Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!

Vierailija
28.04.2015 |

Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?

Kommentit (281)

Vierailija
161/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:13"] Ihan ensimmäiseksi: oletko kysynyt nätisti näiltä kahdelta muulta josko tuuraisvat sinua? Toiseksi: vaatimus palkasta koepäivänä on kohtuuton. Olisi kannattanut sanoa, että toivoisi saavansa palkattomaan vapaapäivän koepäivälle ja niin,mettä pomo ehtii ajoissa tehdä ne työvuorolistat sen mukaan. Jos olet hyvä työntekijä, sinut halutaan pitää ja tällöin pomot joustaa. Oletko hyvä työntekijä? Jos olet kiva työkaveri, muut joustaa. Oletko kiva työkaveri? Aloita alusta nuo kyselyt ja vähän nöyremmällä asenteella. Nämä liitot ja miut uhkailut ja sairaslomat on ihan pelkkää riidanhaastamista, ja ei todellakaan johda hyvään lopputulokseen.   terveisin yksi pomo [/quote] voi kirstuksen kevät mitä tekemistä työvuorolistoissa on 3 hengen putiikissa? ei pitäis mennä montaa sekuntia vaihtaa pari nimeä. ottakoot jompi kumpi työntekijöistä extra työpäivän. yleensä ihmisille raha kelpaa. [/quote] Joo, työkaverit innosta kiljuen vaihtaa omat lastenhoitojärjestelynsä ynm. Lisäksi työvuorot täytyy ilmoittaa työntekijöille paria viikkoa aikaisemmin. Ja maksaisitko sinä ylitöistä jollekin sen vuoksi että yksi ei ole ilmoittanut vapaapäivätoivettaan ajoissa? Todennäköisesti tässä käy niin että se pomo joutuu tekemään ap:n vuoron. Koska jos ap:llä olisi hyvät välit työkavereihin niin hehän olisivat varmasti vaihtaneet vuoroa, eikä ap:n tarvisi täällä haukua pomoaan tyhjästä.

[/quote]

mistä sinä tiedät onko kenelläkään lapsia ja kuka tulee kenenkin kanssa toimeen?
[/quote]
Ja mistä sinä tiedät että vuoron vaihto onnistuu tuosta vaan?

Vierailija
162/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö vpi vain pyytää palkatonta vapaapäivää? Yksityisasian takia luulisi sellaisen saavan. Joskus vaan tulee päiviä, jolloin ei voi olla töissä. Silloin ollaan palkattomalla. Ei pitäisi olla kummallisempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]

Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap

[/quote]

Töihin mennään tekemään töitä eikä vaatimaan ihan mitä vain, olisit ylpeä siitä että sinulla on vakituinen työpaikka, saat palkkaa ja arvokasta työkokemusta. Muista että tulevat työnantajasi saattavat soittaa nykyiselle työnantajallesi kysyäksesi työtavoistasi.

- kahden lapsen äiti, esimies

Vierailija
164/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap
[/quote]No jotain outoa tuossa on, jos olet tunnollinen ja hyvä työntekijä, etteikö se onnistuisi. Oletko sitten ollut hankala kun aloituksessakin kirjoitit että kaksi muuta työntekijää eivät suostu Sinun kanssa vuoroja vaihtamaan?

Vierailija
165/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap
[/quote]
No höh. Jos listat on vielä julkaisematta, niin mikähän motiivi pomolla on? Joko sulla on hirveästi vapaapäivätoiveita ja pomo on kyllästynyt niitä sovittelemaan tai sitten et puhu totta. Eihän tuossa ole mitään järkeä pomon vaatia työntekijää hommaamaan tuuraajaa. Onko ne kaksi muutakin työntekijää halunneet kys päivän vapaaksi? Se olisi oikeastaan ainoa selitys asialle. Mutta sittenkin pomon pitäisi miettiä kenen menot olisi tärkeimmät (pääsykoe vai mummun hautajaiset esim) ja kaikille ei tietenkään voi yhtäaikaa antaa vapaata.

Vierailija
166/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että melkoisen ymmärtämätön pomo kyseessä, itse sain vuosiloma vapaina päivät jolloin oli tentit kesällä, kun olin kesätöissä. Jos työnantaja sanoo että et saa vapaaksi, niin irtisanoutuisin. Mieti vähän , että tuletko loppuelämäsi olemaan kassalla töissä. Jos et ikinä saa vapaaksi aikaa jolloin voit päästä haluamallesi alalle opiskelemaan, ni . annat muiden määrittää elämäsi. Kyllä nämä joustot pitäisi olla sovittavissa.

Vierailija
167/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai palkkaa saa, jos kyseessä on vuosilomapäivä vakituisessa työsuhteessa. Jos palkaton vapaa, ei saa. Katso tes miten vuosilomapäivät ilmoitetaan teillä. Itselläni lukee , että olisi kuunneltava työntekijän ehdotuksia vapaan ajankohdan pitämisestä. Työnantajaölakin on vastuu tiettyyn ajankohtaan mennessä kertoa, milloin vuosiloman voi pitää.

Katso edelleen tes mitä siinä sanotaan. Pääsykoe pvm on tiedossa jo alkuvuodesta. Esim. jos itsellä olisi nyt kesällä , työnantajani olisi tullut maaliskuun loppuun mennessä vahvistaa lomani

Rikkoolo työnantajasi tätä sääntöä, jos ei pysty vahvistamaan lomaasi? On kai sinulle kertynyt vuosilomaa?

Vierailija
168/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos työnantaja on vahvistanut työkavereiden pitkät viikonloppuvapaat, niin miten ihmeessä sinun vapaasi on voinut jäädä katsotaan tilaan? Nyt kyllä työnantaja joko rikkoo sopimusta, että ei ole vahvistanut pyydettyä lomaa ajoissa tai jotain muuta häikkää asiassa. Työehtosopimuksessai kerrotaan , mihin mennešsä työntekijän on ilmoitettava vuosilomapäivät ja mihin mennessä työnantajan on ne vahvistettava. Oletko lukenut tätä sopimusta tai pyytänyt työnantajaasi kertomaan , mitkä ovat nämä ajankohdat ja osoittamaan sopimuksen kohdat joihin ne perustuvat?

Vierailija
169/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole takana kuin kusipäinen pomo. Ja kahden muun työntekijän klikki.....

Vierailija
170/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap
[/quote]
No höh. Jos listat on vielä julkaisematta, niin mikähän motiivi pomolla on? Joko sulla on hirveästi vapaapäivätoiveita ja pomo on kyllästynyt niitä sovittelemaan tai sitten et puhu totta. Eihän tuossa ole mitään järkeä pomon vaatia työntekijää hommaamaan tuuraajaa. Onko ne kaksi muutakin työntekijää halunneet kys päivän vapaaksi? Se olisi oikeastaan ainoa selitys asialle. Mutta sittenkin pomon pitäisi miettiä kenen menot olisi tärkeimmät (pääsykoe vai mummun hautajaiset esim) ja kaikille ei tietenkään voi yhtäaikaa antaa vapaata.
[/quote]
Se on sitäpaitsi hirveä paperityö + perehdyttäminen jos ulkopuolisen tuuraajan ottaa päiväksi, ei kyllä maksa vaivaa. Todennäköisesti pomo on tarkoittanut että ap:n tulisi vaihtaa vuoroja nykyisten työkavereiden kanssa. Miksi näin, jos listat eivät ole vielä edes valmiit? Tuntuu todella oudolta einkä kyllä keksi muuta tilannetta kuin tuon että muutkin on tahtoneet juuri saman päivän vapaaksi, eikä pomo halua itse määrätä kuka jää töihin.

Vierailija
171/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen varmasti jotenkin hölmö, kun mulle ei ole vieläkää avautunut miksi aloittaja edes kysyi, saisiko hän palkkaa siltä päivältä kun aikoo olla pois. itse saattaisin ottaa sen pienenä "niskoitteluna" tai siis sellaisena että kuka tuo kuvittelee olevansa, ja mitä ihmettä hän oikein pyytää minulta. saattaisi ärsyttää siis ihan vaan tuo asia aika paljon.

Vierailija
172/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:12"]Ei tuossa ole takana kuin kusipäinen pomo. Ja kahden muun työntekijän klikki.....
[/quote]Voi olla, voi olla myös että ap ei kerro ihan kaikkea ja on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut sen, me ei voida sitä tietää joten ketään tuskin tarvitsee k*sipääksi haukkua.

Vierailija
173/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"]

No mutta niinhän sinä oletkin hakenut kun pääsykokeisiin olet menossa? Eli miten sinulle voisi karenssia tulla vaikka työt loppuisivatkin?

[/quote]

Koska työt loppuvat oman toiminnan seurauksena (mitä ne eivät ap:n tapauksessa tee, vaikka hän olisi luvatta poissa).

Vierailija
174/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lidl? :D

Vierailija
175/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:54"]

Töihin mennään tekemään töitä eikä vaatimaan ihan mitä vain, olisit ylpeä siitä että sinulla on vakituinen työpaikka, saat palkkaa ja arvokasta työkokemusta. Muista että tulevat työnantajasi saattavat soittaa nykyiselle työnantajallesi kysyäksesi työtavoistasi.

- kahden lapsen äiti, esimies

[/quote]

Eli sinä et antaisi yhtä palkatonta vapaa päivää ihmiselle, joka haluaa edistää uraansa ja päästä opiskelemaan alaa, joka kiinnostaa? Ylpeänä pitää tehdä myyntityötä, joka sekin pahimmillaan on provisiopohjainen?

Vierailija
176/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:59"]

Nyt täällä spekuloidaan liikaa että AP saa potkut. Korkeintaan menettää sen päivän palkan jos on poissa. Ei ketään voida potkaisa pois tuollaisen asian takia. Koe on kerran vuodessa. Ap on lukenut ja valmistautunut siihen ties kuinka kauan. Haluaako kukaan pomo oikeasti estää tällaista asiaa ihan vain koska "pystyy" niin tekemään. Jos kyseessä on pikku putiikki tai kauppa niin pomo voi ITSE tuurata APta. Nyrkkiä perseeseen vittumaisille pomoille. Ennen työtön ja vapaa kuin väärin kohdeltu työjuhta.

[/quote]

Just. Mahtava asenne sulla. Kuinka todennäköistä on että joku "pikku pomo" haluaa 'estää" jonku random työntekijän pääsykokeet? Höpö höpö. Kyllä sillä pomolla on taatusti muutakin tekemistä :DD Ap itse unohtanut pyytää päivää vapaaksi ajoissa. Olettanut vain että kyllä kaikki muistaa hänelle tärkeän päivän. Mutta tottakai ap:n täytyy mennä kokeeseen. Pomo on varmaan ajatellut että hän pääsee helpommalla näin listojen teon jälkeen jos ap vain vaihtaa vuoroa jonkun kanssa. Mutta ilmeisesti työkaverit on jostain syystä nihkeitä vaihtamaan.

[/quote]

Senverran korjaisin faktoja, että ap on kertonut ilmoittaneensa asiasta ja koe on kuukauden päästä. Luulisi olevan aikaa puljata ja neuvotella vielä vaikka kuinka.

Vierailija
177/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei näissä vastauksissa missään kerro, onko pyytänyt työkavereita tuuraamaan. En ole koskaan missään kuullut, ettei pääsykokeisiin pääsyä järjestyisi. Taitaa olla tässä joku muu takan. Ehkä APn pomo haluaa päästä tästä työntekijästä eroon, ja näin saa homman hienosti hoidettua.

Vierailija
178/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut joka viestiä tässä ketjussa, mutta mielestäni ap:lla on oikeus palkattomaan vapaapäivään, kunhan vain pomoltaan sen ajoissa pyytää. Palkallisesta vapaapäivästä pääsykokeen takia en ole koskaan edes kuullut. Palkallisen vapaan tietääkseni voi saada, kun esim. täyttää 50 vuotta, menee naimisiin, muuttaa, järjestää/menee lähisukulaisen tai puolison hautajaisiin jne. Pääsykoe ei noihin palkallisiin vapaapäiviin sisälly, mutta palkattomana mielestäni on oikeus pääsykokeeseen mennä.

Vierailija
179/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:23"]Mulla kesätyön pomo sanoi etten saa lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ellen löydä tuuraajaa siksi aikaa kun hän minua vielä tarvitsee (syksyn aikana epäsäännöllisesti joitakin päiviä kuukaudessa). Etsin tuuraajan. [/quote] Opinnoista pitää ilmoittaa työnantajalle noin 30 päivää ennen opintojen alkua. sitten voit aloittaa koulun ja lopettaa työt ilman mitään vaatimuksia. [/quote] Opintojen aloittamisesta oli sovittu suullisesti kun sain työn. Typeränä teininä en vaatinut sopimusta kirjattavan työsopimukseen. [/quote] ?? Mikset vaan normaalisti irtisanoutunut kahden viikon irtisanomisajalla?

[/quote]

Haluaisko joku selventää tämän eikä vaan alapeukuttaa, kun en vaan ymmärrä? Määräaikainen sopimus kyseessä vai?

Vierailija
180/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"] 

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa.

[/quote]

Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt? 

No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita.
[/quote]
Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota.
[/quote]

Samaa ihmettelin. Miksi pääsykoe olisi palkallinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme