Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!
Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
Kommentit (281)
Voi ap tyttöparka, oletpa tilanteeseen joutunut.
Tädin neuvo tulee nyt myöhässä, mutta vastaisen varalle: olisit sen vapaan varmasti saanut, kun olisit jo työhaastattelussa nätisti kysynyt, voisitko saada pääsykoepäivän vapaaksi. Siis sen sijaan että itsestäänselvyytenä ilmoitat olevasi poissa. Tietysti voit sitä nätisti pyytämistä yrittää vieläkin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap
[/quote]
Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:45"]En edes hakisi saikkua vaan tekisin niin, että ilmottaisin olevani pois ja pääsykokeissa, jos siitä kerran saa vain varoituksen. Joku epäili, että pomoa hiersi se, jos ap on vain ilmoittanut, ettei ole käytettävissä silloin. Mutta aika pikkumainen pomo täytyy siinä tapauksessa olla. AP voi vain ilmoittaa, että on pääsykokeissa sinä päivänä eli varautukaa. Ja voi ilmoittaa saman vielä ylemmällekin pomolle.
[/quote]
Monta vastaavaa, jotka ei tiedä työpaikan pelisääntöjä. Ei työssä voi toimia miten tahansa
"Typerää ratkoa tällaisia ongelmia saikulla. Siinä jättää muut työntekijät pulaan. Nää on aivan selvitettäviä asioita, ilman että tarvitsee valehdella olevansa sairas ja kiertää lääkäreillä itkemässä, miten selkään jomottaa. "
No on kyllä sen verran kauheita ämmiä työkavereina, et ihan ansaitsisi jäädä pulaan!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:48"]
Ja Suomessa vielä yritetään lisätä paikallista sopimusta... Juu, ei tule onnistumaan!
[/quote]
En ihmettele yhtään, ettei tässä maassa kannata yrittäjille starttirahaa antaa, jos käytös on APn pomo luokkaa. Kukaan ei halua työskennellä kusipäille. Onnea vaan kaikille tuleville "pomoille", joilla on paskaa perseessä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa.
[/quote]
Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt?
No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita.
Ap on tietysti ottanut vähän itsestäänselvyytenä, että hänen pääsykoepäivänsä muistetaan. Myöhäistä nyt, mutta vastaisuudessa kannattaa hyvissä ajoin pyytää vapaata ennen kuin työvuorot on suunniteltu. Ja palkallinen päivä tällainen ei tietenkään ole. Etukäteen suunnittelu ja selkeä kommunikointi ovat tällaisissa asioissa kaikkein tärkeintä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:42"]
Ei työnantaja ole mikään jumala, jota pitää totella mielivaltaisesti. AP ilmoitti asiasta ajoissa, ja se on työnantajan vastuulla hommata tilalle tuuraaja. Mulkkuuden sivuvaikutuksena on usein bumerangi-efekti.
[/quote]
Samalla periaatteella: ei työntekijä ole mikään jumala, jota tarvitsee pitää hamaan tappiin asti töissä. Työnantaja pitää yt:t ja se on työntekijän vastuulla hommata duunia.
Mulkkuudesta olen samaa mieltä. Jos joustaa itse niin yleensä joustoa löytyy myös vastapuolelta. On eri asia pyytää vapaata ja ilmoittaa tekevänsä sen sisään ennen sen pitämistä, kuin ilmoittaa pitävänsä vapaata.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:53"]
Ota lomapäivä siksi päiväksi.
[/quote]
Lomapäivän voi pyytää, sitä ei ole pakko antaa pyydetyksi päiväksi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:03"]
Ja Suomessa vielä yritetään lisätä paikallista sopimusta... Juu, ei tule onnistumaan!
[/quote]
En ihmettele yhtään, ettei tässä maassa kannata yrittäjille starttirahaa antaa, jos käytös on APn pomo luokkaa. Kukaan ei halua työskennellä kusipäille. Onnea vaan kaikille tuleville "pomoille", joilla on paskaa perseessä.
[/quote]
Ihan normaalia toimintaa tuo mielestäni on. Pomo tekee listan, jonka mukaan käydään töissä. Jos tuo ei sovi, niin puljataan työkavereiden kanssa niin että pääsee pääsykokeisiin ja festareille ja kummin tytön synttäreille.
Täällä on haukuttu pomo alimpaan helvettiin ja ties miksi. Vaikka syynä työvuorojen joustamattomuuteen on... työkaverit! Tyypillinen klikkiytymä naisvaltaisella työpaikalla.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:58"]
Irtisanoutumista minäkin harkitsen, mutta sitte saan työkkäristä kovat karenssit niskaan :( ap
[/quote]
Mene sitten sossun luukulle. Sossu ei jakele karensseja.
Ihmeellistä että jos listoja ei ole vielä tehty niin ap:n työkaverit kuitenkin tietää että heidän kolmen päivän viikonloppuvapaat on silloin. Vaikka kiertävälista olisikin käytössä, niin tuohonhan on kuukausi aikaa, joten viikonloppuvapaan kokonaisuudessaankin ehtii siirtää. Jos kaikki ap:n kertomat pitää paikkansa, pomo varmaan yrittää päästä ap:stä eroon jo kesäksi. Tovoo että ap irtisanoutuisi jotta pääsee kokeeseen. Kokee tehneensä virherekrytoinnin vakituiseen työsuhteeseen.
Miettikää, miltä tuntuu synnyttää ilman kivunlievitystä, kun lääkäri on kimpaantunut jostain ja pitää sairauslomapäivän, ei sijaista. Kaikki päivän leikkaukset perutaan, vain päivystystapaukset pystytään hoitamaan. Kun se lääkäri ei saanut haluamaan vuoroa!
Tai opettaja ei saa perjantaita vapaaksi mennäkseen shoppailemaan. Aamulla soitto rehtorille, että yskittää. Lapset on päivän naapuriluokan open vastuulla, mutta omalla opella on kiva ostospäivä.
No kyllä on joustamaton työnantaja! Jos ei lomapäivä tai palkaton sovi niin kummallista touhua. Tietysti jos olet tiennyt päivän pitkään, olisi kannattanut mahdollisimman ajoissa ilmoittaa. Jos mikään ei sovi, tuntuu kiusalta työnantajalta päin
.
Varmin tapa välttää potkut, ilmoita olevasi sairas, ainakin itsellä saa olla 3 päivää pois omalla ilmoituksella, Selvitä tämä työehtosopimuksestasi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa.
[/quote]
Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt?
No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita.
[/quote]
Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:03"]
[/quote]
[/quote]
Ihan normaalia toimintaa tuo mielestäni on. Pomo tekee listan, jonka mukaan käydään töissä. Jos tuo ei sovi, niin puljataan työkavereiden kanssa niin että pääsee pääsykokeisiin ja festareille ja kummin tytön synttäreille.
Täällä on haukuttu pomo alimpaan helvettiin ja ties miksi. Vaikka syynä työvuorojen joustamattomuuteen on... työkaverit! Tyypillinen klikkiytymä naisvaltaisella työpaikalla.
[/quote]
Tässä on kysymys siitä, ettei APn pomo halua hänen lähtevän opiskelemaan, koska menettää hyvän työntekijän, mutta aiheuttaa vittumaisuudellaan APlle ongelmia ja pahaa mieltä. Tiedät sen itsekin varsin hyvin.
Vittu että vituttaa vittumaiset pomot.
"olisit sen vapaan varmasti saanut, kun olisit jo työhaastattelussa nätisti kysynyt, voisitko saada pääsykoepäivän vapaaksi. Siis sen sijaan että itsestäänselvyytenä ilmoitat olevasi poissa."
Hyi saakeli kun on ällöttävää kyykyttämistä pomojen taholta tuollainen pikkumainen sadistinen ajattelu, että he ovat suunnilleen jumalan asemassa ja heidän edessään pitää työntekijöiden nöyristellä, ja pomon sana on jumallallinen laki, ja heitä täytyy palvoa ja anella jos haluaa jotain "vapauksia".
Sympatiat ap, tiedän tunteen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]
Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap
[/quote]
Hetkinen nyt. Et tietenkään saa palkkaa jos et ole töissä? Noinko hämärästi kysyit?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:33"]
"Typerää ratkoa tällaisia ongelmia saikulla. Siinä jättää muut työntekijät pulaan. Nää on aivan selvitettäviä asioita, ilman että tarvitsee valehdella olevansa sairas ja kiertää lääkäreillä itkemässä, miten selkään jomottaa. "
No on kyllä sen verran kauheita ämmiä työkavereina, et ihan ansaitsisi jäädä pulaan!
[/quote]No, me ollaan kuultu tästä vain yksi puoli. Ja muutenkin huonot välit menee täysin paskaksi tuollaisesta ilmiselvästä saikulla lintsaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:20"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"] Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap [/quote]Siis sulle ei ole edes laitettu työvuoroa sille päivälle? Ja TIEDÄT että kassakaverit ei vaihda sitä sun kanssa? Edelleen ihan kaikki ei täsmää.. Miten voit edes tietää että sulle osuu vuoro juuri siihen? No, itse olen ollut vastaavassa tilanteessa nuorena. Mulla oli meno, olin ilmoittanut vapaapäivätoiveen, mutta pomo laittoi vuoron siihen. Näin listan heti tuoreeltaan ennen muita, muistutin pomoa hommasta, pomo sanoi että niin, olen ilmoittanut, mutta en ole kysynyt häneltä lupaa, tai saanut suostumusta. Ja että ei aio vaihtaa vuoroja. No, tuo oli hanttihommaa opiskelujen välissä (myös kassalla) eikä tärkeä minulle, toisin kuin ko. meno. Siispä sanoin, että anteeksi mutta tämä on niin tärkeä, että aion mennä sinne enkä tule ko. päivänä töihin, että saat itse harkita vaihtaako vuorot vai kärsiikö vajeesta tuolloin. Pomo tuijotti vihaisena, uhkaili varoituksella (hui!) ja vaihtoi vuorot. Tapauksesta ei sen jälkeen puhuttu, kiitettävän todistuksen sain. [/quote] Pomon puheista oletin olevani silloin töissä. Joo, ei ole vielä vuorolistoja tehtykään! Kysyin työkavereilta voisiko jompikumpi tuurata minua, jos olen töissä silloin. Molemmat sanoivat haluavansa pitkän viikonlopun (koe perjantaina) ja sanoivat voivoi. Minä olen ehkä alistuva persoona työpaikalla. Painan työtä hiki hatussa ja autan aina, kun apua kysytään. Ap [/quote] Voi miten ikävää, että olet menossa kokeeseen perjantaina, kun oikeasti se on tänä vuonna keskiviikkona. :P [/quote] Miten niin? Esim. Tampereella ainakin englannin pääsykoe on perjantaina. [/quote] Ap kertoi menevänsä Helsinkiin.
[/quote]
Koska kukaan ei av:lla muuta yksityiskohtia aloituksissaan...?