Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?

Vierailija
07.01.2022 |

Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?

Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.

Kommentit (871)

Vierailija
241/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.

Luen paperisia kirjoja.

Tilaan useampaa lehteä.

Keitän perunoita kuorineen.

Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.

Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D

Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.

Kuorineen keitetyt perunat on kyllä sekä vanhanaikaisia, että todella hankalia syötäviä. Mitään en niin inhoa, kuin kuumien perunoiden kuorimista. Perunat polttaa sormia ja liimamaista töhnää tarttuu sormiin, ( keiteetyä perunaa voi käyttää liimana) peruna hajoaa kesken kuorimisen ja tippuu, minne nyt  milloinkin sattuu tippumaan. 

Aikuiset lapseni eivät ole oppineet kuorimaan kuumia perunoita, koska olen viimeiset 40v kuorinut perunat raakoina ja keittänyt vasta sitten. On niin paljon helpompaa ja kätevämpää kuoria vaikka 15 raakaa perunaa, kun 3 keiteetyä, kuumaan, murenevaa perunaa.

Joo ja kyllä olen koko lapsuuteni kuorinut noita kuumia perunoita ja osaan kyllä, mutta  en tee sitä enää, koska perunan kuoriminen raakana on niin paljon helpompaa. 

Kuorineen keitety peruna saa minun puolestani olla historiaa.

Kuorineen keitetyissä perunoissa pysyy paremmin vitamiinit ja maku on parempi.

Olen tuo joka kirjoitti, että inhoaa kuumien kuoriperunoiden kuorimista. Minä keitän perunat höyrykattilassa ja maku ei kärsi, vaikka kuoria ei olekaan. Perunat ei lillu vedessä.

Mutta miksi käytät peukaloa? Sitä ihmeteltiin.

Vierailija
242/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiön kaapeissa on hyllypaperit, jotka vaihdan uusiin, kunnes ne ovat kulahtaneet.

Olen nähnyt ja kuullut hyvin monelta keittiön huollosta vastaavilta, etteivät he käytä hyllypapereita.  En minäkään jokaiseen keittiön kaappiin laita paperista hyllypaperia, vaan myöskin kerniliinan palasia suojaamaan hyllyjen maalattua pintaa.

Olen perinnyt hyllypaperien käytön omalta äidiltäni, hän nimittäin käytti keittiön kaapeissa niitä.  Osti aina erilaista kuvioitua hyllypaperia ja vuorasi hyllyn tason sillä jokaikiseen keittiön kaappiin, jossa oli hyllytasot.  Kuivien elintarvikkeiden säilöntäkaappien hyllyihin etenkin. 

Meidän kerrostalossa on sellainen vanhanaikainen kylmäkellari. Näin kerran ovenraosta, että naapurin komerossa oli hyllypaperit ja mietin, olisiko niistä siellä hyötyä. Kuitenkin, kylmäkellari on vanhanaikainen juttu! Minulla on siellä mehupulloja, hillopurkkeja, perunoita, omenoita, sipulia..

:Dhah, Juu, äitinikin kerrostalossa viimeiset vuotensa asuessaan vuorasi myös kellarin kopperonsa hyllyt hyllypaperilla, ja kun itse muutin aikoinaan mieheni kanssa kerrostaloon, jossa oli kellarikoppero yhteisessä taloyhtiön tiloissa, niin eikös äitini joskus lastemme väliaikaishoitajana ollessaan ollut sinnekin käynyt laittamassa hyllypaperit.    Tavallaan onhan ne kellarikopperon hyllyt puiset ja olihan se siistin näköistä kun niissäkin on paperit, vaikka minä itse olen oman perheeni puitteissa hyvin harvoin enää kellariin säilönyt mitään omavalmisteisia hilloja lasipurkeissa tms.   Pakastimeen tulee laitettua marjatkin, kuten varmaankin hyvin moni pakastaa marjasatonsakin nykyaikana.  Pakastinarkku oli äitinikin käytössä jo 70-luvun puolivälistä saakka.  Hän vain hankki pienemmän arkkupakastimen sittemin, kun me kaikki lapset muutimme kotonta pois omillemme.    Omassa perheessäni ei ole ollut kuin tuonlainen pieni ns. pystypakastin, jonne ei tietysti niin paljon mahdukkaan pakastettavia tuotteita kuin arkkumalliseen pakastimeen riippuen tietysti senkin koosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan hatun päästä syödessä, kaikkialla. M51.

Miesten hattumuoti on ollut jo pidemmän aikaan alamäessä ja Suomessa se taitaa rajoittua kylmällä säällä pidettäviin pipoihin ja lippalakkeihin, joita osa käyttää väärinpäin. Usein vanhoissa valokuvissa ja filmeissä lähes kaikilla pikkupojista vanhoihin naisiin on jonkinlainen päähine päässä ulkona ollessa ja niistä voi päätellä onko kyseessä silinteriä käyttävä herrasmies vaiko lätsää käyttävä työläinen.

Vierailija
244/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden vetokin on kantautunut lapsuuteni kodistani omankin perheen tavaksi. Itse ollessani alle kouluikäinen pikkulapsi muistan, kun tykkäsin aina lakanavedon aikaan mennä vedettävän lakanan alle, kun siinähän alkuun mukavasti tukka hulmusi lakanoiden vedon alkutoimen aikana, kun äiti ja joku perheenjäsen toisessa päässä lakanaa vetäessään niitä lakanoita ensin levittivät ja humpsauttivat sen lakanan levälleen, ja kiva tuulahdus kävi kasvoilleni, kun istuin lakanoiden vedon aikaan niitten alla lattialla. 

Tismalleen sama lapsuuskokemus! 😊😊

Vierailija
245/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kapassa ja muilla asioilla pyörällä, en omista autoa.

Vierailija
246/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan käsin.

En käytä johdottomia vekottimia.

Kirjoitan asiat muistiin kynällä, en laita niitä puhelimeen. Minulla on taskukalenteri ja seinäkalenteri.

Minulla on vihkoja ja kyniä.

Vierailija
247/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakanoiden veto.  Vedän mieheni kanssa puhtaat lakanat viikaten ne rullalle.  Edellä mainittua askaretta ei lakanoitten viikkaamiseksi liinavaatekaappiin enää monikaan nuoremman sukupolven edustajat tee, vaan mankeloivat lakanat ilman että vetäisivät ne ensin.

Lakanoiden vetokin on kantautunut lapsuuteni kodistani omankin perheen tavaksi. Itse ollessani alle kouluikäinen pikkulapsi muistan, kun tykkäsin aina lakanavedon aikaan mennä vedettävän lakanan alle, kun siinähän alkuun mukavasti tukka hulmusi lakanoiden vedon alkutoimen aikana, kun äiti ja joku perheenjäsen toisessa päässä lakanaa vetäessään niitä lakanoita ensin levittivät ja humpsauttivat sen lakanan levälleen, ja kiva tuulahdus kävi kasvoilleni, kun istuin lakanoiden vedon aikaan niitten alla lattialla. 

Lieneekö monessakaan nykylapsiperheessä enää vedetään ylipäätänsä lakanoitakaan???  Äiti tai isä vaan kääräisee ne viikaten rullalle ja/tai mankeloivat ne lisäksi tai toiset vielä silittävätkin, kuten äitini silitti vedetyt ja viikatut lakanat.  Tiedän, että lakanoiden materiaalejakin on nykyisin paljon sellaisia ns. itsesiliäviä puuvillasatiinisia, kuten on itsellänikin on, joita ei välttämättä tarvitse silittää, vaikka ne vetääkin ja viikkaa siten rullalle ja laittaa ne liinavaatekaappiin.

Minäkin istuin tuulessa lapsena vedettävien lakanoiden alla. Meillä ei lakanoita vedetä, ei mankeloida vaan kämpätään...

Siis viikataan. Puoliso taitavampi tässä

Vierailija
248/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivon itse karjalanpiirakoita ja mureita ässiä.

Ässät 😋

Vierailija
249/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11484 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.

M

Siis tämä on totta. Näitä lippalakkimiehiä ilmestyy aina enemmän ja enemmän. Joku tiesi että ovat niitä ulkomaan natolobbareita. Aina ovat sisällä esim kahvella tai jopa syömässä lippalakki päässä ja supattavat.

Itse olen elvyttänyt vanhan ja kunniakkaan kahvin juonnin lautaselta. Kahvia siis kaadetaan kupista lautaselle, reinalle laitetaan sokeripalanen ja kahvi imetään sen palan läpi. On hyvää. Huomaa että lautasta pidetään sormenpäillä kuten tarjotinta. Sokeripalan pitää olla jotain kovaa että kestää koko kupillisen.

Ennen vanhemmat mummut kykenivät imemään kahvin jopa useamman sentin päässä sokeripalaa.

Lapsena nauratti katsoa kun kahvi lensi ilmassa sokeripalan läpi.

Toinen minun edesmenneistä mummoistani joi pannukahvia juuri tuolla tavoin ryystämällä sitä kahvikupin asetetilta ja laittamalla sokeripalan hampaiden väliin. Minä juon suodatinkahvia mieluiten sopivan kokoisesta mukista ilman asettia ja ilman sokeria mutta kevytkerman kera.

Vierailija
250/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitä saunan peseytyäkseni. Vanhassa talossa on kylmä ja vetää nurkista.

Vierailija
251/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin että leipä on aina oikein päin pöydällä. Olen tarkka ettei ruokaa mene koskaan roskiin. Käytän esiliinaa ja huivia leipoessa. Teen itse korppujauhot.

Leivänkääntelijä täälläkin 🙋

Lähetän myös joulu- ja onnittelukortteja.

Jatkan vielä

Joulu- ja onnittelukortteja lähetän minäkin. Kirjoitin myös viime vuonna 12 kirjettä

Ap leivän kääntelijä

Saisko kysyä että miksi leipää käännellään? En ole kuullut tällaisesta.

Luitko kokonaan tämän leipäjutun?

Vanhastaan on ollut tapa, että leipä on oikein päin. Siis jauhopuoli alaspäin. Leipä on Jumalan viljaa, ja sitä pitää kunnioittaa.

Näin olen lapsesta asti oppinut.

Ok, ymmärsitkö nyt?

Ei tarvitse olla  ilkeä, on ihan uusi juttu tällainen (ehkä olen liian nuorekas). Onko tässä siis joku uskonnollinen tausta? Miten se "jauhopuoli" on muka alaspäin jos leipä on oikeinpäin? Ihan tosissani oon kiinnostunut.

Anteeksi jos olen ilkeä mut olet säkin vähän tyhmä jos et tajua miten leipä on oikein päin. Katso sitä leipää ja mieti vähän. Nyt puhutaan siitä kun sitä leipää säilytetään. Ei mistään valmiista voileivästä. Anteeks!

Voi elämä, siis kysymys oli siitä mikä on "jauhopuoli". Älä tule muita haukkumaan tyhmäksi kun itse et ymmärärä lukemaasi. Ja olen samaa mieltä siitä että viisaushan kasvaa vain kysymällä, kaikkitietäviä urpojahan riittää tässä maailmassa.

Vierailija
252/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulostan junalipun paperille.

Vierailija
253/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan hatun päästä syödessä, kaikkialla. M51.

Miesten hattumuoti on ollut jo pidemmän aikaan alamäessä ja Suomessa se taitaa rajoittua kylmällä säällä pidettäviin pipoihin ja lippalakkeihin, joita osa käyttää väärinpäin. Usein vanhoissa valokuvissa ja filmeissä lähes kaikilla pikkupojista vanhoihin naisiin on jonkinlainen päähine päässä ulkona ollessa ja niistä voi päätellä onko kyseessä silinteriä käyttävä herrasmies vaiko lätsää käyttävä työläinen.

Vanhoja tyylikkäitä miehiä bongaa kyllä vieläkin joskus kunnon hattu päässä. Ihana tapa!

Vierailija
254/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulostan junalipun paperille.

Ja koronapassin, kun muilla se näyttää olevan puhelimessa.

Vierailija
255/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan papiljotit hiuksiin pesun jälkeen, minulla on fööni ja kiharrin. Mutta pidän paplareita parempana ohuille hiuksille on.

Vierailija
256/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimi Räikkönen sai maailmalla kiitosta, kun riisui vaistomaisesti lippalakin ja pisti kainaloonsa, kun kenraali tuli jakamaan palkintoja.  Oli armeijassa oppinut.  Muut tönötti lakkipäässä palkintopallilla.

Vierailija
257/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä meidän talossa on myös kylmäkellari. Itse olen käyttänyt sitä parina vappuna kun olen tehnyt simaa ja lahjoittanut seurakunnan myyjäisiin ja mies on pari kertaa isomman kaljalaakin sinne laittanut. Olen huomannut että alle puolet kylmiöistä on käytössä ja ne mitkä on, niissä on pääasiassa juuri jotain olusia ja viinejä. Utelias olen ollut, myönnetään. Edellisessä asuinpaikassamme se päätettiin purkaa pois vähäisen käytön takia, mutta en tiedä mitä tuli tilalle, se jäi vähän kesken kun muutimme juuri siinä päätösvaiheessa pois. 

Vierailija
258/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhin pepun vanhalla sanomalehdellä.

Vierailija
259/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näpyttelen kännykkää etusormella. Nuorisolaiset naureskelevat. Pitäisi kuulemma peukaloilla :D 

Tytär ihmetteli veljelleen, miksi kaikki "vanhat" käyttää etusormea. Olen 50 v, en kai nyt sentään vanha? Mutta teini-ikäisille lapsilleni olen varmaankin vanha.

Vierailija
260/871 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiön kaapeissa on hyllypaperit, jotka vaihdan uusiin, kunnes ne ovat kulahtaneet.

Olen nähnyt ja kuullut hyvin monelta keittiön huollosta vastaavilta, etteivät he käytä hyllypapereita.  En minäkään jokaiseen keittiön kaappiin laita paperista hyllypaperia, vaan myöskin kerniliinan palasia suojaamaan hyllyjen maalattua pintaa.

Olen perinnyt hyllypaperien käytön omalta äidiltäni, hän nimittäin käytti keittiön kaapeissa niitä.  Osti aina erilaista kuvioitua hyllypaperia ja vuorasi hyllyn tason sillä jokaikiseen keittiön kaappiin, jossa oli hyllytasot.  Kuivien elintarvikkeiden säilöntäkaappien hyllyihin etenkin. 

Meidän kerrostalossa on sellainen vanhanaikainen kylmäkellari. Näin kerran ovenraosta, että naapurin komerossa oli hyllypaperit ja mietin, olisiko niistä siellä hyötyä. Kuitenkin, kylmäkellari on vanhanaikainen juttu! Minulla on siellä mehupulloja, hillopurkkeja, perunoita, omenoita, sipulia..

:Dhah, Juu, äitinikin kerrostalossa viimeiset vuotensa asuessaan vuorasi myös kellarin kopperonsa hyllyt hyllypaperilla, ja kun itse muutin aikoinaan mieheni kanssa kerrostaloon, jossa oli kellarikoppero yhteisessä taloyhtiön tiloissa, niin eikös äitini joskus lastemme väliaikaishoitajana ollessaan ollut sinnekin käynyt laittamassa hyllypaperit.    Tavallaan onhan ne kellarikopperon hyllyt puiset ja olihan se siistin näköistä kun niissäkin on paperit, vaikka minä itse olen oman perheeni puitteissa hyvin harvoin enää kellariin säilönyt mitään omavalmisteisia hilloja lasipurkeissa tms.   Pakastimeen tulee laitettua marjatkin, kuten varmaankin hyvin moni pakastaa marjasatonsakin nykyaikana.  Pakastinarkku oli äitinikin käytössä jo 70-luvun puolivälistä saakka.  Hän vain hankki pienemmän arkkupakastimen sittemin, kun me kaikki lapset muutimme kotonta pois omillemme.    Omassa perheessäni ei ole ollut kuin tuonlainen pieni ns. pystypakastin, jonne ei tietysti niin paljon mahdukkaan pakastettavia tuotteita kuin arkkumalliseen pakastimeen riippuen tietysti senkin koosta. 

Ei niitä hyllypapereita laitettu siksi että ne on "nätit" vaan siksi että hillot sun muut eivät sotke sitä hyllyä ja jätä jälkiä, plus on helpompi siivota. Ennen vanhaan nääs ajateltiin sitäkin, että talosta muuttaessa on jätettävä käytetyt tilat - myös se kylmäkellari - siistinä seuraavalle asukkaalle!

Vanhanaikaista ajatella muuta kuin itseään, tiedän. Nythän eletään minä-minä-maailmassa, jossa ei välitetä muista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi