Työnhaku on kyllä yhtä teatteria
Työhakemuksen teosta työhaastatteluun. Netti on pullollaan neuvoja, mitä kannattaa tehdä ja miten. Mutta silti välillä tuntuu, että töihin pääseminen on tuuripeliä ja se, joka osaa tyrkyttää itseään parhaiten, "voittaa". Ja miten pääsen kerryttämään työkokemusta, jos en pääse edes töihin?
Kommentit (111)
Ja pahinta teatteria on nämä julkisen puolen "työnhaut", joissa jo alusta asti tiedetään kuka sen paikan saa, eli joku joka on sitä hommaa talossa tehnyt jo vuosia määräaikaisena tms. pätkissä. Mutta pakko on paikka laittaa julkiseen hakuun ja haastatella x-määrä porukkaa. Mitä ihmisten ajan haaskausta!!
Naurattaa nämä nettiartikkelit, joissa vaahdotaan että valitse oikea fontti työhakemukseen! Voi jessus, jos se työnsaanti on jostain fonttivalinnasta kiinni, niin pitkää työpaikkanne! Eikö millään muulla enää ole merkitystä kuin tuollaisella turhanpäiväisellä kikkailulla, haloo??
Ei me kaikki rekrytoijatkaan olla mitään tunteettomia typeryksiä. Kun saan hakemuksia, joissa hakijan koulutus ja/tai osaaminen ei vastaa lainkaan sitä, mitä olemme työpaikkailmoitukseen laittaneet, niin ainakin minä tajuan, että työkkäri on vaatinut hakijaa hakemaan paikkaa. En mä ainakaan ajattele, että onpas tyhmä hakija, kun tuolla osaamisella yrittää tähän työpaikkaan. Tottakai hänen pitää laittaa hakemus, jotta ei tule karenssia. Ikävää tietysti, että hakija joutuu tekemään turhaa työtä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:57"]
Ja pahinta teatteria on nämä julkisen puolen "työnhaut", joissa jo alusta asti tiedetään kuka sen paikan saa, eli joku joka on sitä hommaa talossa tehnyt jo vuosia määräaikaisena tms. pätkissä. Mutta pakko on paikka laittaa julkiseen hakuun ja haastatella x-määrä porukkaa. Mitä ihmisten ajan haaskausta!!
Naurattaa nämä nettiartikkelit, joissa vaahdotaan että valitse oikea fontti työhakemukseen! Voi jessus, jos se työnsaanti on jostain fonttivalinnasta kiinni, niin pitkää työpaikkanne! Eikö millään muulla enää ole merkitystä kuin tuollaisella turhanpäiväisellä kikkailulla, haloo??
[/quote]
Just hain (työkkärin käskystä) erästä julkisen alan paikkaa, johon hakemus täytettiin netissä. Hakemukseen ei saanut itse laittaa edes rivivälejä, vaan kaikki piti kirjoittaa yhteen pötköön. Sanomattakin selvä, ettei mitään fontteja tarvinnut kauheesti miettiä...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:57"]
[/quote]
Valitettavasti lainsäädäntö edellyttää, että kuntien ja valtion virat on laitettava julkiseen hakuun. Jos moista velvoitetta ei olisi, se pitkään hommaa tehnyt sijainen vakinaistettaisiin suoraan. Byrokratiaa vaan koko hakuprosessi, mutta ei voi lakiakaan rikkoa.
Jos työkkäri lähettää työtarjouksen ja teet hakemuksen paikkaan, niin saako siinä mainita esim. "Haen xxx-paikkaa te-toimiston pyynnöstä". Tuleeko siitä jotain karensseja, että mainitsee hakevansa työkkärin käskystä? Jos paikkaan vaaditaan vaikkapa joku koulutus mitä hakijalla ei ole, niin ei olisi sitten niin noloa lähettää hakemusta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:24"]
Jos työkkäri lähettää työtarjouksen ja teet hakemuksen paikkaan, niin saako siinä mainita esim. "Haen xxx-paikkaa te-toimiston pyynnöstä". Tuleeko siitä jotain karensseja, että mainitsee hakevansa työkkärin käskystä? Jos paikkaan vaaditaan vaikkapa joku koulutus mitä hakijalla ei ole, niin ei olisi sitten niin noloa lähettää hakemusta.
[/quote]
No ei kai sitä työkkäri voi millään tavalla kieltää mainitsematta, kun kerran totta on? Itse ainakin laitoin hakemukseen selvästi, että paikan osoitti minulle TE-keskus.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:24"]
[/quote]
No ei kai sitä työkkäri voi millään tavalla kieltää mainitsematta, kun kerran totta on? Itse ainakin laitoin hakemukseen selvästi, että paikan osoitti minulle TE-keskus.
[/quote]
TE-toimisto, eikä -keskus.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:58"]Papereissa voi lukea mitä vaan, mutta käytös haastattelussa merkitsee tosi paljon. Pitää olla reipas ja vastata enemmällä kuin yhdellä sanalla, mutta ei taas liian puhelias. Liika tyrkyttäminenkin ja itsekehu on ärsyttävää. Toisaalta vaatimattomuuskaan ei ole hyvä. Kädenpuristuskin on joskus, että ei. Vähän toki riippuu, mikä tehtävä on kyseessä. Joskus tulee vaan sellainen tunne, että ei, niin silloin joutuu pinon alimmaiseksi. Tänä päivänä hyviä hakijoita on pilvin pimein, joten pienet asiat merkkaa. Taitolaji. t. HR [/quote] Ja mitenhän nämä asiat vaikuttaa siihen, miten henkilö tekee töitä? Ärsyttävää, että pitäisi osata lukea toisen ajatuksia, onko liian puhelias vai hiljainen. Ja vaikka olisinkin hiljaisempi, ei se tarkoita, että olen huono työntekijä.
[/quote]
Joo, tää on totta. Ei mitenkään. Mutta näin se vaan menee. Jos on papereissa suunnilleen tasavertaiset hakijat, niin sitten mennään ihan ominaisuuksiin. Ihan siihen, miltä ihminen tuntuu. Niin epäreilulta kun se kuulostaakin. Ja sitten vielä se, että ikinä ei tiedä, minkälainen se haastattelija on. Samat ominaisuudet ei kelpaa kaikille. Toisaalta voi tulla hasardeja toiseenkin suuntaan. Joku vaikuttaa tosi ihanalta tyypilt, tai joku asia saa empatiat liikkeelle ja vaan haluat antaa ko. henkilölle mahdollisuuden. Siinä voi mennä pahasti metsään.
t. HR
Työnhaku on taitolaji. Pitää osata vetää oikeista naruista, puhua hyvin, vakuuttaa ja luoda oikeanlaisia mielikuvia.
Mites haastattelijat suhtautuvat meihin jännittäjiin? Saatan änkyttää ja hikoilla ja toistella samoja asioita. Työntekijänä olen ahkera ja tunnollinen ja teen oikeastaan mitä vain mukisematta. Olen harvoin saikulla, teen mielelläni ylitöitä ja en puhu pahaa kenestäkään.
Työhaastattelu on niin jännittävä paikka, että mokaan aina kun jännitän. Siksi olen varmaan loppuelämäni työtön, eihän kukaan palkkaa änkyttävää ja ujoa. :(
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:37"]
Oi mä oikein odotan että saisin työkkäristä työtarjouksen. Saisin kirjoittaa ihan hassun hakemuksen. Tekisin jonkun loppusointuriimillisen runonpätkän tai gänstäräppiä tai järkyn puhekielisen onx duunii hakemuksen. Hitto että mulla olis hauskaa se päivä. Oman nimen laitto siihen olis pieni hinta siitä että vituttaa hakea paikkaa, johon on selvästi epäkelpo. Ja alkuun tietty "haen te-puljun kehoituksesta tätä kullankaivajan paikkaa". Teatteria niin tää työttömän arki kaipaa. Tsemppiä te muut!
[/quote]Mutta muista uovuuspuuskassasi että hakemuksen pitää kuitenkin olla sillätavalla laadittu ettei kukaan voi sanoa että olet omalla toiminnallasi estänyt valituksi tulemisen. Älytöntä, ihan tosissaan pitää hakea paikkoja joista tietää ettei edes haastatteluun huolita. Muuten voi tulla karenssia. Kuulemma joskus te-toimisto ihan oikeasti soittelee joihinkin paikkoihin ja varmistaa onko ko työnhakija hakenut ko paikkaa ja millaisella hakemuksella.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:09"]
Ei me kaikki rekrytoijatkaan olla mitään tunteettomia typeryksiä. Kun saan hakemuksia, joissa hakijan koulutus ja/tai osaaminen ei vastaa lainkaan sitä, mitä olemme työpaikkailmoitukseen laittaneet, niin ainakin minä tajuan, että työkkäri on vaatinut hakijaa hakemaan paikkaa. En mä ainakaan ajattele, että onpas tyhmä hakija, kun tuolla osaamisella yrittää tähän työpaikkaan. Tottakai hänen pitää laittaa hakemus, jotta ei tule karenssia. Ikävää tietysti, että hakija joutuu tekemään turhaa työtä.
[/quote]Ja ikävää on sekin että te joudutte tekemään turhaa työtä. Ihan totta, ketä ja mitä tuo palvelee? te-toimiston työntekijöitä, ei muita.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:24"]
[/quote]Saa mainita mutta ristiriitaista kyllä, hakemus pitää silti tehdä ihan tosissaan. Muuten voi siitäkin tulla karenssia!
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:00"]
Mites haastattelijat suhtautuvat meihin jännittäjiin? Saatan änkyttää ja hikoilla ja toistella samoja asioita. Työntekijänä olen ahkera ja tunnollinen ja teen oikeastaan mitä vain mukisematta. Olen harvoin saikulla, teen mielelläni ylitöitä ja en puhu pahaa kenestäkään. Työhaastattelu on niin jännittävä paikka, että mokaan aina kun jännitän. Siksi olen varmaan loppuelämäni työtön, eihän kukaan palkkaa änkyttävää ja ujoa. :(
[/quote]Hyvän ihmistuntijan pitäisi myös nähdä jännityksen läpi. Pitäisihän jokaisen ymmärtää että tilanne on stressaava eikä siinä ole samanlainen kuin itse työelämässä.
Jos on hyvät todistukset ja suositukset arvostaisin niitä enemmän kuin supliikkia superrentoa hakijaa. Itseasiassa sellaista "epäilisin".
Luulin ennen, että suhteilla töihin pääseminen on lähinnä urbaanilegenda. Vaan ei olekaan. Ainut pidempiaikaisempi työpaikkani on suhteiden kautta saatu.
Entä jos on jännittäjä, eikä ole työkokemusta?
Ker[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:47"]Työnhaku on taitolaji. Pitää osata vetää oikeista naruista, puhua hyvin, vakuuttaa ja luoda oikeanlaisia mielikuvia.
[/quote]
Ja miten tämä onnistuu? En ole mikään supliikki mestarimanipuloija, joka puhuu ihmisiä pyörryksiin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:58"]Papereissa voi lukea mitä vaan, mutta käytös haastattelussa merkitsee tosi paljon. Pitää olla reipas ja vastata enemmällä kuin yhdellä sanalla, mutta ei taas liian puhelias. Liika tyrkyttäminenkin ja itsekehu on ärsyttävää. Toisaalta vaatimattomuuskaan ei ole hyvä. Kädenpuristuskin on joskus, että ei. Vähän toki riippuu, mikä tehtävä on kyseessä. Joskus tulee vaan sellainen tunne, että ei, niin silloin joutuu pinon alimmaiseksi. Tänä päivänä hyviä hakijoita on pilvin pimein, joten pienet asiat merkkaa. Taitolaji. t. HR [/quote] Ja mitenhän nämä asiat vaikuttaa siihen, miten henkilö tekee töitä? Ärsyttävää, että pitäisi osata lukea toisen ajatuksia, onko liian puhelias vai hiljainen. Ja vaikka olisinkin hiljaisempi, ei se tarkoita, että olen huono työntekijä.
[/quote]
Joo, tää on totta. Ei mitenkään. Mutta näin se vaan menee. Jos on papereissa suunnilleen tasavertaiset hakijat, niin sitten mennään ihan ominaisuuksiin. Ihan siihen, miltä ihminen tuntuu. Niin epäreilulta kun se kuulostaakin. Ja sitten vielä se, että ikinä ei tiedä, minkälainen se haastattelija on. Samat ominaisuudet ei kelpaa kaikille. Toisaalta voi tulla hasardeja toiseenkin suuntaan. Joku vaikuttaa tosi ihanalta tyypilt, tai joku asia saa empatiat liikkeelle ja vaan haluat antaa ko. henkilölle mahdollisuuden. Siinä voi mennä pahasti metsään.
t. HR
[/quote]
No eikö voi mennä pahasti metsään myös siinä, jos palkkaa sen puheliaamman hiljaisemman sijaan?
haha, työnhakemista näköjään voi harjoitella vappuna, vaikka lautapeleillä kavereiden kanssa http://kikatin.com/hauskat/uudet-lautapelit-vapuksi
"Tee työhakemuksestasi persoonallinen". Runojako sinne pitäisi kirjoittaa??