Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku on kyllä yhtä teatteria

Vierailija
29.04.2015 |

Työhakemuksen teosta työhaastatteluun. Netti on pullollaan neuvoja, mitä kannattaa tehdä ja miten. Mutta silti välillä tuntuu, että töihin pääseminen on tuuripeliä ja se, joka osaa tyrkyttää itseään parhaiten, "voittaa". Ja miten pääsen kerryttämään työkokemusta, jos en pääse edes töihin?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, että minulla on vääränlainen persoona. Olen pidättyväisempi, aika vaatimaton, enkä osaa "mainostaa" itseäni. Olen kuitenkin tunnollinen työntekijä, teen minulle kuuluvat hommat hyvin, tulen ihmisten kanssa toimeen.

Vierailija
42/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:20"]

Onko 8 kk työttömyys nykyään kuolinisku?

[/quote]

No jos haluaa saada palkkatukea tai mahdollisuuden kouluttautua uudestaan työttömyysturvalla niin pitää olla pidempään työttömänä. Eli se voi olla semmoinen mahdollisuus mitä ei ole jos tekee 3kk vuodesta töitä pätkissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloitan ne naurettavat työtarjoukset sanoilla "Te-toimisto katsoo minun olevan sopiva" jne. Luultavasti ymmärtävät jo siitä.

Oikeasti se on teatteria, ne tarjoukset jotka minulle on lähetetty eivät mitenkään vastaa koulutustani ja kokemustani.

Luulsii olevan työnantajille todella turhauttavaa ottaa vastaan ja lukea niitä pakkohakemuksia, tuo työtarjoussysteemi ei palvele ketään muuta kuin te-toimiston virkailijoita.

Vierailija
44/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole edes tyrkyttänyt itseäni työnantajille vuosikausiin, mut ei haittaa olen jo niin vanhakin, että vaikka olisin pysynyt täysin terveenä, jota en enää ole, en enää työllistyisi kuitenkaan tai en tiedä, kun en ole enää edes yrittänyt pyrkiä mihinkään pitkään aikaan, en vaan jaksa enää.

Mulla on jo lääkärin kirjoittama todistus iän myötä tulleista haittatekijöistä, joten on melkoisen vaikeaa näillä työttömien määrillä edes päästä töihin, kun on niin paljon terveitäkin työnhakijoita työttömien joukoissa.  Viimeisin paikka, joka oli likellä omaa ammattitaitoni historiaa, oli hakijoita noin parisataa, ja hänet, joka tehtävään valittiin, valittiin täysin suhteilla, joten se oli viimoisen niitti, kun luovutin ns. sisäisesti enää yrittämästä.

Vierailija
45/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:00"]

Hankkikaa uusi koulutus. Ei muuten pääse töihin 

[/quote] Ai raihnaantuneena 55 vuotiaana uusi ammatti. Ei kiitos.

Vierailija
46/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mitään teatteria tai jos on työnhakijan puolelta, se näkyy ja kuuluu.

Onhan työhakemuksen oltava virheetöntä tekstiä, mutta tärkeintä on se mitä olet tehnyt ja millä asenteella olet töitä hakemassa. Näyttö ammattitaidosta ja vastuunkanto työstä on tärkeintä.

Vierailija
47/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tiedän. Olen saanut hakemani paikat käyttäytymällä hienommin kuin joka päivä jaksan. En millään haluaisi ryhtyä enää työnhakuun. Asenteen on oltava kohdallaan, papereiden hyvät, niinkuin minulla onkin ja työkokemusta ja ikää sopivasti. Kuitenkin heti kun pääsen työhön kiinni, aito persoonani tahtoo tulla esille. Hoidan työni niin hyvin ettei työnantajani ole pettyneet, mutta en ole kovinkaan sosiaalinen ihmisenä. Asenne on kohdallaan kunhan saan olla rauhassa:)

Vierailija
48/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:55"]

Sain työkkäristä TÄNÄÄN ilmoituksen paikasta, jota pitää hakea 4.5. mennessä. Että ihan kivasti jättivät aikaa miettiä vapun yli. 

Paikka on vieläpä sellainen, että koulutukseni ja kokemukseni eivät täsmää mitenkään kyseiseen paikkaan. 

Eli aivan teatteria nyt lähettää hakemus sinne, kun missään tapauksessa en tule tätä pestiä saamaan. Mutta töitä käskettyä. Muuten uhkaa karenssi!

[/quote]

Eli et halua sitä paikkaa, vaikka sen ehkä saisitkin? Siltä se nyt vähän kuulostaa. Nykypäivänä sähköisten hakemusten aikaan ei enää juupailla viikkokaupalla, liimailla postimerkkejä hakemuskirjekuoriin ym. kun sen voi tehdä muutamassa minuutissa sähköisesti. Ja usko huviksesi, jos jonain päivänä haluat töihin, on jossain kohdin osattava olla vikkelä hakuprosessissa, koska 100 muuta hakijaa menevät jahkailijan ohi.

Työelämä ja sosiaalinen elämä on yleisesti ottaen falskia teatteria. Se nyt vain on realiteetti.

Vierailija
49/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"]Ei se ole mitään teatteria tai jos on työnhakijan puolelta, se näkyy ja kuuluu.

Onhan työhakemuksen oltava virheetöntä tekstiä, mutta tärkeintä on se mitä olet tehnyt ja millä asenteella olet töitä hakemassa. Näyttö ammattitaidosta ja vastuunkanto työstä on tärkeintä.
[/quote]

Entä, jos ei ole työkokemusta?

Vierailija
50/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestä siinä mielessä on teatteria, että et voi sanoa suoraan esim. sellaista asiaa, että nyt on työttömyyden ja ison asuntolainan takia taloudellinen tilanne niin huono, että olen valmis tekemään ihan mitä vaan duunia, josta saa liksaa, jotta lapset saa ruokaa ja vaatteita ja katon päänsä päälle. Tämä voi olla monelle se todellinen motiivi tehdä vaikkapa vähän vähemmänkin haasteellista duunia kuin mihin koulutus ja kokemus riittäisi, mutta tällaista asiaahan ei voi haastattelussa sanoa. Aina on esitettävä, että juuri tämä paikka kiinnostaa minua ja juuri tämä paikka antaisi minulle sopivia haasteita ja mahdollisuuden kehittyä. Palkkaakaan tai luontoisetuja ei voi kysyä alussa suoraan, vaikka työssäkäyvälle työnhakijalle ne saattaa loppupeleissä olla se juttu, joka ratkaisee, ottaako paikan vai ei. Suoraan et voi myöskään sanoa sitä, että työnhaun syy on nykyisen duunin vittumainen pomo tai huono ilmapiiri, aina on keksittävä jotain sellaista, että haluan uusia haasteita jne. Eli jossain mielessä touhu on teatteria.

Vierailija
51/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"]

[/quote]Onhan se teatteria jos tyyliin lastenhoitajalle osoitetaan työtarjous hammashoitajan paikasta. Luuletko että mikään terveystalo ottaa vakavasti sen hakemuksen vaikka se olisi kuinka huolella ja tosissaan laadittu?

Ja tämä ei ole mikään vitsi vaan ihan todellinen tapaus. Yksi niistä.

Vierailija
52/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"]Ei se ole mitään teatteria tai jos on työnhakijan puolelta, se näkyy ja kuuluu. Onhan työhakemuksen oltava virheetöntä tekstiä, mutta tärkeintä on se mitä olet tehnyt ja millä asenteella olet töitä hakemassa. Näyttö ammattitaidosta ja vastuunkanto työstä on tärkeintä. [/quote] Entä, jos ei ole työkokemusta?

[/quote]

Sitten on kouluttauduttava ja kehitettävä itseään niin, että saa ensin harjoittelupaikan ja siitä työkokemusta tarpeeksi. Muutenkin on korostettava sitä, miten työnantaja hyötyy työntekijästä. On niin tiukat ajat, että työntekijän on tuotettava.

Vierailija
53/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:52"]

[/quote]Onhan se teatteria jos tyyliin lastenhoitajalle osoitetaan työtarjous hammashoitajan paikasta. Luuletko että mikään terveystalo ottaa vakavasti sen hakemuksen vaikka se olisi kuinka huolella ja tosissaan laadittu?

[/quote]

Mä oon kuullut tapauksesta, jossa työkkäri tarjosi enkun opelle saksan open paikkaa. No, onhan ne molemmat toki germaanisia kieliä :D

Vierailija
54/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa työkkärit, hakekaa ne työpaikat itse. 

Vierailija
56/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:52"]

[/quote]

Minulle osoittettiin työhakemuksen tekopakko lastentarhanopettajan paikasta, joka vielä oli erityisryhmässä. Edellytettiin alan koulutus ja mielellään myös työkokemusta kyseiseltä alalta. 

Olen kasvatustieteen maisteri ja tehnyt täysin teoreettista tutkimustyötä. Tämä on todellakin TE-toimistossa tiedossa. Minulla ei ole kokemusta lasten kanssa työskentelystä saati erityislasten. Omia on neljä, mutta olettaisin, että se ei ole meriitti. 

Mikä järki tässä? Aikaa ja sitä myöten rahaa palaa turhien hakemusten käsittelyssä. 

Vierailija
57/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:03"]

Unohtakaa työkkärit, hakekaa ne työpaikat itse. 

[/quote]

Onko vinkkejä? Olen nyt kolme vuotta hakenut ihan itse ja ei ole natsannut. Asenne tietysti alkaa vähän hiipua. (Olen TET:n kautta hakenut myös)

Ilmeisesti ikä kerta kaikkiaan on liikaa. Olen 53-vuotias. Aivan terve, työhaluinen ja -kykyinen. Hyvinkin olisi peliaikaa 15 vuotta vielä työelämässä. 

Onko sinulla jotain tarjota kun noin määrätietoisesti laitoit viestisi?

Vierailija
58/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"]Ei se ole mitään teatteria tai jos on työnhakijan puolelta, se näkyy ja kuuluu. Onhan työhakemuksen oltava virheetöntä tekstiä, mutta tärkeintä on se mitä olet tehnyt ja millä asenteella olet töitä hakemassa. Näyttö ammattitaidosta ja vastuunkanto työstä on tärkeintä. [/quote] Entä, jos ei ole työkokemusta?

[/quote]

Sitten on kouluttauduttava ja kehitettävä itseään niin, että saa ensin harjoittelupaikan ja siitä työkokemusta tarpeeksi. Muutenkin on korostettava sitä, miten työnantaja hyötyy työntekijästä. On niin tiukat ajat, että työntekijän on tuotettava.
[/quote]

Eli ilman työkokemusta ei pääse töihin?

Vierailija
59/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:49"]

[/quote]

[/quote]

Eli jos ei ole työkokemusta, on huono työntekijä?

Vierailija
60/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle, miten opin tyrkyttäjäksi?