Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!
Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:42"]
Ei työnantaja ole mikään jumala, jota pitää totella mielivaltaisesti. AP ilmoitti asiasta ajoissa, ja se on työnantajan vastuulla hommata tilalle tuuraaja. Mulkkuuden sivuvaikutuksena on usein bumerangi-efekti.
[/quote]
Samalla periaatteella: ei työntekijä ole mikään jumala, jota tarvitsee pitää hamaan tappiin asti töissä. Työnantaja pitää yt:t ja se on työntekijän vastuulla hommata duunia.
Mulkkuudesta olen samaa mieltä. Jos joustaa itse niin yleensä joustoa löytyy myös vastapuolelta. On eri asia pyytää vapaata ja ilmoittaa tekevänsä sen sisään ennen sen pitämistä, kuin ilmoittaa pitävänsä vapaata.
[/quote]
Oletettavasti AP tekee koepäivän duunit ennakkoon. Jos sekään ei käy päinsä pomolle niin selvä peli. Paska mikä paska.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa. [/quote] Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt? No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita. [/quote] Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota.
[/quote]
Vai että ihan "esimies asemassa"...
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:15"]
No kyllä on joustamaton työnantaja! Jos ei lomapäivä tai palkaton sovi niin kummallista touhua. Tietysti jos olet tiennyt päivän pitkään, olisi kannattanut mahdollisimman ajoissa ilmoittaa. Jos mikään ei sovi, tuntuu kiusalta työnantajalta päin . Varmin tapa välttää potkut, ilmoita olevasi sairas, ainakin itsellä saa olla 3 päivää pois omalla ilmoituksella, Selvitä tämä työehtosopimuksestasi.
[/quote]
Työkaverithan ne eivät halua joustaa!
Tietysti menet pääsykokeisiin, ota saikkua. Syy on työnantajallesi tietysti ihan selvä, mutta siinäpähän hän vaan näkee sen miten vähän voi muiden elämästä päättää. Työnantajasi on vaan katkera kun ei ole itse ikinä päässyt yliopistoon. Kuulostaa tosi paskalta työpaikalta muutenkin, hae välittömästi uutta paikkaa ja kun sen saat, näytät persettä edelliselle, huolimatta siitä pääsitko yliopistoon vai et.
Tsemppiä pääsykoeurakkaan! :)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:48"]
Ja Suomessa vielä yritetään lisätä paikallista sopimusta... Juu, ei tule onnistumaan!
[/quote]
En ihmettele yhtään, ettei tässä maassa kannata yrittäjille starttirahaa antaa, jos käytös on APn pomo luokkaa. Kukaan ei halua työskennellä kusipäille. Onnea vaan kaikille tuleville "pomoille", joilla on paskaa perseessä.
[/quote]
Ihan normaalia toimintaa tuo mielestäni on. Pomo tekee listan, jonka mukaan käydään töissä. Jos tuo ei sovi, niin puljataan työkavereiden kanssa niin että pääsee pääsykokeisiin ja festareille ja kummin tytön synttäreille.
Täällä on haukuttu pomo alimpaan helvettiin ja ties miksi. Vaikka syynä työvuorojen joustamattomuuteen on... työkaverit! Tyypillinen klikkiytymä naisvaltaisella työpaikalla.
[/quote]
No hyvä ja luonteva pomo huomaa tällaisen asian ja laittaa toisen työkaverin sitten tekemään duunia kun AP on kokeessa. Ei voi olla näin vaikeaa. Kai se saatanan trollit ymmärrätte, ettei yliopistokoetta voi tehdä million huvittaa? Työvuoroja sen sijaan voi shiftailla, ellei ne kaksi muuta naista ole myös samana päivänä menossa pääsykokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:00"]Pomo tietää koepäivän, kun siitä ilmoitin. Olisi läpinäkyvää ottaa samalle päivälle saikkua. Voinko saada potkut? Ap
[/quote]
Mitä väliä?
Saikutat vaikka päivää-kahta ennen h-hetkeä. Minkäs sille voi, hirveä migreeni ja mahatauti, ai että. Siinähän sitten tuurailee tai itkee ja tuurailee.
You go girl!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:58"]
Irtisanoutumista minäkin harkitsen, mutta sitte saan työkkäristä kovat karenssit niskaan :( ap
[/quote]
Mene sitten sossun luukulle. Sossu ei jakele karensseja.
[/quote]
En kyllä ymmärrä vieläkään miten ap voisi saada karenssia vaikka hän irtisanoisi itsensä kun hän on hakenut yhteishaussa ja osallistuu pääsykokeeseen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:16"]
Ihan normaalia toimintaa tuo mielestäni on. Pomo tekee listan, jonka mukaan käydään töissä. Jos tuo ei sovi, niin puljataan työkavereiden kanssa niin että pääsee pääsykokeisiin ja festareille ja kummin tytön synttäreille.
Täällä on haukuttu pomo alimpaan helvettiin ja ties miksi. Vaikka syynä työvuorojen joustamattomuuteen on... työkaverit! Tyypillinen klikkiytymä naisvaltaisella työpaikalla.
[/quote]
Tässä on kysymys siitä, ettei APn pomo halua hänen lähtevän opiskelemaan, koska menettää hyvän työntekijän, mutta aiheuttaa vittumaisuudellaan APlle ongelmia ja pahaa mieltä. Tiedät sen itsekin varsin hyvin.
[/quote]
Mielestäni tässä on kysymys siitä, ettei ap:n pomo halua nähdä vaivaa. Ehkä siksi kun tietää ap:n kuitenkin lähtevän kohta opiskelemaan tai ehkä vain ihan laiskuuttaan. Listat pyörivät vakiokierrolla ja työntekijät keskenään sumplivat tuollaiset henkilökohtaiset poissaolot.
Ap:n vaatimukset aiheuttavat pomolle stressiä ja verenpainetta ja ovat vittumaisia, kun pitäisi ruveta määräilemään muita työntekijöitä. Normaalistihan työyhteisö toimii mukavan itseohjautuvasti, joka on pomolle helppoa.
Erittäin epäempaattista porukkaa täällä. Haukutaan vaan toista osapuolta, eikä edes yritetä mennä miettimään asiaa toisesta suunnasta. Lisäksi annetaan vääriä neuvoja ("pakko antaa vapaata") ja dissataan kun toiset oikaisevat väärät tiedot.
Jos minä olen tuona perjantaina töissä, jompi kumpi työkavereista on koko perjantain vapaalla. En tiedä kumpi eikä kumpikaan halunnut tuurata minua vedoten pitkään viikonloppuun. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:42"]
Ei työnantaja ole mikään jumala, jota pitää totella mielivaltaisesti. AP ilmoitti asiasta ajoissa, ja se on työnantajan vastuulla hommata tilalle tuuraaja. Mulkkuuden sivuvaikutuksena on usein bumerangi-efekti.
[/quote]
Samalla periaatteella: ei työntekijä ole mikään jumala, jota tarvitsee pitää hamaan tappiin asti töissä. Työnantaja pitää yt:t ja se on työntekijän vastuulla hommata duunia.
Mulkkuudesta olen samaa mieltä. Jos joustaa itse niin yleensä joustoa löytyy myös vastapuolelta. On eri asia pyytää vapaata ja ilmoittaa tekevänsä sen sisään ennen sen pitämistä, kuin ilmoittaa pitävänsä vapaata.
[/quote]
Oletettavasti AP tekee koepäivän duunit ennakkoon. Jos sekään ei käy päinsä pomolle niin selvä peli. Paska mikä paska.
[/quote]
Sain käsityksen, että on kauppa, kolme myyjää ja pomo. Oletettavasti ei voi tehdä duuneja ennakkoon, jossei joku toinen työntekijä tai pomo ole sitten tuuraamassa tuona päivänä. Eli pitäisi vaihtaa vuoroa. Mikä voi olla hankalaa jos kaksi muuta duunaria dissaa kolmatta ja pomo pitäytyy firman linjassa, jossa ei vuoroja käydä työntekijöiden vuoksi puljaamaan vaan vuorojen vaihdot perustuvat työntekijöiden keskinäisiin sopimisiin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:48"]
Jos minä olen tuona perjantaina töissä, jompi kumpi työkavereista on koko perjantain vapaalla. En tiedä kumpi eikä kumpikaan halunnut tuurata minua vedoten pitkään viikonloppuun. Ap
[/quote]Jos ja jos. Sähän et ole töissä tuona perjantaina. Sanot sen vaan pomollekin. Pahinta mitä voi käydä on yksi varoitus, josta ei ole haittaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:57"]
onko tuo laillista edes?
[/quote]
Miksi ei olisi laillista?
[/quote]
No vitun mulkkua toimintaa? Onko kaikki suomalaiset raiskattu lapsena kun pitää aina olla niin myrkyllistä oksennusta kaikkien käytös?
[/quote]
Mitä hiton myrkyllistä oksennusta?!? Joku epäili, että tuo olisi laitonta olla antamatta lomaa omiin menoihin. Minä ihmettelin miten olisi laitonta antaa vapaata ja sain siitä hyvästä läjän alapeukkua.
Mulkkua toimintaa? Ehkä. Suoriltaan en niin sanoisi. Ap olisi voinut esim järkätä tuuraajan, jolloin työnantajalla olisi ollut helpompi antaa hänen mennä kokeisiin. Miksi joustoa pitää löytyä aina vain työnantajalta?
[/quote]
Taidat olla uusi palstalla jos asiaa ihmettelet? Tiedoksesi, että täällä ei yleisesti pidetä siitä, että joku kertoo faktoja. Varsinkaan jos nuo faktat vähänkään puoltavat työnantajan oikeuksia. Palstan yleisen mielipiteen mukaan työpaikka on jotain, jossa käydään jos sattuu huvittamaan ja omaan elämään sopimaan, muussa tapauksessa ei ole niin pakollista, aina voi saikuttaa. Työnantajalla ei ole oikeuksia, ainoastaan velvollisuus maksaa palkkaa tyhjästä arvon palstalaiselle.
Mitä nyt itse tähän asiaan tulee, niin kyllä, myös minun mielestäni pomo toimii typerästi. Se ei silti tee siitä millään tavalla laitonta.
Ilmeisesti saikku on nykyään automaatio. Luulisi, että jos pomo todistaa työntekijän olevan saikulla jossain kokeessa, niin siitä olisi suuremmat seuraukset kuin olemalla "omallalomalla". Pääsykoe on tärkeä. Itse ilmoittaisin pomolle, että yritän kaikin keinoin saada tuuraajan, mutta olisin erittäin kiitollinen jos hän voisi auttaa asiassa. Kertoisin, että pääsykoe on nyt elämäni tärkein asia ja siksi minun on pakko mennä sinne. Jos mikään ei auttaisi, kertoisin meneväni sinne joka tapauksessa ja pahoittelisin aiheuttamaani ongelmaa.
Ota yhteys työkkäriin. Karenssi ei välttämättä tule
jos kuulut liittoon niin myös sinne yhteys. Ensisijainen on että menet kokeeseen. Muuten huomaat 10 vuoden kuluttuasikin olevasi kassalla.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:16"]
[/quote]
Tässä on kysymys siitä, ettei APn pomo halua hänen lähtevän opiskelemaan, koska menettää hyvän työntekijän, mutta aiheuttaa vittumaisuudellaan APlle ongelmia ja pahaa mieltä. Tiedät sen itsekin varsin hyvin.
[/quote]
Mielestäni tässä on kysymys siitä, ettei ap:n pomo halua nähdä vaivaa. Ehkä siksi kun tietää ap:n kuitenkin lähtevän kohta opiskelemaan tai ehkä vain ihan laiskuuttaan. Listat pyörivät vakiokierrolla ja työntekijät keskenään sumplivat tuollaiset henkilökohtaiset poissaolot.
Ap:n vaatimukset aiheuttavat pomolle stressiä ja verenpainetta ja ovat vittumaisia, kun pitäisi ruveta määräilemään muita työntekijöitä. Normaalistihan työyhteisö toimii mukavan itseohjautuvasti, joka on pomolle helppoa.
Erittäin epäempaattista porukkaa täällä. Haukutaan vaan toista osapuolta, eikä edes yritetä mennä miettimään asiaa toisesta suunnasta. Lisäksi annetaan vääriä neuvoja ("pakko antaa vapaata") ja dissataan kun toiset oikaisevat väärät tiedot.
[/quote]
Mutta kun se koepäivä ei odota APta ;D
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa. [/quote] Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt? No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita. [/quote] Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota.
[/quote]
Vai että ihan "esimies asemassa"...
[/quote]
Joo, siksi ap:n pomon käytös ei tunnu oikein millään tavalla loogiselta. Ainut juttu voi olla tuo, että haluaa päästä ap:stä jostain syystä eroon. Mutta muuten tuntuu keksityltä koko juttu. Mutta tietenkin työsuhdeasiat voi tuntua joillekin "kaukaisilta". ;D
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:58"]
Irtisanoutumista minäkin harkitsen, mutta sitte saan työkkäristä kovat karenssit niskaan :( ap
[/quote]
Mene sitten sossun luukulle. Sossu ei jakele karensseja.
[/quote]
En kyllä ymmärrä vieläkään miten ap voisi saada karenssia vaikka hän irtisanoisi itsensä kun hän on hakenut yhteishaussa ja osallistuu pääsykokeeseen.
[/quote]
Irtisanoutumisesta saa karenssia. Ihan oikeasti, miksi väittelette näin selkeistä asioista? Oletteko olleet ikinä työkkärissä? Minäkään en ole, mutta meille kerrottiin näistä lukion opo-tunnilla. Tunnilla käytiin yksityiskohtaisesti läpi sitä, mitä valmistumisen jälkeen odottaa. Puhuttiin jatkokoulutuksesta, työvoimatoimistosta ja työttömyydestä. Siksi osaankin ennakoida ja tiesin hakea tämän kevään yhteishaussa yliopistoon. Tiedän, että jos irtisanoudun ilman pätevää syytä, saan karenssia. Vaikka kyseessä olisi irtisanoutuminen pääsykokeen takia, se ei olisi hyväksyttävää. Nimenomaan siksi, että minulla on mahdollisuus saada palkatonta vapaata tai käyttää yksi lomapäivistäni tähän. Jos se ei työnantajalle sovi, se kääntyy kuitenkin omaksi syykseni. Ehkä soitan työkkäriin huomenna ja kysyn asiasta lisää. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:20"]
[/quote]
No hyvä ja luonteva pomo huomaa tällaisen asian ja laittaa toisen työkaverin sitten tekemään duunia kun AP on kokeessa. Ei voi olla näin vaikeaa. Kai se saatanan trollit ymmärrätte, ettei yliopistokoetta voi tehdä million huvittaa? Työvuoroja sen sijaan voi shiftailla, ellei ne kaksi muuta naista ole myös samana päivänä menossa pääsykokeisiin.
[/quote]
Ja sitten se toinen työkaveri tulee av:lle valittamaan miten pomo pompottaa vaikka oli listassa kokonaan vapaa viikonloppu ja ihan vaan siks kun joku uus myyjä haluu pitää jotain omaa lomaa, vittu mikä lellikki. Ja sitten haukutaan kuorossa pomo natsisiaksi ja käsketään saikuttamaan se päivä, siinähän sitten pomo näkee voiko olla joku jumala...
Noissa harkinnanvaraisissa vapaissa pitää muistaa se, että niillä ei saa suosia, niiden myöntämisen perusteiden pitää olla kaikille sama. Työnantajan kannalta katsottuna on helpointa ja tasapuolisinta ettei niitä myönnetä.
Missään nimessä en ole sitä mieltä, että ap:n tilanne olisi itseaiheutettu, mukava, ansaittu yms. Mutta en myöskään ole sitä mieltä että pomo olisi mulkku tai että olisi oikein saikuttaa! Työkavereita pidän perus selkäänpuukottajaämminä, jos kerran keskenään voivat vuoroja vaihdella, mutteivät kolmannen kanssa. Tosin voihan heidän antipatiat johtua siitä, ettei ap ole suostunut joskus vaihtamaan vuoroa... mutta tämä on ihan yhtä perusteltu spekulointi, kuin se että pomo ei anna vapaata ihan vittumaisuuttaan.
Ota yhteys liittoon ja kerrot tilanteesi. Kuuluthan liittoon? Kerrot myös esimiehellesi tämän. Ehkä kannattasi kysellä myös työkkäriltä tuleeko karenssia irtisanoutuessasi vaikka pystyisit todistamaan että työnantajasi oli estämässä siniua osallistumasta pääsykokeeseen.
Vai oliko kuitenkin kyse siitä, että pääsykoe olisi palkatonta vapaata? Tämä on kai sallittua ja jos olet kaupassa töissä luulisi, että työvuoroja on useita esim. kokeeseen päivällä ja illaksi töihin, joten ainakaan koko päivä ei olisi palkaton.
Tai sitten menet lääkärille ja kerrot että selkäsi on kipeä tai muu paikka joka ei estä kokeisiin osallistumista. Hae saikkua hyvissä ajoin ennen koetta, esim. viikkoa aiemmin. Jos et saa saikkua kokeeseen asti menet lekurille uudestaan. Näin työnantajan on turha urputtaa saikun ajankohdasta. Tai jos teillä on ymmärtäväiset työterveyslääkärit kerrot, että et saa nukuttua ja olet masentunut työpaikalla tapahtuvasta syrjinnästä.
Tää on tää sama mikä oli vuosi sittenkin