Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!
Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:23"]Mulla kesätyön pomo sanoi etten saa lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ellen löydä tuuraajaa siksi aikaa kun hän minua vielä tarvitsee (syksyn aikana epäsäännöllisesti joitakin päiviä kuukaudessa). Etsin tuuraajan.
[/quote]
Opinnoista pitää ilmoittaa työnantajalle noin 30 päivää ennen opintojen alkua. sitten voit aloittaa koulun ja lopettaa työt ilman mitään vaatimuksia.
[/quote]
Opintojen aloittamisesta oli sovittu suullisesti kun sain työn. Typeränä teininä en vaatinut sopimusta kirjattavan työsopimukseen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
[/quote]
Miten olet nyt valmistumassa ylioppilaaksi jos kuitenkin olet töissä ja pelkäät karenssia?
[/quote]
Olen töissä koulun ohessa. Kirjoitin viime syksynä jo ja tentin kaksi kurssia. Lakin saan nyt ja valmistun. Työkkäriinhän sitä mennään, jos menee työ alta? Ja jos työkkäriin joudun niin nyt valmistuessa minun oletetaan hakeneen myös jatkokoulutukseen tämän kevään yhteishaussa. Ap
[/quote]
No mutta niinhän sinä oletkin hakenut kun pääsykokeisiin olet menossa? Eli miten sinulle voisi karenssia tulla vaikka työt loppuisivatkin?
[/quote]
Siitä, jos pomo ei päästä minua kokeeseen ja tästä johtuen en saa opiskelupaikkaa. Ap
[/quote]
No mutta sittenhän sun täytyy mennä niihin kokeisiin, tuli siitä potkut tai ei. Koska työthän voi loppua milloin vain. Lafka voi mennä konkurssiin tai voit muuten saada potkut. Eihän tämä ole mikään kysymys edes että mitä kannattaa tehdä. Seuraavalla kerralla kannattaa ilmoittaa työnantajalle tärkeät vapaapäivätoiveet kirjallisesti ja hyvissä ajoin. Veikkaan että ap olet työpaikalla vain puhunut ja olettanut että kyllä kaikki muistaa minulle tärkeän päivän. No ei muista jos ei ole kirjallisesti tai sähköpostitse "virallisesti" pyytänyt päivää vapaaksi.
Mietis nyt ap haluatko todella että joku random kusipää pomo estää sinua elämästä ja toteuttamasta haaveitasi joiden eteen olet tehnyt töitä ja valmistautunut kuukausia. Jos pomo ei anna sinulle vapaata, niin siinä sitten surkuttelet ettet voi opiskella tai suunnitella elämääsi eteenpäin, koska olet jossain määräaikaisessa puolen vuoden työsuhteessa, jolle ei ole varmaan edes jatkoa tiedossa. Joskus pitää vain laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja ajatella itseään. pomohan saattaa haluta pitää sinut vaikka ikuisesti kaupan kassana. Potkuja et yhden päivän poissaolosta saa, ja syyn poissaolollesi se kusipää kyllä tietää. saapahan siinä sitten nikotella, kun et ollutkaan kyykytettävissä. Luulisi että saisit myös helposti uuden työpaikan toisesta kaupasta, kun sinulla on jo kassakokemusta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:23"]Mulla kesätyön pomo sanoi etten saa lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ellen löydä tuuraajaa siksi aikaa kun hän minua vielä tarvitsee (syksyn aikana epäsäännöllisesti joitakin päiviä kuukaudessa). Etsin tuuraajan.
[/quote]
Opinnoista pitää ilmoittaa työnantajalle noin 30 päivää ennen opintojen alkua. sitten voit aloittaa koulun ja lopettaa työt ilman mitään vaatimuksia.
[/quote]
Opintojen aloittamisesta oli sovittu suullisesti kun sain työn. Typeränä teininä en vaatinut sopimusta kirjattavan työsopimukseen.
[/quote]
...ja Ap:lle: Sinun tulevaisuutesi on tärkeämpi kuin pikkupomo joka yrittää kyykyttää. Mene kokeeseen vaikka mitä tulisi. Otatko pomon takia riskin että menetät haluamasi opiskelupaikan ja joudut odottamaan kunnes voit edes hakea uudestaan? Saattaa olla että menetät mahdollisuuden unelma-ammattiisi lopullisesti. Terveisin se, joka jätti pomonsa mutisemaan ja lähti opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap [/quote] Miten olet nyt valmistumassa ylioppilaaksi jos kuitenkin olet töissä ja pelkäät karenssia? [/quote] Olen töissä koulun ohessa. Kirjoitin viime syksynä jo ja tentin kaksi kurssia. Lakin saan nyt ja valmistun. Työkkäriinhän sitä mennään, jos menee työ alta? Ja jos työkkäriin joudun niin nyt valmistuessa minun oletetaan hakeneen myös jatkokoulutukseen tämän kevään yhteishaussa. Ap [/quote] No mutta niinhän sinä oletkin hakenut kun pääsykokeisiin olet menossa? Eli miten sinulle voisi karenssia tulla vaikka työt loppuisivatkin? [/quote] Siitä, jos pomo ei päästä minua kokeeseen ja tästä johtuen en saa opiskelupaikkaa. Ap [/quote] No mutta sittenhän sun täytyy mennä niihin kokeisiin, tuli siitä potkut tai ei. Koska työthän voi loppua milloin vain. Lafka voi mennä konkurssiin tai voit muuten saada potkut. Eihän tämä ole mikään kysymys edes että mitä kannattaa tehdä. Seuraavalla kerralla kannattaa ilmoittaa työnantajalle tärkeät vapaapäivätoiveet kirjallisesti ja hyvissä ajoin. Veikkaan että ap olet työpaikalla vain puhunut ja olettanut että kyllä kaikki muistaa minulle tärkeän päivän. No ei muista jos ei ole kirjallisesti tai sähköpostitse "virallisesti" pyytänyt päivää vapaaksi.
[/quote]
Tätä minäkin mietin. Ihan vaan jo siksikin kun siellä tosiaan on kyselty mm. että saanko palkkaa päivältä, jona en omista henkilökohtaisista syistäni tule töihin... Eli että ei ole ilmeisesti välttämättä ymmärtänyt hoitaa asiaa esim. kirjallisesti, jotta pomo muistaisi ottaa tuon toiveen huomioon listoja tehdessään.
Nyt täällä spekuloidaan liikaa että AP saa potkut. Korkeintaan menettää sen päivän palkan jos on poissa. Ei ketään voida potkaisa pois tuollaisen asian takia. Koe on kerran vuodessa. Ap on lukenut ja valmistautunut siihen ties kuinka kauan. Haluaako kukaan pomo oikeasti estää tällaista asiaa ihan vain koska "pystyy" niin tekemään. Jos kyseessä on pikku putiikki tai kauppa niin pomo voi ITSE tuurata APta. Nyrkkiä perseeseen vittumaisille pomoille. Ennen työtön ja vapaa kuin väärin kohdeltu työjuhta.
Ihan ensimmäiseksi: oletko kysynyt nätisti näiltä kahdelta muulta josko tuuraisvat sinua?
Toiseksi: vaatimus palkasta koepäivänä on kohtuuton. Olisi kannattanut sanoa, että toivoisi saavansa palkattomaan vapaapäivän koepäivälle ja niin,mettä pomo ehtii ajoissa tehdä ne työvuorolistat sen mukaan.
Jos olet hyvä työntekijä, sinut halutaan pitää ja tällöin pomot joustaa. Oletko hyvä työntekijä? Jos olet kiva työkaveri, muut joustaa. Oletko kiva työkaveri?
Aloita alusta nuo kyselyt ja vähän nöyremmällä asenteella. Nämä liitot ja miut uhkailut ja sairaslomat on ihan pelkkää riidanhaastamista, ja ei todellakaan johda hyvään lopputulokseen.
terveisin yksi pomo
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]
Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap
[/quote]
Oletko yrittänyt saada tuuraajan?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:47"]
Mietis nyt ap haluatko todella että joku random kusipää pomo estää sinua elämästä ja toteuttamasta haaveitasi joiden eteen olet tehnyt töitä ja valmistautunut kuukausia. Jos pomo ei anna sinulle vapaata, niin siinä sitten surkuttelet ettet voi opiskella tai suunnitella elämääsi eteenpäin, koska olet jossain määräaikaisessa puolen vuoden työsuhteessa, jolle ei ole varmaan edes jatkoa tiedossa. Joskus pitää vain laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja ajatella itseään. pomohan saattaa haluta pitää sinut vaikka ikuisesti kaupan kassana. Potkuja et yhden päivän poissaolosta saa, ja syyn poissaolollesi se kusipää kyllä tietää. saapahan siinä sitten nikotella, kun et ollutkaan kyykytettävissä. Luulisi että saisit myös helposti uuden työpaikan toisesta kaupasta, kun sinulla on jo kassakokemusta.
[/quote]
Random kusipää? Kyykytettävissä? Pomo siis laittaa kaupan kiinni koska tää yks prinsessa haluaa palkallisen vapaapäivän?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:59"]Nyt täällä spekuloidaan liikaa että AP saa potkut. Korkeintaan menettää sen päivän palkan jos on poissa. Ei ketään voida potkaisa pois tuollaisen asian takia. Koe on kerran vuodessa. Ap on lukenut ja valmistautunut siihen ties kuinka kauan. Haluaako kukaan pomo oikeasti estää tällaista asiaa ihan vain koska "pystyy" niin tekemään. Jos kyseessä on pikku putiikki tai kauppa niin pomo voi ITSE tuurata APta. Nyrkkiä perseeseen vittumaisille pomoille. Ennen työtön ja vapaa kuin väärin kohdeltu työjuhta.
[/quote]
Just. Mahtava asenne sulla. Kuinka todennäköistä on että joku "pikku pomo" haluaa 'estää" jonku random työntekijän pääsykokeet? Höpö höpö. Kyllä sillä pomolla on taatusti muutakin tekemistä :DD Ap itse unohtanut pyytää päivää vapaaksi ajoissa. Olettanut vain että kyllä kaikki muistaa hänelle tärkeän päivän. Mutta tottakai ap:n täytyy mennä kokeeseen. Pomo on varmaan ajatellut että hän pääsee helpommalla näin listojen teon jälkeen jos ap vain vaihtaa vuoroa jonkun kanssa. Mutta ilmeisesti työkaverit on jostain syystä nihkeitä vaihtamaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:13"]
Ihan ensimmäiseksi: oletko kysynyt nätisti näiltä kahdelta muulta josko tuuraisvat sinua?
Toiseksi: vaatimus palkasta koepäivänä on kohtuuton. Olisi kannattanut sanoa, että toivoisi saavansa palkattomaan vapaapäivän koepäivälle ja niin,mettä pomo ehtii ajoissa tehdä ne työvuorolistat sen mukaan.
Jos olet hyvä työntekijä, sinut halutaan pitää ja tällöin pomot joustaa. Oletko hyvä työntekijä? Jos olet kiva työkaveri, muut joustaa. Oletko kiva työkaveri?
Aloita alusta nuo kyselyt ja vähän nöyremmällä asenteella. Nämä liitot ja miut uhkailut ja sairaslomat on ihan pelkkää riidanhaastamista, ja ei todellakaan johda hyvään lopputulokseen.
terveisin yksi pomo
[/quote]
voi kirstuksen kevät mitä tekemistä työvuorolistoissa on 3 hengen putiikissa? ei pitäis mennä montaa sekuntia vaihtaa pari nimeä. ottakoot jompi kumpi työntekijöistä extra työpäivän. yleensä ihmisille raha kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:23"]Mulla kesätyön pomo sanoi etten saa lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ellen löydä tuuraajaa siksi aikaa kun hän minua vielä tarvitsee (syksyn aikana epäsäännöllisesti joitakin päiviä kuukaudessa). Etsin tuuraajan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
?? Mikset vaan normaalisti irtisanoutunut kahden viikon irtisanomisajalla?
terveisin yksi pomo
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Töitä on tekevälle. Aloittaja voi hakea ensi vuonna ja järjestellä asiansa siten että pääsee pääsykokeisiin. Työnantajalla on keinoja jo lainkin puolesta laittaa niskoitteleva työntekijä kuriin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:13"]
terveisin yksi pomo
[/quote]
voi kirstuksen kevät mitä tekemistä työvuorolistoissa on 3 hengen putiikissa? ei pitäis mennä montaa sekuntia vaihtaa pari nimeä. ottakoot jompi kumpi työntekijöistä extra työpäivän. yleensä ihmisille raha kelpaa.
[/quote]
Joo, työkaverit innosta kiljuen vaihtaa omat lastenhoitojärjestelynsä ynm. Lisäksi työvuorot täytyy ilmoittaa työntekijöille paria viikkoa aikaisemmin. Ja maksaisitko sinä ylitöistä jollekin sen vuoksi että yksi ei ole ilmoittanut vapaapäivätoivettaan ajoissa? Todennäköisesti tässä käy niin että se pomo joutuu tekemään ap:n vuoron. Koska jos ap:llä olisi hyvät välit työkavereihin niin hehän olisivat varmasti vaihtaneet vuoroa, eikä ap:n tarvisi täällä haukua pomoaan tyhjästä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:27"]
terveisin yksi pomo
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Töitä on tekevälle. Aloittaja voi hakea ensi vuonna ja järjestellä asiansa siten että pääsee pääsykokeisiin. Työnantajalla on keinoja jo lainkin puolesta laittaa niskoitteleva työntekijä kuriin.
[/quote]
Röllykkäreijjaa sullekin
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:13"] Ihan ensimmäiseksi: oletko kysynyt nätisti näiltä kahdelta muulta josko tuuraisvat sinua? Toiseksi: vaatimus palkasta koepäivänä on kohtuuton. Olisi kannattanut sanoa, että toivoisi saavansa palkattomaan vapaapäivän koepäivälle ja niin,mettä pomo ehtii ajoissa tehdä ne työvuorolistat sen mukaan. Jos olet hyvä työntekijä, sinut halutaan pitää ja tällöin pomot joustaa. Oletko hyvä työntekijä? Jos olet kiva työkaveri, muut joustaa. Oletko kiva työkaveri? Aloita alusta nuo kyselyt ja vähän nöyremmällä asenteella. Nämä liitot ja miut uhkailut ja sairaslomat on ihan pelkkää riidanhaastamista, ja ei todellakaan johda hyvään lopputulokseen. terveisin yksi pomo [/quote] voi kirstuksen kevät mitä tekemistä työvuorolistoissa on 3 hengen putiikissa? ei pitäis mennä montaa sekuntia vaihtaa pari nimeä. ottakoot jompi kumpi työntekijöistä extra työpäivän. yleensä ihmisille raha kelpaa. [/quote] Joo, työkaverit innosta kiljuen vaihtaa omat lastenhoitojärjestelynsä ynm. Lisäksi työvuorot täytyy ilmoittaa työntekijöille paria viikkoa aikaisemmin. Ja maksaisitko sinä ylitöistä jollekin sen vuoksi että yksi ei ole ilmoittanut vapaapäivätoivettaan ajoissa? Todennäköisesti tässä käy niin että se pomo joutuu tekemään ap:n vuoron. Koska jos ap:llä olisi hyvät välit työkavereihin niin hehän olisivat varmasti vaihtaneet vuoroa, eikä ap:n tarvisi täällä haukua pomoaan tyhjästä.
[/quote]
mistä sinä tiedät onko kenelläkään lapsia ja kuka tulee kenenkin kanssa toimeen?
Ilmoitat olevasi palkattomalla koepäivänä. Ei voi pomo jälkikäteen mussuttaa sairasloman väärinkäytöksestä. Ja vaikka jäisitkin kiinni, niin se ei ole vielä irtisanomisperuste, ensin tulee varoitus. Ja ketä kiinnostaa, jos pääset opiskelemaan :)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:13"]
terveisin yksi pomo
[/quote]
[/quote]Niin ei kait heillä nyt olekaan elämää työn ulkopuolella? Ilmeisesti ap ei vain ole osannut hoitaa asiaa oikein ja syyttää siitä nyt työnantajaa. Meillä ainakin saa monesti muistuttaa että on silloin ja silloin menoja että saa sitten vapaata. Ja aina on onnistunut. Varsinkin kun on tuommoiset vuorolistat niin muistuttaa vielä ennen uuden listan tekoa siitä menosta. Ei kait se pomokaan kaikkea aina muista.
Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:07"]Ei ole sinun työsi hankkia tuuraajaa! Jos olet kertonut koepäivästä jo hyvissä ajoin, niin pomosi on vain idiootti!
[/quote]höpö höpö, otahan asioista selvää..