"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Kävelen kaikkialle. En omista autoa. Tätä jaksaa porukka päivitellä jatkuvasti, että etkö nyt jo hanki, ja eikö helpottaisi, jne. No helpottaisi totta kai, mutta olen tottunut tähän jo, pysyy kunto yllä ja rahat säästyy.
Jos jaksat pitää kävelyharrastusta yllä, olet vanhempana tosi hyvässä fyysisessä kunnossa.
Olin pari vuotta sitten kävelemässä Santiago de Compostellalla. Tosin vain lyhennetty versio eli yhden viikon ajan 100 km. Reissusssa oli mukana muutama 80-vuotias (pari miestä ja yksi nainen), jotka saapuivat aina ensimmäisten joukossa seuraavaan kohteeseen. Kävelevät kuulemma joka paikkaan, kauppaan jne, eivätkä omista autoa.
Minulla ei ole varmaan mitään vanhanaikaista tapaa?
Ehkä ruoka jota syömme on usein ns vanhanaikaista. Näitä 80-90-luvun perusruokia.
Syön myös Marianneja, Kettukarkkeja ja Fazerin parhaat karkkeja. On lemppareita.
Mieheni on enemmän vanhanaikainen. Hän ei suostu esim käyttämään mobiilipankkia vaan maksaa laskut tietokoneella. Kymmenisen vuotta sitten kävi vielä pankissa maksamassa laskut mutta sain suostuteltua hankkimaan verkkopankkitunnukset.
Mobilepayta ei suostu lataamaan.
Sähköpostin katsoo myös tietokoneelta, ei puhelimesta.
Hän kuuntelee vinyyleitä ja käy levykaupassa ostamassa musiikin cd-levyinä. Ostaa toki myös vinyyleitä mutta uudemman musiikin ostaa cd:nä.
No okei, ehkä somemaailma on minulle vieraampi ja en tykkää asioida sähköpostilla. Podcastit ja äänikirjat löysin vasta vähän aikaa sitten.
Tykkään myös vaalia vanhoja sanontoja ja harmittaa ettei nykynuoriso ymmärrä vanhaa suomenkieltä.
Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kirjoitan kaunoa. Ja tosoaan, monet lapset ja nuoret ei tunnu sitä osaavan lukea. Mutta se on heidän ongelmansa, minä en kirjoitustyyliäni ala muuttamaan sen takia, ettei lapsille opeteta perustaitoja.
Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.
Lasken huvikseni ruokakaupassa ostokset päässäni ja vertaan saako kassahenkilö saman lopputuloksen. Joskus tarjoukset ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
En kuuntele äänikirjoja, kuivaan pyykit telineellä enkä kuivausrummussa ja puhdistan matot lumihangessa.
Vietkö kovalla -18 asteen pakkasella patjat ulos parvekkeelle että niissä olevat mahdolliset pölypunkit paleltuisivat?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tv-sarjojen ja elokuvien tallennusten katsominen (tallennettavan digiboxin kautta) vanhanaikaista? Teen sitä ja olen pulassa, kun laitteeni joskus hajoaa, sillä uudemmilla systeemeillä ei pysty katsomaan yhtä kätevästi pikakelauksella.
Jos laitteeseen tulee joku vika, ei sitä ole pakko viskata pois vaan sen voi myös korjuuttaa ammattilaisella, jos vaikka ei halua noita uusien laitteiden käyttötapoja- ja ominaisuuksia käyttää.
Kesäisin käytän pihan hoidossa sirppiä. Jos nyt yleensä kukaan tietää mikä se on.
Kun leivon kakkuja, teen joko perinteisen sokerikakkupohjaan tehdyn täytekakun tai piimäkakun.
Olen testaillut näitä nykyään yleisempiä reseptejäkin, mutta ei voi mitään, tykkään noista paljon enemmän
Vierailija kirjoitti:
Kesäisin käytän pihan hoidossa sirppiä. Jos nyt yleensä kukaan tietää mikä se on.
Sirppejä myydään ihan tavallisissa rautakaupoissa, ettet varmastikaan ole ainoa, joka sellaista käyttää. Meilläkin on sirppi.
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Leivänkääntelijä täälläkin 🙋
Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kauno ole perustaito. Sitä ei opeteta lapsille siksi, että sen opettaminen vie oikeasti aikaa, ja koska nykyään ei enää kirjoiteta kovin paljon käsin, se on vähän turha opetussuunnitelmassa, kun kaikenlaista muutakin pitää sinne mahtua.
Ainahan kaunokirjoituksen oppimiseen on aika riittänyt, miksei enää nykyään riittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Luen kirjoja, tiskaan käsin, en omista älypuhelinta.
Sielunsisko (tai sen veli)! :) Lisäksi kävelen, en omista autoa enkä juuri käytä bussiakaan, jollei ole ihan pakko. Kirjoitan kirjeitä ja kortteja paljon. Kirjoitan itselleni paperisia muisti- ja kauppalappuja tärkeimmistä asioista. Teen kaiken ruuan kotona. Keittiökoneita ei ole eikä niitä tarvita, helpommalla pääsee vanhoilla konsteilla (käsivatkain, raastin, lihamylly, hyvät veitset). En ole ikinä käyttänyt Woltia tai Foodoraa enkä ole tilannut ruokaa kotiin (paitsi pizzaa - joskus 2002 ehkä viimeksi). En silti ole luddiitti! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan kaunokirjoituksen oppimiseen on aika riittänyt, miksei enää nykyään riittäisi?
Koska opettussuunnitelmaan on tullut paljon kaikkea muuta, jota sinne pitää mahduttaa, kuten viestissäni kirjoitinkin. Ja kirjoitin viestissäni myös sen toisen asian, eli sen, että käsin kirjoitetaan niin paljon vähemmän, ettei kaunon opettaminen siksi ole tärkeämpää kuin muunlaisten tekstitaitojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä ei enää tarvita. Ei konekirjoitustakaan enää opetella. (Osaan kyllä molempia)
Sirpistä tuli mieleen viikate. Ja liippaus. Ja sadekesänä heinänteko seipäille.
Käytän kalenteria. Merkkaan siihen kaiken tärkeän sekä päivän lämpötilan ja sääolot.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole varmaan mitään vanhanaikaista tapaa?
Ehkä ruoka jota syömme on usein ns vanhanaikaista. Näitä 80-90-luvun perusruokia.
Syön myös Marianneja, Kettukarkkeja ja Fazerin parhaat karkkeja. On lemppareita.Mieheni on enemmän vanhanaikainen. Hän ei suostu esim käyttämään mobiilipankkia vaan maksaa laskut tietokoneella. Kymmenisen vuotta sitten kävi vielä pankissa maksamassa laskut mutta sain suostuteltua hankkimaan verkkopankkitunnukset.
Mobilepayta ei suostu lataamaan.
Sähköpostin katsoo myös tietokoneelta, ei puhelimesta.
Hän kuuntelee vinyyleitä ja käy levykaupassa ostamassa musiikin cd-levyinä. Ostaa toki myös vinyyleitä mutta uudemman musiikin ostaa cd:nä.No okei, ehkä somemaailma on minulle vieraampi ja en tykkää asioida sähköpostilla. Podcastit ja äänikirjat löysin vasta vähän aikaa sitten.
Tykkään myös vaalia vanhoja sanontoja ja harmittaa ettei nykynuoriso ymmärrä vanhaa suomenkieltä.
En ole sinun miehesi mutta olen hänen linjoillaan. Minulla on kaksi hyvää tietokonetta, jolloin hoidan kaikki nettiin liittyvät asiat, mutta vain 3G peruskännykkä, jolla ei pääse nettiin.
Samoin hankin kuuntelemani musiikin CD- ja LP-levyinä, sillä musiikki on minulle kuuntelu- ja keräilyharrastus. On mukava kartuttaa levykokoelmaa pala palalta omien mieltymysten mukaan ja kuuntelen siis rock- ja popmusiikkia aikaväliltä 1954-2022. Uudet hankinnat teen pääosin tilaamalla netistä ja käymällä vuosittaisilla levymessuilla, sillä niitä varsinaisia levykauppoja on enää harvassa.
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.