Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
561/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sisävessaa

Vierailija
562/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.

M

Tästä tuli mieleen että nykynuoriso ei osaa ottaa minkäänlaista päähinettä pois sisällä, edes syödessä. Minun aikanani olisi saanut korvilleen jos olisi yrittänyt mennä pöytään lakki päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein joka aterialle teen jonkun jälkiruuan. Se ei ole nykyisin enää kovin tavallista, mutta yritän saada puutarhan marja- ja hedelmäsadon käytetyksi.

Vierailija
564/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Olen jostain lukenut että ennen vanhaan, satoja vuosia sitten, tuollainen "väärinpäin" ollut leipä oli varattu pyövelille ja muut ihmiset pelkäsivät sitä. Kyseessä on siis taikausko.

Tämä oli minullekin ihan tuntematon juttu. Miten leipä edes on väärinpäin niin, että se pitää kääntää? Voipuoli alaspäin? Harvoin kai leipä on edes väärinpäin pöydällä. 

Pölvästi. Nyt ei puhuta voidellusta leipäpalasesta, vaan kokonaisesta leivästä.

No siltikään en ymmärrä, missä tilanteessa sitä kukaan edes pitäisi väärin päin, joten miksi tämä on joku "juttu". 

Entisaikaan pyövelin ammatti oli sellainen, että kukaan ei halunnut ostaa leipomosta sellaista leipää, joka voisi olla pyövelin. Tämän vuoksi leipomon hyllyllä oli tarpeellinen määrä leipiä pohjapuoli kattoa kohti ja muut saattoivat luottaa siihen, että heille ei osu pyövelin leipä. Tällaista maagista ajattelua on nykyihmisen vaikea edes ymmärtää.

Vierailija
565/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juupakollinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Olen jostain lukenut että ennen vanhaan, satoja vuosia sitten, tuollainen "väärinpäin" ollut leipä oli varattu pyövelille ja muut ihmiset pelkäsivät sitä. Kyseessä on siis taikausko.

Tämä oli minullekin ihan tuntematon juttu. Miten leipä edes on väärinpäin niin, että se pitää kääntää? Voipuoli alaspäin? Harvoin kai leipä on edes väärinpäin pöydällä. 

Pölvästi. Nyt ei puhuta voidellusta leipäpalasesta, vaan kokonaisesta leivästä.

No siltikään en ymmärrä, missä tilanteessa sitä kukaan edes pitäisi väärin päin, joten miksi tämä on joku "juttu". 

Moni ei vaan tiedä että leivän leikkuupinta täytyy olla aina alaspäin, leikkuulautaa tms. vasten. Ettei kuivu.

Ai niin. Nykyihmiset ostavat leivätkin valmiiksi siivutettuina eivätkä tiedä mikä on leikkuulauta.

En ymmärtänyt tästä mitään. Säilytätkö leipiä leikkuulaudalla vai mitä ihmettä? 

Vierailija
566/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tv-sarjojen ja elokuvien tallennusten katsominen (tallennettavan digiboxin kautta) vanhanaikaista? Teen sitä ja olen pulassa, kun laitteeni joskus hajoaa, sillä uudemmilla systeemeillä ei pysty katsomaan yhtä kätevästi pikakelauksella.

Suoratoistopalveluissa pystyy kelaamaan ja nopeuttamaan toistoa. 

Vierailija
567/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä

Ap leivän kääntelijä

Minulle aikoinaan isomummu opetti että ruokaa pitää kunnioittaa, siksi leivän pitää olla oikeinpäin.

t. yksi leivänkääntelijä lisää

Vierailija
568/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paperisia kirjoja. Omistankin niitä vinot pinot. En ole koskaan kuunnellut podcasteja enkä ymmärrä tiktokkien, youtubejen sun muiden päälle yhtään mitään. Äänikirjoja en kuuntele. Elokuvat ovat hyvää viihdettä, en tarvitse tuollaisia pikaviihdykkeitä kuten tiktokkia mihinkään. Minua suorastaan masentaa kuinka vanhat kunnon kirjat ja elokuvat ovat jääneet suurimmalta osalta jo "eiliseen".

Vierailija
569/871 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan keräsalaattia kulhon reunoille, keskelle tulee loput salaatista kera kananmunien. Kastikkeena kuohukermakastike.

Ripsusn katajalla katot ja seinät suursiivouksessa. Vien huonekalut ulos tuulettumaan. Päällystän hyllypaperilla lipastot ja hyllyt. Kerran jouduin paketoimaan hyllypaperilla lahjan, hävetti erittäin paljon.

Vierailija
570/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen matot mattolaiturilla kesällä.

Vierailija
571/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pinaattikeiton itse, kaupan pakastepinaatista, samaten pinaattiletut. Tulee molemmista parempia kuin kaupasta valmiina ostetut.

Vierailija
572/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse piparitaikinan. Tätä ovat monet pitäneet vanhanaikaisena ja turhana, kun kaupasta saa valmista taikinaa. Minusta siitä valmiista taikinasta tehdyt piparit maistuu jotenkin teolliselta.

Ihan sama, Piparitaikanahan on helppo ja voi paistaa ensin puolet ja laittaa loppu taikinan jääkaappiin ja leipoa loput jokusen päivän päästä.

Vierailija
573/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään muka-tuotteita ruoanlaitossa.

Liha on lihaa, ei mitään mikä koittaa näytellä sitä. Maito on maitoa, ei kaura-manteli tai mitään muutakaan imitoivaa. Kaverilta sain lampaanmaidosta tehtyä jugurttia, se maistui aivan kililtä enkä ole sitä itse ostamassa.

Tiedän että maapallo tuhoutuu. En ostele lihoja kuin maksimissaan kerran viikossa enkä myöskään esim. omista autoa. Joten koitan tehdä osani mutta ruoat syön alkupeismuodossa.

Vierailija
574/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljelemme tupakkamme itse, kehräämme (mitä AP kysyi), emme omista pankkí- tai luottokortteja emmekä kauppjen bonus- ym. kortteja. Pankkitunnukset ja laajakaista ovat :-( Meidän ainoa puhelin on ns. kotipuhelin. Olemme kirjeenvaihdossa tuttaviemme kanssa. Teemme hevosella oikeita töitä.

Vierailija
575/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen polttopuut pystymetsästä omin käsin ja konein enkä tilaile niitä netistä. Osaan korjata ja tehdä kaikenlaista enkä ole aina soittamassa "ammattilaista" paikalle. Olen ajoissa paikalla, teen hommat mitä sovitaan enkä valita koko ajan netissä.

M72

Vierailija
576/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan kynällä ostoslistan ja osan muistiinpanoista.

Vierailija
577/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan 5 vuoden päiväkirjaa.

Välillä päiväkirjojen suosio laski, viime aikoina se on alkanut taas elpyä.

On oikeasti mielenkiintoista lukea jälkikäteen, mitä tapahtui samana vuoden päivänä aiempina vuosina, koska ne kirjoitetaan viidelle vuodelle samalle sivulle alekkain.

Vaikka tänään jokin asia tuntuu 'tavalliselta', niin se ei olekaan niin tavallista kun sitä lukee muutaman vuoden päästä, koska elämä ja maailma ympärillä muuttuu kaiken aikaa.

Päiväkirja auttaa oivaltamaan, että elämä kantaa.

Laitan myös säätiedot muistiin, en siksi että se on vanha tapa, vaan siksi, että haluan verrata sään muuttumista.

Vierailija
578/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm kirjoitti:

Teen pinaattikeiton itse, kaupan pakastepinaatista, samaten pinaattiletut. Tulee molemmista parempia kuin kaupasta valmiina ostetut.

Oletko kokeillut tehdä tuorepinaatista?

Vierailija
579/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä

Ap leivän kääntelijä

Minulle aikoinaan isomummu opetti että ruokaa pitää kunnioittaa, siksi leivän pitää olla oikeinpäin.

t. yksi leivänkääntelijä lisää

Kiitos💕

Joku tuntuu tajuavan oikein

t. leipäjutun aloittaja (joka ei ymmärtänyt alkaneensa näinkin sekavan ketjun...)

Vierailija
580/871 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä.

Tämä leipäkeskustelu on niin hämmentävä, että siinä on ainesta av-klassikoksi😃

Itse kuulun niihin, jotka eivät käsitä koko asiaa. Siis latooko joku perheenjäsen pöydälle tai leipäkoriin tms limppuja tai sämpylöitä miten sattuu, kupera puoli alaspäin? Ja joku toinen tulee paikalle ja kääntelee leivät? Kuinka paljon leipiä teillä on kerrallaan esillä ja miksi ihmeessä ne alun perin laitetaan sikinsokin?

Uskonto, taikausko ja pyövelit toivat vielä lisämaustetta keskusteluun 😁