Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku on kyllä yhtä teatteria

Vierailija
29.04.2015 |

Työhakemuksen teosta työhaastatteluun. Netti on pullollaan neuvoja, mitä kannattaa tehdä ja miten. Mutta silti välillä tuntuu, että töihin pääseminen on tuuripeliä ja se, joka osaa tyrkyttää itseään parhaiten, "voittaa". Ja miten pääsen kerryttämään työkokemusta, jos en pääse edes töihin?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"]

Ei se ole mitään teatteria tai jos on työnhakijan puolelta, se näkyy ja kuuluu.

Onhan työhakemuksen oltava virheetöntä tekstiä, mutta tärkeintä on se mitä olet tehnyt ja millä asenteella olet töitä hakemassa. Näyttö ammattitaidosta ja vastuunkanto työstä on tärkeintä.

[/quote]Oletko työtön? Ja saanut omituisia työtarjouksia? Joihin sinulla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä päästä eikä edes realistisia mahdollisuuksia hakea?

Sellaisesta teatterista nyt puhutaan, kyllä se teatteri on ihan siellä te-toimiston puolella.

Vierailija
62/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:03"]

Unohtakaa työkkärit, hakekaa ne työpaikat itse. 

[/quote]Niinhän me haetaankin. Mut hakee kovin moni muukin. Ja jos haluaa työttömyysajan toimeentulla on oltava te-toimiston asiakas ja hakea niihin työtarjouspaikkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23-vuotias opiskelija. Onko toivo menetetty, enkö saa edes valmistuessani työtä, jos ei ole hirveästi työkokemusta?

Vierailija
64/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:13"]

Tämä itsensä brändääminen on minullekin yhtä helvettiä. En todellakaan ole luonteeltani sosiaalinen suupaltti, vaan työskentelen mieluiten yksinäni puhumatta kellekään. Ryhmässä työskentely ei silti ole minulle vaikeaa, vaikka en siitä liiemmin pidäkään. En tiuski kellekään, puhu pahaa kenestäkään tai änkytä hikoillen naama punaisena siksi että joudun puhumaan jollekin.

Työni teen hyvin ja mukisematta, selvät epäkohdat toki huomioin ja raportoin eteenpäin. En viihdy kahvihuoneessa rupattelemassa tai facebookissa pelailemassa, vaan syön evääni ja painun sen jälkeen mieluusti takaisin töihin.

Mutta millä tälläistä oikein markkinoi? Olen oikeasti ahkera ja teen mielelläni töitä, mutta nämä seikat kirjoittaa joka iikka työhakemukseensa, joten en erotu joukosta paskan vertaa. Vaikea on myös markkinoida itseään sosiaalisena verkostoitujana ja oikeana tiimipelaajana, kun en yhtään ole sellainen. En edes ymmärrä mitä merkitystä sillä yltiösosialisuudella on, kunhan vain teen palkkani edestä työni hyvin.

n21v

[/quote]

Ei kannata lannistua. Läheskään kaikkiin työpaikkoihin ei haeta mitään yltiösosiaalista tyyppiä. Yleensä riittää, että on tarpeeksi sosiaalinen kyseiseen työtehtävään ja työyhteisöön. Mikä sitten on tarpeeksi sosiaalinen? Se riippuu ihan työpaikasta, työtehtävästä ja työyhteisöstä. Jos tiimiin haetaan "joukkuepelaajaa", niin ahkera yksinpuurtaja ei ole silloin paras vaihtoehto, ellei tällä ole jotain sellaista ydinosaamista, jota muilla tiimissä ei ole. 

On aika oleellinen ero, ajatteleeko "tää on mun duuni ja mä teen tätä" vai "tää on meidän duuni ja me tehdään tätä". On työpaikkoja, joissa tiimin aikaansaama tulos on suurempi kuin tiimin yksittäisten jäsenten yhteenlaskettu tulos. Yksinpuurtaja oppii työtehtäväänsä tehdessään paljon, mutta uuden osaaminen jää silloin vain yksinpuurtajalle itselleen. Hyvässä tiimissä taas osaaminen jaetaan ja kaikki oppivat. Yksinpuurtaja myös usein raportoi epäkohdista esimiehelleen, kun taas "joukkuepelaaja" raportoi ensisijaisesti tiimille ja tiimi - jos on tarvetta - raportoi eteenpäin. Hyvässä tiimissä myös tsempataan työkavereita erityisesti silloin, kun asiat eivät suju toivotulla tavalla. 

On ehkä hyvä myös muistaa, että työyhteisön viihtyvyys ja hyvintointi on kaikista työyhteisöön kuuluvista kiinni. Jos yksi työntekijä eristäytyy muista - vaikka ihan omasta tahdostaan - se vaikuttaa myös niihin muihin. Silloin työyhteisössä hyvin pian on "me" ja "se". 

Mutta kuten alussa jo sanoin, ei kannata lannistua. Kannattaa yrittää etsiä ensisijaisesti sellaista työpaikkaa, jossa työtehtävä on pääasiassa yksin puurtamista. Silloin sopeudut parhaiten työyhteisöön ja todennäköisesti myös viihdyt työssäsi paremmin kuin jos joutuisit "joukkuepelaajan" rooliin vastoin tahtoasi.

Vierailija
65/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alaknut haaveilla te-toimiston työntekijäksi pääsystä. Sinne ei taida kummoiset vaatimukset olla. Laittelisin sitten vain ihmisille työtarjouksia urakalla, mieluiten mitä sopimattomimpiin paikkoihin.

Vierailija
66/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Itsehän ne pitääkin hakea, ei niitä te-toimiston kautta saa, mutta pitää vaan jaksaa pelleillä mukana niissä te-toimiston roolileikeissä ja näennäistarjouksissa.

Vierailija
67/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Oletko sinä työtön?

Vierailija
68/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:31"]

Olen 23-vuotias opiskelija. Onko toivo menetetty, enkö saa edes valmistuessani työtä, jos ei ole hirveästi työkokemusta?

[/quote]

Riippuu alasta. Joillakin (n.5 % aloista) pääsee vaikkei olisi edes valmistunut ja toisissa (n. 85 %) valmistuminen ja relevantti työkokemus eivät edes riitä että pääsee haastatteluun koska hakijoita on niin paljon. Sitten on se kymmenesosa, joissa omalla persoonalla, harrastustoiminnalla ja kaikella muulla ohjeistoiminnalla voi aidosti edistää omaa työllistymistään. Nämä siis korkesti koulutettujen työmarkkinoilla. Henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsee melkein kuka vaan.

Vierailija
69/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:33"]

Olen alaknut haaveilla te-toimiston työntekijäksi pääsystä. Sinne ei taida kummoiset vaatimukset olla. Laittelisin sitten vain ihmisille työtarjouksia urakalla, mieluiten mitä sopimattomimpiin paikkoihin.

[/quote]

Hain itse ja luulin että olisi ihan läpihuutojuttu kun tein gradunkin aiheeseen liittyen ja on asiakaspalvelukokemusta. Hakijoita yli 120 ja joku sosionomi taidettiin valita. En tiedä niiden keskimääräisestä tasosta, mutta ainakin on mistä valita.

Vierailija
70/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä jo työpaikkailmoitukset on uskomatonta teatteria ja shaissea. 

Vierailija
71/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Juuh, niinhän minäkin tein vielä 1980-luvulla, että ihan itse hain pankkiin töihin, ja pääsin, ja olisin päässyt vielä myöhemminkin, mutta silloin tein ehkä työelämäni virheen, en nimittäin lähtenyt kesken toisesta paikasta, jossa olin, ja joka ei ollut kuitenkaan mikään vakituinen paikka vaan määräaikainen. Mutta ehkäpä olisin jo aikapäiviä sitten poispotkittu, kuten pankkialalla on käynytkin kova puhuri vuosia sitten jo, etenkin 90-luvun laman myötä, ja seinäautomaattien tultua kuvioihin jne. kuin myös verkkopankkien jne. jne.

Muuten aloitin työuran jo yksitoista vuotiaana, ja hakemalla ihan itse mansikkatilalle töihin. Taisi vaan siitä hommasta saada alkunsa selkäni tuhoutuminen, sillä se jos mikä homma on selälle ja jaloille kuormittavaa.

Vierailija
72/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin te-toimisto "ehdotti" työtä johon vaadittiin ensimmäisenä koulutus, jota minulla ei ollut. Se oli tärkein asia mitä työssä edellytettiin ja minulla ei ollut kyseistä tutkintoa. Te-toimiston mielestä oli kuitenkin aiheellista hakea sinne. Sitä häpeän määrää kun luulevat siellä työpaikassa etten osaa edes työpaikkailmoitusta lukea, kun haen paikkaa johon en täytä yhtäkään kriteeriä.

Vierailija
73/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuntuu mahdottomalta saada töitä. Olen 23v ja mulla on työkokemusta tosi vähän, eli mistäs ammennat sisältöä cv:hen? Aina vinkataan, että laita kaikki luottamustoimet ym systeemit sinne, vaan kun ei ole sellaisiakaan. Huvittavinta on kuitenkin, että pitäisi osata markkinoida itsensä ah-niin-sosiaalisena, joustavana, ihmisten kanssa toimeen tulevana ja blaablaa, kun ei oikeasti ole pätkääkään sosiaalinen. Unelmani olisi tehdä jotain työtä niin, ettei tarvitsisi olla juuri tekemisissä ihmisten kanssa. En kestä tätä jatkuvaa puhetta verkostoitumisesta, itsensä brändäämisestä ym ym. Noh, opiskelen insinööriksi, joten ehkä jotain hommaa löytyy valmistumisen jälkeen eikä välttämättä tarvitse olla kovin sosiaalinen.

Vierailija
74/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:47"]

Minullekin te-toimisto "ehdotti" työtä johon vaadittiin ensimmäisenä koulutus, jota minulla ei ollut. Se oli tärkein asia mitä työssä edellytettiin ja minulla ei ollut kyseistä tutkintoa. Te-toimiston mielestä oli kuitenkin aiheellista hakea sinne. Sitä häpeän määrää kun luulevat siellä työpaikassa etten osaa edes työpaikkailmoitusta lukea, kun haen paikkaa johon en täytä yhtäkään kriteeriä.

[/quote]Nimenomaan tämä on se mikä ahdistaa! Voihan sitä hakea vaikka presidentiksi mutta haluaisi kuitenkin säilyttää omanarvontunnon ja ammattiylpeyden. Muidenkin silmissä.

Vierailija
75/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aikamoista teatteria, jos työhaastattelussakin kerta arvioidaan, puhuuko hakija liikaa vai liian vähän, jos asialla ei ole työtehtävän kannalta merkitystä. Jos hakija vastaa siihen, mitä kysytään, eikö sen pitäisi riittää?

Vierailija
76/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:56"]

Onhan se aikamoista teatteria, jos työhaastattelussakin kerta arvioidaan, puhuuko hakija liikaa vai liian vähän, jos asialla ei ole työtehtävän kannalta merkitystä. Jos hakija vastaa siihen, mitä kysytään, eikö sen pitäisi riittää?

[/quote]

Nimenomaan. "Ole oma itsesi" - näin kaikkialla neuvotaan, mutta kaikkihan sen tietävät, ettei niin voi tehdä.

Vierailija
77/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"]

Ei se ole mitään teatteria tai jos on työnhakijan puolelta, se näkyy ja kuuluu.

Onhan työhakemuksen oltava virheetöntä tekstiä, mutta tärkeintä on se mitä olet tehnyt ja millä asenteella olet töitä hakemassa. Näyttö ammattitaidosta ja vastuunkanto työstä on tärkeintä.

[/quote]Onhan se teatteria jos tyyliin lastenhoitajalle osoitetaan työtarjous hammashoitajan paikasta. Luuletko että mikään terveystalo ottaa vakavasti sen hakemuksen vaikka se olisi kuinka huolella ja tosissaan laadittu?

Ja tämä ei ole mikään vitsi vaan ihan todellinen tapaus. Yksi niistä.

[/quote]

No onhan niillä lapsillakin hampaat! :D

Vierailija
78/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi mä oikein odotan että saisin työkkäristä työtarjouksen. Saisin kirjoittaa ihan hassun hakemuksen. Tekisin jonkun loppusointuriimillisen runonpätkän tai gänstäräppiä tai järkyn puhekielisen onx duunii hakemuksen. Hitto että mulla olis hauskaa se päivä. Oman nimen laitto siihen olis pieni hinta siitä että vituttaa hakea paikkaa, johon on selvästi epäkelpo. Ja alkuun tietty "haen te-puljun kehoituksesta tätä kullankaivajan paikkaa". Teatteria niin tää työttömän arki kaipaa. Tsemppiä te muut!

Vierailija
79/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
80/111 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oikeasti on jossain työkkärin listoilla. T. työvoiman ulkopuolella