Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!
Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:42"]
Miettikää, miltä tuntuu synnyttää ilman kivunlievitystä, kun lääkäri on kimpaantunut jostain ja pitää sairauslomapäivän, ei sijaista. Kaikki päivän leikkaukset perutaan, vain päivystystapaukset pystytään hoitamaan. Kun se lääkäri ei saanut haluamaan vuoroa!
Tai opettaja ei saa perjantaita vapaaksi mennäkseen shoppailemaan. Aamulla soitto rehtorille, että yskittää. Lapset on päivän naapuriluokan open vastuulla, mutta omalla opella on kiva ostospäivä.
[/quote]
No nyt oli paskaa :D
80: oletko siis sitä mieltä, että ap:n pitäisi mennä töihin eikä pääsykokeisiin? (joihin on mahis kerran vuodessa)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:17"]Vittu että vituttaa vittumaiset pomot.
"olisit sen vapaan varmasti saanut, kun olisit jo työhaastattelussa nätisti kysynyt, voisitko saada pääsykoepäivän vapaaksi. Siis sen sijaan että itsestäänselvyytenä ilmoitat olevasi poissa."
Hyi saakeli kun on ällöttävää kyykyttämistä pomojen taholta tuollainen pikkumainen sadistinen ajattelu, että he ovat suunnilleen jumalan asemassa ja heidän edessään pitää työntekijöiden nöyristellä, ja pomon sana on jumallallinen laki, ja heitä täytyy palvoa ja anella jos haluaa jotain "vapauksia".
Sympatiat ap, tiedän tunteen.
[/quote]
Niin se vaan on. Pomolla on työnjohto-oikeus. Kumma ettei kaikki millään pärjää töissä
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:30"]
Ärsyttävää! Tulee ihan mieleen oma kesätyökokemus nuorempana kun pomo oli tommonen. Kuvitteli kai näyttävänsä "valtaansa" tms. Meet vaan sinne pääsykokeeseen vaikka potkujen uhalla, ne on kuitenkin tärkeemmät. :)
[/quote]
Mulla oli kans joskus aivan mulkku pomo. Kun irtisanouduin koeajalla, hän alkoi vaatia että mun on oltava irtisanomisaika 1 kk töissä. Sanoin että eipähän ole, kun koeajalla voi lähteä heti, niin sanoi että "jos lähdet kirjoitan sulle paskan työtodistuksen" ja niinpä kirjoitti, sain osaamisestani jne arvioksi "hUONO" :D
[/quote]
Työnantaja saa laittaa työtodistukseen arvostelun vain silloin kun työntekijä sitä erikseen pyytää.
Menet tietysti kokeeseen ja selvität asian sitten myöhemmin, jos on tarvis. Jos pomo antaa potkut, niin siitähän ei tule karenssia ja saat vapauden hakea itselllesi mukavampaa duunia.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:39"]
Ota yhteys liittoon ja kerrot tilanteesi. Kuuluthan liittoon? Kerrot myös esimiehellesi tämän. Ehkä kannattasi kysellä myös työkkäriltä tuleeko karenssia irtisanoutuessasi vaikka pystyisit todistamaan että työnantajasi oli estämässä siniua osallistumasta pääsykokeeseen.
Vai oliko kuitenkin kyse siitä, että pääsykoe olisi palkatonta vapaata? Tämä on kai sallittua ja jos olet kaupassa töissä luulisi, että työvuoroja on useita esim. kokeeseen päivällä ja illaksi töihin, joten ainakaan koko päivä ei olisi palkaton.
Tai sitten menet lääkärille ja kerrot että selkäsi on kipeä tai muu paikka joka ei estä kokeisiin osallistumista. Hae saikkua hyvissä ajoin ennen koetta, esim. viikkoa aiemmin. Jos et saa saikkua kokeeseen asti menet lekurille uudestaan. Näin työnantajan on turha urputtaa saikun ajankohdasta. Tai jos teillä on ymmärtäväiset työterveyslääkärit kerrot, että et saa nukuttua ja olet masentunut työpaikalla tapahtuvasta syrjinnästä.
[/quote]
Masentunut syrjinnästä, kun yritetään toimia syrjimättömästi. Tsiisus teidän kanssa!
https://www.pam.fi/media/pdf-tessit/kaupan-tes-1.5.2014-31.1.2017.pdf sivulla 55 on näistä tämänkaltaisista tilanteista, pdf:n sivu on 57.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:58"]Voi ap tyttöparka, oletpa tilanteeseen joutunut.
Tädin neuvo tulee nyt myöhässä, mutta vastaisen varalle: olisit sen vapaan varmasti saanut, kun olisit jo työhaastattelussa nätisti kysynyt, voisitko saada pääsykoepäivän vapaaksi. Siis sen sijaan että itsestäänselvyytenä ilmoitat olevasi poissa. Tietysti voit sitä nätisti pyytämistä yrittää vieläkin.
[/quote]
----
Tädin neuvo vähän ontuu. Pääsykoe päivämäärää ei tiedetä puolta vuotta etuajassa. Lisäksi, antaako hyvän kuvan että kerrot vapaapäivän tarpeesta työhaastattelussa. Eli tilanteessa, jolloin sinua ei ole vielä edes työhön valittu. Salli mun nauraa tädin hyvälle neuvolle.
t. Ohis
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:37"]
Ja sitten se toinen työkaveri tulee av:lle valittamaan miten pomo pompottaa vaikka oli listassa kokonaan vapaa viikonloppu ja ihan vaan siks kun joku uus myyjä haluu pitää jotain omaa lomaa, vittu mikä lellikki. Ja sitten haukutaan kuorossa pomo natsisiaksi ja käsketään saikuttamaan se päivä, siinähän sitten pomo näkee voiko olla joku jumala...
Noissa harkinnanvaraisissa vapaissa pitää muistaa se, että niillä ei saa suosia, niiden myöntämisen perusteiden pitää olla kaikille sama. Työnantajan kannalta katsottuna on helpointa ja tasapuolisinta ettei niitä myönnetä.
Missään nimessä en ole sitä mieltä, että ap:n tilanne olisi itseaiheutettu, mukava, ansaittu yms. Mutta en myöskään ole sitä mieltä että pomo olisi mulkku tai että olisi oikein saikuttaa! Työkavereita pidän perus selkäänpuukottajaämminä, jos kerran keskenään voivat vuoroja vaihdella, mutteivät kolmannen kanssa. Tosin voihan heidän antipatiat johtua siitä, ettei ap ole suostunut joskus vaihtamaan vuoroa... mutta tämä on ihan yhtä perusteltu spekulointi, kuin se että pomo ei anna vapaata ihan vittumaisuuttaan.
[/quote]
Missä yliopistossa pääsykokeet ovat viikonloppuna? Kohtelun pitää olla tasapuolista, joten pomo voi ihan vapaasti päättää, että jokainen saa vapaata sille päivälle, milloin pääsykokeet ovat.
Ihme työpaikka tosiaan. Jos ap:sta ei siellä tykätä, niin eikö se olisi kaikkien etu, että ap menee pääsykokeisiin ja toivottavasti pääsee opiskelemaan?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:30"]
Ärsyttävää! Tulee ihan mieleen oma kesätyökokemus nuorempana kun pomo oli tommonen. Kuvitteli kai näyttävänsä "valtaansa" tms. Meet vaan sinne pääsykokeeseen vaikka potkujen uhalla, ne on kuitenkin tärkeemmät. :)
[/quote]
Mulla oli kans joskus aivan mulkku pomo. Kun irtisanouduin koeajalla, hän alkoi vaatia että mun on oltava irtisanomisaika 1 kk töissä. Sanoin että eipähän ole, kun koeajalla voi lähteä heti, niin sanoi että "jos lähdet kirjoitan sulle paskan työtodistuksen" ja niinpä kirjoitti, sain osaamisestani jne arvioksi "hUONO" :D
[/quote]
Työnantaja saa laittaa työtodistukseen arvostelun vain silloin kun työntekijä sitä erikseen pyytää.
[/quote]
Tämä pn totinen tosi, ja asian voi jokainen helposti tarkistaa työsopimuslaista. Ihmiset ottakaa nyt selvää oikeuksistanne.
t. työnantaja itsekin, mutta lait ja säönnökset tunteva
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:13"]
Kysy TE-toimistosta kuinka toimit. Jos nimittäin et pääse vähintää 3 pääsykokeisiin niin saat yhtä lailla karenssia myöhemmin, ellei sitten ole pysyvä työsuhde.
[/quote]
Mistä tuon 3 keksit?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:39"]
Ota yhteys liittoon ja kerrot tilanteesi. Kuuluthan liittoon? Kerrot myös esimiehellesi tämän. Ehkä kannattasi kysellä myös työkkäriltä tuleeko karenssia irtisanoutuessasi vaikka pystyisit todistamaan että työnantajasi oli estämässä siniua osallistumasta pääsykokeeseen.
Vai oliko kuitenkin kyse siitä, että pääsykoe olisi palkatonta vapaata? Tämä on kai sallittua ja jos olet kaupassa töissä luulisi, että työvuoroja on useita esim. kokeeseen päivällä ja illaksi töihin, joten ainakaan koko päivä ei olisi palkaton.
Tai sitten menet lääkärille ja kerrot että selkäsi on kipeä tai muu paikka joka ei estä kokeisiin osallistumista. Hae saikkua hyvissä ajoin ennen koetta, esim. viikkoa aiemmin. Jos et saa saikkua kokeeseen asti menet lekurille uudestaan. Näin työnantajan on turha urputtaa saikun ajankohdasta. Tai jos teillä on ymmärtäväiset työterveyslääkärit kerrot, että et saa nukuttua ja olet masentunut työpaikalla tapahtuvasta syrjinnästä.
[/quote]
Ai selkä on kipeä, mutta se ei estä 8 tunnin istumista pääsykokeissa? :-)
Sanoisin pomolle, että menet sinne kokeeswen sinä päivänä ja etsikää tuuraaja, et ole tulossa. Jos saat potkut, saat potkut ja luulisi työkkärin ymmärtävän (nnojoo en tiedä, valehtelet siellä kyseessä olevan väärinkäsitys ja sinä olit ilmoittanut poissaolon ja pomo oli erehtynyt). Pomon tuskin kannattaa antaa sulle potkuja, koska jos tuuraajankim hankkimiminen on vaikeaa, tuskin tähän hätään ketään nopeasti läytää. Sinunhan pitäisi myös mennä kouluun syksyllä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:58"]Voi ap tyttöparka, oletpa tilanteeseen joutunut. Tädin neuvo tulee nyt myöhässä, mutta vastaisen varalle: olisit sen vapaan varmasti saanut, kun olisit jo työhaastattelussa nätisti kysynyt, voisitko saada pääsykoepäivän vapaaksi. Siis sen sijaan että itsestäänselvyytenä ilmoitat olevasi poissa. Tietysti voit sitä nätisti pyytämistä yrittää vieläkin. [/quote] ---- Tädin neuvo vähän ontuu. Pääsykoe päivämäärää ei tiedetä puolta vuotta etuajassa. Lisäksi, antaako hyvän kuvan että kerrot vapaapäivän tarpeesta työhaastattelussa. Eli tilanteessa, jolloin sinua ei ole vielä edes työhön valittu. Salli mun nauraa tädin hyvälle neuvolle. t. Ohis
[/quote]
Tädin neuvo on kyllä ihan työnantajapuolelta saatu kesätöihin liittyvä pikantti pikkuinen lisä. Kannattaa jo haastattelussa kertoa, mihin pääsykokeisiin on menossa ja arvioitu aika tyyliin kesäkuun alku ja yksi päivä. Silloin työnantaja tietää, että aha, tuolla on vain 1 vtiukka apaapäivätoive. Mutta ei kannata kertoa, mitkä kaikki festariliput jo on hankittu. Tämä neuvo pätee ainakin Särkänniemessä, Linnanmäellä ja useissa kauppaketjuissa
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa. [/quote] Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt? No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita. [/quote] Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota.
[/quote]
Vai että ihan "esimies asemassa"...
[/quote]
Joo, siksi ap:n pomon käytös ei tunnu oikein millään tavalla loogiselta. Ainut juttu voi olla tuo, että haluaa päästä ap:stä jostain syystä eroon. Mutta muuten tuntuu keksityltä koko juttu. Mutta tietenkin työsuhdeasiat voi tuntua joillekin "kaukaisilta". ;D
[/quote]
Miten niin loogisilta? Ei tuohon kusipäisyyttä kummempaa logiikkaa tarvita.
Aloittajan pomon kaltaiset ihmiset ovat hyvin pieniä. Kukaan täysijärkinen esimies ei estä NUOREN ihmisen tulevaisuuden suunnitelmia. Mikään työpaikka ei ole kouluttamattoman nuoren työpanoksen varassa ja jos on noin äkkiä olisi syytä järjestää varasuunnitelmat.
Huonon työtodistuksen saaneelle: sulla on oikeus pyytää uusi työtodistus, jossa ei ole ollenkaan osaamista arvioitu. Pelkkä aika ja allekirjoitus.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:42"]
80: oletko siis sitä mieltä, että ap:n pitäisi mennä töihin eikä pääsykokeisiin? (joihin on mahis kerran vuodessa)
[/quote]
Olen sitä mieltä, ettei mikään laki pakota työnantajaa antamaan vapaata. Mutta myöskään mikään laki ei pakota menemään töihin. Pääsykokeet ovat kuukauden kuluttua. Onko työvuorolistaa vielä tehty sinne asti? Voiskohan neuvottelemalla vaikuttaa listaan?
Mitä itse tekisin? a) ilmoittaisin pomolle olevani 29.5. pääsykokeissa b) työtovereiden olevan klikissä, johon en pääse mukaan c) tämän johdosta he eivät vaihda minun kanssani työvuoroja d) tuon klikkiytymisen olevan minulle henkisesti raskasta, koska koen olevani ulkopuolinen työyhteisössä (mikäli siis noin tuntisin) e) hihkuisin jossain vaiheessa kaikki myyjät palaveriin, jossa ilmoittaisin lähteväni pääsykokeisiin ja että olisi mukavaa jos vuorot voitaisiin sumplia siten, että pääsisin sinne ja toki sitä ennen/sen jälkeen tekemään tarvittavat vuorot
Mitä en tekisi? a) saikuttaisi b) lähtisi kokeisiin ilmoittamatta
Suosittelen rakentavaa ja ystävällistä tapaa. Kauniisti keskustelu yleensä auttaa parhaiten
Älä hyvä ihminen kuuntele vauva-palstan ohjeita, menetät vielä työpaikkasi :s Rukoile Jeesukselta viisautta miten toimit.