Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
581/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on luonnonkiharat hiukset, joita haluan saada suoremmiksi. Föönaaminen rasittaa hiusta, joten käytän suoristamiseen suurimpia löytämiäni papiljotteja.

Vierailija
582/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä.

Tämä leipäkeskustelu on niin hämmentävä, että siinä on ainesta av-klassikoksi😃

Itse kuulun niihin, jotka eivät käsitä koko asiaa. Siis latooko joku perheenjäsen pöydälle tai leipäkoriin tms limppuja tai sämpylöitä miten sattuu, kupera puoli alaspäin? Ja joku toinen tulee paikalle ja kääntelee leivät? Kuinka paljon leipiä teillä on kerrallaan esillä ja miksi ihmeessä ne alun perin laitetaan sikinsokin?

Uskonto, taikausko ja pyövelit toivat vielä lisämaustetta keskusteluun 😁

Alkuperäisessä viestissäni oli vain yksi leipä. Kotona automaattisesti pidän leivän oikein päin. Pohjapuoli alaspäin oli se sitten pöydällä, leipäkorissa tai leipälaatikossa. Näin minua on lapsena opetettu arvostamaan ruokaa.

Joskus kylässa käännän leivän, jos se on epäkunnioittavasti väärin päin. En kyllä ketjua alkaessani arvannut, mikä väärinkäsitysten ryöppy seuraa...

Tämä on siis hyvä vanha tapa minulle

(Ilman pyöveleitä tai taikauskoa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperinen kalenteri on todella asia jota EN kaipaa. Typerintä käyttää sellaista vielä nykyään.

Tiedän monia menestyviä liikemiehiä, jotka nimenomaan käyttävät paperista kalenteria, kirjoittavat siis siihen tapaamisiin liittyvät asiat käsin.

Miksi? Kunhan ei joudu vääriin käsiin, niin kaikki on omissa käsissä ja liikesalaisuudet pysyvät liikesalaisuuksina. Voi merkitä omat huomionsa vaikka liikekumppanin käytöksestä ja neuvottelutaktiikasta jne. Koneelle jos kirjoitat, niin se on vapaata riistaa.

Vierailija
584/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien kyläilyllä tuliaisia. Siis jos menen kaverille kahville, voin viedä mukanani kahvipaketin, herkkukeksejä, itsetehtyä pullaa, litran jäätelöä... Ei ole yleinen tapa varsinkaan nuorilla ja nuoriso naureskelee. Kun lapset olivat pieniä ja menivät kaverille yökylään, laitoin mukaan sipsipussin, kesällä mansikoita tai herneitä, hyvää mehua tai limua.

Kun itse olin lapsi, niin kylään mennessä aina vietiin joku pikku tuliainen.

Olen viisikymppinen nainen.

Voi että mua ärsyttää tää kun lapset tulee yökyläilemään tuomisien kanssa. Minä kyllä huolehdin lapsille ruoat ja herkut, ei tarvi tuoda omia.

Vierailija
585/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun niihin, jotka eivät käsitä koko asiaa. Siis latooko joku perheenjäsen pöydälle tai leipäkoriin tms limppuja tai sämpylöitä miten sattuu, kupera puoli alaspäin? Ja joku toinen tulee paikalle ja kääntelee leivät? Kuinka paljon leipiä teillä on kerrallaan esillä ja miksi ihmeessä ne alun perin laitetaan sikinsokin?

Alkuperäisessä viestissäni oli vain yksi leipä. Kotona automaattisesti pidän leivän oikein päin. Pohjapuoli alaspäin oli se sitten pöydällä, leipäkorissa tai leipälaatikossa. Näin minua on lapsena opetettu arvostamaan ruokaa.

Joskus kylässa käännän leivän, jos se on epäkunnioittavasti väärin päin. En kyllä ketjua alkaessani arvannut, mikä väärinkäsitysten ryöppy seuraa...

Olen kuusikymppinen enkä ollut ikinä missään törmännyt tällaiseen "rituaaliin". Eli aina oppii jotain uutta. Oikein kaunis vanha ajatus!

Vierailija
586/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paperisia kirjoja. En pidä äänikirjoista, vaan haluan lenkillä ajatella omiani ja keskittyä lukiessa lukemiseen. 

Vierailija
587/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä mitään muka-tuotteita ruoanlaitossa.

Liha on lihaa, ei mitään mikä koittaa näytellä sitä. Maito on maitoa, ei kaura-manteli tai mitään muutakaan imitoivaa. Kaverilta sain lampaanmaidosta tehtyä jugurttia, se maistui aivan kililtä enkä ole sitä itse ostamassa.

Tiedän että maapallo tuhoutuu. En ostele lihoja kuin maksimissaan kerran viikossa enkä myöskään esim. omista autoa. Joten koitan tehdä osani mutta ruoat syön alkupeismuodossa.

Lisäisin vielä, että kaura kaurana ja herneet herneinä, eikä lihaa ja maitoa jäljittelevinä tuotteina. Eivät ne onnistu sen paremmin kuin yrittäisi lihasta ja kananmunista kehittää makean ja mehukkaan päärynän.

Ennen vanhaan kasvissyöjät söivät ihan tunnistettavia palkokasveja, viljatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä, eikä näistä rakennettuja valemössöjä, jotka vaativat lisä- ja täyteaineita toisen mokoman. Uskon vakaasti, että edellinen tapa on terveellisempi ja luontoystävällisempi. Tämä on minun vanhanaikainen uskomukseni.

Vierailija
588/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setämies2022 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EiVITTUSte tädit olette kalkkiksia, ei älypuhelinta, paperinen kalenteri, ja varmaan vielä käteinen rahakin 🤣😂😅

Mitä vit tu tähän asiaan kuuluu? Puhutko äidillesi noin, ja isoäidillesi? Aika hvähän aikaa sitten olet ilmeisesti itse siitä äitisi vi tusta tullut ulos?

Eikös 'kalkkis' ole sanana jo ihan last season...?

Reagoin tuohon v-sanaan, kun näin opena alkaa olla kurkkua myöten täynnä sitä, kun keskenkasvuiset pojat koulussa huutaa sitä sanaa käytävillä, tunnilla, pihalla. "Vit tu ope, oota!" sanoi teinipoika kollegalleni, 35-vuotiaalle naiselle, joka yritti keskeyttää pojan pelaamisen tunnilla.

Minun mielestä naisen halveksinta alkaa mennä liian pitkälle, kun myös naiset itse itseään halveksii sanaa käyttämällä. Äitiään kunnioittavat ja vaimojensa vit tua oikeasti rakastavat miehet eivät sitä käytä.

Sinä, mies, joka v-sanaa käytät kielteisessä merkityksessä, olisin sitä mieltä, että seksuaalisuhteesi kumppaniisi ei ole parhaimmalla mahdollisella tolalla. Mieti, miten sitä voisi parantaa. :)

Sori off-topic.

Kyllä sitä v-sanaa hokevat yhtä lailla teini-ikäiset tytötkin. Esimerkiksi kerran yhdessä kauppakeskuksessa kävin kirjakaupassa ja istahdin hetkeksi kaksipuoleiselle penkille, jonka toisella puolella istuin kaksi nuorta tyttöä, korkeintaan jotain 15-vuotiaita. En ottanut heihin mitään kontaktia vaan katselin niitä kirjakaupasta ostamiani tavaroita, mutta jouduin väistämättäkin kuuntelemaan heidän keskinäistä jutteluaan ja yleisimmin toistuva sana heidän keskustelussaan oli juuri tuo v-sana. Pois lähtiesssäni kommentoi heidän keskinäisiä puheitaan ja taisin todeta jotain semmoista että puhuvatko heidän vanhempansa samalla tavoin kotona.

Samoin jos kuulee jonkun nuorisojoukon keskinäisiä puheita,  niin yleensä heillä on kova tarve tehostaa niitä sanomisiaan tyyliin että joku asian on "v:n hyvä" tai "v:n huono". Heillä vaikuttaisi olevan valitettavan suppea sanavarasto olipa joku asia hyvin tai huonosti.

Eräs vanha opettajani sanoi aina tytöille: ”Älä mainosta!”

589/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohennan hiukseni papiljoteilla. Ei tule mitään mummokiharaa, kun käyttää suuria rullia. Suosittelen kaikille.

En kuuntele mitään suoratoistoja, musiikki tulee CD:ltä, digiboksi tallentaa myöhäisohjelmat, laskut maksan kotona tietokoneella.

Tiskaan astiat käsin. Pesen nyrkkipyykkinä rintsikat ja sukkahousut. Käytän kokatessani essua.

Osaan tehdä monenlaisia perinteisiä ruokia ja harvoin ostan eineksiä.

Puhun ja kirjoitan siistiä suomenkieltä, enkä mokella nykytyyliin "nähtii isoi ja ruskei hevosii ja syötettii niil omenii"

Vierailija
590/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setämies2022 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EiVITTUSte tädit olette kalkkiksia, ei älypuhelinta, paperinen kalenteri, ja varmaan vielä käteinen rahakin 🤣😂😅

Mitä vit tu tähän asiaan kuuluu? Puhutko äidillesi noin, ja isoäidillesi? Aika hvähän aikaa sitten olet ilmeisesti itse siitä äitisi vi tusta tullut ulos?

Eikös 'kalkkis' ole sanana jo ihan last season...?

Reagoin tuohon v-sanaan, kun näin opena alkaa olla kurkkua myöten täynnä sitä, kun keskenkasvuiset pojat koulussa huutaa sitä sanaa käytävillä, tunnilla, pihalla. "Vit tu ope, oota!" sanoi teinipoika kollegalleni, 35-vuotiaalle naiselle, joka yritti keskeyttää pojan pelaamisen tunnilla.

Minun mielestä naisen halveksinta alkaa mennä liian pitkälle, kun myös naiset itse itseään halveksii sanaa käyttämällä. Äitiään kunnioittavat ja vaimojensa vit tua oikeasti rakastavat miehet eivät sitä käytä.

Sinä, mies, joka v-sanaa käytät kielteisessä merkityksessä, olisin sitä mieltä, että seksuaalisuhteesi kumppaniisi ei ole parhaimmalla mahdollisella tolalla. Mieti, miten sitä voisi parantaa. :)

Sori off-topic.

Kyllä sitä v-sanaa hokevat yhtä lailla teini-ikäiset tytötkin. Esimerkiksi kerran yhdessä kauppakeskuksessa kävin kirjakaupassa ja istahdin hetkeksi kaksipuoleiselle penkille, jonka toisella puolella istuin kaksi nuorta tyttöä, korkeintaan jotain 15-vuotiaita. En ottanut heihin mitään kontaktia vaan katselin niitä kirjakaupasta ostamiani tavaroita, mutta jouduin väistämättäkin kuuntelemaan heidän keskinäistä jutteluaan ja yleisimmin toistuva sana heidän keskustelussaan oli juuri tuo v-sana. Pois lähtiesssäni kommentoi heidän keskinäisiä puheitaan ja taisin todeta jotain semmoista että puhuvatko heidän vanhempansa samalla tavoin kotona.

Samoin jos kuulee jonkun nuorisojoukon keskinäisiä puheita,  niin yleensä heillä on kova tarve tehostaa niitä sanomisiaan tyyliin että joku asian on "v:n hyvä" tai "v:n huono". Heillä vaikuttaisi olevan valitettavan suppea sanavarasto olipa joku asia hyvin tai huonosti.

Eräs vanha opettajani sanoi aina tytöille: ”Älä mainosta!”[/quote

Sattumasta sanottu!

Itse käyn kaupassa harvoin ja silloin ostan kerralla paljon, kärryn täyteen. Joskus sattuu taakseni jonoon teinejä, joilla on ostoksia yhden limupullon tai sipsipussin verran. Jos keskustelevat keskenään niin, ettei joka toinen sana ole se v-sana tai muu kirosana sanon, että voivat mennä minun edelleni, koska ehtivät hyvin maksaa ostoksensa sillä aikaa kun minä ladon omiani hihnalle.

Vierailija
591/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön opiskelijaravintolassa siten, että veitsi on oikeassa ja haarukka vasemmassa kädessä.

Ihanaa! Tekee pahaa katsoa kun niin moni käyttää aterimia väärin. Eikö lapsille opeteta enää kuinka haarukalla ja veitsellä syödään oikeaoppisesti?

Vierailija
592/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan joskus verilettuja verestä itse tekemästäni taikinasta.  Tulee parempia kuin kaupan letut.

Vierailija
593/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamppaan matot ulkona telineellä mattopiiskalla.

Vierailija
594/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan stereot, cd levyjä ja dvd soittimen.

Vierailija
595/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mummo hakkaa pihalla mattoja, kauhea läiske ja mäki raikaa. Mitähän pahaa ne matot on tehneet kun pitää kurmoottaa !

Vierailija
596/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo käyttäny kynää mihinkään varmaan pariin vuoteen.

Et ole allekirjoittanut yhtään paperia?

Ootko kuullut sähköisestä allekirjoituksesta?

Kuitatessani postilähetykset? En ole. Tosin kahteen vuoteen niitä ei Koronan vuoksi ole tarvinnut itse kuitata vaan posti tai muu joka lähetyksen tuo tai antaa postissa, kuittaa sen itse. Johtuuko tämä kynän käyttämättömyys siitä? No sitten voi mennä läpi.

Vierailija
597/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan kausiverhot ikkunoihin ikkunanpesun yhteydessä.

Olen aina ihmetellyt miksi pimeänä talviaikana laitetaan tummat verhot pimentämään asuntoa entisestään. Kesällä vaaleat jopa läpinäkyvät verhot, niin että on pantava säleverhot kiinni.

Vierailija
598/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Olen jostain lukenut että ennen vanhaan, satoja vuosia sitten, tuollainen "väärinpäin" ollut leipä oli varattu pyövelille ja muut ihmiset pelkäsivät sitä. Kyseessä on siis taikausko.

Tämä oli minullekin ihan tuntematon juttu. Miten leipä edes on väärinpäin niin, että se pitää kääntää? Voipuoli alaspäin? Harvoin kai leipä on edes väärinpäin pöydällä. 

Pölvästi. Nyt ei puhuta voidellusta leipäpalasesta, vaan kokonaisesta leivästä.

No siltikään en ymmärrä, missä tilanteessa sitä kukaan edes pitäisi väärin päin, joten miksi tämä on joku "juttu". 

Entisaikaan pyövelin ammatti oli sellainen, että kukaan ei halunnut ostaa leipomosta sellaista leipää, joka voisi olla pyövelin. Tämän vuoksi leipomon hyllyllä oli tarpeellinen määrä leipiä pohjapuoli kattoa kohti ja muut saattoivat luottaa siihen, että heille ei osu pyövelin leipä. Tällaista maagista ajattelua on nykyihmisen vaikea edes ymmärtää.

Leipurin ei tarvinnut kunnioittaa leipää…häh, miten ne leivät leipomossa sai olla nurinpäin. Tää alkaa kuulostaa kuin jostain farssista revityltä. Hansu ja Pirre hoi! jakso tästä😂

Vierailija
599/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuusikymppinen enkä ollut ikinä missään törmännyt tällaiseen "rituaaliin". Eli aina oppii jotain uutta. Oikein kaunis vanha ajatus!

Itse olen 47 ja leivän pitäminen oikeikeinpäin on ollut itsestäänselvyys ihan lapsesta saakka.

t. se isomummun (isän äidinäiti, elänyt 1900-1994) opettama, kotoisin Pirkanmaalta

Vierailija
600/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen polttopuut pystymetsästä omin käsin ja konein enkä tilaile niitä netistä. Osaan korjata ja tehdä kaikenlaista enkä ole aina soittamassa "ammattilaista" paikalle. Olen ajoissa paikalla, teen hommat mitä sovitaan enkä valita koko ajan netissä.

M72

Olet kuin minun mieheni. 🥰