"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamppaan matot.
Tämä! Ennen kuului viikoittain mattojen tamppauspaukutusta. Nyt en edes muista, että milloin olisin tuota ääntä kuullut.
Itse tamppaan mattoja, mutta esim omalla kotikadullani meidän piha onkin ainoa, josta tuuletusteline edes löytyy. Matot raikastuvat ulkona ihan erilailla.
Meillä ei tampata mattoja, koska meillä ei ole mattoja.
Säästän rahat ja sitten vasta ostan auton, olen jumahtanut menneeseen pahasti
Naapuri tamppaa edelleen mattoja, itse en
Ja katson niitä, eli soittimen myös. Noloa
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin. Tosin se johtuu siitä, että tiskikone sanoi sopimuksensa irti muutama päivä sitten.
Minäkin tiskaan käsin mutta sen takia että ei ole tiskikonetta.
Ostin tiskikoneen muutama vuosi sitten. Tuossa se seisoo käyttämättömänä. Mikä on siinä että en näe hyötyä siinä. Ensin virutat tiskin käsin ja sitten heität koneeseen tunniksi pyörimään. Taas ulospakkaaminen ja mikä työ siinä on puhumattakaan nykyajan sähkölaskujen hinnoista.
Ei tiskejä tarvitse "viruttaa" ennen koneeseen laittoa. Se on aivan turhaa.
Pieni huusholli .Eli tiskiä kerääntyy kuivumaan ,sen takia täytyy viruttaa. Sen kun teen voin yhtä hyvin tiskata pois ja laittaa kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamppaan matot.
Tämä! Ennen kuului viikoittain mattojen tamppauspaukutusta. Nyt en edes muista, että milloin olisin tuota ääntä kuullut.
Itse tamppaan mattoja, mutta esim omalla kotikadullani meidän piha onkin ainoa, josta tuuletusteline edes löytyy. Matot raikastuvat ulkona ihan erilailla.
Meillä ei tampata mattoja, koska meillä ei ole mattoja.
Meillä ei tampata mattoja koska tamppaus rikkoo kuidut, minkä jälkeen ne pölyävät entistä enemmän.
Imuroidaan ja ulkona tuuletetaan ja harjataan.
Vierailija kirjoitti:
Keittelen toisinaan luulientä.
Mullakin on pakkasessa ydinluuta. Käytän sopissa ja padoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin kirjoitti:
Vanhanaikaisesti tiskaan kaikki astiamme käsin, enkä koneeseen koske. En halua konetiskiaineita tai kirkastusaineita luontoa kuormittamaan, enkä ruoka-astioihimme. Toki astianpesuainetta käytän, kohtuudella.
Tämä on niin totta! Luin hiljattain, että uusiin konetiskiaineisiin lisätään sellaistakin myrkkyä, joka rikkoo veden pintajännityksen pesun jälkeen ja astiat kuivuvat nopeammin! Ei tarvitse odottaa! Ja tämä myrkky menee vesistöihin. Jokin raja voisi olla ihmisen mukavuudenhalulla ja tehdyllä kiireellä. Onko edes olemassa ekologisia astianpesuaineita?
Itselläni ei ole ollut astianpesukonetta eikä tule, vaikka oli neljä lasta. Ymmärrän koneet suurtalouksissa kuten sairaaloissa ja ravintoloissa, mutta että yhden ja saman perheenjäsenten asioita pestä nylkytetään koneessa vaikka kuinka kauan. Vähempikin riittää.
Kaikki pesuaineet poistavat veden pintajännityksen.
Käytän aina esiliinaa kun laitan ruokaa. Sellaista kunnon vanhanajan mallia, jossa on niskan taakse solmittavat nauhat. t. nelikymppinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Keitän perunoita kuorineen.
Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.
Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D
Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.
Kuorineen keitetyt perunat on kyllä sekä vanhanaikaisia, että todella hankalia syötäviä. Mitään en niin inhoa, kuin kuumien perunoiden kuorimista. Perunat polttaa sormia ja liimamaista töhnää tarttuu sormiin, ( keiteetyä perunaa voi käyttää liimana) peruna hajoaa kesken kuorimisen ja tippuu, minne nyt milloinkin sattuu tippumaan.
Aikuiset lapseni eivät ole oppineet kuorimaan kuumia perunoita, koska olen viimeiset 40v kuorinut perunat raakoina ja keittänyt vasta sitten. On niin paljon helpompaa ja kätevämpää kuoria vaikka 15 raakaa perunaa, kun 3 keiteetyä, kuumaan, murenevaa perunaa.
Joo ja kyllä olen koko lapsuuteni kuorinut noita kuumia perunoita ja osaan kyllä, mutta en tee sitä enää, koska perunan kuoriminen raakana on niin paljon helpompaa.
Kuorineen keitety peruna saa minun puolestani olla historiaa.
Perunat menevät pilalle jos ne kuoritaan ennenkeittämistä.
T. Milleniaali
Ei mene. Höyrykattilassa keitetyt perunat ei ole sen "pilaantuneempia" kuin kuorineen keitetytkään.
Olen syönyt kuoriperunoita ensimmäiset 20v ja sen jälkeen kuorittuja, eikä mitään eroa ole ollut.
Maku ruokaan tulee meillä muusta kuin perunasta. Miten muuten keitoissa ja laatikoissa? Maistuuko peruna pahalta ja pilaantuneelta, kun on kuorittu ennen keittämistä/kypsyttämistä? Niinpä.
Ymmärrän kantasi, mutten silti pidä kumiperunoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen siinä(kin) mielessä vanhanaikainen, etten ole koskaan tilannut ruokaa kotiini. Ei vaan ole ollut tarvetta, laitan mielelläni ruokaa.
Ruokaa voi laittaa aineksista, jotka tilaa kotiin.. ei "ruuan tilaaminen kotiin" tarkoita vain valmisruuan tilaamista ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Omistan dvd levyjä
Meillä on useita satoja dvd-levyjä ja varmaan ainakin sata blu-ray-levyäkin.
Korona-aikana tosin keräily on romahtanut.
Keitän siansorkista liemipohjia. Silitän liinavaatteet ja pyyhkeet. Käytän arkikattauksessakin pöytäliinaa, vaikka söisin yksin. Tarjoan keiton soppakulhosta.
Vierailija kirjoitti:
Ajan parran höylällä tai partaveitsellä tehden vaahdon sudilla parranajosaippuasta. Kirjoitan täytekynillä ja mekaanisella kirjoituskoneella. Jälkimmäisellä tuli kirjoitettua kirjeet kaikille sukulaisille koronasulun aikana vaikka isäukko nauroi sen olevan täysin aikansa elänyt kapistus.
Syyt: ”vanhanaikainen” parranajo on iholle mukavempaa, katkoo karvat syvempää ja on alkusijoitusten jälkeen selvästi halvempaa kuin kertakäyttöterien ja aerosolvaahtojen ostaminen. Lisäksi se on ekologisempaa, kun roskaa tulee vähemmän. Myös täytekynät ovat luonnolle parempia kuin roskaksi päätyvät kuulakärkikynät. Ovat vielä mukavampia pitkien tekstien kirjoittamiseen.
Ostan kuulakärkikyniä, joihin voi ostaa ns. sieluja. Moniin eri merkkisiin saa kirjakaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Katson leffat ja sarjat dvd:ltä tai blu-ray:na, se on keräilyharrastus. Luen paperisia kirjoja ja ostan niitä omaksi. Digiboksiakin katsoisin, mutta kaukosäädin on tainnut hajota aikain saatossa kun ei enää aiheuta laitteessa reaktiota. Patterien vaihtoa vielä kerran ajattelin kokeilla. Käytän läppäriä nettiasioiden hoitoon enemmän kuin älypuhelinta, vaikka sellaisen omistankin.
Eilen tilasin 16 dvd:tä ja blu-raytä elokuvia ja sarjoja ja eivät olleet kalliita, en jaksa noita suoratoistopalveluja ja niistä ei myöskään yleensä löydy sitä oikeaa versiota jonka haluan nähdä. Myös kirjoja ostan omakseni ja luen niitä päivittäin, nyt kirjoja on kertynyt yli 200 kappaletta.
EiVITTUSte tädit olette kalkkiksia, ei älypuhelinta, paperinen kalenteri, ja varmaan vielä käteinen rahakin 🤣😂😅
Uusissa taloissa ei ole tamppaustelinettä , eikä pyykkinaruja.