"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Leivänkääntelijä täälläkin 🙋
Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.Jatkan vielä
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Olen jostain lukenut että ennen vanhaan, satoja vuosia sitten, tuollainen "väärinpäin" ollut leipä oli varattu pyövelille ja muut ihmiset pelkäsivät sitä. Kyseessä on siis taikausko.
Tämä oli minullekin ihan tuntematon juttu. Miten leipä edes on väärinpäin niin, että se pitää kääntää? Voipuoli alaspäin? Harvoin kai leipä on edes väärinpäin pöydällä.
Pölvästi. Nyt ei puhuta voidellusta leipäpalasesta, vaan kokonaisesta leivästä.
No siltikään en ymmärrä, missä tilanteessa sitä kukaan edes pitäisi väärin päin, joten miksi tämä on joku "juttu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo käyttäny kynää mihinkään varmaan pariin vuoteen.
Et ole allekirjoittanut yhtään paperia?
Ootko kuullut sähköisestä allekirjoituksesta?
Laitan papiljotit hiuksiin, jos on jonnekin meno. En jaksa aina föönata, kuivattaa hiuksia liikaa ja paplarit nostaa tarpeeksi ohutta hiuslaatua päänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.
Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä
Ap leivän kääntelijäSaisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.
Olen jostain lukenut että ennen vanhaan, satoja vuosia sitten, tuollainen "väärinpäin" ollut leipä oli varattu pyövelille ja muut ihmiset pelkäsivät sitä. Kyseessä on siis taikausko.
Tämä oli minullekin ihan tuntematon juttu. Miten leipä edes on väärinpäin niin, että se pitää kääntää? Voipuoli alaspäin? Harvoin kai leipä on edes väärinpäin pöydällä.
No siltikään en ymmärrä, missä tilanteessa sitä kukaan edes pitäisi väärin päin, joten miksi tämä on joku "juttu".
Moni ei vaan tiedä että leivän leikkuupinta täytyy olla aina alaspäin, leikkuulautaa tms. vasten. Ettei kuivu.
Ai niin. Nykyihmiset ostavat leivätkin valmiiksi siivutettuina eivätkä tiedä mikä on leikkuulauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EiVITTUSte tädit olette kalkkiksia, ei älypuhelinta, paperinen kalenteri, ja varmaan vielä käteinen rahakin 🤣😂😅
Mitä vit tu tähän asiaan kuuluu? Puhutko äidillesi noin, ja isoäidillesi? Aika hvähän aikaa sitten olet ilmeisesti itse siitä äitisi vi tusta tullut ulos?
Eikös 'kalkkis' ole sanana jo ihan last season...?
Reagoin tuohon v-sanaan, kun näin opena alkaa olla kurkkua myöten täynnä sitä, kun keskenkasvuiset pojat koulussa huutaa sitä sanaa käytävillä, tunnilla, pihalla. "Vit tu ope, oota!" sanoi teinipoika kollegalleni, 35-vuotiaalle naiselle, joka yritti keskeyttää pojan pelaamisen tunnilla.
Minun mielestä naisen halveksinta alkaa mennä liian pitkälle, kun myös naiset itse itseään halveksii sanaa käyttämällä. Äitiään kunnioittavat ja vaimojensa vit tua oikeasti rakastavat miehet eivät sitä käytä.
Sinä, mies, joka v-sanaa käytät kielteisessä merkityksessä, olisin sitä mieltä, että seksuaalisuhteesi kumppaniisi ei ole parhaimmalla mahdollisella tolalla. Mieti, miten sitä voisi parantaa. :)
Sori off-topic.
Kyllä sitä v-sanaa hokevat yhtä lailla teini-ikäiset tytötkin. Esimerkiksi kerran yhdessä kauppakeskuksessa kävin kirjakaupassa ja istahdin hetkeksi kaksipuoleiselle penkille, jonka toisella puolella istuin kaksi nuorta tyttöä, korkeintaan jotain 15-vuotiaita. En ottanut heihin mitään kontaktia vaan katselin niitä kirjakaupasta ostamiani tavaroita, mutta jouduin väistämättäkin kuuntelemaan heidän keskinäistä jutteluaan ja yleisimmin toistuva sana heidän keskustelussaan oli juuri tuo v-sana. Pois lähtiesssäni kommentoi heidän keskinäisiä puheitaan ja taisin todeta jotain semmoista että puhuvatko heidän vanhempansa samalla tavoin kotona.
Samoin jos kuulee jonkun nuorisojoukon keskinäisiä puheita, niin yleensä heillä on kova tarve tehostaa niitä sanomisiaan tyyliin että joku asian on "v:n hyvä" tai "v:n huono". Heillä vaikuttaisi olevan valitettavan suppea sanavarasto olipa joku asia hyvin tai huonosti.
Vierailija kirjoitti:
EiVITTUSte tädit olette kalkkiksia, ei älypuhelinta, paperinen kalenteri, ja varmaan vielä käteinen rahakin 🤣😂😅
Juu, vanhemmilla ikäluokilla on kalenteri ja rahaa. Nuorilla ei ole kalenteria eikä rahaa vaan pikavippejä. Kannataisiko hommata kalenteri hä omg ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuo aiheuttaa päänvaivaa. Siis miten oikeinpäin? Pohja alaspäin + esim. halkaistussa reikäleivässä se voitelupuoli ylöspäin, eli yläpuoli alaspäin?? Ymmärsinkö oikein?[/quote
Kunnioituksesta leipää kohtaan
Kyse on leivästä ENNEN voitelua. Kun tavallinen reikäleipä on kokonainen tai esim puolessa välin, moni laittaa sen pöydälle tai leipälaatikkoon väärin päin tai siis kummin päin milloinkin, kun ei tiedä. Pohja ylöspäin on väärin. Voileipä on tietysti aina voipuoli ylöspäin.
Nykyisin on niin paljon palaleipää ja siivutettua. Niissäkin tämä pätee. Pohja alaspäin.
Jotain taikauskohömppää tuo on.
Täällä on moneen kertaan selitetty, että kyse on ruoan kunnioituksesta
juupakollinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei vaan tiedä että leivän leikkuupinta täytyy olla aina alaspäin, leikkuulautaa tms. vasten. Ettei kuivu.
Ai niin. Nykyihmiset ostavat leivätkin valmiiksi siivutettuina eivätkä tiedä mikä on leikkuulauta.
En ymmärtänyt tästä mitään. Säilytätkö leipiä leikkuulaudalla vai mitä ihmettä?
Sanoin aina vaimolleni, Kiitos, kun hän antoi minulle jotain esim. ruokapöydässä, kuten hänkin sanoi minulle. Samoin antaessani jotain hänelle sanoin ole hyvä.
Pidimme kumpikin tästä tavasta, joka meillä oli keskenämme.
Jos joku ihmettelee miksi emme enää niin sano, niin vaimo kuoli viime elokuussa, hyvin pitän avioliiton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sinulle laitetaan joku paperi eteen, joka sinun pitää kuitata yksinkertaisesti omalla allekirjoituksella? Miten onnistuu kaunokirjoitus vai suositko TIKKUKIRJAIMIA vai tekstaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa en ihmettele ettei 40+ naiset ole haluttuja työelämässä.
Tämä
Tämä. Tiedätkö miten hyvin oikeasti palkataan lapsensa jo kasvattaneitä äitejä? Meillä ei ole lasten sairastamisia, ei pelkoa äitiyslomista, olemme hyvin vapaita tekemään juhlapyhät ja tuuraamaan nuorempien äkilliset perjantaiset ja maanantaiset päänsäryt ja lasten sairastamiset. Myös niiden, joilla ei lapsia edes ole. Olemme osanneet organisoida, järjestää, antaa toisille tilaa, saada kokonaisen organisaation pyöriä sujuvasti ongelmitta ihan olemalla arjen järjestäjä ja järkeilijä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut mitään netistä. Mitä ikinä se tarkoittaakaan. Menen kauppaan, sovitan ja jos tykkään niin ostan. Tai ruokaa ostaessa tarkistan päivämäärät ja tuotteen tuoreuden.
Olen töissä ison ketjun marketissa ja siellä ne keräilijät poimivat vanhimmat mahdolliset tuotteet hyllyiltä kotiinkuljetuksiin, jotka eivät ole kelvanneet muille. Kauppa vaatii, että ensisijaisesti kaikki kotiinkuljetustuotteet otetaan ensisijaisesti ylijäämästä, parhaimmillaan päivä tai kaksi ennen parasta ennen päivämäärää. Melkein kaikki, mitä ei kauppa saa myytyä menee nykyään kotiinkuljetuksiin. Näin kauppa säästää jätekustannuksissa ja menestyy.
En koskaan tee ruokaostoksia omassa kaupassani, vaan anonyymisti toisissa ketjun kaupoissa. Saan alennuksen ja saan itse valikoida tuoreet tuotteet.
Netissä ostamisesta olen varmaan sitten vanhanaikaisesti sitä mieltä, että siellä myydään vain huonoa ja todella huonoa.
Ruuat ja vaatteet ostan kyllä perinteisistä marketeista ja kivijalkakaupoista, mutta jos hankkia musiikkia, elokuvia ja tv-sarjoja vielä fyysisinä tallenteina (CD, LP, DVD, Blu-ray), niin joutuu väistämättä turvautumaan nettiin. Etenkin Anttilan konkurssin jälkeen 2016 on ollut enää vähän liikkeitä, joista niitä voisi ostaa paikan päältä muuten kuin levymessuilta. Olen suosinut nettiostosten yhteydessä laskulla maksamista (Klarna, Qliro, Avarda), jolloin minun tarvitsee maksaa noin 14 vrk kuluessa siitä kun kyseinen firma on lähettänyt sen tavaran minulle. Maksan vasta siinä vaiheessa kun kyseinen levy on minun hallussa Jos firma ei pysty toimittamaan minulle jotain tilaamaani tuotetta, niin ei sieltä myöskään lähetetä mitään laskua eikä raha vaihda omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.
M
Naiseltako? Entä kengät?
Teen itse piparitaikinan. Tätä ovat monet pitäneet vanhanaikaisena ja turhana, kun kaupasta saa valmista taikinaa. Minusta siitä valmiista taikinasta tehdyt piparit maistuu jotenkin teolliselta.
Vaihdan kausiverhot ikkunoihin ikkunanpesun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin aina vaimolleni, Kiitos, kun hän antoi minulle jotain esim. ruokapöydässä, kuten hänkin sanoi minulle. Samoin antaessani jotain hänelle sanoin ole hyvä.
Pidimme kumpikin tästä tavasta, joka meillä oli keskenämme.
Jos joku ihmettelee miksi emme enää niin sano, niin vaimo kuoli viime elokuussa, hyvin pitän avioliiton jälkeen.
Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sinulle laitetaan joku paperi eteen, joka sinun pitää kuitata yksinkertaisesti omalla allekirjoituksella? Miten onnistuu kaunokirjoitus vai suositko TIKKUKIRJAIMIA vai tekstaamista?
Eiköhän jokainen osaa kehittää itselleen nimmarin. Ja olen kyllä kaunon oppinut, en vain enää juuri tarvitse sitä. Nimmarini taas on jo teini-iän jälkeen vakiintunut tietynlaiseksi (nehän muuten harvoin on puhdasta kaunoa, vaan muuntuneet omaan persoonalliseen muotoon, mikä on nimmarin olennainen piirre)
Vierailija kirjoitti:
Teen itse piparitaikinan. Tätä ovat monet pitäneet vanhanaikaisena ja turhana, kun kaupasta saa valmista taikinaa. Minusta siitä valmiista taikinasta tehdyt piparit maistuu jotenkin teolliselta.
Valmistaikinat ovatkin ihan p... kaa. Itsekin teen taikinan.