Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylpeys ja ennakkoluulo -maailman ihmeellisyyksiä

Vierailija
06.01.2022 |

Tähän voi kertoa kummastelunsa tai ihmettelynsä joko koskien kirjaa, sarjaa tai elokuvaversioita.

Kommentit (375)

Vierailija
161/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Keira -leffa on kyllä visuaalisesti muutoin näyttävä. Jokainen kohtaus suunniteltu kuin vanha maalaus. 

Vierailija
162/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-95 y&e-minisarjan lisäksi olen tykännyt tosi paljon Viisasteleva sydän (Persuasion)-elokuvasta, joka on myöskin -95 tehty. Siinä on upea roolitus, eikä se ole niin "loistelias", vaan aidommin kuvattu. Hiukset ovat usein sekaisin ja naisilla ei juurikaan meikkiä. Valittevasti en ole tätä mistään muualta löytänyt kuin youtubesta, nuorena lainasin kirjastosta vhs-kasettina.

Persuasion on hyvä. Minulla on se dvd, mutta etsin kyllä pitkään. Ostin sen pari vuotta sitten muistaakseni cdon.comista. Ihan vinkkinä, jos haluat hankkia joskus omaksi.

Täällä myös yksi 95-Persuasionin ihailija. Elokuva löytyy you tubessa englanniksi tekstitettynä. Aina välillä minun pitää katsoa se, siinä on jotain erityisen hienoa. Hiukan surumielinen tunnelma, kaunis musiikki ja Annen perheen kylmyys jonka vastapainona eloisa ja ystävällinen musgrovin perhe ja uudet tuttavuudet. Se on kai minun suosikki-filmatisointini Austenista, vaikka hyviä on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa minulle tyhmälle, että miksi nuorempia Bennetin sisaruksia, eli Lydiaa ja Kittya eivät vanhemmat kasvattaneet eivätkä ojentaneet mitenkään? Eikö siinä aikakaudella hieno ja kaunis käytös ollut aika tärkeää? Katsoin juuri sen sarjan ja nuoremmat siskokset eivät tehneet juuri mitään muuta kuin kikattivat, juoksivat joidenkin upseerien perässä ja muuten olivat tosi ärsyttäviä. Voisin kuvitella,että maalaisaatelistoon kuuluvilla piti olla kuitenkin joitakin tapoja.

Vierailija
164/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen muun mielestä siinä vuoden 95 sarjassa Mrs. Bennetin ylinäytteleminen on oikeasti tosi ärsyttävää? Ja tiedän tiedän, sellainen se henkilö oli, mutta olisi ollut parempi, jos näyttelijä olisi tehnyt jotakin muutakin kuin vaan valittanut koko ajan samalla äänellä. Kaikkien jaksojen katsominen putkeen oli sen takia mielestäni tosi rasittava.

Vierailija
165/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa minulle tyhmälle, että miksi nuorempia Bennetin sisaruksia, eli Lydiaa ja Kittya eivät vanhemmat kasvattaneet eivätkä ojentaneet mitenkään? Eikö siinä aikakaudella hieno ja kaunis käytös ollut aika tärkeää? Katsoin juuri sen sarjan ja nuoremmat siskokset eivät tehneet juuri mitään muuta kuin kikattivat, juoksivat joidenkin upseerien perässä ja muuten olivat tosi ärsyttäviä. Voisin kuvitella,että maalaisaatelistoon kuuluvilla piti olla kuitenkin joitakin tapoja.

Siitä on kauan, kun luin romaanin, jossa asiat kuvataan yksityiskohtaisemmin kuin elokuvassa/tv-sarjassa, mutta muistelisin, että Lydia oli äidin lemmikki - mitä ilmeisimmin muistutti äitiään paljon - ja vanhemmat olivat väsähtäneitä, kun viimeiseen saakka toivoivat poikaa, jota ei sitten edelleenkään tullut. Vanhempien tyttärien kohdalla jaksettiin vielä panostaa, mutta sitten ote herpaantui ja Kitty ja Lydia saivat kasvaa vapaasti. Myös muistaakseni mainittiin, että Janella ja Elizabethilla oli luontausia taipumuksia lukemiseen, ilmeisesti olivat lapsikatraan älykkäimmät ja äly suojeli heitä houkkamaisuudelta.

Vierailija
166/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko muut Austenin kirjoista ja elokuvista tykkäävät katsoneet myös modernimman tulkinnan Ylpeys ja ennakkoluulosta eli Hilpeys ja ennakkoluulo, englanniksi Bride and Prejudice? Siinä seikkaillaan Intiassa, pääosissa Martin Henderson ja Aishwarya Rai Bachchan. 

Vierailija
167/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mr Bennet muuten "married down" eli hän itse kuului maa-aatelistoon mutta vaimonsa taisi olla vaan jostain kaupalla rikastuneella suvusta (trade)? Korjatkaa, jos olen väärässä. Iso asia sinä maailmanaikana. Luokkatietoisuus taisi olla huipussaan silloin, eikä kysymys ollut toki rahasta vaan hyvästä suvusta. It is matter of breeding.

Vierailija
168/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mr Bennet muuten "married down" eli hän itse kuului maa-aatelistoon mutta vaimonsa taisi olla vaan jostain kaupalla rikastuneella suvusta (trade)? Korjatkaa, jos olen väärässä. Iso asia sinä maailmanaikana. Luokkatietoisuus taisi olla huipussaan silloin, eikä kysymys ollut toki rahasta vaan hyvästä suvusta. It is matter of breeding.

Kyllä ja Mrs Bennet olikin perheen ongelmien ydinhenkilö, koska omasta taustastaan johtuen ei osannut ohjata tyttäriään ylempitasoisiksi. Romaanissa hänen sanottiin täyttävän elämänsä vierailuilla ja juoruilla.

Vierailija
169/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en väärin muista Mr Bennet kommentoi jossain vaimoonsa viitaten, ettei olisi kannattanut pelkän ulkonäön perusteella avioitua? Muistanko väärin?

Vierailija
170/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en väärin muista Mr Bennet kommentoi jossain vaimoonsa viitaten, ettei olisi kannattanut pelkän ulkonäön perusteella avioitua? Muistanko väärin?

Näin taisi olla. Hän otti vaimokseen sievän tytön, jolla oli valitettavasti tyhjä pää. 

Vierailija
171/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja Mrs Bennet olikin perheen ongelmien ydinhenkilö, koska omasta taustastaan johtuen ei osannut ohjata tyttäriään ylempitasoisiksi. Romaanissa hänen sanottiin täyttävän elämänsä vierailuilla ja juoruilla.

Ei osannut hyvän vaimon valita tämä Mr. Bennet. Voi siis syyttää kokonaan itseään, tuskinpa kukaan pakotti häntä menemään naimisiin kyseisen henkilön kanssa. Taisin lukea jostakin,että nuorempana Mrs. Bennet oli huomattavan kaunis, ehkä siksi ihastui.

Vierailija
172/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko muut Austenin kirjoista ja elokuvista tykkäävät katsoneet myös modernimman tulkinnan Ylpeys ja ennakkoluulosta eli Hilpeys ja ennakkoluulo, englanniksi Bride and Prejudice? Siinä seikkaillaan Intiassa, pääosissa Martin Henderson ja Aishwarya Rai Bachchan. 

Sitä en kyllä kestänyt katsoa, vaikka melkein kaikki Austenia vähänkään liippaavat kiinnostavat.

Clueless on moderni Emma-versio, ei sitäkään meinaa kestää katsoa. :D

Vierailija
173/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kaikki omistamani Jane Austenit läpi kerran vuodessa, juuri näin vuoden alussa. Minulla on kokoelmassani:

Emma (Gwyneth Paltrow versio)

Emma (Anya Taylor-Joy versio)

Ylpeys ja ennakkoluulo (elokuva, Emma Thompson & Kate Winslet versio)

Ylpeys ja ennakkoluulo (sarja)

Hilpeys ja ennakkoluulo

Viisasteleva sydän (Cieran Hinds versio)

Viisasteleva sydän (Sally Hawkins versio)

En muistanutkaan, että Clueless on moderni Emma. Pitääkin lisätä se sarjaan, muistaakseni se löytyy kokoelmastamme. 

Vierailija
174/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan vaan yhteiskuntaluokista, niin silloin Mr. Darcy ja Elizabeth Bennet ovat ihan samalla tasolla, eikö vaan? Elizabeth sanoo Lady Catherinelle, että Mr. Darcy is a gentleman and I am a gentleman's daughter, so we are equal. Äitinsä takia Bennetin tytöt ovat vähäpätöisempiä.

Vierailija
175/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästelin aina leffaa katsoessa, että äiti herroittelee omaa aviomiestään. Ilmeisesti kuitenkin oli ihan normaalia tuolloin.

Ärsyttää myös aivan suunnattomasti, että perhe on liemessä ison naimattoman sisaruskatraan ja varattomuuden kanssa mutta iskä vaan puuhailee jotain kirjastonurkassaan ikään kuin asia ei häntä koskettaisi lainkaan. Näin siis ainakin tuossa Keira Knightleyn tähdittämässä versiossa.

Kyllä se kirjoissakin suunnilleen tuollaista oli. Se isä tykkäsi viettää paljon aikaa yksin, koska varsinkin vaimonsa kotkotukset veivät siltä voimavaroja, ja varmaan oli muutenkin aika introvertti. Kuitenkin tärkeissä asioissa otti kyllä vastuunsa, esim. kun Lydia karkasi.

Ja mitäpä se isä olisi voinut oikeastaan tehdä sille varattomuudelle? Ei ollut saanut yhtään poikalasta, joten talo, maat ja titteli (oliko heillä mitään arvonimeä?) menisi joka tapauksessa Mr. Collinsille, samoin suurin osa rahavaroista. Eikä tuohon aikaan tuossa luokkatasossa eläviä ollut lisätienesteihin oikein muuta mahdollisuuksia kuin perintö tai muu onnekas sattuma.

Leffassa minua ärsytti se, että Kiefer Sutherlandilla oli aivan liian valkoiset hampaat sen aikakauden sen ikäiselle miehelle. Pikkujuttuja, mutta itselle tällaiset on tärkeitä. Onneksi naisten hiukset sentään pysyivät suurimman osan ajasta kiinni. Ärsyttää kun niin monessa historia- ja pukudraamassa naiset liehuu tukka auki milloin missäkin.

Ei toki, Kiefer, vaan isäpappa Donald. 

Totta, mulla menee ne nimet aina sekaisin (en ole kummankaan suuro fani).

Vierailija
176/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan vaan yhteiskuntaluokista, niin silloin Mr. Darcy ja Elizabeth Bennet ovat ihan samalla tasolla, eikö vaan? Elizabeth sanoo Lady Catherinelle, että Mr. Darcy is a gentleman and I am a gentleman's daughter, so we are equal. Äitinsä takia Bennetin tytöt ovat vähäpätöisempiä.

Eivät ole. Isän yhteiskuntaluokka on se, joka määräsi tyttären aseman. Siihen tuon säädyt perustuivat.

Vierailija
177/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BBC-sarjassa se Mr Gardner on ihana, ihastun häneen aina uudestaan. Miten hieno ihminen! Ja sen huomasi myös Mr Darcy, rakastan sitä kohtausta, jossa Mr Darcy kutsuu Mr Gardneria kalastamaan mailleen ihan innostuneena. Ah ♡

Vierailija
178/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson kaikki omistamani Jane Austenit läpi kerran vuodessa, juuri näin vuoden alussa. Minulla on kokoelmassani:

Emma (Gwyneth Paltrow versio)

Emma (Anya Taylor-Joy versio)

Ylpeys ja ennakkoluulo (elokuva, Emma Thompson & Kate Winslet versio)

Ylpeys ja ennakkoluulo (sarja)

Hilpeys ja ennakkoluulo

Viisasteleva sydän (Cieran Hinds versio)

Viisasteleva sydän (Sally Hawkins versio)

En muistanutkaan, että Clueless on moderni Emma. Pitääkin lisätä se sarjaan, muistaakseni se löytyy kokoelmastamme. 

Emmasta on aika hyvä minisarja, jossa on pääosassa Romola Garai. Minä tykkään siitä, mutta myös uusimmasta Emmasta, jossa on se hyvä puoli, että siinä näyttelijät ovat kutakuinkin oikean ikäisiä. 

Vierailija
179/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että Bingley ei ollut maa-aatelia ja hänen perheensä edusti "uutta rahaa". Hänen isänsä oli rikastunut kaupankäynnillä, mutta ei ollut hankkinut maaomaisuutta.

Bingley oli Netherfield Parkissa vuokralaisena. Silti hänen siskot pilkkasivat Bennetin perheen äidin sukulaisia, vaikka kuuluivat itse samaan yhteiskuntaluokkaan. Heidän hartain toive oli, että veli hankkisi omat tilukset, jolloin perhe siirtyisi maata omistavaan luokkaan.

Vierailija
180/375 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Wickham lähti Lydian kanssa sille pakoreissulle? Eikö hänellä ollut aikomusta naida rahaa, edes hiukan? Oikeaa ihastusta? Hänen täytyi tietää, ettei Lydian perheellä ollut mitään. Darcyn astuminen maksumiehen paikalle oli toki täydellinen yllätys vähän kaikille, eniten ehkä Wickhamille itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän