillä ruokapöydässä ihmeissään keitetyn perunan kuorimisen kanssa.
Olin yläasteella 1990-luvulla ja tuolloinkaan ei kaikki osanneet kuoria niitä pottuja kunnolla, ainakin meidän koulussa oli joskus kuoripottuja ruokalassa.
Sitä EI saa nostaa ylös lautaselta. Se kuoritaan lautasella. Mitään muutakaan ruokaa ei nosteta ilman ja rassata ilmassa, esim leipää voidella kädessä.
Meillä koulussa tähän kiinnitettiin tiukka huomio.Mä olen pitänyt tuota ihan petustapana kuoria peruna. Mut ehkä oon väärässä, kun joku oli sitä mieltä että kuuma peruna polttaa kuorittaessa sormia... Miten ihmeessä, kun eihän siihen sormin kosketa?
Kyllä minun ainakin pitää koskea. Miten sinä sitten saat sen kuoren siitä vedettyä irti?
Mun vanha isäni on taas päinvastoin mies.
Se ei just tee mitä muut tekee. Ei pese käsiä, ei käytä desifiointiainetta, ei maskia ei mitään, mitä muut tekee/käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Leivänkääntelijä täälläkin 🙋
Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.Jatkan vielä
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Minulle aikoinaan isomummu opetti että ruokaa pitää kunnioittaa, siksi leivän pitää olla oikeinpäin.
t. yksi leivänkääntelijä lisää
Kiitos💕
Joku tuntuu tajuavan oikein
t. leipäjutun aloittaja (joka ei ymmärtänyt alkaneensa näinkin sekavan ketjun...)
Kyllä jokainen varmaankin ymmärsi, että leipä pitää olla oikeinpäin, koska se on jotain taikauskoa, mutta minulta ainakin meni ohi täysin se, mihin tällaista sääntöä tarvitaan. Kuka ne leivät sitten aina laittaa väärinpäin että niiden oikein päin kääntämisestä tulee ihan tapa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Meillä koulussa tähän kiinnitettiin tiukka huomio.Jos ruoka on hienoa, siihen ei sisälly kuorimattomia perunoita.
Kuoriperunat arkiruoan kanssa pyöräytän kyllä käytännön syistä haarukan nokassa, kun se sujuu noin viidessä sekunnissa, lautasella nyhräten menisi varmaan 3-4-kertainen aika ja enemmän perunaa haaskiin.
Riippuu varmaan mihin on tottunut. Mulle lautasella on nopein eikä mee haaskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanha isäni on taas päinvastoin mies.
Se ei just tee mitä muut tekee. Ei pese käsiä, ei käytä desifiointiainetta, ei maskia ei mitään, mitä muut tekee/käyttää.
..niin tosiaan, ei käytä enenpää kuin 2 palaa wc paperia käydessään pas-kalla, niin tosiaan mainitsin, ei pese käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Meillä koulussa tähän kiinnitettiin tiukka huomio.Mä olen pitänyt tuota ihan petustapana kuoria peruna. Mut ehkä oon väärässä, kun joku oli sitä mieltä että kuuma peruna polttaa kuorittaessa sormia... Miten ihmeessä, kun eihän siihen sormin kosketa?
Kyllä minun ainakin pitää koskea. Miten sinä sitten saat sen kuoren siitä vedettyä irti?
En vedä, vaan työnnän. Veitsi kuoren alle ja työnnetään. Perunaa pidetään haarukalla paikallaan lautasta vasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Leivänkääntelijä täälläkin 🙋
Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.Jatkan vielä
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Minulle aikoinaan isomummu opetti että ruokaa pitää kunnioittaa, siksi leivän pitää olla oikeinpäin.
t. yksi leivänkääntelijä lisää
Kiitos💕
Joku tuntuu tajuavan oikein
t. leipäjutun aloittaja (joka ei ymmärtänyt alkaneensa näinkin sekavan ketjun...)Kyllä jokainen varmaankin ymmärsi, että leipä pitää olla oikeinpäin, koska se on jotain taikauskoa, mutta minulta ainakin meni ohi täysin se, mihin tällaista sääntöä tarvitaan. Kuka ne leivät sitten aina laittaa väärinpäin että niiden oikein päin kääntämisestä tulee ihan tapa?
Jokuhan tuolla kertoi olleensa ruokakasseja kokoamassa ja ojentaneensa leipiä väärin päin. Eli kyllähän niitä sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä :D Siis joo, jokainen saa tietenkin pitää omia verhojaan kiinni ihan miten tykkää, siihen ei ole mitään mielipidettä. Mutta jos minä keittiöni pöydän ääressä kirjoittamassa tätä on yhtä kuin "yksityisyyden piiriin kuuluvien asioiden tuputtaminen muille yksipuolisella sopimuksella", niin enpä edes tiedä mitä sanoa. Voipi ohikulkijat pitää silmät kiinni tai katsoa toiseen suuntaan, jos tämä näky häiritsee.
Ja ei, en pidä verhoja kiinni ellen ole vähissä pukeissa, koska minä haluan puolestani nähdä ulos myös pimeällä.
Ethän sinä näe kunnolla ulos pimeällä ellei siinä lähistöllä ole voimakkaita piha- ja katuvaloja. Sitä vastoin ne verhottomat valoisat ikkunat toimivat ulkopuolisen kannalta valonlähteinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
En vedä, vaan työnnän. Veitsi kuoren alle ja työnnetään. Perunaa pidetään haarukalla paikallaan lautasta vasten.
Mutta eikö siitä lähde tuolla tavalla kuoren lisäksi sitä itse perunaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Mutta eikö siitä lähde tuolla tavalla kuoren lisäksi sitä itse perunaakin?
Lapsena kun taitoa vasta opetteli lähti mutta nyt kun sen osaa, niin eipä suuremmin.
Vierailija kirjoitti:
Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.
M
Ooh, vanhanajan herrasmiehet eivät olekaan kaikki kuolleet sukupuuttoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä näe kunnolla ulos pimeällä ellei siinä lähistöllä ole voimakkaita piha- ja katuvaloja. Sitä vastoin ne verhottomat valoisat ikkunat toimivat ulkopuolisen kannalta valonlähteinä.
Voimakkaista en tiedä, mutta kyllä täällä katuvalot on. Hyvin niiden valossa näen katsella esimerkiksi ohikulkijoiden koiria, mikä on kivaa, harmitonta hupia itselleni. Ja jos samalla tarjoan jollekin muulle vielä valoakin, niin aina parempi!
Peseydytään pihasaunassa ja käydään ulkohuussissa. En kuvittele olevamme ainoita, jotka näin elävät, mutta vähemmistönä kuitenkin.
Kun lähden kotoa esim. kauppaan, en laita ovea lukkoon, vaan laitan harjan nojaamaan oven eteen vinottain. Tämä on siis merkki pihaan saapuvalle, että meillä ei ole ketään kotona. Aiemmin tämä oli hyvin yleistä, täällä ainakin.
on semmoisiakin, joilla ei ole mitään tapoja
http://ampiaisentori.blogspot.com/2022/01/arvoisa-yleiso-nain-valveutun…