Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!
Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
Kommentit (281)
Kai te tiedätte, että jos on sairausloma ja lähtee pääsykokeisiin, mutta ei kykene töihin, niin kyseessä on petos. Se oikeuttaa päättämän työsuhteen samantien.
Älä leiki saikun kanssa, sillä menee vain maine. Ilmoitat vaan työnantajalle hyvissä ajoin etukäteen, että olet poissa sen päivän. Tottahan se on työnantajan asia hankkia sijainen. Mutta eipä hätää, jos se sinun asiaksi jää. Ota yhteyttä te-toimistoon ja kysy, löytyisikö työhaluista työtöntä päiväksi töihin. Todennäköisesti ei, vaan kannattaa laittaa ilmoitus mahdollisesta sijaisuudesta vaikka opiskelijoiden työnvälitykseen (aarresaari?). Palkkaa sinä et tietenkään siltä päivältä saa, jos ei ole vuosilomapäivä.
Yhden päivän luvaton poissaolo työstä ei todellakaan johda mihinkään. Enintään työnantajan mielipahaan, mutta sen on hänen ongelmansa. Potkuja et tule yhden päivän vuoksi saamaan. Vasta viikon poissaolo oikeuttaa työsuhteen purkuun. Eikä se riitä irtisanomiseenkaan.
Onnea pääsykokeeseen!
Tuttavallani oli sama tilanne, oli kaupassa töissä ja yritti pyytää pääsykoepäivää hyvissä ajoin vapaaksi edes aamupäivästä eikä saanut vaikka moneen otteeseen sitä koitti anoa. Otti sitten kylmästi saikkua koepäivälle, eipä pomolla ollut siihen nokan kolkuttamista. Pääsi vieläpä hakemaansa kouluun.
Mulkut ylijumalana itseään pitävät pomot jotka eivät anna joustoa työntekijän eteen joutaisivat kyllä itse epäreilun esimiehen alaisiksi ihmettelemään, kun eivät saa vapaata edes hammaslääkäriä varten.
Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
Ihan kuin sen työnantajan pitäisi ottaa päiväksi töihin kuka tahansa jonka ap järkkäisi työkkäristä sijaiseksi. Mitä te oikein horisette.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap
[/quote]
Siis palkkaa siitä ettet ole töissä? Mitä häh? Aloitus muutenkin outo, miksi ihmeessä työnantaja haluaisi estää pääsykokeisiin menon?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
[/quote]
Miten olet nyt valmistumassa ylioppilaaksi jos kuitenkin olet töissä ja pelkäät karenssia?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
[/quote]
Miten olet nyt valmistumassa ylioppilaaksi jos kuitenkin olet töissä ja pelkäät karenssia?
[/quote]
Olen töissä koulun ohessa. Kirjoitin viime syksynä jo ja tentin kaksi kurssia. Lakin saan nyt ja valmistun. Työkkäriinhän sitä mennään, jos menee työ alta? Ja jos työkkäriin joudun niin nyt valmistuessa minun oletetaan hakeneen myös jatkokoulutukseen tämän kevään yhteishaussa. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
[/quote]
[/quote]
Siten, että on jo helmikuun alkuun mennessä suorittanut lukion loppuun kuten melkein kaikki muutkin. Sen jälkeen alkaa lukuloma kirjoituksia ja pääsykokeita varten, eli itsekin olen ollut kirjoituksien jälkeen vaan kotona. Osalla on nyt jo töitä, on voinut olla ihan helmikuun alusta asti. Ap on saanut työpaikan, hakenut kahteen paikkaan jotta ei tulisi karenssia jos jääkin ilman opiskelupaikkaa ja ilman töitä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:42"]
Niin se vaan on. Pomolla on työnjohto-oikeus. Kumma ettei kaikki millään pärjää töissä
[/quote]
On, mutta ei oikeutta pitää orjia. Työntekijöilläkin on oikeuksia, ihan lakiin kirjattuna. Pääsykokeeseen osallistumista siellä ei taideta erikseen mainita, eikä edes TES:ssa, mutta sellaisten varalta on tämä pykälä, että vasta 7 päivän aiheettoman työstä poissaolon vuoksi voi antaa potkut.
Joo, siksi ap:n pomon käytös ei tunnu oikein millään tavalla loogiselta. Ainut juttu voi olla tuo, että haluaa päästä ap:stä jostain syystä eroon. Mutta muuten tuntuu keksityltä koko juttu. Mutta tietenkin työsuhdeasiat voi tuntua joillekin "kaukaisilta". ;D [/quote] Miten niin loogisilta? Ei tuohon kusipäisyyttä kummempaa logiikkaa tarvita.
[/quote]
No, jos työnantaja tekee tuollaisessa asiassa k***päisyyttään kiusaa, niin kuinkahan motivoitunut vakituisen työsopimuksen omaava henkilö on hänellä sen jälkeen töissä? Kuinkahan monta yllätyssaikkua (mitä täälläkin ihmiset kehottvat vain "hakemaan") ja muuta mukavaa kiusaa tällainen työntekijä joka käänteessä tekee? Lisäksi ei pystyisi luottamaan ollenkaan että hommat hoituu. Täytyisi olla aika idiootti työnantaja/esimies ampuakseen itseään jalkaan tuolla tavalla. Ja kyllähän sellaisiakin tietenkin voi olla olemasssa, en vain ole koskaan törmännyt yhteenkään tähän mennessä 25-vuotta kestäneen urani aikana.
Usein nämä pomojen haukkujat näkevät asiat vain omalta kannaltaan, eivätkä kykene hahmottamaan kokonaisuuksia. Ja jos itsestä tuntuisi kivalta pomona kohdella huonosti alaisia, niin olettaa että kaikki muutkin ihmiset nauttivat alaisten kiusaamisesta.
Jos ap:n kertomat asiat ovat totta, hänen kyllä kannattaa ottaa TE-keskukseen yhteyttä ja kysyä toimintaohjeita kyseisessä tilanteessa sen karenssin suhteen. Mutta siis todellakaan loogiselta ei työnanatajan toiminta vaikuta.
Mulla kesätyön pomo sanoi etten saa lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ellen löydä tuuraajaa siksi aikaa kun hän minua vielä tarvitsee (syksyn aikana epäsäännöllisesti joitakin päiviä kuukaudessa). Etsin tuuraajan.
Jotakin häikkää tässä on. Miksi ihmeessä, jos ap on ajoissa ilmoittanut vapaapäivä toiveensa työnantajalle, työnantaja olisi laittanut listaan hänelle töitä? Kauhea vaiva ja hästääminen ruveta jälkikäteen muuttamaan järjestelyjä ja pahimmassa tapauksessa esimies joutuu itse tuuraamaan, mikäli ap ei vain ilmesty paikalle. En usko hetkeäkään että työnantajalla on ylimääräistä aikaa tai energiaa miettiä että "järjestänpä ettei ap pääse pääsykokeisiin hähjähhää". Lisäksi tuo ap:n kommentti palkasta kyseisenä päivänä. Kuinka tampio täytyy olla kun ajattelee että työnantaja maksaa sulle palkkaa kun sä olet pääsykokeessa?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:23"]Mulla kesätyön pomo sanoi etten saa lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ellen löydä tuuraajaa siksi aikaa kun hän minua vielä tarvitsee (syksyn aikana epäsäännöllisesti joitakin päiviä kuukaudessa). Etsin tuuraajan.
[/quote]
Opinnoista pitää ilmoittaa työnantajalle noin 30 päivää ennen opintojen alkua. sitten voit aloittaa koulun ja lopettaa työt ilman mitään vaatimuksia.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
[/quote]
[/quote]
Olen töissä koulun ohessa. Kirjoitin viime syksynä jo ja tentin kaksi kurssia. Lakin saan nyt ja valmistun. Työkkäriinhän sitä mennään, jos menee työ alta? Ja jos työkkäriin joudun niin nyt valmistuessa minun oletetaan hakeneen myös jatkokoulutukseen tämän kevään yhteishaussa. Ap
[/quote]
No mutta niinhän sinä oletkin hakenut kun pääsykokeisiin olet menossa? Eli miten sinulle voisi karenssia tulla vaikka työt loppuisivatkin?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mutta niinhän sinä oletkin hakenut kun pääsykokeisiin olet menossa? Eli miten sinulle voisi karenssia tulla vaikka työt loppuisivatkin?
[/quote]
Siitä, jos pomo ei päästä minua kokeeseen ja tästä johtuen en saa opiskelupaikkaa. Ap
Jos jättää menemättä kokeeseen niin karenssia tulee 5kk. Puhun kokemuksesta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:54"]Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
[/quote]mitä tossa on epäselvää, meilläki töissä sovitaan keskenään jos on menoja, ei se oo työnantajan tehtävä kun ei ole mitään töihi liittyvää. Mitäs et tuu toimeen työkavereidesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:51"]
Menet tietysti kokeeseen ja selvität asian sitten myöhemmin, jos on tarvis. Jos pomo antaa potkut, niin siitähän ei tule karenssia ja saat vapauden hakea itselllesi mukavampaa duunia.
[/quote]
Ai.. "Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssi on 90 päivää.Pätevänä syynä työstä eroamiseen pidetään työsopimuslain mukaisia perusteita, kuten palkanmaksun laiminlyöntiä ja työturvallisuuden vaarantamista."
Näyttäisitkö työsopimuslain mukaiset perusteet mitkä tässä täyttyisivät?