Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhuminen hankaloittaa parisuhdetta

Vierailija
29.04.2015 |

Miesystäväni on huono puhumaan. Hän ei saa sanotuksi tarpeitaan ja ajatuksiaan mielestäni tarpeeksi selkeällä tavalla. Olen itse kova väittelemään ja keskustelemaan (en riitelymielessä) ja tämä hämmentää miestäni. Kärjistetty ja fiktiivinen esimerkkitilanne: 

Minä: Sinulla on mustat hiukset.

Hän: Ei, ne ovat vaaleat.

Minä: Mielestäni ne ovat mustat. Näemmeköhän värin eri tavalla vai olenko väärässä. Olen varma, että ne ovat mustat.

Hän: Kai ne sitten ovat mustat.

 

Millaisiin asioihin tällaisessa tilanteessa kannattaisi kiinnittää huomiota, että

1. ...saisin mieheni keskustelemaan avoimemmin ja kertomaan omia mielipiteitään, tarpeitaan ja ajatuksiaan selkeämmin

2. ... tai muuttamaan omia opittuja käyttäytymistapojani niin, ettei mieheni kokisi väittelytarvettani uhkaksi ja rohkenisi liittymään sanailuun ilman pelkoa siitä, että se johtaa riitaan. 

 

Ilmeisesti tällainen on miehille kovin yleinen tapa. Ettei "puhu eikä pussaa". Mieheni kyllä pussaa ja positiiviset asiat ovat helppoja puhua, mutta negatiivisista asioista ja erimielisyyksistä en saa hänen kanssaan kunnon keskustelua aikaiseksi. Syyksi omaan puhumattomuuteensa ja siihen, ettei hän halua antaa kritiikkiä on hän kertonut, että pelkää tosiaan sitä riitaa ja että menettää minut tms.

Onko kellään av-palstalaisella kokemusta tällaisesta?

 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:38"]

1. ...saisin mieheni keskustelemaan avoimemmin ja kertomaan omia mielipiteitään, tarpeitaan ja ajatuksiaan selkeämmin

2. ... tai muuttamaan omia opittuja käyttäytymistapojani niin, ettei mieheni kokisi väittelytarvettani uhkaksi ja rohkenisi liittymään sanailuun ilman pelkoa siitä, että se johtaa riitaan. 

 [/quote]

Mieshän kertoi mielipiteensä että hiukset on hänestä vaaleat. Miksi et voi hyväksyä hänen mielipidettään vaikka se poikkeaisi omastasi?

[/quote]

 

Hmm.. Jopas jotakin, kai olisi vaan mukava saada joitain perusteluja sille, miksi hiukset ovat hänen mielestään vaaleat... Tämä tyttö lopettaa turhan vänkäämisen ja väittelyn (kotona) tähän. ap

[/quote]

Perusteluja mielipiteelle voi toki kysyä sen jälkeen kun se mielipide on hyväksytty. Toki tuon kaltaisessa mielipideasiassa näkisin ne perustelut turhina.

Vierailija
22/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus teitä ihmisiä kun takerrutte kärjistettyyn esimerkkiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut keskustella miehesi kanssa asioista, joista miehesi on kiinnostunut? Jos mies on esimerkiksi jalkapallofani, saatko kaipaamaasi keskustelua aikaiseksi ottamalla puheeksi Arsenalin pelaajavaihdot tai jonkun muun jalkapalloon liittyvän asian?

Vierailija
24/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt esimerkkiäsi, mutta itselleni kommunikaatio on koko parisuhteen ydin. Mieheni on minulle myös paras ystävä ja keskustelemme paljon ja kaikesta. En ikinä olisi suhteessa, jossa kommunikaatio ei pelaa, siinä ei ole mielestäni mitään järkeä. Puhumme kivoista jutuista, ikävistä jutuista. Puramme huolet ja murheet, ilot ja nautinnot :) Keskustelemme mielipiteistä, politiikasta, ihmisten käyttäytymisestä, haaveista, unelmista, tavoitteista, heitämme läppää, nauramme paljon yhdessä.

Vierailija
25/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:36"]

En ymmärtänyt esimerkkiäsi, mutta itselleni kommunikaatio on koko parisuhteen ydin. Mieheni on minulle myös paras ystävä ja keskustelemme paljon ja kaikesta. En ikinä olisi suhteessa, jossa kommunikaatio ei pelaa, siinä ei ole mielestäni mitään järkeä. Puhumme kivoista jutuista, ikävistä jutuista. Puramme huolet ja murheet, ilot ja nautinnot :) Keskustelemme mielipiteistä, politiikasta, ihmisten käyttäytymisestä, haaveista, unelmista, tavoitteista, heitämme läppää, nauramme paljon yhdessä.

[/quote]

 

Tässä on se ideaalitilanne, minkä olen kuvitellut pääni sisässä kun suhteeseen olen ryhtynyt. Mies on kuitenkin sellainen, joka osaa keskustella ja jolla on mielipiteitä. Mielestäni oli lupa olettaa että puhuminen ja asioista keskustelu ja niiden analysointi ei muuttuisi niin hankalaksi.

Kyllä hänen kanssaan musiikista ja muista hänen harrastuksistaan pystyy keskustelemaan ja hieman väittelemäänkin, negatiivisten asioiden kohdalla nämä unohtuvat - arjessa, jossa mielestäni ne olisivat kaikkein tärkeimpiä.

ap

Vierailija
26/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:15"]

Hyvä pointti. Tuo "minun mielestäni" puuttunee liian usein. En ole sellainen, joka tykkää "luovuttaa" väittelyssä, mutta ehkä minun vain täytyy harjoitella, jotta saan sitä vähennettyä.

[/quote]

Ei ole luovuttamista jos hyväksyy että maailmaan mahtuu erilaisia mielipiteitä. Minun mielestäni asia voi hyvin olla näin, jonkun toisen mielestä se voi olla toisin.

[/quote]

Miksi mies sitten vänkää, että hänen hiuksensa ovat vaaleat? Tehän päättitte jo aloitusviestissä, että ap on väärässä? Ihmeellistä meininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:03"]

Ap ensimmäinen virhe on se että yrität saada miestäsi muuttumaan. Ei kannata siitä ongelmat vasta alkaaki joko hyväksyt sen millainen hän on tai eroat. Mies25

[/quote]

 

Tarkoitukseni ei ole muuttaa häntä. Kai. 

Eikö avoin keskustelu ole kuitenkin aina perusta hyvälle parisuhteelle? 

[/quote]

Ei se muuten ole. Olen samanlainen kuin sinä ja olen mieheni kanssa huomannut, että hän tekee fiksusti kun ei ala keskustelemaan kanssani. Mutta silti asiat hoituu. Kai se mies sitten alistuu, mutta hän tekee sen tarkoituksella. Jaksaa siis mua.

[/quote]

 

Kyllä kai minunkin mieheni jaksaa. Kuinka pitkään olette olleet yhdessä? Meillä siis tilanne, että yhdessäoloa vielä ehkä hieman harjoitellaan, vasta pari vuotta seurusteltu...

[/quote]

9 vuotta. 

Vierailija
28/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mies olisi voinut sanoa hiuskommenttin että ai jaa. Mitä hän rupesi aloittajan mielipidettä toiseksi muuttamaan? Eihän aloittajakaan sen enempää koittanut muuttaa miehen mielipidettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies se oli, joka ei osannut hyväksyä sitä, että aloittaja näkee hänen hiuksensa mustina.

Vierailija
30/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitääkö teidän jotka miestä komppaatte olla mielestänne aina oikeassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutu mihinkään :D Mulla 18 vuoden kokemus :)

Vierailija
32/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:45"]

Voisit esimerkiksi mennä hoitoon

[/quote]

Mene sä hoitoon, kun olet noin epävarma itsestäsi ja mielipiteistäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:48"]

Miksi väität miehelle että hänellä on mustat hiukset jos ne on vaaleat?

[/quote]

Täh? Miksi mies väittää, että ne ovat vaaleta jos ne kerran on mustat? Miksi oletat, että mies on oikeassa?

[/quote]

Vastaa nyt!

Vierailija
34/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä, miksi sinulla on nimen omaan tarvetta vääntää oikeasti tarpeettomista asioista. Sanoisin, että aika suuri osa ihmisistä pitää tuollaista häiritsevänä ja mielummin sitten vaikka myötäilee asioissa, mikä ei heille ole niin olennaista kuin kuluttaa aikaa ja energiaa turhaan väittelyyn.

En nyt ihan ymmärtänyt tuota hiusasiaa, mutta meillä oli jossain vaiheessa mieheni kanssa vähän vastaava: viittasin häneen tummana, mutta hän ihmetteli tuota ja sanoi pitävänsä itseään ristiverisenä (tummanruskeat hiukset, hieman harmaita joukossa). Korjasin siihen, että no, ristiverinen. Kai nyt ihminen saa itse edes määrittää sen hiustensa värin, kyllä minä vähän ihmettelisin, jos luonnonvaaleita hiuksiani alkaisi joku mustiksi väittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei sitten osannutkaan perustella mielipiteitään. Ihan käsittämätöntä sakkia. Ja te luulette neuvovanne aloittajaa? Ettehän neuvo. Olette itse apukoulusta.

Vierailija
36/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:08"]

En nyt ihan ymmärrä, miksi sinulla on nimen omaan tarvetta vääntää oikeasti tarpeettomista asioista. Sanoisin, että aika suuri osa ihmisistä pitää tuollaista häiritsevänä ja mielummin sitten vaikka myötäilee asioissa, mikä ei heille ole niin olennaista kuin kuluttaa aikaa ja energiaa turhaan väittelyyn.

En nyt ihan ymmärtänyt tuota hiusasiaa, mutta meillä oli jossain vaiheessa mieheni kanssa vähän vastaava: viittasin häneen tummana, mutta hän ihmetteli tuota ja sanoi pitävänsä itseään ristiverisenä (tummanruskeat hiukset, hieman harmaita joukossa). Korjasin siihen, että no, ristiverinen. Kai nyt ihminen saa itse edes määrittää sen hiustensa värin, kyllä minä vähän ihmettelisin, jos luonnonvaaleita hiuksiani alkaisi joku mustiksi väittämään.

[/quote]

Kyllä mä taas ihmettelisin, jos joku pitää tummia hiuksiaan ristiverisinä.

Vierailija
37/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:36"]

En ymmärtänyt esimerkkiäsi, mutta itselleni kommunikaatio on koko parisuhteen ydin. Mieheni on minulle myös paras ystävä ja keskustelemme paljon ja kaikesta. En ikinä olisi suhteessa, jossa kommunikaatio ei pelaa, siinä ei ole mielestäni mitään järkeä. Puhumme kivoista jutuista, ikävistä jutuista. Puramme huolet ja murheet, ilot ja nautinnot :) Keskustelemme mielipiteistä, politiikasta, ihmisten käyttäytymisestä, haaveista, unelmista, tavoitteista, heitämme läppää, nauramme paljon yhdessä.

[/quote]

 

Tässä on se ideaalitilanne, minkä olen kuvitellut pääni sisässä kun suhteeseen olen ryhtynyt. Mies on kuitenkin sellainen, joka osaa keskustella ja jolla on mielipiteitä. Mielestäni oli lupa olettaa että puhuminen ja asioista keskustelu ja niiden analysointi ei muuttuisi niin hankalaksi.

Kyllä hänen kanssaan musiikista ja muista hänen harrastuksistaan pystyy keskustelemaan ja hieman väittelemäänkin, negatiivisten asioiden kohdalla nämä unohtuvat - arjessa, jossa mielestäni ne olisivat kaikkein tärkeimpiä.

ap

[/quote]

Miehesi ei siis pidä näitä arjen keskustelunaiheita sellaisina, että hän kokisi tarpeelliseksi alkaa väittelemään niistä. Ne eivät ole hänelle yhtä tärkeitä kuin musiikki tms.

Vierailija
38/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:57"]

Mies se oli, joka ei osannut hyväksyä sitä, että aloittaja näkee hänen hiuksensa mustina.

[/quote]

 

Ja sen jälkeen ryhtyi marttyyriksi

Vierailija
39/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelettehän te päivittäin kaikkea muutakin: miksi joku pitää legginsejä hyvännäköisenä hameen kanssa? Miksi joku ei nypi kulmakarvojaan ja pitää itseään ihan kivan näköisenä jne. 

Silloin teillä on mielestänne oikeus mennä sanomaan asiasta, mutta aloittaja ei saisi pitää miehensä hiuksia eri värisinä kuin mies? En ymmärrä.

Vierailija
40/51 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelette myös homoja, erilaista puoluekantaa, ihan kaikkea. Ja tuomitsette ja paheksutte. Sitten muka ap:n mies saisi ihmetellä, miksi ap pitää hänen hiuksiaan mustina, mutta ap ei saisi ihmetellä, miksi mies pitää niitä vaaleina. Olette todellakin vitun jotenkin vajaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi