Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
641/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis… Onko moniakin, joilla EI ole lattiaharjaa?

Lattiaharja on tyypillisesti korvattu lastalla. Googlaas: 

Sini Pikakuivain 

Vierailija
642/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan hatun päästä syödessä, kaikkialla. M51.

Miesten hattumuoti on ollut jo pidemmän aikaan alamäessä ja Suomessa se taitaa rajoittua kylmällä säällä pidettäviin pipoihin ja lippalakkeihin, joita osa käyttää väärinpäin. Usein vanhoissa valokuvissa ja filmeissä lähes kaikilla pikkupojista vanhoihin naisiin on jonkinlainen päähine päässä ulkona ollessa ja niistä voi päätellä onko kyseessä silinteriä käyttävä herrasmies vaiko lätsää käyttävä työläinen.

Vanhoja tyylikkäitä miehiä bongaa kyllä vieläkin joskus kunnon hattu päässä. Ihana tapa!

Aikoja sitten edesmennyt yläasteen saksanopettajani käytti aina, vuodenajasta riippumatta lierihattua ja tervehti kaikkia hattua nostamalla, myös pyörällä ajaessaan. Kerran oli lähellä kaatua koulun pihassa kun kevättalvella oli kaamea loskakeli, märkää sohjoa paksuna mattona joka paikassa ja pyörä alkoi vispata kun irrotti toisen kätensä tangosta hattua nostaakseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.

M

Siis tämä on totta. Näitä lippalakkimiehiä ilmestyy aina enemmän ja enemmän. Joku tiesi että ovat niitä ulkomaan natolobbareita. Aina ovat sisällä esim kahvella tai jopa syömässä lippalakki päässä ja supattavat.

Itse olen elvyttänyt vanhan ja kunniakkaan kahvin juonnin lautaselta. Kahvia siis kaadetaan kupista lautaselle, reinalle laitetaan sokeripalanen ja kahvi imetään sen palan läpi. On hyvää. Huomaa että lautasta pidetään sormenpäillä kuten tarjotinta. Sokeripalan pitää olla jotain kovaa että kestää koko kupillisen.

Ennen vanhemmat mummut kykenivät imemään kahvin jopa useamman sentin päässä sokeripalaa.

Lapsena nauratti katsoa kun kahvi lensi ilmassa sokeripalan läpi.

Saa juara tassilta. Tampereen kauppahallissa oli tälläinen kyltti siinä keskikongin kahvilassa.

Vo olla tamperelainen tapa.

Pirkanmaalta minäkin, ja sama leivän kääntämisen opettanut isomummuni opetti minut myös keittämään pannukahvit puuhellalla ja juomaan sen sokeripalan kanssa tassilta ryystäen, olen silloin ollut vielä alle kouluikäinen.

Vierailija
644/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut jälleen kirjoittamaan 20 vuoden jälkeen ihmisten yhteystietoja muistivihkoon kun iPhone on nyt kahdesti hukannut ne kaikki.

Minulla myös muistio jossa on yhteystietoja. On niitä puhelimessakin. Käytän myös paperista kalenteria. Puhelimen kalenteri on niin pieninäyttöinen etten jaksa sitä tihrustaa.

Vierailija
645/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sini Pikakuivain 

Minulla on lasta kylpyhuoneessa. Lattiat pyyhin sini-mopilla jonka ympärille laitan lattiapyyhkeen nihkeänä. Sillä irtoaa parhaiten.

Vierailija
646/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy sunnuntaina tai arkipyhinä kaupoissa.

Vierailija
647/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän aina kaikki asunnon verhot kiinni, kun alkaa hämärtää. Nykyään näkee monia jopa alimman kerroksen asuntoja tai sellaisia, joilla on naapuri vastapäätä näköetäisyydellä, mutta verhoja ei käytetä, mielestäni omituista. Verhot kuitenkin tarjoavat yksityisyyttä itselle ja toisaalta on myös huomaavaista olla tuputtamatta yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita muille yksipuolisella sopimuksella.

Vierailija
648/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Keitän perunoita kuorineen.

Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.

Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D

Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.

No, moni ihminen tuntuu ketiiävän perunst kuorittuina tai sitten ei keitä perunoita ollenkaan, vaan syö joþsin muuta.

Useampikin lasten kaveri on ollut meillä ruokapöydässä ihmeissään keitetyn perunan kuorimisen kanssa.

Olin yläasteella 1990-luvulla ja tuolloinkaan ei kaikki osanneet kuoria niitä pottuja kunnolla, ainakin meidän koulussa oli joskus kuoripottuja ruokalassa.

Ja minä epäilen että suurin osa edes osaa kuoria perunaa oikein, siis hienosti.

Sitä EI saa nostaa ylös lautaselta. Se kuoritaan lautasella. Mitään muutakaan ruokaa ei nosteta ilman ja rassata ilmassa, esim leipää voidella kädessä.

Meillä koulussa tähän kiinnitettiin tiukka huomio.

Jos ruoka on hienoa, siihen ei sisälly kuorimattomia perunoita.

Kuoriperunat arkiruoan kanssa pyöräytän kyllä käytännön syistä haarukan nokassa, kun se sujuu noin viidessä sekunnissa, lautasella nyhräten menisi varmaan 3-4-kertainen aika ja enemmän perunaa haaskiin.

Vierailija
649/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään reseptejä ihan fyysiseen reseptikansioon, käsin kirjoitettuina tai lehdistä leikattuna + mahdollisesti vielä koristeltuina. :)

Käytän paperista kalenteria, en tykkää puhelimen kalenterista.

Käytän paksut matot ulkona tuuletettavana ja tamppaan ne mattopiiskalla vaikka joku sanoikin joskus että se on ihan mummojen hommaa :) Myös petivaatteita tuuletan varsinkin silloin kun on hyvät pakkaskelit. Ja lakanat viikataan sillä perinteisellä vanhanaikaisella tavalla.

Tykkään omistaa lempielokuvani DVD:llä (tai nykyään Blueraylla) ja lempikirjoistani haluan pitää ne ihan fyysiset kirjat, vaikka kuinka pystyisi älylaitteilta katsomaan/lukemaan. 

Omistan myös monen tuttuni mielestä turhakkeen: vanhanaikaisen kultakoristeisen kahviastiaston jossa on kupit tasseineen ja lautasineen, kiva julhapäivinä kattaa vähän hienommin, vaikka ne joutuukin tiskaamaan sit käsin.

Haluaisin lähetellä vanhanaikaisia kirjeitä ja postikortteja mutta kahdesta syystä en sitä tee: ei ole kauempana asuvia tuttuja jotka haluaisi lähteä mukaan noin vanhanaikaiseen hommaan, ja siksi, että postimerkit ovat hirveän kalliita nykyisin. (ja postin kulkukin välillä mitä sattuu...)

Myös tuo lattiaharja ja rikkalapio meiltä löytyy, enkä edes pitänyt sitä erityisen vanhanaikasena. Tosin itse käytän useammin rikkaimuria kun sellainenkin on tullut joskus hankittua, mutta puolisoni suosii tuota perinteisempää menetelmää. :)

Olen alle kolmekymppinen.

Vierailija
650/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien kyläilyllä tuliaisia. Siis jos menen kaverille kahville, voin viedä mukanani kahvipaketin, herkkukeksejä, itsetehtyä pullaa, litran jäätelöä... Ei ole yleinen tapa varsinkaan nuorilla ja nuoriso naureskelee. Kun lapset olivat pieniä ja menivät kaverille yökylään, laitoin mukaan sipsipussin, kesällä mansikoita tai herneitä, hyvää mehua tai limua.

Kun itse olin lapsi, niin kylään mennessä aina vietiin joku pikku tuliainen.

Olen viisikymppinen nainen.

Voi että mua ärsyttää tää kun lapset tulee yökyläilemään tuomisien kanssa. Minä kyllä huolehdin lapsille ruoat ja herkut, ei tarvi tuoda omia.

Allergioiden vuoksi on parempi että tuovat omat ruokansa. Maksa ne heille. Sitä paitsi on kaunis ajatus että tekevät näin.

Allergiset toki eri asia, se on selvää. Enemmän arvostan kuitenkin "vuoroin vieraissa" tapaa. Eli kutsuisivat oman lapseni vuorostaan heille ja tarjoavat hälle ruoat ja herkut.

Tuomiset ovat kiusallisia, jos lapsella on muu karkki/herkkupäivä kuin vierailun ajankohta.

Muuten toivoisi, että jos tuomisia on laitettava tulemaan, niin ne ovat aidosti pyyteettömiä.

Pääasia ainakin silloin kuin olen kutsuvana osapuolena on käynnistä koituva ilo, ja sitä himmentää, jos vieraanvaraisuus ikään kuin torjutaan maksamalla oletettu kiitollisuudenvelka pois ylenmääräisillä tuomisilla,

Vierailija
651/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postimerkit tolkuttoman kalliita!

Silti postitan kortteja, kirjeitä. Moni yllättyy, ilahtuu.

Vierailija
652/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sini Pikakuivain 

No ei mun tutuista kyllä kukaan tuollaista lastaa käytä, vaan varsi-imuri on yleensä niillä joilla ei harjaa ole :D

Vierailija
653/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DXTR kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan parran höylällä tai partaveitsellä tehden vaahdon sudilla parranajosaippuasta. Kirjoitan täytekynillä ja mekaanisella kirjoituskoneella. Jälkimmäisellä tuli kirjoitettua kirjeet kaikille sukulaisille koronasulun aikana vaikka isäukko nauroi sen olevan täysin aikansa elänyt kapistus.

Syyt: ”vanhanaikainen” parranajo on iholle mukavempaa, katkoo karvat syvempää ja on alkusijoitusten jälkeen selvästi halvempaa kuin kertakäyttöterien ja aerosolvaahtojen ostaminen. Lisäksi se on ekologisempaa, kun roskaa tulee vähemmän. Myös täytekynät ovat luonnolle parempia kuin roskaksi päätyvät kuulakärkikynät. Ovat vielä mukavampia pitkien tekstien kirjoittamiseen.

Miehillä on yleensä parranojassa kolme vaihtoehtoa: Philips, Braun tai Gillette. Minä olen aina kuulunut Philipsin talliin. Wanhaan hywään aikaan parturissa käytiin myös parranajoa varten:

Höyläsin juuri monen viikon partani, eikä minulla juuri nyt ole aavistustakaan höylän merkistä.

Eiköhän Gillette ole se tunnetuin partaterien ja partahöylien valmistaja? Philipsin ja Braunin sähköpartakoneet eroavat toisistaan millä tavoin ne partaterät pyörivät.

"Gillette Techmatic - äänetön voittaja!"

Mainos lapsuuteni ajoilta.

Vierailija
654/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistän aina kaikki asunnon verhot kiinni, kun alkaa hämärtää. Nykyään näkee monia jopa alimman kerroksen asuntoja tai sellaisia, joilla on naapuri vastapäätä näköetäisyydellä, mutta verhoja ei käytetä, mielestäni omituista. Verhot kuitenkin tarjoavat yksityisyyttä itselle ja toisaalta on myös huomaavaista olla tuputtamatta yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita muille yksipuolisella sopimuksella.

Minulla on samanlainen periaate eli valoisana aikana päivästä pyrin hyödyntämään luonnonvaloa olohuoneen ja keittiön osalta, mutta sitten kun ulkona alkaa olla hämärää vedän verhot ikkunoiden eteen. Talvella se valoisa aika ulkona on suunnilleen klo 9-15 välisenä aikana. Jos pimeään aikaan on verhot ylhäällä ja valot päällä, niin silloinhan sitä on samalla tavoin näkyvillä kuin olisi kaupan näyteikkunassa.

Vierailija
655/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.

M

Siis tämä on totta. Näitä lippalakkimiehiä ilmestyy aina enemmän ja enemmän. Joku tiesi että ovat niitä ulkomaan natolobbareita. Aina ovat sisällä esim kahvella tai jopa syömässä lippalakki päässä ja supattavat.

Itse olen elvyttänyt vanhan ja kunniakkaan kahvin juonnin lautaselta. Kahvia siis kaadetaan kupista lautaselle, reinalle laitetaan sokeripalanen ja kahvi imetään sen palan läpi. On hyvää. Huomaa että lautasta pidetään sormenpäillä kuten tarjotinta. Sokeripalan pitää olla jotain kovaa että kestää koko kupillisen.

Ennen vanhemmat mummut kykenivät imemään kahvin jopa useamman sentin päässä sokeripalaa.

Lapsena nauratti katsoa kun kahvi lensi ilmassa sokeripalan läpi.

Saa juara tassilta. Tampereen kauppahallissa oli tälläinen kyltti siinä keskikongin kahvilassa.

Vo olla tamperelainen tapa.

Pirkanmaalta minäkin, ja sama leivän kääntämisen opettanut isomummuni opetti minut myös keittämään pannukahvit puuhellalla ja juomaan sen sokeripalan kanssa tassilta ryystäen, olen silloin ollut vielä alle kouluikäinen.

Pakko lisätä vielä että olen jo alle kouluikäisenä oppinut myös pelaamaan korttia isän enon toimesta, isomummu ja isän eno asuvat lapsuudessani meidän perheen kanssa samassa pihapiirissä joten heidän kanssaan tuli vietettya paljon aikaa (oli kuin toinen koti minulle) ja opittua siinä sivussa yhtä ja toista, kaikenlaista hyödyllistä ja vielä tänäkin päivänä täysin pätevää ja toimivaa tietoa.

Vierailija
656/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vien kyläilyllä tuliaisia. Siis jos menen kaverille kahville, voin viedä mukanani kahvipaketin, herkkukeksejä, itsetehtyä pullaa, litran jäätelöä... Ei ole yleinen tapa varsinkaan nuorilla ja nuoriso naureskelee. Kun lapset olivat pieniä ja menivät kaverille yökylään, laitoin mukaan sipsipussin, kesällä mansikoita tai herneitä, hyvää mehua tai limua.

Kun itse olin lapsi, niin kylään mennessä aina vietiin joku pikku tuliainen.

Olen viisikymppinen nainen.

Voi että mua ärsyttää tää kun lapset tulee yökyläilemään tuomisien kanssa. Minä kyllä huolehdin lapsille ruoat ja herkut, ei tarvi tuoda omia.

Allergioiden vuoksi on parempi että tuovat omat ruokansa. Maksa ne heille. Sitä paitsi on kaunis ajatus että tekevät näin.

Allergiset toki eri asia, se on selvää. Enemmän arvostan kuitenkin "vuoroin vieraissa" tapaa. Eli kutsuisivat oman lapseni vuorostaan heille ja tarjoavat hälle ruoat ja herkut.

Tuomiset ovat kiusallisia, jos lapsella on muu karkki/herkkupäivä kuin vierailun ajankohta.

Muuten toivoisi, että jos tuomisia on laitettava tulemaan, niin ne ovat aidosti pyyteettömiä.

Pääasia ainakin silloin kuin olen kutsuvana osapuolena on käynnistä koituva ilo, ja sitä himmentää, jos vieraanvaraisuus ikään kuin torjutaan maksamalla oletettu kiitollisuudenvelka pois ylenmääräisillä tuomisilla,

Silloin kun olin vielä ns. köyhä opiskelija, meillä oli tapana kokoontua eri kavereitten luokse vuorotellen ja jokainen toi jotain makeaa tai suolaista syötävää ja jotain juotavaa vaihtevassa määrin. Niiden nyyttikestien periaatteena oli se että illan isännän ei tarvinnut huolehtia yksin tarjoilusta muulta osin kuin keittää kahvit. Meillä oli tavallisesti semmoinen 4-5 hengen porukka, jonka kanssa pelattiin paljon korttipelejä, siis oikeilla pelikorteilla, ei tietokoneella.

Vierailija
657/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelen kaikkialle. En omista autoa. Tätä jaksaa porukka päivitellä jatkuvasti, että etkö nyt jo hanki, ja eikö helpottaisi, jne. No helpottaisi totta kai, mutta olen tottunut tähän jo, pysyy kunto yllä ja rahat säästyy.

Eikös tämä ole pikemminkin nykyaikaista? Yhä useampi nuori jättää kokonaan ajokortin ajamatta, siinä missä entisaikaan kuviteltiin ettei ilman autoa voi elää ja ajateltiin, että ajokortti hankitaan aina kun tulee 18 täyteen.

Vierailija
658/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekka+Kirves kirjoitti:

Kohennan hiukseni papiljoteilla. Ei tule mitään mummokiharaa, kun käyttää suuria rullia. Suosittelen kaikille.

En kuuntele mitään suoratoistoja, musiikki tulee CD:ltä, digiboksi tallentaa myöhäisohjelmat, laskut maksan kotona tietokoneella.

Tiskaan astiat käsin. Pesen nyrkkipyykkinä rintsikat ja sukkahousut. Käytän kokatessani essua.

Osaan tehdä monenlaisia perinteisiä ruokia ja harvoin ostan eineksiä.

Puhun ja kirjoitan siistiä suomenkieltä, enkä mokella nykytyyliin "nähtii isoi ja ruskei hevosii ja syötettii niil omenii"

Miesnäkökulmasta tarkasteluna sinussa on oikeaa vaimomateriaalia. Kun kirjoitan minne tahansa nettifoorumille tai lähetän tekstiviestin, käytän aina kirjakieltä enkä mitään "mä tuun sinne kohta" tyyppisiä lauseita. Puhekieli on toki asia erikseen ja siinä saatan käyttää savolaisia murreilmauksia kuten "mehtä" eli metsä, "kurri" eli rasvaton maito ja lakka eikä hilla tai suomuurain.

Musiikin kuuntelen ensisijaisesti CD- ja LP-levyilta perinteisistä stereoista, joihin sisältyy kaksi isoa lattiakautinta, vahvistin, CD-soitin ja vinyylilevysoitin. Olen ollut vuosikausia kaapeli-tv:n piirissä, ja minulle riittää ne noin 20 HD-tasoista tv-kanavaa enkä aio tilata mitään Netflixiä, tms. Olen kerännyt myös DVD- ja Blu-ray- levyjä niistä elokuvista ja tv-sarjoista, joita olen pitänyt siinä määrin hyvinä että niitä voi katsoa toisenkin kerran.

Vierailija
659/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kämpässäni ei ole suihkua, pelkkä kylpyamme pienillä hanoilla. Käyn aina kylvyssä kun pitää peseytyä. Monen vieraan mielestä se on tosi outoa ja vanhanaikaista.

Eikö siinä kylpyammessa ole aikamoinen jynssääminen, jotta se pysyy puhtaana eikä lika ala pinttymään?

Minulle aamusuihku on semmoinen rituaali, joka erottaa yön ja päivän toisistaan ja jolla saa itsensä hereille ja liikkeelle.

Vierailija
660/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kum-mallinen kirjoitti:

No, minä katson teksti-tv:stä päivän uutisotsikot. Joskus muitankin juttuja. 

Niin ja tykkään tulostaa juna- ym. -liput ettei tarvitse niitä puhelimestä näytellä.

Tulostan itsekin kaikki liput, ehkä vähän pelkään että akku loppuu tms. Ja joskus porukalla käydään teatterissa, oli aika noloa jos liput ois vaan puhelimessa ja puhelin joko ilman virtaa tai kotona.