Puhuminen hankaloittaa parisuhdetta
Miesystäväni on huono puhumaan. Hän ei saa sanotuksi tarpeitaan ja ajatuksiaan mielestäni tarpeeksi selkeällä tavalla. Olen itse kova väittelemään ja keskustelemaan (en riitelymielessä) ja tämä hämmentää miestäni. Kärjistetty ja fiktiivinen esimerkkitilanne:
Minä: Sinulla on mustat hiukset.
Hän: Ei, ne ovat vaaleat.
Minä: Mielestäni ne ovat mustat. Näemmeköhän värin eri tavalla vai olenko väärässä. Olen varma, että ne ovat mustat.
Hän: Kai ne sitten ovat mustat.
Millaisiin asioihin tällaisessa tilanteessa kannattaisi kiinnittää huomiota, että
1. ...saisin mieheni keskustelemaan avoimemmin ja kertomaan omia mielipiteitään, tarpeitaan ja ajatuksiaan selkeämmin
2. ... tai muuttamaan omia opittuja käyttäytymistapojani niin, ettei mieheni kokisi väittelytarvettani uhkaksi ja rohkenisi liittymään sanailuun ilman pelkoa siitä, että se johtaa riitaan.
Ilmeisesti tällainen on miehille kovin yleinen tapa. Ettei "puhu eikä pussaa". Mieheni kyllä pussaa ja positiiviset asiat ovat helppoja puhua, mutta negatiivisista asioista ja erimielisyyksistä en saa hänen kanssaan kunnon keskustelua aikaiseksi. Syyksi omaan puhumattomuuteensa ja siihen, ettei hän halua antaa kritiikkiä on hän kertonut, että pelkää tosiaan sitä riitaa ja että menettää minut tms.
Onko kellään av-palstalaisella kokemusta tällaisesta?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:11"]
Ihmettelettehän te päivittäin kaikkea muutakin: miksi joku pitää legginsejä hyvännäköisenä hameen kanssa? Miksi joku ei nypi kulmakarvojaan ja pitää itseään ihan kivan näköisenä jne.
Silloin teillä on mielestänne oikeus mennä sanomaan asiasta, mutta aloittaja ei saisi pitää miehensä hiuksia eri värisinä kuin mies? En ymmärrä.
[/quote]
Toki ihmettelee, mutta en mä ainakaan ihmettele jotain kulmakarvojen nyppimisiä MIEHENI kanssa. Eli pitää valita sellainen keskustelukumppani, jota aihe nyt ylipäätään kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:48"]
Miksi väität miehelle että hänellä on mustat hiukset jos ne on vaaleat?
[/quote]
Täh? Miksi mies väittää, että ne ovat vaaleta jos ne kerran on mustat? Miksi oletat, että mies on oikeassa?
[/quote]
Vastaa nyt!
[/quote]
Miehen hiukset olivat oikeasti vihreät - mies ei vain halunnut myöntää että nainen on oikeassa eikä alistunut muuttamaan omaa mielipidettäänkään kun oli jo kerran todennut niiden olevan vaaleat. Mies avasi kaljan ja nainen suuttui. Nyt nainen muistuttaa miestä joka päivä siitä, kuinka tämä ei edes itse tiennyt minkä väriset hänen hiuksensa ovat.
[/quote]
Ihan sama.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:11"]
Ihmettelettehän te päivittäin kaikkea muutakin: miksi joku pitää legginsejä hyvännäköisenä hameen kanssa? Miksi joku ei nypi kulmakarvojaan ja pitää itseään ihan kivan näköisenä jne.
Silloin teillä on mielestänne oikeus mennä sanomaan asiasta, mutta aloittaja ei saisi pitää miehensä hiuksia eri värisinä kuin mies? En ymmärrä.
[/quote]
Toki ihmettelee, mutta en mä ainakaan ihmettele jotain kulmakarvojen nyppimisiä MIEHENI kanssa. Eli pitää valita sellainen keskustelukumppani, jota aihe nyt ylipäätään kiinnostaa.
[/quote]
Eikö toista kunnioittava kumppani nimenomaan ole kiinnostunut sen kumppanin mielipiteistä ja myös ainakin teoriassa ole kiinnostunut toisen kiinnostuksenkohteista?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:11"]
Ihmettelettehän te päivittäin kaikkea muutakin: miksi joku pitää legginsejä hyvännäköisenä hameen kanssa? Miksi joku ei nypi kulmakarvojaan ja pitää itseään ihan kivan näköisenä jne.
Silloin teillä on mielestänne oikeus mennä sanomaan asiasta, mutta aloittaja ei saisi pitää miehensä hiuksia eri värisinä kuin mies? En ymmärrä.
[/quote]
Toki ihmettelee, mutta en mä ainakaan ihmettele jotain kulmakarvojen nyppimisiä MIEHENI kanssa. Eli pitää valita sellainen keskustelukumppani, jota aihe nyt ylipäätään kiinnostaa.
[/quote]
Eikö toista kunnioittava kumppani nimenomaan ole kiinnostunut sen kumppanin mielipiteistä ja myös ainakin teoriassa ole kiinnostunut toisen kiinnostuksenkohteista?
[/quote]
Lisää: Itse ainakin olen kiinnostunut myös miestäni kiinnostavista asioista - siksi, että ymmärtäisin häntä paremmin ja keskustelumme ja yhdessäolomme syventyisi ja saisimme luotua välillemme yhä paremman yhteyden.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:11"]
Ihmettelettehän te päivittäin kaikkea muutakin: miksi joku pitää legginsejä hyvännäköisenä hameen kanssa? Miksi joku ei nypi kulmakarvojaan ja pitää itseään ihan kivan näköisenä jne.
Silloin teillä on mielestänne oikeus mennä sanomaan asiasta, mutta aloittaja ei saisi pitää miehensä hiuksia eri värisinä kuin mies? En ymmärrä.
[/quote]
Toki ihmettelee, mutta en mä ainakaan ihmettele jotain kulmakarvojen nyppimisiä MIEHENI kanssa. Eli pitää valita sellainen keskustelukumppani, jota aihe nyt ylipäätään kiinnostaa.
[/quote]
Aika yksinkertainen täytyy olla, jos ei ymmärrä, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä tässäkin asiassa. Mitä sitä nyt ihmettelemään. Ole sä vain mielestäsi kauniimpi nypittyine kulmakarvoinesi, ei ole varmaan liian vaikea tajuta, että joku muu on toista mieltä itsestään? Eikä tartte suureen ääneen julistaa, miten nypitty on kauniimpi!
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:11"]
Ihmettelettehän te päivittäin kaikkea muutakin: miksi joku pitää legginsejä hyvännäköisenä hameen kanssa? Miksi joku ei nypi kulmakarvojaan ja pitää itseään ihan kivan näköisenä jne.
Silloin teillä on mielestänne oikeus mennä sanomaan asiasta, mutta aloittaja ei saisi pitää miehensä hiuksia eri värisinä kuin mies? En ymmärrä.
[/quote]
Toki ihmettelee, mutta en mä ainakaan ihmettele jotain kulmakarvojen nyppimisiä MIEHENI kanssa. Eli pitää valita sellainen keskustelukumppani, jota aihe nyt ylipäätään kiinnostaa.
[/quote]
Sitäpaitsi kuka tässä sanoi, että siitä keskustellaan miehen kanssa? Aloittajan keskusteli miehen kanssa miehen hiuksista, siksi mies. Mistä sä ton miehen kanssa keskustelun tempaisit? Oot ehkä vähän yksinkertainen...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:11"]
Ihmettelettehän te päivittäin kaikkea muutakin: miksi joku pitää legginsejä hyvännäköisenä hameen kanssa? Miksi joku ei nypi kulmakarvojaan ja pitää itseään ihan kivan näköisenä jne.
Silloin teillä on mielestänne oikeus mennä sanomaan asiasta, mutta aloittaja ei saisi pitää miehensä hiuksia eri värisinä kuin mies? En ymmärrä.
[/quote]
Toki ihmettelee, mutta en mä ainakaan ihmettele jotain kulmakarvojen nyppimisiä MIEHENI kanssa. Eli pitää valita sellainen keskustelukumppani, jota aihe nyt ylipäätään kiinnostaa.
[/quote]
Eikö toista kunnioittava kumppani nimenomaan ole kiinnostunut sen kumppanin mielipiteistä ja myös ainakin teoriassa ole kiinnostunut toisen kiinnostuksenkohteista?
[/quote]
Lisää: Itse ainakin olen kiinnostunut myös miestäni kiinnostavista asioista - siksi, että ymmärtäisin häntä paremmin ja keskustelumme ja yhdessäolomme syventyisi ja saisimme luotua välillemme yhä paremman yhteyden.
[/quote]
Näin se on. Jos sinulle toisten legginsit ja hiukset ja meikit ovat tärkeitä, luulisi miehesi sen huomaavan ja kiinnostuisi niistä myös sinua miellyttääkseen edes. Raja kuitenkin kuinka paljon saa odottaa.
Miten te olette noin kanoja taas? Ymmärsin, että toi hiusjuttu oli vain keksitty esimerkki. Samantapainen keskustelu siis syntyy lähes jokaisesta asiasta, josta aloittaja yrittää miehensä kanssa keskustella (?) Jos se ei osaa edes hiustensa väristä puhua, niin miten on parisuhteen muut asiat?
Seurustelin kolme vuotta samanlaisen miehen kanssa ja lopulta suhde oli päätettävä kommunikaatio-ongelmien takia. Mies myötää ja myötää, eikä ikinä tuo omia mielipiteitään julki. Kaipasin keskustelua, en pelkkää kuuntelijaa. Enkä oikein tiedä kuunteliko se edes ikinä mitä sanoin, koska vastaus "en tiedä" tuli kuin apteekin hyllyltä, ennen kuin sain edes kysymystäni loppuun. Molemmat turhautuivat.
Tuo on kyllä sellainen piirre, joka tuskin muuttuu. Minä pidän siitä, että ihmisellä on mielipiteitä, mutta niiden ei tarvitse olla samoja kuin minulla.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:15"]
Hyvä pointti. Tuo "minun mielestäni" puuttunee liian usein. En ole sellainen, joka tykkää "luovuttaa" väittelyssä, mutta ehkä minun vain täytyy harjoitella, jotta saan sitä vähennettyä.
[/quote]
Ei ole luovuttamista jos hyväksyy että maailmaan mahtuu erilaisia mielipiteitä. Minun mielestäni asia voi hyvin olla näin, jonkun toisen mielestä se voi olla toisin.
[/quote]
Miksi mies sitten vänkää, että hänen hiuksensa ovat vaaleat? Tehän päättitte jo aloitusviestissä, että ap on väärässä? Ihmeellistä meininkiä.
[/quote]
Perusteluja kannattaa varmasti kysyä siltä mieheltä, miten tai miksi hän näkee/haluaa nähdä hiuksensa vaaleina.
En päätä mielipideasioissa kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä. Mielipiteet vai ovat eriävät. Ei keskustelussa tai väittelyssäkään tarvitse olla voittajia tai häviäjiä, enemmän tai vähemmän oikeassa olevia.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:48"]
Miksi väität miehelle että hänellä on mustat hiukset jos ne on vaaleat?
[/quote]
Täh? Miksi mies väittää, että ne ovat vaaleta jos ne kerran on mustat? Miksi oletat, että mies on oikeassa?
[/quote]
Vastaa nyt!
[/quote]
Miehen hiukset olivat oikeasti vihreät - mies ei vain halunnut myöntää että nainen on oikeassa eikä alistunut muuttamaan omaa mielipidettäänkään kun oli jo kerran todennut niiden olevan vaaleat. Mies avasi kaljan ja nainen suuttui. Nyt nainen muistuttaa miestä joka päivä siitä, kuinka tämä ei edes itse tiennyt minkä väriset hänen hiuksensa ovat.